Bukefalos 28 år!

"Dåligt" sällskap?!?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Poppan

Har en liten undran till er med barn/tonåringar som har sällskap med eller umgås med vänner som har dåligt inflytande på dem eller som ni till och med känner kan vara till skada både fysiskt och psykiskt för dem.

Om ni gjort allt för att försöka få tonåringen att själv se och uppfatta det ohälsosamma i relationen och talat om hur oroliga ni är och denne ändå inte förstår - hur skulle ni göra då? Förbjuda umgänget eller finns det någon annan väg?
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Om det inte gick att få tonåringen att förstå så skulle jag förbjuda umgänget !
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Tack! :bow:

Jag känner likadant! Det är upp till oss föräldrar att värna om tonåringens intressen och hälsa. Det är upp till oss att visa vad vi accepterar och tolererar - allt detta för hennes egen skull!
Ska ge det ytterligare en chans och försöka nå fram och hoppas få henne att förstå vår oro och ängslan.
Lyckas inte det så blir det förbud - och det enbart med hennes bästa för ögonen.
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Poppan skrev:
Lyckas inte det så blir det förbud - och det enbart med hennes bästa för ögonen.
Men förbud och tonåringar är nog den svåraste kombination som finns! Förbjuden frukt är godast...

Försök göra allt ni kan innan ni tar till det! Ibland kan det gå att göra som med små barn, avledningsmanövrar :angel:
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Jo - jag vet att förbud och tonåringar inte går ihop :angel: - har ju faktiskt varit en själv!

MEN, i detta fallet troooor jag att det skulle kunna funka för på något plan verkar det som om hon lyssnar och förstår fast hon inte vill erkänna det! Det känns som om hon nånstans inombords vet att hon är ute på hal is och behöver hjälp med att "komma loss"!
Svårt med s.k. avledningsmanövrar i den åldern men visst - jag har något jag kan använda och ska så göra också.
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Har du den uppfattningen att hon faktiskt ev. väntar på att "få hjälp" att avsluta den här relationen, så gör det! Självklart! Det kan ju precis som du säger handla om en "jobbig" relation som är svår för henne att avsluta själv.

Lycka till! :)

Glöm inte att tala om hur det gick! ;)
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Tack snälla :bow: !

Min magkänsla säger mig att hon inte reagerar så häftigt som är normalt för henne :angel:. Hon kan förstå att jag är orolig och att vissa saker inte är OK och hon är go och glad och mysig när hon är själv. Hon säger att hon vet att jag/vi älskar henne och att hon älskar mig/oss. Det är inte en normal reaktion från hennes sida - om hon hade varit helt på annan linje än vår. Då skulle hon gapat, skrikit och slagits för sin sak och det gör hon inte!
Så jag hoppas att jag har rätt i att en del av henne tyst ber om hjälp och vägledning och att hon har tagit till sig de samtal vi fram tills nu haft och funderat ordentligt!

Jag lovar att meddela hur det går - det kommer att lösa sig :) !
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Absolut, om hon själv förstår att relationen är osund men ändå inte klarar att bryta så är det jättebra att ha föräldrarna att "skylla på" ! jag gör ofta så !
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Jag har haft problem med mina minsta (nu 7 år) Men det är ju onekligen enklare med den åldern att styra dem. Jag pratade med föräldrarna till dessa barn som det gällde och förklarade hur det var. Så löste vi det ihop...
Men jag vet ju klart att det inte är lika enkelt när man kommer upp lite i ålder.

Hitta ett intresse som tar lite mera av fritiden??
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

En tanke bara för de föräldrar som förbjuder "dåligt" umgänge. Det är inte alltför roligt att vara det där utpekade dåliga umgänget och leder ofta till att man själv hamnar i riktigt kasst umgänge. Det finns ju inga andra kvar att umgås med.
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Förklara att du inte accepterar det umgänget tonåringen har. Förklara att du kommer att ge konskvenser om umgänget fortsätter. Givetvis måste du tala om innan vad det blir för konskvenser och dom måste vara betydelsefulla så att konskvenserna känns.
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Mycket viktigt !
I första hand försöker iallafall jag få "styr" på det dåliga sällskapet och se om det verkligen är så illa som man tror. Kn man göra en insats för den personen så är ju det allra bästa
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Nä för tänk om föräldrarna till den utpekade är hur nöjda som helst att deras unge träffat en så vettig kompis. Min pojke som är 10 har en sån kompis. Hans mamma säger ofta att det är så bra för hennes son att han har min grabb att leka med. Eftersom dom ofta är hemma hos oss och han bor alltid hos oss på helgen så har jag bra koll.
gulan fd.gulla
 
Sv: "Dåligt" sällskap?!?!

Förstår precis hur du menar men det känns som att det är mer allvarligt än så! Det är vapen och droger blandat med sargad personlighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Via omvägar har vi återigen blivit inbjudna till samkväm över jul med mina föräldrar. Den direkta kontakten är nämligen i stort sett...
2
Svar
31
· Visningar
3 200
Senast: Smulu
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 695
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp