Bukefalos 28 år!

Dataprogram

Status
Stängd för vidare inlägg.

Djurjouren

Trådstartare
Jag har ett autistiskt barn som numera funkar riktigt bra med hans mått mätt. Han talar rätt mkt nu så att vi närstående kan gissa oss till vad han menar men fortfarande har han svårt att meddela sig med omvärlden.
Han är sån att man kan inte lära honom nånting som han inte vill lära sig så alltså måste man få honom att själv vilja lära sig saker vilket är en utdragen process som är enormt tålamodskrävande. Han trivs bra i sin egen värld och förstår inte nyttan av vissa grundläggande färdigheter som man behöver.

När man väl "öppnat" inlärningsfönstret så så måste man sluta stoppa in info där i rätt tid för han är som en svamp då och tar åt sig allt och om det blir för mkt blir han vannsinnigt upprörd och försvinner in i sin egen lilla värld igen. Då är det väldigt svårt att få tillträde dit igen nästa gång.

För att berätat lite om hur hans inlärning fungerar så har han precis fått en liten shettis som jag inte hade några pedagogiska planer med alls men den har varit otroligt bra för honom.

Han har bra balans och kan åka häst och är aldrig rädd för han har ridit massor framför mig i sadeln.

Jag leder hans lilla pålle och om jag går dit han inte vill så beter han sig som en galning och skriker och har sig. Det brukar ju funka, antingen får han som han vill eller så går man därifrån om man är på en offentlig plats. Jag har aldrig fått honom att förstå att det är bra att kunna säga att man vill gå dit eller stanna eller såna där begrepp.
Jag vet att folk tänker att ja men låt han skrika då..... Ja det gör han gärna, i timmar och sen får han som epileptiska anfall eftersom han har en annan sjukdom som inte är epelepsi men som ser ut så och beror på nått fel som gör att han hamnar i svält väldigt fort och behöver äta extrema mängder kolhydrater ofta.

Men det var ju kul att rida och hästen hoppade till när han började bete sig så han stillade sig och pekade snällt och försiktigt åt ett håll och jag sa höger och sen gick vi dit. Han blev så glad och pekade åt ett annat håll och jag sa vänster och gick dit.

Poff så det så hade han lärt sig höger och vänster och använde orden flitigt och började peka uppåt och neråt och bakåt och åt alla möjliga håll för att få veta vad det hette. Sen körde han med morsan och den lilla hästen som lydigt traskade åt alla möjliga håll på hans kommando.

Nämnde detta bara som en liten söt historia. För varje sån här grej han lär sig så växer han otroligt som människa. I hans värld så vet han inte att det finns olika begrepp om saker, det är lätt för honom att peka på ett äpple och få reda på att det heter äpple men hur förklarar man under? Eller över? Eller hur förklarar man känslor?

Nu till min fråga, igår lyckades jag efter typ 300 försök de senaste 2 åren få honom att använda datormusen. Det var motorväg in till inlärningscentrat av nån anledning så nu är han musproffs :-)
Det han hade rolgast åt var när pekaren ändrade form :-)

Jag vill köpa nått väldigt enkelt och väldigt pedagogiskt dataprogram åt honom. Är det för mkt info så stänger han in sig, är det för simpelt så tröttnar han fort så det borde vara nått med olika stadier?
Nån som har nått tips? Tänkte passa på att utnyttja denna datorvåg så mkt det bara går.
 
Sv: Dataprogram

Nu vet jag ju inte alls vilken form av pedagogisk nivå du menar men det spel som dugt i flera år här är By###re B#b - kan vi fixa det. Mycket muspek, bygga lite broar, bygga tunnlar åt igelkottar, hitta katten maja. Allt från jätteenkelt peka till lite styr o gasövningar.
 
Sv: Dataprogram

Kan inte tänka mig att det är förbjudet att skriva Byggare Bob ;)

Djurjouren - häftig historia med hästen och höger/vänster :bow:
 
Sv: Dataprogram

Åh bra ide, hans filmer är iallafall väldigt lättförståliga så spelet borde oxå vara det, tack!!!!
 
Sv: Dataprogram

FInns det inte speciella program just för autistiska barn? Varför tror jag mig veta det?? :confused:
(har alltså ingen aning, bara tror jag har sett eller hört det nånstans)

Kula tt du hittade en lämplig ponny till honom i alla fall!
 
Sv: Dataprogram

Tänk vad ett djur kan betyda mycket, sådant som man inte tänkt på.
Kan du inte låta honom rida under och över bommar för att hitta dom orden också, runt likaså - kan väl bli etapp msv.

Sen det här med känslor - lite tosigt förslag kanske.
I filmen Mask (med Cher inte m tokstollen i Dum dummare) så används olika material för att beskriva färger osv för en blind tjej.
Går det inte att utveckla till att beskriva känslor. Mamma är ledsen - lite kallt, strävt.
Tja jag vet inte - men som ameo sa det måste väl finnas material om detta.

Och angående Byggare Bob, mandalaki - vem vet när en moderator har en dålig dag?
 
Sv: Dataprogram

Och angående Byggare Bob, mandalaki - vem vet när en moderator har en dålig dag?
Ärligt talat, varför skulle det vara skillnad att skriva "Byggare Bob" eller "By###re B#b", när alla ändå vet vad/vem som menar oavsett hur det skrivs??

//moderatorn, som inte bryr sig särskilt mycket om just sådana detaljer, det finns värre klavertramp som är viktigare att hålla reda på...
 
Sv: Dataprogram

Du kan ta kontakt med barnhab.vårat barnhab har en del spel att låna ut annars kan de ge dig tips på olika spel.Prova dig fram ibland kan ett spel om man tycker är jättefel vara de spelet som faller barnet på läppen.
När ni är ute är det viktigt att han från början vet vart ni ska tala om tydligt visa gärna en bild för att förstärka vart ni ska, bilder är jättebra hjälpmedel för personer med autism. Kul att han gillar att rida ett härligt sätt för er att umgås över ett intresse.
 
Sv: Dataprogram

Har du provat Förskolan resp Lekskolan från Levande Böcker.
Mina barn gillade dessa jättemycket.
 
Sv: Dataprogram

Tja du, här används asterixer till H##ks; E##os, Kje###vists så varför inte till By##are b#b - men det var mest för skojs skull, även kommentaren om moderatorernas dagsform.

Jag får helt klart börja använda avancerade svarsrutan så jag kan stoppa in smileysar överallt.

Som någon sa i en tråd häromdagen - värst vad alla är snabba att bli irriterade - är det hösten eller något o universum.
 
Sv: Dataprogram

Ju mer man utreder ditt barn, ju bättre går det att förstå hans pappa :idea: Jag tycker du är fantastisk med att se barnets behov och orka med allt :bow:

Du kan ju testa lite olika gratisgrejor på nätet för att se vad junior gillar. Vidar håller just nu (på mitt jobb) på och lägger pussel och färglägger bilder och spelar piano på www.barbapapa.fr På tex www.bobthebuilder.com finns också lite spel.
 
Sv: Dataprogram

Hehe, du har rätt, pappan börjar bli riktigt lättförstålig nu :angel: , en riktig drömpappa faktiskt (vem hade kunnat tro det), två flugor i en smäll!!!!!
Tack för berömmet :o . Jag tycker att det är otroligt fascinerande att arbeta med JR, som om en hellt ny värld öppnat sig för mig. Därmed inte sagt att det alltid är en dans på rosor........

Vi var (på tal om annat) och hämtade hem hästarna idag och dina såg fortfarande fina ut, jag hälsade dem från dig :-). Så skönt att ha islänningarna hemma igen, man glömmer nästan hur underbara de är när man inte träffat dem på ett tag :love:
 
Sv: Dataprogram

Det var en underbar historia! :)

Jag har just nu en praktikant på jobbet som har asperbergs, som väl är en typ av autism. Han är jättesmart på data och allt som ska organiseras. När det kommer till den sociala biten har han det lite svårare. Han är vuxen och har berättat hur det är svårt att skoja och ironisera till en människa med denna sjukdom. Säger man "hoppa i sjön" så kan han mycket väl gå och göra det. Eftersom han fick sin diagnos mycket sent blev han väldigt mobbad under skoltiden.

Jaha, det var ju inga bra förslag till dig, bara en reflektion! ;)
 
Sv: Dataprogram

Ja den där organisationsbiten är en trevlig del ur föräldrasynvinkel :-).
Säg den 4 åring som stoppar in och organiserar all disk i diskmaskinen och blir vansinnig om han inte får, eller som alltid lägger smutstvätten färgsorterad i tvättkorgarna, alltid ställer sina skor prydligt på skohyllan.

Nackdelen är förståss att om han har växt ur sina skor så är det tredje världskriget att få honom att acceptera ett par nya...... Passar ju inte i hans inrutade liv....
//Linda som fasar för när det blir overalldax......
 
Sv: Dataprogram

Skulle bara vilja säga att det skönt att läsa om andra som har samma problem med sin son som jag. Vi har nu väntat på en psykologtid i 1 år! Ingen diagnos, ingen hjälp.
Det enda som verkar få min son att prata är Teletubbies, de har ett datorprogram där man klickar på saker också säger de typ: -Åh, kanin eller -Åh, hund.
Och då säger han efter, däremot har han inte lärt sig att göra något med musen själv utan det får jag göra. Nu är det kanske för att han tycker så mycket om teletubbies som just det fungerar.

Det inrutade känner jag igen, han är 4½ år och vill att jag bär honom in till dagis och sedan ska han lyftas över till famnen på dagispersonal annars blir det kris, detta är mycket jobbigt just nu när jag har foglossning. Några förslag på hur man ändrar på det?
 
Sv: Dataprogram

Psykologtid? Vad är det? vi står fortfarande i kö och nån hjälp från vården har vi inte fått förutom att de testat hans hörsel...eller försökt iallafall :-)Dock har han en personlig assistent på dagis då personalen där krävde det, han var en fara för sig själv och krävde mkt tillsyn och hon är guld för honom.

Har inga förslag men vad som hjälper honom mkt är att han får lyssna på klassisk musik på natten annars blir utbrotten fler och värre och att han får en olja som heter Effelax eller nått sånt.Får han oljan är han mkt mer kontaktbar och lär sig fem nya ord om dagen. Får han inte oljan sluter han sig mer i sig själv och är "olärbar".

Vad jag har lärt mig det hårda vägen är att han lär sig bäst av egna erfarenheter, tex det där om att klättra på höga höjder, jag kan säga till honom 20 000 gånger det går ändå inte in så jag organiserade upp ofarliga klätterställen och lät honom klättra upp och ramla ner och slå sig ungefär 300 gånger innan han själv kom på att iden inte är lysande.

Vägran att ha på sig overall, jag fick i flera månader brotta ner ungen och stoppa in honom i overallen under hysteriska utbrott som gjorde mig otroligt ledsen.Han går på ett utomhusdagis så han måste vara varmt klädd.
En svinkall dag fick jag nog och öppnade dörren och slängde ut 3 overaller och 1 unge och sen stängde jag dörren och grät.
När jag lugnat mig smygtittade jag ut genom fönstret och han stod och skrek hystreriskt på svinkalla marken.
5 minuter senare då hade han ställt sig på ena overallen (kallt om fötterna).
Fortfarande skrikandes..
5 minuter senare hade han lagt sig på den ena overallen och tagit en annan ovanpå sig. Jag bar in honom och bäddade ner honom.
Han var inte kontaktbar utan väck i flera timmar men när han kom ut i vår värld igen så gick han och tog på sig overallen efter egen förmåga och pekade på ytterdörren.
Sen har det aldrig varit overallproblem:-) Blir det lite problem säger jag ordet kallt :-)

att han innan sprang iväg överallt löste jag med att fixa barnvakt åt andra ungen och ta med honom till Bauhaus. Jag lät honom springa och smög efter honom. Tror att det tog en timm einnan han skanade mig och så fort han började leta så visade jag mig en kort sekund och gick iväg.

När jag upprepat det MASSOR av gånger under en hel dag plus lite till nästa dag så har jag präntat in i hans hjärna att när morsan går (säger Hejdå) då är det bara att följa med för annars blir man ensam.

Har oxå lärt mig (tvärtemot vad som tydligen rekommenderas i Sverige) att inte avbryta när han blir fixerad vid något. ett tag var det en rittavla, alla sin vakna tid ritade han på tavlan, i praktiken onåbar för omvärlden i säkert 1 månad men sen var han färdig och så mkt mer utvecklad.
Det verkar som att hans fixeringar är hans sätt att utvceklas, stör man det blir utbrotten fler, låter man det vara så växer de under tiden fast det kanske inte märks på flera veckor, ketchupeffekten, inget inget, inget ALLT.

en vattenkran kan ibland vara ett fixeringsföremål, efter 4 timmar eller så slutar han och sitter i en hög på golvet med äckligt tomma ögon i nån timme och sen vaknar han till med 20 nya ord eller så.

Obehagligt först men efter att ha låtit honom göra så blir han så mkt bättre.
På dagis envisas de med att man alltid ska avbryta hans fixeringar vilket resulterade i ett otroligt agresivt barn.

Jag jämför det med att om jag vill göra något, tex ringa ett samtal och jag hel atiden blri avbryten så blir jag otroligt upprörd. När jag fått ringa mitt samtal är allt bra igen.
Hans samtal är bara lite längre än mina, några veckor eller så :-) men alt eftersom tiden går så blir de kortar eoch kortare.

Jag är glad att jag inte fått hjälp utan fått luska lite självför när jag jämför honom med andra barn som jag träffat under deras uppväxt som oxå har autism i ungefär samma grad och som har fått proffesionell hjälp så har de inte utvecklats ens hälften så mkt som Junior, man kan fortfarande inte ta på dem, de rycker till som skrämda kaniner, de pratar knappt och de har ingen stoppknapp utan far runt som yra höns.
Det ena barnet hoppade nyligen ut från andra vången för att det fanns barn på lekplatsen där ute...Man har alltså inte heller lyckats ge dem nån stoppknapp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 067
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp