Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

S

Skuggabaldur

Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar risken - finns ju så mycket duktigt folk här också.

Ska börja med att berätta hur allt har gått till. Hoppas ni orkar läsa!

Förrförra vintern hostade min islandshäst ett par gånger vid första igångsättningen i trav vid varje ridpass i en vecka. Ringde vet. men det var inget att oroa sig för sa de. Då stod hästen på kallstall. Hade innan dess stått i varmstall ett halvår och innan dess tre år på lösdrift. Därinnan vet jag inte hur hon stod. Hästen blir 14 år i år.
I somras flyttade vi till ett fint, luftigt varmstall. Hästarna ute på dan och inne natt.
I december reste jag bort i 3 veckor. Strax innan det hörde jag henne hosta till nån gång, men det var liksom ingenting.
Strax efter jag kom hem (hästen kom även under min frånvaro in nattetid, men motionerades inte) började hon få hostattacker. I början trodde vi inte det var så farligt, men under veckan blev det värre och det kom även upp lite slem så jag ringde veterinären.
Han kom ut och tittade på henne och ordinerade Ventipulmin. En vecka gick och hostan blev bättre men så fick hon en infektion (gulvitt slem ur näsan) och fick Hippotrim och Fabrol utskrivet. Hon verkade bli helt bra av det och var pigg och glad (har varit hela tiden) och jag har börjat sätta igång henne MYCKET långsamt. Nu för några dagar sedan såg jag dock efter en ridtur att det rann lite vitaktigt ur näsan. Inte jättetjock, men mer än vatten om man säger så. Och nu idag var det samma sak. Båda gångerna hade jag provat att trava/tölta henne några meter lite försiktigt. Vet inte om det kan ha nåt samband.
Höet hon åt när hon blev dålig dammade (jag blötte det) och jag tyckte inte det luktade så gott det sista - det tycker dock alla andra jag pratar med. Vi fick in nytt hö, men man måste ju vänja dem långsamt. Men när hon fick bara av det nya var ungefär samtidigt som hon fick första medicinerna. Då blev hon ju bättre och det vet man ju inte vilket det beror på...
Har även lagt torv ovanpå spånbädden och bett alla att inte sopa när hästarna är inne. De går ute mellan halv 6 på morgonen och 6 på kvällen, men kommer i mars att börja släppas ut vid 7-/halv 8-tiden.

Nu så ringde jag iaf vet. igen och han skriver ut mera Ventipulmin, Fabrol och Hippotrim och om det inte blir bättre av det så måste hon till klinik och göra endoskopi. Jag får iaf börja rida mer ordentligt, bara inte för ansträngande, så det är ju bra. Hon vill verkligen komma ut och röra på sig.
Han var inte säker ännu på om det är dammallergi eller överkänslighet mot mögel sånt. Om det är dammallergi menade han att det bästa är lösdrift - vet jag ju redan. Men har verkligen ingen lust att flytta från detta underbara stall vi står i. Men man gör ju allt man kan för hästen så måste man så måste man :( .

Men hur ska jag göra med höet? Han sa att jag ska blöta det nu och det är inga problem, men hur länge innan ska det blötas? Och hur ska jag göra med höet som ges ute i hagen? Alla hästarna får ju tillsammans och jag vet inte om de andra vill blöta det...

Och vad kan man mer göra för att förbättra miljön i stallet - vi har redan kollat hur vi ska göra för att få så bäst ventilation som möjligt.

Och viktigast av allt, vad ska hända med min lilla häst?
Är så orolig :( . Hon har ingen kvickdragsfåra eller nåt sånt så kronisk bronkit ska det väl inte vara. Ingen tung andning eller nåt. Hon är helt normal helt enkelt utom att det rinner ur näsan ibland. Hostan är helt borta sedan några veckor och när hon hostade var det ingen tung andning heller. Vet menade att det kan vara så att det som kommer ut nu är rester som är kvar liksom...
Tror ni det blir bra om hon kommer ut på lösdrift? Finns det nån chans att hon kan stå kvar i stallet där vi båda trivs så bra?

Och om hon ska lastas kommer hon att behöva lugnande och jag vet inte hur det ska gå till. Hon härjar så i transporten och vi har inte kunnat träna på det... Vet. sa att det blir inga problem, men jag ser nästan allt i nattsvart för tillfället.
Behöver lite uppmuntrande...
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Hade en häst i mitt förra stall som hade problem med hosta varje vinter. Vi sopade aldrig när hästarna var inne. Använde bara dammfritt spån och ägaren vattnade alltid hans hö. Ändå fick han nästan varje vinter äta någon kur medicin. Några gånger fick han som astmaattacker. Jätteotäckt. Jag trodde han skulle dö, han fick ju ingen luft. Nu har de bytt ut höt mot horsehage, som visserligen är ganska dyrt med helt garanterat dammfritt. Han har varit i stort sett hostfri hela vintern. Den här hästen är över 20 år.
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Det finns jättemycket bra tips i olika trådar här om du söker. :)

Måste även säga att min häst har kronisk bronkit och när jag rider kommer det alltid ut vitt snor. Han hostar inte och är precis som vanligt nu men jag tyckte detta känes lite olustigt. Fick höra att det vita slemmet är ett tecken att de reagerar/reagerat på något i miljön och producerar då mer slem i bronkerna som kommer upp vid motion. Sålänge de inte hostar eller är påverkade är det ingen fara.

Det är ingen dum idé att fara till en klinik och göra endoskopi för att se hur mkt slem som finns och hur luftvägarna ser ut. Kanske behövs det ingen medicin.

Motion är även väldigt bra för hosthästar sålänge de inte bär på en infektion, de får upp slemmet lättare då. Dock får man se till att inte anstränga de för mycket om de är tjockt med slem. Min pojk fick ett ritkgit andnödsanfall. Visste då inte att han hade bronkit (var helt symtomfri) men det konstaterades efter detta anfall och berodde mest troligt på de tjocka slemmet han hade i luftvägarna. :crazy:

Lycka till och jag tror att med rätt miljö och medicinering behöver du inte oroa dig. En häst med kronisk bronkit kan leva symtomfri och funka som vanligt i många år. :) :bump:
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Ska säga också att det sägs att det inte hjälper att vattna höet, det gör bara att det inte dammar lika mycket men att damm är lika med mögel och det man gör när man vattnar är då bara att "gömma" möglet. Någon får rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Tack bägge två för era svar, känns lite bättre :) .
Jo, jag har kollat i massor med gamla trådar, men känns alltid bättre att höra vad folk tycker om just min hästs situation. Fins alltid små saker som skiljer.

Vad är horse hage för något? Läst om det i flera trådar, men aldrig fattat.

Ang. det med höet, så dammar inte det nuvarande någonting vad jag kan se. Visst flyger det lite, men inte direkt damm...
Har också hört det som du säger om möglet. Kan ha varit du som skrev det i en tidigare tråd :D . Men om jag vattnar det höet som hon äter nu som inte dammar - kan det göra någon skada?
Och som sagt - hur lång tid innan kan man vattna det?
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

När hästen väl fått detta så kommer det bara bli värre om man inte behandlar förebyggande, det bästa hade för det första varit att ge hösilage istället för hö & låtit hästen gå på lösdrift där det garanterat inte blir dammigt.Enligt mej är det bara att provocera sjukdomen att ha hästen på stall, såna här symptom brukar gå bort & komma tillbaka igen titt som tätt.
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

min pålle har dammallergi :(
Eftersom att han fått nån slemlösande medicin så rinner det massor ur näsan det brukar ju ta ett tag innan medicinen verkar så kan det inte vara den?
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Jag är inte så bra på sånt där med hö... gick över helt på hösilage efter att min pojke blev sjuk så vet inte hur långt innan du bör vattna. Är höet inte dammigt bör det inte vara några problem, men samidigt om hästen har luftrörsporblem är det nog bäst att skippa hö helst. Å andra sidan är ett bra hö bättre än dåligt hösilage och alla hästar reagerar ju olika. På gott och ont. ;)

Horsehage är som hösilage som är packat och så på lite annat sätt tror jag. Min pojke fick horsehage ett tag och jag tyckte mycket om det, var fin kvalité och så. :) www.horsehage.se

Dammallergi är inte skoj alls och det bästa är ju såklart att han hästen på lösdirft. När min häst blev sjuk trodde vet. inte han skulle funka som vanligt och inte kunna stå på stall, men efter mycket åtgärder står har han ändå kunnat stå på stall hela hösten och dessutom vara helt symtomfri. *PEPPAR PEPPAR* Och han har vart sjuk exakt ett år på måndag vad jag minns. :o Så visst går det... men råder er ändå att fara till klinik för att se hur luftrören ser ut, det är rätt skönt att veta "hur illa det är".
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Min pålle fick hosta (astma). Vi provade att ge honom alger, då vet. mediciner faktiskt i princip bara ta bort symptomen. Han fick slemlösande och gud vet vad i flera omgångar, men så fort medicinen var slut så började han igen. Gav honom alger och han blev helt symptomfri! Betydligt billigare i slutändan också och han mådde kanonbra! ( även enl. vet.) Kanske kan vara värt att fundera på om pållen din börjar hosta igen. :)
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Har sett att du redan fått många bra svar.

här kommer lite erfarenheter från mig.

Vår ena häst utvecklade mögelallergi ett år med dålig skörd (1997 tror jag det var) Vi vattnade hö (la i blöt ca 15 min), han fick alla möjliga behandlingar och preparat, fabrol,acetylcystin,cortison, Ventipulmin, hippotrim,m.m. i olika omgångar (talar om en period på ca 1 år-1 1/2)

Byggde uteboxar (där bor han än och stormtrivs) gick över till hösilage, spån i stället för halm plus att han gick på en 6 veckorskur med acetlcystin (osäker på stavningen, är ett slemlösande människopreparat som är billigare).
Viktigt är att låta dom stå på slemlösande ett bra tag, även om man tror dom är symtomfria. Och att man får inse att hö. halm (särskilt halm) är tabu för all framtid. inte ens en tuss går.

Vår häst har hostat någon enstaka gång genom alla år sedan och då har han fått tag på hö (hönät i transporten räcker för att hostan ska komma några dagar).

Man skall ALDRIG acceptera att veterinär säger att "det är inte så farligt om den hostar nån gång i mellanåt"
Kostade mig dyra pengar, men som tur är så är min "Gurkburk":love: (Det är han som är på min avatar.) helt frisk.

Detta var ingen skräcksaga i varjefall:)
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

min pålle har dammallergi :(
Eftersom att han fått nån slemlösande medicin så rinner det massor ur näsan det brukar ju ta ett tag innan medicinen verkar så kan det inte vara den?

Ingen aning, kanske det kan! Veterinären nämnde inget om det, men man vet ju aldrig. Eftersom det bara har runnit efter att jag ridit en kort bit i tölt eller trav så kan man ju tro att det liksom kommer upp av det på nåt sätt...
Hur är det med din häst nu? Han fick det ganska nyss va (Tror jag läste nån tråd om det)?
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Ja, jag borde kanske börja med hösilage istället. Men det är ju bara jag i stallet som har det i så fall. Finns det så små balar? För de ska ju ta slut på ett par tre dagar bara och det lär ju inte en vanlig bal göra...
Och sen så får de vanligt hö i hagen under den perioden när det inte finns gräs. Och jag tror inte de andra vill ha hösilage heller. Jag ville det absolut inte innan.

Pållan hade fri tillgång på det hela förra vintern och blev jättebukig... Men jag är ganska säker på att det berodde på avsaknande av bukmuskler också. Nu när hon har börjat gå i rätt form i gångarterna har bukigheten nästan försvunnit. Nu är det lite igen efter vilan, men det är ju förståeligt.
Men så länge hon rids rätt borde det gå bra med hösilage eller?
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Det med alger ska jag ha i åtanke om hon inte blir bättre! Har sett flera som rekommenderat det så det låter jättebra!
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Nej, det var ingen skräcksaga :) , skönt att din häst blev bra!
Det är väl vad jag hoppas att hon ska ha: mögelallergi istället för dammallergi. Allra bäst hade ju varit om det var en enveten infektion, men det kan det väl knappast vara? Med tanke på att hon hostade förrförra året lite och vet. är ju ganska säker...
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Ja, det finns små balar. Horsehagebalarna jag hade låg på 25 kg (tror de gjort om nu till 20) och det tryckte min häst i sig på 1½ dag (fri tillgång). Tror dessutom horsehage håller längre än "vanliga" för de är packade på annat sätt eller så. Har för mig att det ska hålla länge ialfl.

Det där med bukigheten törs jag inte svara på, men det kan säkert vara som du säger att de inte blir så om du rider hästen. :)
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Funderar på det här med lösdrift... Hur stor måste hagen vara? Den vi har nu är stor, men det är bara en ganska plan, svagt sluttande gräshage. Finns en kulle med lite träd, men hagen kan ju inte räknas som kuperad. Och det är nog inte så stor chans att vi ska få hit lite fler hästar som går ute jämt och att vi får dit ett vindskydd - önsketänkade från min sida. Men iaf, hur stor borde en lösdriftshage vara?
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Va bra att det finns mindre balar. Men hur länge kan de förvaras - eller vänta nu, det var väl så att efter öppnandet ska de ta slut på några dagar? I så fall kan man ju köpa hem många ändå... eller? Såg framför mig ett tag att behöva åka via Lantmännen varje dag och köpa balar!
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Ingen aning, kanske det kan! Veterinären nämnde inget om det, men man vet ju aldrig. Eftersom det bara har runnit efter att jag ridit en kort bit i tölt eller trav så kan man ju tro att det liksom kommer upp av det på nåt sätt...
Hur är det med din häst nu? Han fick det ganska nyss va (Tror jag läste nån tråd om det)?

Jag kan kolla vad medicinen heter så kanske det e lättare :D

Jo han mår MKT bättre hostar i princip aldrig men han e ganska "slemig" nu o han bukandas pyttelite fortfarande men vet. sa att det tar lång tid innan medicinen hjälper helt men somsagt han är mkt bättre :)
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Haha, nej du behöver inte fara och köpa varje dag. De är, som du skrev, först när de är öppnade som du behöver göra av med den på några dagar. ;)
 
Sv: Dammallergi? Hjälp! (Långt-hoppas ni orkar läsa)

Haha, nej du behöver inte fara och köpa varje dag. De är, som du skrev, först när de är öppnade som du behöver göra av med den på några dagar. ;)

Vad skönt, belv lite rädd där ett tag :p !
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: Murray
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 481
Senast: Morces
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 438
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp