Bukefalos 28 år!

De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

De nya reglerna gäller bara om du kör upp för utökat B.

Nej, inte det med att släpets totalvikt inte får överskrida bilens totalvikt. Det enda som utökad B ger är att den totala totalvikten får vara 4250 istället för 3500 kg.

Nu spelar det ingen roll i det här fallet eftersom bilen bara får dra 1600 kg men i alla fall.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nej, inte det med att släpets totalvikt inte får överskrida bilens totalvikt. Det enda som utökad B ger är att den totala totalvikten får vara 4250 istället för 3500 kg.

Nu spelar det ingen roll i det här fallet eftersom bilen bara får dra 1600 kg men i alla fall.

du verkar ha tolkat det som jag!
kan jag alltså typa transporten till 1600 kg med nuvarande bil och köra lagligt B-kort? och sedan också köra lagligt med t.ex en XC70?

är det släpets totalvikt + bilens tjänstevikt man plussar ihop för att få fram om man överskrider kombinationens maxvikt 3500 kg eller ej?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Släpets totalvikt + bilens totalvikt.

Det är inte jag som har tolkat utan Trafikverket ;).
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Släpets totalvikt + bilens totalvikt.

Det är inte jag som har tolkat utan Trafikverket ;).

då är det alltså ingen skillnad med de nya reglerna om man skaffar en större bil?
då behövs utökad B...

och när "tjänar" man egentligen på de här nya reglerna (utan att ta BE eller utökad B)?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Med B-kort behöver du bara kunna läsa innantill. Det är hela tiden totalvikter som gäller så länge det är B eller utökat B. Vill du kunna gå på bruttovikt måste du ta BE.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Med B-kort behöver du bara kunna läsa innantill. Det är hela tiden totalvikter som gäller så länge det är B eller utökat B. Vill du kunna gå på bruttovikt måste du ta BE.

okej! men får jag köra mitt släp med totalvikt 1500 och XC70 om jag skaffar utökad B? eller måste jag ha BE då? utökad B gör ingen skillnad i det fallet...eller?

när tjänar man på de nya reglerna då utan att skaffa annat körkort?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

okej! men får jag köra mitt släp med totalvikt 1500 och XC70 om jag skaffar utökad B? eller måste jag ha BE då? utökad B gör ingen skillnad i det fallet...eller?

när tjänar man på de nya reglerna då utan att skaffa annat körkort?

Du tjänar absolut på att skaffa den utökade.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Eftersom det med utökat B fortfarande är totalvikter, kan det ju bli jättestor skillnad med 20 kg. Från 1480 kg till 1500 kg blir det ju betydligt lättare att hitta ett vettigt släp.

Det är en av de stora fördelarna med BE (förutom det uppenbara: att dra mer), just detta att det är bruttovikten som räknas. Jag kan koppla vilket släp som helst till vilken bil som helst och strunta i totalvikter så länge bruttovikten funkar.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Precis, jag är nöjd med de 20 kilona, även om det släp jag snart får hem viktas om efter exakt mina önskemål, som nu är 1500 :)
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

KL

Nu har jag gamla BE så jag drabbas inte men är ändå nyfiken, då man ju är hästmänniska och vill hålla mej uppdaterad...

Min
Skattevikt, kg: 1510
Tjänstevikt, kg: 1510
Totalvikt, kg: 1940
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1560

Så en B korts person får köra min bil med ett 1560 släp men inte ha mer än 1500 i släpet ? Dvs då funkar min bil från tillverkaren som att man har BE upp tom 1560 ? = )
Jag vet ju att jag kan hänga ett 1900 släp efter min bil (som sagt BE) och får ju då fortfarande bara lasta till 1500 ...

Även om de handlar om att man "bara ska kunna läsa sej till" så tycker jag det blir krångligt för B nissar att utläsa såna som mina bilar...
För hur många (jag gissar MÅNGA) läser inte bara "Med B kort 1560" .. Å sen inte läser att släpet får väga max 1500...
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja, det där är slamkryparen.

Med B får du koppla totalvikt 1560 kg på just denna bilen, men bruttovikten får aldrig överstiga 1500 kg.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Det är inte så vanligt med sådana bilar, om det nu inte blir vanligare nu med de nya reglerna.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Tror inte heller det är så vanligt. Och sen tycker jag nog att de flesta måste kunna förstå att det gäller max 1500 kg, hur mycket tydligare ska det behöva bli??
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Klarade mitt utökade B idag vilket gör att min Hyundai Santa Fe och jag får dra 1680 kg istället för 950 kg. På BE får bilen dra 2000 kg... Så i detta fall gjorde det utökade stor skillnad! :)
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Klarade mitt utökade B idag vilket gör att min Hyundai Santa Fe och jag får dra 1680 kg istället för 950 kg. På BE får bilen dra 2000 kg... Så i detta fall gjorde det utökade stor skillnad! :)

hur gick uppkörningen till? har lite funderingar på att ta det utökade i framtiden när jag byter bil :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 170
Senast: Bison
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 702
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 457
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp