Bukefalos 28 år!

De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Blir rätt ofta stoppad, men de nöjer sig när de ser jag har BE. I somras fick jag däremot en tveksam delegation på halsen, som tog in befälet för att avgöra om jag skulle till vågplats. Det enda som räddade den situationen var just mitt BE.

.

...eller att Vb ansåg att de inte hade tid. Svårare än så behöver det inte ha varit.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

*kl*
Jag tror det kommer bli många kontroller ute efter vägarna i sommar, är nog väldigt många husvagnsägare som kommer bli invinkade och kontrollerade, men även hästekipage, vi är ju inte direkt kända för att ha hundra koll på vad vi kör omkring med. :crazy:
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag behöver nog inte tvivla på att de talade sanning, det var vad de sa till mig. Utan BE hade jag fått åka till vågplats.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag har aldrig blivit stoppad.. har ju haft BE sedan -98 och kört land och rike och europa runt med stor hästtransport med stor bil.. en gång vid en bensinstation när jag stod parkerad och åt kom en polis fram och kommenterade : Hoppas du har ett stort körkort.. Jag : Ja det har jag... Han: Bra! Det var det enda..
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Kl, hejsan, ni är ju så duktiga och allvetande här, och jag har ingen koll på de nya reglerna... så undrarvad som gäller för mig nu, har b kort, bilen har får dra 1370 på b kort, släpet väger 1300kg och får lasta 750kg.
Har detta ändrats eller får jag fortfarande köra?

Skattevikt, kg:1660
Tjänstevikt, kg:1660
Totalvikt, kg:2130
Max släpvagnsvikt, kg:1900
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:1370
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag behöver nog inte tvivla på att de talade sanning, det var vad de sa till mig. Utan BE hade jag fått åka till vågplats.

Jag pratar med polisen dagligen i mitt arbete. Många ggr. Jag har pratat med dem om detta av eget intresse. På flera av Sveriges polismyndigheter säger man rakt av att det krävs väldigt mycket för att man ska tvinga iväg någon på vägning pga att det tar för mycket tid och resurser.
Sen är det möjligt att de med tanke på ditt bedömde att det inte var troligt att du hade överlast. För som sagt, det krävs MYCKET för att de ska tvinga in folk på vägning. Typ att ekipaget ser trafikfarligt ut.
Polisen är väl medveten om att det är mer eller mindre omöjligt att köra två stora hästar på B-kort men släpper ändå genom många för att det inte skulle fungera rent praktiskt annars.
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Troligtvis.. har man BE så bryr dom sig inte särskilt mkt..

- och inte annars heller pga de resurser det skulle ta. Så stora resurser har inte polisen att de hur som helst kan avvara en patrull i timmar för en vägning.
Som sagt, bara det inte ser trafikfarligt ut så ska de ha jäkligt lite att göra för att tvinga in nån på vägning.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

De var rätt övertygade om att jag hade överlast, och jag erkände att jag säkert kunde ha +150 kg om det ville sig illa. Men även om så vore, hade det inte varit någon större katastrof med tanke på släpet och dragbilen.

Att jag sedan var invinkad på en kontroll som inte var många minuter från vågplats, och dessutom var sista ekipaget de vinkade in gjorde nog att jag faktiskt var i farozonen att få den där boten.

De gjorde en verkligt seriös bedömning, jag fick öppna släpet, redogöra för lasten, göra en överslagsberäkning och de kollade också däcken (de ansåg att den var tungt lastad för att däcken såg ut att ha för lite luft) för att se om de var förstärkta och om det i så fall var så att det var en indikation på överlast.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Precis, de valde bort det pga att det var lättare trots att deras misstanke om att du hade överlast var uppenbar. De slipper som sagt helst sånt. Och oavsett om det är nära så tar det en del tid, kräver mer pappersexercis flera kontakter med Vb osv.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Vad väger din bil i totalvikt?

Spinner vidare lite på dina frågor och ställer följdfrågan..
Eftersom max släpvagnsvikt för B-körkort försvinner på vissa bilar (i och med att regeln om att slävagnen inte får väga mer än bilens tjäsntevikt försvinner, och B-kortsvikten är en pappersprodukt av det) då borde man väl få köra ett tyngre släp än 1370 med Buck's bil, så länge släpets totalvikt+bilens totalvikt inte överstiger 3500 kg?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Bucks bil har totalvikt 2130 kg. Det står ju i inlägget. Och överraskande nog så är 3500-2130 just 1370 kg :idea:
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Totalvikten är ju 2130 kg. Så det blir fortfarande 1370 eftersom den siffran kommer från just 3500-2130 även med de gamla reglerna.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

*kl*

volvon:

Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
totalvikt, kg: 2100
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1400
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3900
Max lastvikt, kg: 460


passaten:

där har de blivit ändring i regbeviset sedan ja köpte bilen???

förr stod de max släpvagnsvikt 1420kg

såhär står de nu.

Skattevikt, kg: 1420
Tjänstevikt, kg: 1420
Totalvikt, kg: 1800
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1700
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 380


om ja tolkar de nya reglerna rätt så på volvon så tjänar ja rejält på att ta utökad. blir de samma där som med BE??

på passaten får ja nu med vanligt b hänga på ett släp med totvikt 1700 men ej lasta mer än 1500??!! med utökad b-behörighet får fortfarande bara dra 1500!!?? för de är bilens begränsning ??

väldigt förvirrande de hära....

sen om man har BE kan man juh hänga på släp med totvikt 1990 mm men nu e de b och utökad som e intressant för mig
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ok så det är fortfarande max 1300kg släpet jag får dra, om jag skaffar utökat då? Hur många kg mer kan jag då dra?
Skaffar jag E-kort så är det väll fortfarande 1900kg jag får dra?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

- och inte annars heller pga de resurser det skulle ta. Så stora resurser har inte polisen att de hur som helst kan avvara en patrull i timmar för en vägning.
Som sagt, bara det inte ser trafikfarligt ut så ska de ha jäkligt lite att göra för att tvinga in nån på vägning.
En liten anekdot....o OT
För många år sedan (innan BE) blev jag förföljd av en polispatrull o sedan vidare in på en grusväg till ridhuset då de satte på sirenen:rofl::bow:.

Den ena killen red väl på ridskola eller så o tyckte att det såg tungt ut. hästen var jättestor o lilla luckan nere.

Jag körde dock lagligt o sen frågar han-Finns det möjlighet att få rida? Han var lång så han tyckte väl att den passade;)

Nåväl. De vände o jag var glad att jag ser till att vara laglig:cool:
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

VB står för Vakthavande Befäl :idea: Inom t.ex. Polisen, militären och Kriminalvården måste en sådan alltid vara i tjänst.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja det blir 1800 totalvikt på släp med volvon om du tar utökat b.

Även om jag fortfarande förespråkar BE.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 111
Senast: Bison
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 651
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp