Bukefalos 28 år!

De som arbetar v.s. de som inte arbetar.

Har du jobbat mycket åt utlandsägda bolag?
Nu var inte frågan till mig, men svarar ändå. Jag jobbar på ett litet familjeföretag och jag får inte jobba med konkurrenter fröns efter 2 år efter avslutad anställning.

Fast nu kom jag på en fundering, vad säger Af om man inte skulle söka ett jobb pga tidigare anställningar? Blir man av med av a-kassa?
 
Funderar även på varför det tas in så mycket arbetskraft från baltländerna för att pressa priserna. När det finns arbetskraft Sverige, är mycket utländsk arbetskraft i "min" branch.
 
QUOTE="sassiball, post: 16566942, member: 17419"]@TeamLundVer Japp, höga studieskulder i bagaget är precis vad jag har som slösade 6 år på att vidareutbilda mig men lyckades inte skaffa ett annat jobb utan fick gå tillbaka till samma lågbetalda jobb. Jätteroligt.
Men det är ju absolut inget jag kan kräva av min nuvarande arbetsgivare. Jag jobbar i en bransch där många lägger ner sin verksamhet pga svårt att få någon lönsamhet. Det finns inga utrymme att komma med några krav tyvärr. Som tur är trivs jag jättebra med både arbete och ag.

Är tydligen i fel bransch :D Sen att ag ställer högre krav idag på utbildning, arbetslivserfarenhet, är ju för att de kan göra det, det är jättemånga som är överkvalificerade för sina jobb.[/QUOTE]
6års heltidsstudier? Till vad? Tycker det är många som pluggar, tar fullt lån och lever ett softliv. Heltidsstudier är en sak, då förstår jag om man inte orkar jobba extra, utan måste ägna studierna all ledig tid. Jag gick en 2 årigYH utbildning och jobbade extra i butik på helgerna de första 2 teminerna. Sen blev det för tufft eftersom jag blev tvungen att plugga på helgerna. Jag tog bara bidragsdelen och det är så skönt att inte ha en enda spänn i lån nu. Vi verkligen på småsmulor och ekonomin slet hårt på oss. (att få laga tonåringens dojor med superatack känns inget vidare).
gulan
 
Det lär ju variera från ställe till ställe.

Jo men inte alla utbildningar ges ju på det sättet och inte alla klarar av att studera på distans.

Då vet jag inte vad det kan gälla för konstig kurs (vi pratar väl om en gymnasiekurs?). Alla vanligt förekommande brukar gå att läsa på det sättet, och om kommunen inte i vanliga fall har den i sitt utbud så kan den "köpa in".

Klarar man inte distans så får man väl läsa en termin. Men man har typ hur många möjligheter som helst, om man vill se möjligheterna.
 
Då vet jag inte vad det kan gälla för konstig kurs (vi pratar väl om en gymnasiekurs?). Alla vanligt förekommande brukar gå att läsa på det sättet, och om kommunen inte i vanliga fall har den i sitt utbud så kan den "köpa in".

Klarar man inte distans så får man väl läsa en termin. Men man har typ hur många möjligheter som helst, om man vill se möjligheterna.
Människor är och fungerar olika. Är det en nyhet?
 
Jag har aldrig varit med om annat än att jag anses köpt hel och hållen.

Det är nästan det enda som gäller inom många ingenjörsyrken, när det gäller något som ens är långväga besläktat med företagets affärsideer. Alla hobbyprojekt måste noga avtalas med arbetsgivaren som godkända annars är man vips i att arbetsgivaren äger alla rättigheter.

Så det är ganska "hel och hållen" som gäller som norm.
 
Men hur gör man när det inte finns kvalificerad arbetskraft?
Som med sjuksköterskebristen.

Va då sjuksköterskebrist? Problemet är att de påstår att lönen är för "låg" så att 40 - 50000 sjukskötersker idag återfinns i andra yrken som inte är relaterade till vården.
 
Det är nästan det enda som gäller inom många ingenjörsyrken, när det gäller något som ens är långväga besläktat med företagets affärsideer. Alla hobbyprojekt måste noga avtalas med arbetsgivaren som godkända annars är man vips i att arbetsgivaren äger alla rättigheter.

Så det är ganska "hel och hållen" som gäller som norm.
Tur att jag slipper det, eller jobbet kanske skulle kunna komma och ta mitt hus om jag byggde ett? :angel: Jobbar inom bygg.
 
Tur att jag slipper det, eller jobbet kanske skulle kunna komma och ta mitt hus om jag byggde ett? :angel: Jobbar inom bygg.

Det är nog inte otänkbart att arbetsgivaren skulle vilja ha royalty på huset om du använt någon metod som de äger rättigheterna till. Åtminstone den dagen ni hamnat i konflikt på något sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 166
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 206
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 427
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp