Bukefalos 28 år!

Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Om jag backar tillbaka bandet och tänker hur mina hästar varit under åren så brukar de vara fromma som tvååringar, ganska ok som treåringar även om de då kan börja ha egna ideer när de blivit ridna ett tag.
Som fyraåringar rent hemska, det enda som funkat är att rida igenom och skola dem. Inte låta dem stå för då blir de förjävliga.
Som femåringar plötsligt trevligare att ha att göra med och då kan man öka på i utbildningen.
Sen som sexåringar har de vanligen blivit som en omvänd hand och är plötsligt väldigt trevliga. Då kan man lämpligen plussa på med det där sista som man inte hunnit med i utbildningen.

Som sjuåringar är de förhoppningsvis i fas med psyket och färdigutbildade. (I alla fall i ett drömscenario:angel:)

Med tanke på ovan så skulle jag inte ställa av!

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Vilken snygg!

Har du/ni förresten lust att uttala er om exteriören på mitt bruna (älskade) mongo högre upp i tråden? Han har maffat på sig lite sen fotot togs.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

264235_2173686824498_1316618163_32574600_2078418_n.jpg

Oj, det är ju jättesvårt på bara de bilderna:crazy:

Rent spontant så känns han han högrest med hög halsinfattning. (Om den sen är hög beror ju på rasen... Ubbe är?) Han ser kvadratisk ut vilket brukar vara mkt önskvärt för en hållbar ridhäst.

Han står något brett isär med framfötterna jmf med bak och jag gissar att han har benen ganska brett placerade vid bringan och kanske ngt utåttåad. Alt markvid. Det första brukar emmellertid rätta till sig i samband med träning och tillväxt på bredden vilken borde börja visa sig närmaste året.

Han ser ut att ha ganska stora hovar jfm med mina hästar (vilket isf är en fördel för Ubbe).
Hans högra tåaxel verkar vara frammåtbruten.

Jag tycker väldigt mycket om hans attityd, ögonen verkar milda och han har spetsade öron på varje bild. Verkligen tilltalande :love:

Sen har han rätt färg. Han är brun. En brun häst äger :bow:

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Oj, det är ju jättesvårt på bara de bilderna:crazy:

Rent spontant så känns han han högrest med hög halsinfattning. (Om den sen är hög beror ju på rasen... Ubbe är?) Han ser kvadratisk ut vilket brukar vara mkt önskvärt för en hållbar ridhäst.

Han står något brett isär med framfötterna jmf med bak och jag gissar att han har benen ganska brett placerade vid bringan och kanske ngt utåttåad. Alt markvid. Det första brukar emmellertid rätta till sig i samband med träning och tillväxt på bredden vilken borde börja visa sig närmaste året.

Han ser ut att ha ganska stora hovar jfm med mina hästar (vilket isf är en fördel för Ubbe).
Hans högra tåaxel verkar vara frammåtbruten.

Jag tycker väldigt mycket om hans attityd, ögonen verkar milda och han har spetsade öron på varje bild. Verkligen tilltalande :love:

Sen har han rätt färg. Han är brun. En brun häst äger :bow:

mvh Eva

Tack för kommentarerna! Ubbe är e. Suspisiuos Mischief u. fullblod. Jag har fått kommentarer om att han påminner mer om sin farfar (Dee Ronni Spark). Vad menar du med markvid? Ögonen, milda... Mer galna... Som säger "jag vill inte gå och skrota i hagen idag.. jag vill jobba" "Kom nära matte, ta gärna med hunden... Tack! Jag vill bara nafsas lite." Haha :love:

En typisk viloställning!
20110911193445.jpg


och här har han breddat sig lite
20111115081145.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Han gör lite vad han vill med benen :grin: Jag hörde mig för med hovis innan köp och när vi stod där så såg jag rätt tydligt att han har detta raka sträck, det är isåfall att han flyter ut lite på ena framhoven. Men ja, han gör lite vad han vill med benen så jag är lagom förvånad över att han aldrig kommit in med en skada där han slagit sig själv! Jag tror det hårda underlaget här ute gör underverk för hans sladdrighet.

Men här syns det att han är rätt så "rak" i frambenen under rörelse.
20111115093828.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja, där ser han rak och fin ut:D

Det är inte så lätt att bedöma på bara en bild och den där mannen har ju uppenbarligen tusen förklädnader:crazy:

Litet gänglighet och sladder får man räkna med innan de har ordning på sig. Det är ju precis som ens barn som välter mjölkglas, snubblar och har sig när de växer som värst.

Han vill springa och blir "galen" när det galoppas säger du? Prata litet med shallow_xx, hennes häst har haft väldigt mkt spring i benen men blivit mkt, mkt bättre. Jag tror att hon kan ge väldigt handfasta tips faktiskt.

Mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag håller på att försöka komma ikapp med Rocket-07. Han skulle ha varit inriden och utbildad långt mer än vad han är.

Vi flyttade ju norrut och jag satt på honom när han var 2,5. Sen blev det mycket jobb och jag hann med nöd och näppe med att hålla igång fröken röd-04. Jagade gård för glatta livet och så fick jag nytt jobb. Rocket fick göra lite grejor då och då och i somras försökte jag hinna med att jobba honom, Lilly, jobba, bygga stall, ta in hö, fixa ved för vintern o.s.v. Jo, jag har ridit honom då på sensommaren när jag äntligen fick tag i en sadel som passade. Rodeo har jag också hunnit uppleva...sen blev det mer jobb, panik framåt hösten för att stallbygget drog ut på tiden så all ledig tid gick dit.

Nu ska herrn få upp kondisen och han följer med mig när jag rider Lilly. Jobbar honom ett par ggr i veckan på töm/longerar/sadel på o.s.v. Han är i fin form och har bra muskler...det är omöjligt för en häst att vara omusklad i det här området...bara backar, backar, stup, sega stigningar m.m.

Rocket blir 5 år nu och han är riktigt trevlig. Nästa vecka är det dags för mer ridning på honom...hoppas snön ligger kvar:crazy:...

Bild från i sommar:
32513674.jpg


Senhöst:
32783695.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Han har artat sig väldigt fint, din Rocket:love:

Som jag nämde, min utbildningstrappa har varit ypperlig för mig tidigare. Men jag vet precis som du hur det är att sätta sig i en ny gård med en massa renoverings- och byggbehov..
Så blev jag ju sjuk oxå i samma veva, eller sjukdomen accelererade eg. hastigt redan något år innan flytten:cry: Väl här packade armen ihop så att rida har ju varit uteslutet nu sedan i juli 2007. Tur man haft ston, då har de fått gå på mammaledighet.

Modifieringar på jobbet, mediciner, rehab och en operation senare kan jag komma upp på hästryggen igen, dock är det värsta invalidvarningen när jag skall av och på så det vill till att ha en tålig och snäll häst.

Planen är att rida den gamla märren under våren så kommer jag att jobba försiktigt med ungstoet vid sidan av. Först 2013 räknas hon som treåring och då kan man lämpligen lägga tiden på henne och betäcka den gamla märren.

Jag har alltid haft minst två hästar men försökt ha dem i litet olika skeden så man har tid att engagera sig litet mera i den ena. Rida två hästar varje dag finns inte på världskartan för mig. I synnerhet inte nu när jag inte är frisk i kroppen längre.

Håll tummarna jag orkar med mitt schema. Så håller jag tumamrna att du orkar dra igång din Raket nu när ni börjar komma litet iordning. Vi får peppa varandra här!

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Tycker det är så kul att du är igång igen! :banana:


Ja, rida två hästar 7 dagar i veckan är slitsamt, så jag har ett annat schema inplanerat för mina tjejer. Den stora ska ridas 4 dagar i veckan, tömköras 2 och vila 1. Den lilla ska ridas, tömköras, köras, promeneras 4-5 dagar i veckan. Tanken är att hästarna får större fokus en i taget, varannan dag, ungefär, alternativt i perioder av 2-3 dagar. Den/de dagarna med lite mindre fokus räcker ju en promenad gott och väl för att hålla igång alla system och vikten på rätt plats.
Förhoppningsvis kan jag hålla det schemat fram till sommaren, trots sista kurserna på skolan och ex.jobbet. Jag vill hålla igång hästarna! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Tack vad snällt att säga så :bow:

Förvisso har jag bara ridit en dag i veckan hela hösten men det är ju massor i jämförelse med innan. Nu när jag sätter igång märren så måste jag rida minst 6 dgr/vecka om hon skall vara en trevlig och säker ridhäst.

Med två hästar att jobba sitter flera av oss i samma båt helt klart :crazy:

Peppa! Peppa! Peppa!:bump::bump::bump::bump:

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Blir så härligt glad av att höra att du är på gång igen. Självklart ställer jag upp på pepptalk och tar gärna mot detsamma...kan jag ju behöva :o . Ja, jag tycker att han artat sig fint, Rocket. Han är ju väldigt trevlig också, att ha att göra med. Min stackars man som inte känner sig så hemma i hästmiljö är förtjust över honom och vågar hantera honom i alla lägen.

Du får en extra peppkram och jag önskar dig och alla andra ett fantastiskt 2012 (säger det redan nu ifall jag inte orkar logga in i morgon, jobbar hela helgen:crazy: ) Gott Nytt År!!!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Gulle dej:love:

Pepp lär behövas för det är stor skillnad på att "måste rida varje dag" från att ha rehab-ridit på en därför tränad häst en dag i veckan i en termin.

Fast det var ju ett måste för att ens tänka tanken att komma upp på min egen som ju stått nu i fyra och ett halvt år. (Usch vad mycket det lät när jag skrev ut det...:crazy:)

Men ja, jag hoppas vi blir några som kommer igång nu. Pepp här och några unghästar som MÅSTE jobbas. Vi skall nog grejja det allihopa i tråden.

Ett riktigt, riktigt gott nytt 2012 önskar jag dig, och alla er andra i tråden, med mycket och rolig ridning.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja, det här med att hålla igång två hästar...det funkar inte alls när humöret är på botten, tiden rinner ifrån en och solen går ner tidigt.
Nåja, fick en häst tömkörd (och vi fick lite attitydfrågor att jobba med, när damen helt plötsligt blev 2 år gammal) och den andra rastade av sig så fint i hagen under tiden. Hon brukar inte ha några problem med att gå kvar ensam och pilla efter mat, men idag var det väl nånting som var konstigt. Varv efter varv efter varv efter varv i olika varianter av galopp blev det. Så då borde jag ju kunna skriva in galoppträning i loggen för idag? :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Vad kul att tråden verkligen har kommit igång! Jag hjälper gärna till och peppar! (om det är ok att jag kommer med dumma frågor ibland.. hrmm =) )
Just nu står har vi väldiga problem med att "växa fast" på lite olika ställen när vi rider ut... så tips mot det mottages tacksamt! :bow:

Gott Nytt År allihopa! :bump:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Haha ja du har hittat ena riktiga trådskramlare...

Dumma frågor finns det inga, snarare idotiska svar. Ibland.

Jag har haft en växafastare.. det löste jag genom att vara jävligt envis. Envisare än hästen i fråga.

Hästen stannade, jag smackade, när inte det funkade börja bumpa med skänklarna. Smacka, bumpa och visa på alla vis att det är frammåt som gäller. 1 steg frammåt och jag slutade med all drivning direkt, dvs en eftergift=belöning.

Efter en stund be om att gå igen, så började det om. Om och om igen och om och om igen. Aldrig att jag slog hästen en endaste gång utan jag var bara pain in the ass jobbig som satt där och bumpade/skänklade och smackade. Hästen tyckte ju att jag var asjobbig men efter ett tag kom den på att det var enklare att gå framåt, då var ju ingen jobbig.

Under resans gång försökte ju hästen såklart att göra alla möjliga grejjer utom att gå frammåt men jag avvärjde ev utbrytningsförsök och vände hästen alltid åt samma håll. Ryggningsförsök belönas inte med att sluta driva utan hästen brukar lessna på att springa baklänges.

Jag tror det tog två veckor och sen hade hästen kommit på andra tankar. Den hästen har aldrig fryst mera efter det.

Detta är ett sätt som kanske kan funka för dig. Tänk bara på att du måste vara jätte jätteenvis och inte ge upp. Sen är det bra om du har en införstådd ridkompis som kan placera sig ett par meter framför din häst som litet draghjälp efter en stunds drivande vid en frysning.
Det är viktigt att kompisen inte lessnar och drar så din häst får spelet och slänger av dig.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Men då blev det ju ändå någon sorts träning. Att vara kvar i hagen:idea:

Och den andra blev tömkörd. Topp lixom.

Imorrn är det nyårsafton, då lär man få jobba hästarna från marken om folk börjar att panga smällare tidigt... (då vill man inte sitta på).
Sen lär man kunna ta en day off på nyårsdagen då är de litet trötta efter att raketstissat halva natten.

Fint att man kan ta en ledig dag utan att ens behöva ha dåligt sammavete (som barnen säger..:D )

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Mera...

Du får INTE bli arg eller slå henne. Bara vänta ut henne. Din attityd skall utstråla att jag har jättetrevligt, jag har all tid i världen lilla gumman, men jag är envisare än du så jag bonkar på dig hära nu tills du får ändan ur vagnen och gör det hästar ska.. Hästar har inte så stor hjärna så man kan faktiskt lura dem, de går på sånt.....:D
Och försök att le, så mkt du kan då är det nämligen svårt att bli sur själv. Och grejjen är att hon skall ju gå fram för att hon LITAR PÅ DIG och att HON SJÄLV VILL gå frammåt. 1 + 1 är tre lixom... Bästa är om hästen själv väljer att göra rätt, därför skall det bara vara litet jobbigt att göra fel.

Comprende?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp