Bukefalos 28 år!

Dalmatiner?

Sv: Dalmatiner?

kl

Har tyvärr inte träffat på en trevlig dalmatiner än. Reserverade, hugger gärna och fort om de blir trängda, mycket hudsjukdommar och mentalproblem inom rasen är min uppfattning.

Ser att det är en gammal tråd men kan inte låta bli att bygga vidare på detta. Vad är det för hundar du träffat? Hur många? Bakgrund?
Det är så märkligt just för att man hör av många att dalmatiner är ostabila och aggressiva och att de inte träffat en enda snäll. En av de vanligaste fördomarna faktiskt. Själv har jag aldrig träffat en enda otrevlig dalmatiner och tycker det är så konstigt, har jag tur eller andra otur?
 
Sv: Dalmatiner?

Jag tror de är både ock. Jag tyckte det var som att gå ut o gå med dynamit och man visste aldrig vad som skulle hända.Samtidigt den gulligaste av alla. Himmel o Helvete.
 
Sv: Dalmatiner?

Tja, en 9-11 stycken iaf. Bakgrunden kan jag ju inte veta på alla hundar, tre har varit omplaceringar. Eller hur menar du?

Fördom och fördom, min uppfattning av de jag träffat skrev jag.
 
Sv: Dalmatiner?

Jag har en dalmatiner som jag tränar/tar hand om. Han är väldigt bra i psyket, är superfin i kroppen och fungerar bra med allt. Om alla dalmatiner hade samma psyke skulle jag inte tvivla en sekund på att skaffa en själv, men de andra jag har träffat är något annorlunda. Dessutom tycker jag att många unga dalmatiner har blivit lite grövre än de man sett tidigare, undrar om man försöker biffa till dem lite i dagens avel?

Dalmatinen jag har är för övrigt född och uppvuxen i Hongkong.
 
Sv: Dalmatiner?

Tja, en 9-11 stycken iaf. Bakgrunden kan jag ju inte veta på alla hundar, tre har varit omplaceringar. Eller hur menar du?

Fördom och fördom, min uppfattning av de jag träffat skrev jag.

Jag bara tycker det känns så konstigt att inte en enda av dem har varit trevlig. Men hur menar du med reserverad, är en hund otrevlig för att den inte älskar alla människor ovillkorslöst?
Jag menar att det är en vanligt förekommande fördom, väldigt många jag träffat har fällt kommentarer om hur otrevliga dalmatiner är. Förstår verkligen inte varifrån allt sådant kommer ifrån :(
 
Sv: Dalmatiner?

Jag är trött på alla fördomar om att de är aggressiva och labila...
Dalmatinern har varit mindre bra mentalt - på 60-talet då det var mycket inavel pga liten avelsbas. Under den tiden jag har haft dalmatiner har jag träffat på mååånga individer, både privat, på utställning och på mentalbeskrivningar. Inte en enda av dessa har varit aggressiv över huvud taget! Däremot är dalmatiner ganska veka hundar och tyvärr är det en del rädslor som visar sig under MH.

Min tik gör utfall ibland av den anledningen att hon blivit påflugen. Hon tolkas säkert som aggressiv genom ett otränat öga, men det är rädsla.
Jag tycker det är tråkigt att det är så många som är negativt inställda till rasen för att det stött på någon otrevlig individ. Om jag stöter på en hund som inte beter sig okej brukar jag slå bort det och istället undra vad som ligger bakom beteendet. I min tiks fall beror det på rädslor medan andra tänker dalmatiner=aggressiv=dömer ut hela rasen.
Sedan kanske det är så att en prickig hund sätter sig på näthinnan? En svart labrador är ju ganska så vanlig, så det är lättare att komma över.

Boccia: Angående hudproblem och inavel håller jag inte med dig. Jag tycker det är många hundar (tyvärr) som lider av allergier... och jag önskar att uppfödarna skulle ta tag i problemet istället för att slå bort det. Vår ena tik har kvalsterallergi vilket uppfödarna inte vill föra på tal och inte sprida ut. Vi har kontaktat rasklubben flera gånger för att hennes allergi ska registreras i statistiken över hudproblem - men aldrig fått något svar. Tråkigt när man blundar för det tycker jag.

Inavelsgraden i många kombinationer tycker jag är på tok för hög. Tittade på en kombination senast förra veckan jag var intresserad av som hade 6,75% (och där SKK hade höjt ett varningens finger). Har även jämfört andra kombinationer i SKKs avelsdata och stött på siffror som 10% och 12% :crazy:
Inavel finns garanterat och det är kombinationer som jag tycker man ska passa sig för...
 
Sv: Dalmatiner?

Jag bara tycker det känns så konstigt att inte en enda av dem har varit trevlig. Men hur menar du med reserverad, är en hund otrevlig för att den inte älskar alla människor ovillkorslöst?
Jag menar att det är en vanligt förekommande fördom, väldigt många jag träffat har fällt kommentarer om hur otrevliga dalmatiner är. Förstår verkligen inte varifrån allt sådant kommer ifrån :(

Generellt sett är dalmatinern enmanshund och tyr sig till sin flock. Stöter jag på en främling brukar mina hundar vara sociala i några sekunder - sedan släpper de allt intresse av personen och hittar på annat istället. Jag tycker det är skönt att ha hundar som inte slänger sig över allt som rör sig, utan istället håller en viss distans.
 
Sv: Dalmatiner?

Jag bara tycker det känns så konstigt att inte en enda av dem har varit trevlig. Men hur menar du med reserverad, är en hund otrevlig för att den inte älskar alla människor ovillkorslöst?
Jag menar att det är en vanligt förekommande fördom, väldigt många jag träffat har fällt kommentarer om hur otrevliga dalmatiner är. Förstår verkligen inte varifrån allt sådant kommer ifrån :(

Det är många hundar som inte "älskar allt och alla" Jag baserar väl inte mina kommentarer på att de dalmatiner jag träffat inte varit själaglada över folk??! I sånna fall har vi väldigt olika definiton på vad reserverad är!

Flera har varit trevliga tills de blivit "trängda" eller det ställts krav på dem, upplevde att de hade mycket lätt till att ta till tänder. En var rent ut sagt hemsk, den blev också senare avlivad pga mentalfel.

Men, vaddå "förstår inte vad sånna kommentarer kommer ifrån" TS frågade om Dalmatiner, och jag gav henne min uppfattning om dem!
 
Sv: Dalmatiner?

Boccia: Angående hudproblem och inavel håller jag inte med dig. Jag tycker det är många hundar (tyvärr) som lider av allergier... och jag önskar att uppfödarna skulle ta tag i problemet istället för att slå bort det. Vår ena tik har kvalsterallergi vilket uppfödarna inte vill föra på tal och inte sprida ut. Vi har kontaktat rasklubben flera gånger för att hennes allergi ska registreras i statistiken över hudproblem - men aldrig fått något svar. Tråkigt när man blundar för det tycker jag.

Inavelsgraden i många kombinationer tycker jag är på tok för hög. Tittade på en kombination senast förra veckan jag var intresserad av som hade 6,75% (och där SKK hade höjt ett varningens finger). Har även jämfört andra kombinationer i SKKs avelsdata och stött på siffror som 10% och 12% :crazy:
Inavel finns garanterat och det är kombinationer som jag tycker man ska passa sig för...


Allergier/eksem förnekar jag inte att det finns, men JAG har bara stött på det i ett par fall (men visst finns det, helt klart) Däremot så är inte hudproblem=allergi, och allergier finns i MÅNGA raser (bl.a. dalmatiner). Hudproblemen hänger mkt ihop med färgen, vita hundar HAR större risk att drabbas av hudproblem (varför är inte riktigt fastställt vad jag vet, men det är ju likadant inom alla raser att särskilt släthåriga vita hundar drabbas värst)

Inavel är ingenting jag har reagerat över inom rasen, kan bero på vilka uppfödare man kollar hos kanske, eller så var det mindre vanligt förr (har inte hållt mig så up-to-date med avelskombinationer sedan mitten av 90-talet).
 
Sv: Dalmatiner?

*kl*
Såg att det var en gammal tråd, men nu när "alla" andra skrivit så...

Jag har två dalmatiner, en tik som jag tagit två kullar på, och en hane som jag sparat från första kullen.
Tiken är otroligt social och ÄLSKAR människor. Det bästa hon vet är att följa med när vi rider eller kör hästarna. Det går inte att "klä på" någon av hästarna så att hon ser om hon inte kan följa med. Då ylar hon i timmar... Hon fäller ordentligt på våren, men sparsamt under resten av året. Hon fryser lätt på vintern framförallt om det är kallt i kombination med nederbörd. Just regn hatar hon, och spurtar friskt från ytterdörren in i stallet, och där stannar hon nerbäddad i halmen tills det är dags att gå in. Regniga dagar utvecklar hon en superblåsa och kan hålla sig i timmar. Tillslut får man nästan sparka ut henne så hon kan kissa.:p Hon har normalt ingen vaktinstinkt, utan hälsar glatt på alla vi möter eller som hälsar på. Ett par gånger när vi mött främlingar ute i på promenad har hon dock vaktat mig genom att ställa sig framför mig och morra dovt.
Hanen är en riktig charmknutte. Han älskar att gosa, helst sitta i knät och lägga huvudet på axeln. :love: (smidigt? nää!) Han ser nog sig själv som en liten minihund i det läget:rofl: Han har en del vaktinstinkt och kan skälla hemma om det ringer på dörren, men det går över när man öppnar och han ser att det är en människa på andra sidan dörren. Han är inte lika översvallande som tiken när han hälsar utan hittar snart något roligare att sysselsätta sig med. Förutom att gosa så är hans favoritr att ta sovmorgon (typ till lunch:D), följa med hästarna när vi rider och kör, och att åka bil. Så fort man går mot bilen är han på hugget och springer före. Sen får man praktiskt taget dra ut honom när man åkt klart... Han fäller året runt.
Båda mina hundar skrattar ofta och mycket:D

Dalmatinern är en otroligt social ras som månar om sin flock (familjen), inte en chans att någon kommer bort under en promenad... Dom är också platsbundna, dvs att dom stannar på gården. Jag har i princip alltid mina hundar lösa både hemma och när vi rider och kör. De håller sig alltid innom synhåll. En annan bra sak är att de tycks sakna jaktinstinkt. Dom sticker alldrig efter harar eller rådjur, eller andra djur som korsar ens väg när man är ute.
Dalmatinern är mycket lättlärd och tycker om att vara duktig. Dock är dom smarta... Min tik gillar att sova i soffan. Vi har aldrig någonsin kommit på henne med att ligga i soffan när vi är hemma, men likafullt ser vi att hon sovit i soffan när vi varit borta. Hanen kan öppna alla möjliga dörrar, lock och förpackningar utan att det syns minsta skråma...

När dalmatinerfilmerna var populära så ökade efterfrågan på valpar eftersom många ville ha en pongovalp utan att ha koll på rasens egenskaper. Det ledde till att oseriösa "uppfödare" producerade valpar med tveksamma föräldrar för att tjäna pengar. Mycket av dalmatinerns dåliga ryckte härstammar från den perioden. Collierasen drabbades av liknande problem efter Lassie-filmerna. Dock hade collien tur, media var inte lika utbrett då och hade inte lika stor genomslagskraft. Medial uppmärksamhet är sällan bra för en ras, tyvärr. I USA där problemen blev störst fanns (vet ej om det fortfarande finns) speciella hundhem som bara tog hand om övergivna dalmatiner.:crazy:

Alla raser har någon typ av problem eller sjukdomar. Dalmatiner kan vara döva, på ena eller båda öronen. En hund som är döv på ett öra kan leva ett fullt normalt liv. Oftast märks det inte på en sällskapshund. En helt döv valp bör man avliva eftersom den kan missförstå och hugga... Seriösa uppfödare BAER-testar (höreltestar) sina valpar. Sen har vi det här med hudproblem. Jag kan hålla med om att det tystas ner. Otroligt korkat tycker jag personligen, för självklart går det att komma tillrätta med om man vet vilka blodslinjer som det förekommer oftare i. Inavel ska man undvika tycker jag.
Blaffa förekommer också. Det är när flera prickar sitter tätt och bildar en stor fläck. Det är endast ett skönhetsfel och något att undvika om man tänkt ställa ut. Men det är i övrigt inget fel på hunden. I övrigt ska prickarna var aav en femkronas storlek och jämnt spridda över kroppen. Något mindre prickar på öron och svans.
Just det, en del blodslinjer kan ha problem med att det fattas en tand eller två. På avelsdjuren måste man alltid röntga höfterna innan de får användas i avel. Seriösa uppfödare använder bara fulltandade individer med A eller B höfter. (C kan ge dispans i undantagsfall)
 
Sv: Dalmatiner?

glömde skriva att det är en väldigt rolig ras. jag är helt övertygad att dom har humor. skrattet är ju dalmatinerna kända för.:smirk:
 
Sv: Dalmatiner?

Det är många hundar som inte "älskar allt och alla" Jag baserar väl inte mina kommentarer på att de dalmatiner jag träffat inte varit själaglada över folk??! I sånna fall har vi väldigt olika definiton på vad reserverad är!

Flera har varit trevliga tills de blivit "trängda" eller det ställts krav på dem, upplevde att de hade mycket lätt till att ta till tänder. En var rent ut sagt hemsk, den blev också senare avlivad pga mentalfel.

Men, vaddå "förstår inte vad sånna kommentarer kommer ifrån" TS frågade om Dalmatiner, och jag gav henne min uppfattning om dem!

Du behöver inte ta åt dig så personligt :) Jag frågar för att jag undrar och det här är ett bra tillfälle att fråga och försöka reda ut eftersom du uppenbarligen tillhör de som inte har några bra erfarenheter av rasen. Och sedan frågade jag vad du menade med reserverad just för att det kan ligga så olika värderingar i det, men nu vet jag ju i alla fall hur du inte menade :p
 
Sv: Dalmatiner?

Jag har ingen aning om vilka fördommar som florerar kring just dalmatiner, utan detta var som sagt, min erfarenheter kring rasen, tyvärr. ni har säkert jättetrevliga hundar.
 
Sv: Dalmatiner?

En helt döv valp bör man avliva eftersom den kan missförstå och hugga... Seriösa uppfödare BAER-testar (höreltestar) sina valpar.

Har tyvärr varit en del problem med de där BAER-apparaterna. Vet en kennel som har BAER-testat två döva valpar (som de genom uppfödarmetoden konstaterat varit döva) och BAER-testat på två olika stora djursjukhus. Valparna var enligt apparaten hörande :crazy:

I övrigt ska prickarna var av en femkronas storlek och jämnt spridda över kroppen.

Och något mindre om hunden är levertecknad ;)

Varifrån kommer dina hundar förresten?

Minamigo: Varifrån kommer din hund? Han hade en väldigt "Ekrydalik" teckning.
 
Sv: Dalmatiner?

hej!
max kommer från en liten kemmel som heter kennelvadensjö. dom har bara haft två kullar.:d
 
Sv: Dalmatiner?

Har 3 dalmatinerhanner och har hittat min ras.
IM000297.jpg
 
Sv: Dalmatiner?

Sen lite OT.. man ska hålla koll på sina barn så att djuret aldrig behöver komma i en sån situation att de känner sig tvingade att bita ifrån

Nirak

En (familje) hund ska aldrig känna sig tvingad att bita någon, oavsett situation. (försvarar självklart inga ungar som gör livet till ett helvete för hundarna för det)
 
Sv: Dalmatiner?

hittade ett fint kort på max från i somras. fler som har dalmatinrar som bara älskar vatten. sommartid går det knappt att få upp honom
:D
n669557935_1028953_4986.jpg
 
Sv: Dalmatiner?

hittade ett fint kort på max från i somras. fler som har dalmatinrar som bara älskar vatten. sommartid går det knappt att få upp honom
:D

Syrrans dallis är likadan! han är mer vattentokig än min flatte!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 315
Senast: Farao
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp