Dator som leker rakapparat - dags för dödsbädden?

malumbub

Trådstartare
Min bärbara dator håller på att dö. Tror jag.

Vid uppstart låter den som en rakapparat. När den började låta så lät den bara en kort stund, men nu låter den så i 5-10 minuter. Alltid vid uppstart. När Windows väl kommit igång kan man få det att sluta om man vinklar datorn så att den står på en smal sida (men då blir det jävligt svårt att skriva). Är det hårddisken som moppar sig?

Jag har inte känt att fläktarna lagt av, men jag vet att de behöver blåsas ur. Jag var till stans databutik för att göra detta och samtidigt prata om möjligheter att uppgradera lite hårdvara, men de hade 2-3 veckors väntetid bara på att blåsa och så länge kan jag inte vara utan dator så länge som jag inte gjort klart mina kurser, så då sket jag i det. Borde väl köpa luft på burk o blåsa själv, men vågar jag det nu när datorn låter så mkt?

Efter att rakapparaten (ljudet) lagt av brukar datorn bara låta som typ ett kylskåp. Sätter jag datorn i viloläge så blir den helt tyst.
Har ett program som mäter temp på saker o ting och vad jag sett är det inget som blir överhettat, även om datorn står på i flera timmar. Det kan bli varmt, men inte överhettat.

Och jag vet att jag behöver installera om Windows, för jag har nog inte gjort det på 3 år, sen jag köpte burken...

Jag behöver verkligen att datorn överlever en vecka till. Vågar jag blåsa ur damm o sånt? Finns det nåt mer jag kan göra?
 
Sv: Dator som leker rakapparat - dags för dödsbädden?

Vågar jag blåsa ur damm o sånt? Finns det nåt mer jag kan göra?
Det är fläkten du hör, antingen att den håller på att ge upp och behöver bytas eller att den hindras i rotationen av upplagrade dammtussar. Jag gissar på det första, litet pilligt att byta men inte särskilt dyrt. Hade det varit hårddisken så hade datorn inte fungerat som den skall i övrigt.
Att blåsa själv - alltså utan att öppna datorn - kan vara litet vanskligt, eftersom man riskerar att flytta damm till andra känsligare ställen inuti datorn. Att suga är mindre riskabelt, använd en stark dammsugare med smalt munstycke så du får maximal lufthastighet och sug i datorns ordinarie luftöppningar. Var noga med att lyssna på hur datorfläkten låter; sug bara ett kort ögonblick åt gången eftersom dammsugaren kommer att kunna varva upp datorfläkten till skadligt högt varvtal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp