Bukefalos 28 år!

De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Skrev det i den andra tråden.. Kan av nån anledning inte kopiera texten in hit! Kul med en ifån som tydligen har egna idéer :(
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Det är inte så vanligt med sådana bilar, om det nu inte blir vanligare nu med de nya reglerna.

Skoda Octavia en av iaf Storstockholms vanligaste bilar...

Nu var mitt förra exempel en 4hjulsdriven bil (nuvarande bil)

Den jag sålde i höstas var en "vanlig" 2hjulsdriven octavia kombi den är ÄNNU värre i papprena,

Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 1400
Totalvikt, kg: 1830
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1670

eller bättre om man ser de ur vad man har för släp =) Här kan man ju köpa ett 1600 släp och köra med om man bara lastar så vikten på släpet bara är 1200... Perfekt för många som vill ha stora släp (läs boogie osv) men bara kör ponnyer och småhästar...
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nja, två av fem bilar på gårdsplanen har dessa förutsättningar. D v s lägre vikt på bilen än vad b-körkoret medger.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ska man tolka det där som att Skoda har en ovanligt klen bakbenskonstruktion :eek:.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Passar på att fråga här om jag har tolkat min bils uppgifter rätt!
Så här ser regbeviset ut:

Skattevikt, kg: 1480
Tjänstevikt, kg: 1480
Totalvikt, kg: 1910
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1590

Visst innebär det att bilen får dra 1590 kg på B-kort, eller är det utökat B de menar med den siffran?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Vad står det under Max släpvagnsvikt? Det måste man alltid veta, oavsett behörighet. Utan den siffran går inte frågan att svara på.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Det är det som är lite lustigt, det står inget...Precis så där ser regbeviset ut, jag har inte tagit bort några uppgifter...
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Mmm, får prova det igen. Lite lustigt faktiskt:D
Men Max släpvagnsvikten på Bkort har iaf höjts i den här versionen jämfört med det gamla regbeviset (1590 mot 1480)
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

KL
Såg att några av er verkar insatta i dessa nya regler. Jag är istället helt vilse! Kan någon av er berätta för mig vad jag får köra med min bil utan att ta utökat B/BE? :love:

Skattevikt, kg: 1430
Tjänstevikt, kg: 1430
Totalvikt, kg: 1810
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 550
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1690
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3210
Max lastvikt, kg: 380
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Skattevikt, kg: 1430
Tjänstevikt, kg: 1430
Totalvikt, kg: 1810
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 550
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1690
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3210
Max lastvikt, kg: 380
Bilen får max dra 1400!!!
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Du får koppla till ett släp med totalvikt upp till 1690, MEN bara lasta det så att det väger 1400. Det betyder att du får utgår från 1400 och dra bort släpets vikt för att få reda på hur mycket du kan lasta i transporten.

Är det någon som vet vad som händer om man lastar för mycket i ett sånt här fall (självklart är det inte bra!) om polisen kollar en, blir det övervikt (=böter) eller olovlig körning (=indraget kort)?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Torde hamna på "överlast". Det är ju fortfarande ok att hänga på släpet med totalvikten 1690kg.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Om du åker fast med mer än bilen får dra är du på fisens mosse.

Vårdslöshet i trafik kan det bli, och det ses inte med blida ögon.

Överlast: du har stuvat in mer i släpet än släpet får lasta
Olovlig körning: du kör en kombination du inte har behörighet för
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Därför att B-kortsvikten är en ren pappersvikt som räknas ut automatiskt när bilen registreras.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Vi har fyra fordon i trafik och fyra till på gården, alla med högre max släpvagnsvikt än vad man får dra på B. Rätt varierande vagnspark också.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

KL
Hur många av er har blivit stoppade o vägda?

Alla de gånger jag blivit stoppad har de varit nöjda med mitt BE.
Har inte ens haft körkort på mig alla gånger:o

Tror att de vet hur hästar kan beté sig som blir stressade.

Många poliser/ brandmän är hästrädda
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Blir rätt ofta stoppad, men de nöjer sig när de ser jag har BE. I somras fick jag däremot en tveksam delegation på halsen, som tog in befälet för att avgöra om jag skulle till vågplats. Det enda som räddade den situationen var just mitt BE.

Däremot kör jag rätt ofta förbi kontroller där de har med sina små vågar, står och vinkar in släpekipage för vägning och mätning. Själv har jag av underlig anledning sluppit.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

De kan ju kolla om du har rätt körkort om du kan visa leg genom att kontakta Vb. Vilket de ändå inte alltid tar sig tid till om allt ser ok ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 111
Senast: Bison
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 651
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp