Bukefalos 28 år!

Dataprogram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dataprogram

Har inget vettigt att tillföra diskussionen annat än att jag är grymt imponerad av dig! :bow:

Jenny
 
Sv: Dataprogram

Det va helt otroligt vad du kan berätta bra!!! Man får verkligen en bild av erat liv, och det verkar inte vara lätt.
Jag har själv en son som nu är 12 och vi går nu på utredning för misstanke på asbergers...
Jag tycker att jag har det jobbigt med honom med vredes utbrott, fixeringar, inslutenhet, matfixering och mycket av vad du beskriver.... men inte alls i den utsträckningen som du beskriver, inte ens i närheten!!! Jag har nog trots allt haft en himla tur vad det verkar.... Har inte väntat alls länge på utredningen,,,, Men jag har varit den "jobbiga" morsan som ringt till BUP typ hundrafemtielva gånger å tjatat!!!
Men du verkar vara som jag.... hittar massa smarta lösningar som funkar för er, kan ju vara att det inte alltid är efter konstens alla regler.... men villket autistiskt barn följer någon bok??
 
Sv: Dataprogram

Man har inte så mkt att välja på. dEt är min egen överlevnadsinstinkt som är pådrivande. Att leva med honom som han är gör mig till ett hysteriskt vrak, så alltså måste jag omprogramera honom för jag lär ju få leva med honom under resten av mitt liv. Han är inte alltid jobbig, han är världens gulligaste oxå :-)
 
Sv: Dataprogram

Oh vad har ni för matfixeringar?Det är kul att prata med andra som vi, känner mig mindre som en ailien då .

Jr äter pasta, potatis,ris, potatisbullar, mackor med vitlöksolja och salt på, kycklinglår, fiskpinnar, korv med bröd, pommes och hamburgare och spadet till Knorrs köttsoppa, köttbullar och påläggsskinka, pepparkakor, vissa kex och vissa bullar och choklad. Och absolut ingenting mer....
Han dricker därför fortfarande välling.

Olika sakers mat får inte röra vid varandra, han blir hysterisk om det kommer en liten prick av nått annat i maten.

Numera får det dock lov att stå även annan mat på bordet, bara inte för nära honom (den kan ju hoppa över på hans tallrik av sig själv ju....)

Han är inte alltid besvärlig, numera är han otroligt välfungerande och hjälpsam och trevlig. Jag kan ha med honom i princip överallt, i somras var han med 3 dagar på islandsvm och stod med mig och sålde grejor tex.Men det kräver en hel del jobb.

Vad har funkat på ditt barn och hur är hans symptom?
 
Sv: Dataprogram

Det finns helt "normala" barn med likadana matfixeringer.
Jag har en sådan son.
Matsedeln är mycket likartad.
Och så det där att inget får röra något annat.
Sonens pappa var och är likadan.
Sonen nu 10 år håller på att komma över det där.

Så jag tror nog inte att alla egenheter är p.g.a. autism, vissa är ju helt vanlig personlighet också.
 
Sv: Dataprogram

Om du nu inte fått någon hjälp från samhället, förutom försök till hörseltest. Hur har du då kommit fram till att han är autistisk?
Jag törs då inte säga det till någon då det inte finns någon diagons utan det var en gissning från psykologens sida och hon påpekade att det är flera experter som ska avgöra diagnosen. Och det är den utredningen vi väntar på.

Det jag tycker är jobbigast är vi inte kan kommunicera. Man kan inte förklara en sak och han förstår det och han kan inte förklara vad han vill och jag förstår det. Om han inte tar min hand och sätter den på frysen för då förstår jag att han vill ha glass. I och med bristen på kommunikation så har han fortfarande blöjor.

Man skulle så gärna vilja ha ett "normalt" barn, även om det alltid finns de som har det värre så är ens egen situation jobbig.

Jag har alltid haft känslan att det är orättvist, jag väntade med att skaffa barn tills jag hade fast jobb och var gift. Jag skötte mej exemplariskt under graviditeten och följde alla regler.
Sen finns det bekanta som röker under hela sin graviditet och ut kommer ett begåvat barn.
Jag tycker då att dessa föräldrar borde "straffas" med något. Jag vet att det är fel att tänka så men det är så jag känner.
 
Sv: Dataprogram

Jag förstår att du tänker så och klandrar dig inte men jag klarar inte av att tänka så för då blir jag deprimerad. Det hjälper ju liksom inte.
Jag har ett normalt barn oxå och de kan minsann vara besvärliga de med :-)
Men en stor kram till dig iallafall, vet hur du känner.
 
Sv: Dataprogram

Jag lät honom springa och smög efter honom. Tror att det tog en timm einnan han skanade mig och så fort han började leta så visade jag mig en kort sekund och gick iväg.

Hästmanship :)...

Jag är jätteimponerad :bow:
 
Sv: Dataprogram

xmariax skrev:
Om du nu inte fått någon hjälp från samhället, förutom försök till hörseltest. Hur har du då kommit fram till att han är autistisk? .

Djurjourens son, och barnets pappa, är som högfungerande autism-exempel plockade ut en lärobok. Oavsett om de är officiellt diagnosticerade eller inte. Så knep för att hantera problemen kan man ju låna ändå.

Vilken diagnos man får och när man får den ("autism" är ju en stor ospecifik grupp) spelar mindre roll, det viktiga är att man får hjälp.

Men jag vet att just Asperger-diagnosen kan öppna en massa dörrar och tex ge vårdbidrag, assistent med ssk utbildning på dagis etc.

Så får man inte den hjälp man behöver ska man se till att tjata sig in i barnpsykiatrin FORT.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 527
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 108
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp