Bukefalos 28 år!

Dax för ny unghästtråd!

SofieL

Trådstartare
Hittade bara en gammal unghästtråd så det kan väl vara dax att starta en ny?

Berätta gärna lite om din häst, vad du har för mål och hur långt ni har kommit så kan vi följas åt :)


Jag har en galenpanna på 3år som är korsning mellan fullblod (75%) och connemara (25%) och jag har haft henne sen hon var 1år.
Hon har för mycket attityd för sitt (mitt) eget bästa och är envis som en åsna :love: Riden sen september och för tillfället tränar vi 2 dagar i veckan för tränare och någon uteritt däremellan och det känns bra. Målet är nog att tävla trail men vi får väl se var vi hamnar. Först och främst är jag ute efter en trevlig allround häst....
Jag har ridit hela mitt liv, dock engelskt och aldrig unghäst så vi är nästan lika gröna båda två :angel:

Shelby som 2åring
28815_1211500425916_1780934778_409820_317199_n.jpg


Shysst med lite snålskjuts ibland...:rofl: :rofl:
294871_10150327021952539_539762538_7883341_681369140_n.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag har också unghäst, född 08. En solid paint på cirka 155. Han är min arbetsmyra. Vi kommer troligen rikta in oss på lite snabbare grenar och jag är väldigt sugen att testa detta med kor. Du får ingen längre introduktion just nu men en liten bild från tävlingsförberedelsedagen under äppelträdet ;)

dsc_1137_170874868.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag kan vara med, men jag vet inte om jag kanske anses passa in här riktigt. Jag har en 07:a (paint) som är "sent" inriden (i år) och som jag dessutom rider med engelsk sadel (eftersom det är i en sån jag är mest hemma). Sen har jag hennes helsyster (06:a) på foder. Hon är inriden och utbildad inom wester, men grön i utbildningen.

Lotta, när jag "satt in" henne förra året:
lotta3uppsittning20100321bild2_79681670.jpg


Här en bild från en av höstens ridturer. Tyvärr blir det inte så många bilder när jag rider, men här kommer i a f en:
dsc000581.jpg


Här en bild på systern Chili med en kompis på ryggen och med Lotta i grimma:
dsc00698.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag har också unghäst, född 08. En solid paint på cirka 155. Han är min arbetsmyra. Vi kommer troligen rikta in oss på lite snabbare grenar och jag är väldigt sugen att testa detta med kor. Du får ingen längre introduktion just nu men en liten bild från tävlingsförberedelsedagen under äppelträdet ;)

dsc_1137_170874868.jpg

:banana: :bump:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag kan vara med, men jag vet inte om jag kanske anses passa in här riktigt. Jag har en 07:a (paint) som är "sent" inriden (i år) och som jag dessutom rider med engelsk sadel (eftersom det är i en sån jag är mest hemma). Sen har jag hennes helsyster (06:a) på foder. Hon är inriden och utbildad inom wester, men grön i utbildningen.

Lotta, när jag "satt in" henne förra året:
lotta3uppsittning20100321bild2_79681670.jpg


Här en bild från en av höstens ridturer. Tyvärr blir det inte så många bilder när jag rider, men här kommer i a f en:
dsc000581.jpg


Här en bild på systern Chili med en kompis på ryggen och med Lotta i grimma:
dsc00698.jpg


Såklart att ni också kan vara med :rofl: unghästar är de ju fram till de är 6år :)
KUL!
Vad har du tänkt med henne? Tävla? Träna eller bara lulla i skogen?
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ubbe 2½ år (han kom in i en rejäl växtfas och jag råkade hamna efter med fodret)
207185_1991097219872_1316618163_32334800_6478654_n.jpg


208141_1991097739885_1316618163_32334804_6471886_n.jpg


Ett par månader senare med massa lucern, lite bete och även insutten och skrittad på ett par veckor
264235_2173686824498_1316618163_32574600_2078418_n.jpg


Rosettplockarn :angel:
293421_2402149215915_1316618163_32841204_5190046_n.jpg

Nu har jag tack och lov en sadel jag trivs bättre i. Den var lite si och så att hitta sitsen i och jag fick låna den två dagar innan tävling, Ubbe växte ur sin sadel där lagom innan start.

Jag fortsätter mer en annan dag... haha.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Har ni redan hunnit tävla? Vad startade ni i då? =) Han är superfin!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Först hade jag tänkt starta en pleasure men när jag såg mönstret till western horsemanship så fick det bli det istället. En halvbåge i trav i vänster varv, stopp, halvbåge i höger varv i galopp, stopp, vänd till vänster och gå fram till bom, backa 6 steg och sen va det bara railworken (en kort pleasure typ) kvar som han skötte rätt okey för att va 3. Han stannade flertalsgånger och glodde förskräckt på bommen men så mycket mer var det inte. Han taggade lite väl hårt efter sista galoppen och gick på snedden hela långsidan men jag är nöjd! Målet var ju att inte diskvalificera oss ;)

Jag ser verkligen fram emot tävlingarna i vår!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Vad har du tänkt med henne? Tävla? Träna eller bara lulla i skogen?

Lottapotta ska antagligen tävla nån gång, i dressyr, trail, WR eller nåt annat kul. Sen kommer hon få dra timmer i skogen. Hon älskar den delen av sitt liv. :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Först hade jag tänkt starta en pleasure men när jag såg mönstret till western horsemanship så fick det bli det istället. En halvbåge i trav i vänster varv, stopp, halvbåge i höger varv i galopp, stopp, vänd till vänster och gå fram till bom, backa 6 steg och sen va det bara railworken (en kort pleasure typ) kvar som han skötte rätt okey för att va 3. Han stannade flertalsgånger och glodde förskräckt på bommen men så mycket mer var det inte. Han taggade lite väl hårt efter sista galoppen och gick på snedden hela långsidan men jag är nöjd! Målet var ju att inte diskvalificera oss ;)

Jag ser verkligen fram emot tävlingarna i vår!

Jag hoppas också på att kunna komma ut lite nästa år, om hon slappnar av lite och slutar motarbeta mig så f*rbannat... :cool: Sen måste jag försöka sätta mig in i vad alla olika grenar innebär, jag har verkligen noll koll :rofl:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Här har du min lathund :D

Jag hade stora problem två veckor innan tävlingen, först vad det bara lite galoppfattningsproblem men sen började han gå runt vid uppsittning och bita mig vid sadling. Så jag red barbacka en stund och lånade grannens sadel. Poff så var problemen borta!

Ubbe har fått vila i 2-3 veckors perioder, säkert fem-sex gånger sen inridningen i mars. Jag ska försöka ställa av honom lite längre men ptja, det krävs en jäkla massa tålamod att ha en rastlös 3-(snart 4)åring i stallet. Däremot så plockar jag ner träningen så han bara går kortare skrittturer och som handhäst ett par veckor före och efter.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Tack :rofl:
Vi har det ganska kämpigt nu och hon motsätter sig ALLT jag gör och därför överväger jag vila nu men jag vet liksom inte hur MYCKET vila hon ska få. Det känns som att ju längre hon vilar, desto jobbigare blir hon att hantera. LÄNGTAR tills vi har kommit igenom den värsta unghäst trotsen... :bump:

Tips? :grin:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Skippa alla "krav" och gå bara ut och gå? Hon kanske växer eller behöver få tänka ifred lite?
Det är så svårt att säga hur individer "mår" och vad de behöver utan att träffa dem, men de gånger jag eller min häst haft en jobbig period har promenaderna hjälpt oss mycket. Då har vi haft kontakt, men på en enkel och stabil nivå, där vi fått röra på oss, men utan att behöva balansera upp nån annan också. Men bara sin egen kropp att hålla koll på gör det ju inget om man slappnar av och vinglar till lite.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag har låtit min 4åring vila vid behov. Hon fick drygt 1 månad i höstas efter en intensiv sommar, märkte på henne att det började bli lite fullt i huvudet så vi pausade lite. Gick på promenader, skrittade ut och ren vila. Sen har hon fått kortare perioder också när jag haft mycket i skolan, och när det har varit kissväder.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja det får nog bli promenader. Det är det enda som funkar utan "bråk" just nu =)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Kul med en unghästtråd igen:bow: Det känns som att jag startade den gamla för hundra år sen... -dött hade den ju bevisligen :)

En riktig sån oxå för alla unghästar och inte bara för vissa årsmodeller (förvisso är ju det med roligt, men vi är ju inte så många på western så det blir ju tyvärr inte så mkt skrivet då)

Presenterar mitt snart tvååriga Quartersto Vanilla

vanilla6.jpg


mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja Wrangel, jag är så kär i henne så hon kommer att stanna för all tid ....och därmed bli min påläggskalv efter den gamla bruna märren.

Efter Mostly Glowing som gått litet reining, en korrekt, trevlig och lättsam hingst.
Hennes mamma har inte gjort just något men är ljuvlig, en sådan man förälskar sig i, korrekt, ganska kompakt med mkt bra fötter och ben. Mamman i sin tur efter Gold Rebel Charm vilken ju varit och petat på några fler grenar än reiningen.

Till våren när det är dags att sitta på henne lär det bli spännande att se vilken ull hon är av.

mvh Eva
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp