Bukefalos 28 år!

De som arbetar v.s. de som inte arbetar.

QUOTE="sassiball, post: 16566942, member: 17419"]@TeamLundVer Japp, höga studieskulder i bagaget är precis vad jag har som slösade 6 år på att vidareutbilda mig men lyckades inte skaffa ett annat jobb utan fick gå tillbaka till samma lågbetalda jobb. Jätteroligt.
Men det är ju absolut inget jag kan kräva av min nuvarande arbetsgivare. Jag jobbar i en bransch där många lägger ner sin verksamhet pga svårt att få någon lönsamhet. Det finns inga utrymme att komma med några krav tyvärr. Som tur är trivs jag jättebra med både arbete och ag.

Är tydligen i fel bransch :D Sen att ag ställer högre krav idag på utbildning, arbetslivserfarenhet, är ju för att de kan göra det, det är jättemånga som är överkvalificerade för sina jobb.
6års heltidsstudier? Till vad? Tycker det är många som pluggar, tar fullt lån och lever ett softliv. Heltidsstudier är en sak, då förstår jag om man inte orkar jobba extra, utan måste ägna studierna all ledig tid. Jag gick en 2 årigYH utbildning och jobbade extra i butik på helgerna de första 2 teminerna. Sen blev det för tufft eftersom jag blev tvungen att plugga på helgerna. Jag tog bara bidragsdelen och det är så skönt att inte ha en enda spänn i lån nu. Vi verkligen på småsmulor och ekonomin slet hårt på oss. (att få laga tonåringens dojor med superatack känns inget vidare).
gulan[/QUOTE]
Först läste jag in behörighet 2 år på komvux och läste sen pol magprogrammet nere i Lund. Har en kandidat och en magisterexamen. Det är nog inget fel på utbildningen utan mer fel på mig, mitt val var kanske inte det bästa helt enkelt. Så det blir 6 års heltidstudier, jobbade lite helger och lov för att försörja mig och mina pållar.
 
Jag har ingen aning hur man skulle kunna lösa det på andra ställen, men har många idéer hur man skulle göra äldrevården till en bättre arbetsplats. Och där oxå utöka arbetstillfällen.

Tex 6 timmars arbetspass.

Satsa på personalen med träning och hälsovård på arbetstid. Obligatorisk sjukgymnastik för krämpor på arbetstid. På min arbetsplats lider ca 90% av att ha ont någon stans i kroppen. Arbetstillfällen för de som leder detta. Samt tar man itu med problemet i tid blir det mindre kostsamt i framtiden.

Gör det olagligt att jobba varannan helg och fler än 10 timmar samt mer än ett pass per dygn.
Kommunen spara pengar på att sätta in personal varannan helg plus att de jobbar 5 pass per helg. Hur hälsosamt är det. Sätt då hellre in fler personal.
 
Vi har ju tokeffektiviserat sverige, blir tydligt om man åker bara tex till London. I sthlms tunnelbana har vi max en anställd per station, allt ska skötas via automater. I london står det en som guidar vid biljetter, några vid spärrarna och några runtom.

Vi har tagit bort de där enkla instegsjobben. Jag vet inte om jag vill ha tillbaka dem men visst skapar det ett problem.
 
Sådana saker var inte riktigt det jag tänkte på. Och dom saker du tar upp nu torde väl stå med i avtalet från början eller mistar jag mig?
Det står oftast i reglerna bredvid.
Men ingår i det avtal som man gör.
Många vet inte om att de har skrivit på för de reglerna.
 
Vi har tagit bort de där enkla instegsjobben. Jag vet inte om jag vill ha tillbaka dem men visst skapar det ett problem.
Men där så är ju RUT med vänner bra.
Det är ett insteg till arbetslivet.
Om man sköter sina uppgifter väl så skaffar man ju sig de där första och jätteviktiga referenserna.
 
Det förstår jag, men tycker att det borde inte vara biligare att anställa en balt.
Ett par skor tillverkade i Sverige skulle kosta 1000:- samma dojja tillverkad utomlands, i samma kvalitet och med samma material kostar 400:-
De flesta svenskar valde, när den möjligheten fanns, den importerade dojjan.
Ska jag ha ett enklare arbete gjort så väljer jag naturligtvis det billigaste alternativet.
Jag får jobbet gjort billigt
Killen som gör jobbet tjänar mer än dubbelt mot vad han tjänar hemma
En win-win situation i mina ögon.
 
@sassiball
Det är inga problem för arbetsgivare att bli av med personal vid arbetsbrist

@TeamLundVer
Att tvinga arbetstagaren utbildas externt gör att företagen får minskade kostnader, eftersom de inte längre behöver stå den kostnaden. Externa utbildningar blir som i regel blir för breda och därav längre än vad som behövs.

Det känns lite som om det är en ond cirkel, det har blivit svårare att jobba sig till kunskap och upp i en bransch. Kanske för att företagen är rädda för att arbetstagaren ska ta deras investering (kompetenshöjningen) och gå vidare. Till följd av detta ställs krav på externa utbildningar, där arbe
 
@sassiball
Det är inga problem för arbetsgivare att bli av med personal vid arbetsbrist

@TeamLundVer
Att tvinga arbetstagaren utbildas externt gör att företagen får minskade kostnader, eftersom de inte längre behöver stå den kostnaden. Externa utbildningar blir som i regel blir för breda och därav längre än vad som behövs.

Det känns lite som om det är en ond cirkel, det har blivit svårare att jobba sig till kunskap och upp i en bransch. Kanske för att företagen är rädda för att arbetstagaren ska ta deras investering (kompetenshöjningen) och gå vidare. Till följd av detta ställs krav på externa utbildningar, där arbe

Det beror ju på vad det är för tjänst. En enklare tjänst som tar en dag att lära upp någon på tar ungefär en dag att lära upp en utbildad också eftersom man har olika rutiner på olika företag, andra program osv. På mer komplexa arbeten så visst där förstår jag att man inte internutbildar mer än nödvändigt
 
@MidnightSoul
Om det bara är en 100 poängs kurs går det väl att lösa ändå?
Det finns distans utbildningar som ger studiemedel där man kan läsa 100%-takt fast det bara är en kurs (Hermods). Även vanliga komvux brukar vara schyssta och fixa samma deal.
Annars är AuPair-jobb utmärkt att kombinera med plugg.
 
Man kan läsa på distans och då är kursstarterna 2-3 gånger i månaden. Takten väljer man själv.
Inte på högskolenivå i alla fall (läser master på distans på halvfart och program på lärosäte på helfart.) Visst du kan välja takt, men det finns en spärr som säger att du inte får läsa mer än 45 hp per termin (eller du blir inte antagen till mer för att vara korrekt) det motsvarar 150% studietakt. Jag läser så, utöver mitt heltidsjobb. -fungerar tack vare bra chef, schyssta kollegor och ett arbete med treskift.
 
Nu var inte frågan till mig, men svarar ändå. Jag jobbar på ett litet familjeföretag och jag får inte jobba med konkurrenter fröns efter 2 år efter avslutad anställning.

Fast nu kom jag på en fundering, vad säger Af om man inte skulle söka ett jobb pga tidigare anställningar? Blir man av med av a-kassa?

Funderar, eftersom ditt jobb försätter dig i karantän så borde de rimligen vara tvungna att betala lön under tiden dvs i två år. Så går det till inom försäkringsbranschen där vi i regel haft tre månaders karantän om man går till konkurrent vill säga. Hemma med lön från den ag man lämnar.
 
Då så är ju frågan vad som drar i Norge?
Mera pengar är lätt att förstå.
Men annat?
Mer pengar, kortare arbetstid, bättre bemanning med rimligare arbetsbörda. För sjuksköterskor och undersköterskor. Där är betydligt "tätare" bemanning sett till antalet patienter på exemepelvis vårdavdelningar på sjukhus.
Jobbar inte själv som SSK eller USK men har goda vänner som arbetspendlar till Norge och har beskrivit dessa skillnader.
 
Vi har fått ett samhälle där de som har arbete nästan jobbar ihjäl sig medan väldigt många samtidigt står utanför arbetsmarknaden av olika orsaker.
Vad kan det finnas för lösningar på det?
Jag för min del tycker att lösningen med RUT och ROT är bra.
Så att man kan dela på inkomsterna och belastningen.

Andra saker som skulle kunna göras är att fler arbetar med mindre betungande uppgifter.
Hur frisk måste man t.ex. vara för att hålla en gammal människa sällskap under en måltid som man lagar tillsammans?
Hur skall man definiera vad arbetsför är?
Arbetsför för vilket arbete?

Flera bra idéer? Någon?
Väldigt svår fråga.
De som har arbete "jobbar ihjäl sig" - eftersom personalen kostar pengar för arbetsgivarna i löner, sociala avgifter et c. Om man vill minska kostnaderna, är minskad personal ett sätt. Inom privat verksamhet verkar företagsledningen inse att man inte kan skala för hårt utan att kvaliteten/produktionen/resultatet blir lidande, men visst rationaliseras det och skärs ner.
Inom offentlig verksamhet verkar det inte ske på riktigt samma sätt.
Jag jobbar, som många av er vet, inom vården. Tittar man på en vanlig, "normal" sjukhusavdelning i Karlstad, som är min närmsta "sjukhusort" så springer sjuksköterskor och undersökterskor benen av sig. De förväntas göra allt samtidigt. De flesta av de inlagda patienterna är gamla och med stora hjälp-behov, behöver hjälp med mat, hjälp till toa, hjälp med av- och påklädning och så vidare.
Det går på gränsen när allt "flyter på" som förväntat. Om det sedan inträffar något oväntat, finns inte personal att ta hand om extra arbetsuppgifter.
Senast jag jobbade på sjukhuset var för knappt fem år sedan, då på onkologkliniken (cancerkliniken). De flesta av avdelningspersonalen hann då sitta i tio minuter för förmiddagsfika. De flesta hann inte med lunchrast (som faktiskt är ledig tid). De flesta hann inte gå hem när arbetsdagen enligt klockan tog slut - för det fanns för mycket som behövde göras.
Personalen inom vården har en stor lojalitet med patienterna - även om många trådar här på Buke handlar om hur illa "vården" och särskilt läkarna beter sig" och tänjer sig därför för att hinna med lite mer, lite fler vilket gör att arbetsgivarna "kommer undan" med att anställa för på personal för att utföra jobbet.

För att undvika "stressrelaterad ohälsa" behöver arbetsbelastningen och förväntningarna från såväl arbetsledning som arbetstagare läggas på rimlig nivå.
Till viss del kan det ske via vettigt datastöd och annat administrativt stöd som förenklar.
Till stor del skulle fler människor behövas för att göra jobbet. En del arbetsuppgifter är okvalificerade och behöver inte utföras av någon med utbildning.
Ta ett skitexempel: att kuvertera brev. Det tar inte många sekunder att vika ett papper dubbelt, eventuellt fästa samman ett par papper med ett gem först, stoppa i ett kuvert, kolla så adressen syns genom fönstret, klistra ihop kuvertet och vid tillfälle ta med det till poststationen. Men om det görs 20 gånger på en dag? Och om det är fler sådana småsaker som görs på en dag av "överkvalificerad" arbetskraft?

En annan sak som görs i rationaliseringens goda namn är att tidsutrymmet för varje arbetsuppgift skärs ner - vilket leder till extraarbete för många.
Exempel från vårdcentralen här igen: en person med akut sorgereaktion bokas på en 25 minuter lång tid. Omedelbart därefter är en annan patient bokad på samma utrymme för en komplex sjukskrivningsbedömning eller för utredning av långvarig huvudvärk. och så vidare resten av dagen.
Läkaren antingen stressar igenom alla patienter, gör ett halvtaskigt jobb där alla anser sig vara illa bemötta av en oförskämd läkare men det mest akuta blir bedömt. Eller så tar sig doktorn tid för alla patienter, vilket leder till att doktorn inte hinner ta hand om provsvar, röntgensvar, ringa de bokade telefonsamtalen.
Det vore antagligen mer rationellt att boka av tillräckligt lång tid på första besöket för att läkaren ska hinna sätta sig in i problemet. Patienten blir mer nöjd och jobbet blir färdiggjort.
Det går säkert att dra paralleller till många andra verksamhetsområden.

Gemensamt verkar vara att man skurit så pass hårt i bemanningen att det är svårt för de anställda att hinna med sina arbetsuppgifter på ett (för alla parter) tillfredsställande sätt.

Någon lösning har jag inte - eftersom jag inser att ekonomin sätter ramar för möjligheterna att anställa människor. Dessutom "hjälper" en del fackföreningar till genom att vilja värna om möjliga arbetstillfällen för sina medlemmar och hindrar därför att man tar in arbetslösa för enklare uppgifter som att mata gamla människor eller läsa tidningen för dem.
 
Ett par skor tillverkade i Sverige skulle kosta 1000:- samma dojja tillverkad utomlands, i samma kvalitet och med samma material kostar 400:-
De flesta svenskar valde, när den möjligheten fanns, den importerade dojjan.
Ska jag ha ett enklare arbete gjort så väljer jag naturligtvis det billigaste alternativet.
Jag får jobbet gjort billigt
Killen som gör jobbet tjänar mer än dubbelt mot vad han tjänar hemma
En win-win situation i mina ögon.
Men som jag har fått höra gör de inte ett bra jobb alltid. Står det på ett papper att något sätt gör de det, utan att ifråga sätta även fast de vet att det kommer att bli fel.
 
Funderar, eftersom ditt jobb försätter dig i karantän så borde de rimligen vara tvungna att betala lön under tiden dvs i två år. Så går det till inom försäkringsbranschen där vi i regel haft tre månaders karantän om man går till konkurrent vill säga. Hemma med lön från den ag man lämnar.
Tror då inte mitt jobb är sugna på den lösningen i två år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 138
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp