De som arbetar v.s. de som inte arbetar.

Fast det är ju inget unikt, antingen har man jobb (lön), studier (CSN) eller så är man arbetslös (a-kassa/ersättningsstöd av ngn typ). Du kan arbeta medan du pluggar eller tvärtom, men inte vara arbetslös och få bidrag för det som skattebetalarna står för och samtidigt plugga.

Men om hon gör det hon ska om dagarna och läser på distans precis som om hade ett riktigt jobb, så har jag väldigt svårt att se varför hon inte skulle få göra det.
 
Förändra synsättet att det är enbart 100% tjänst som gäller, allt annat straffas du för i någon form. Förändra a-kassereglerna och reglerna kring sjukskrivning. Möjliggör halvtidsarbete UTAN att individen blir på något sätt negativt påverkad.
 
Sen att ams kan erbjuda vettiga utbildningar och omskolning för dem som har fel kompetens tror jag skulle kunna minska arbetslösheten och lätta på krisen bland ex sjuksköterskor samt att människor som @MidnightSouls bekanta faktiskt ska få läsa in de där få poängen. Sen kan man hojta om orättvisa och allt möjligt, men ja, livet är orättvist – och vi kanske skulle kunna lösa en hel del bekymmer genom att tänka om.
 
Men om hon gör det hon ska om dagarna och läser på distans precis som om hade ett riktigt jobb, så har jag väldigt svårt att se varför hon inte skulle få göra det.

Kanske för att hon kan lösa sin försörjning på annat sätt om hon pluggar? Då kan hon ju ta studielån i stället för att få aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning.
 
Kanske för att hon kan lösa sin försörjning på annat sätt om hon pluggar? Då kan hon ju ta studielån i stället för att få aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning.
Fast är det inte heltid hon behöver plugga så blir det inte många kronor i plånkan och då kan det bli svårt.
 
Fast är det inte heltid hon behöver plugga så blir det inte många kronor i plånkan och då kan det bli svårt.

"En deltagare i jobb- och utvecklingsgarantin får enligt förordningen (2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin ta del av insatserna i programmet till dess att han eller hon påbörjar en studiemedelsberättigande utbildning. Detta gäller oavsett om studierna ska bedrivas på heltid, deltid, kvällstid eller på distans. Detta beror på att studiemedelsberättigande utbildningar utanför jobb- och utvecklingsgarantin inte ska bedrivas med ersättning i form av aktivitetsstöd."

Man kan tycka vad man vill om det men det är reglerna som gäller. Själv tycker jag att det är rimligt att samma ska gälla för alla, det är många som får lägga till lite extra kurser för att komma upp i fullt studiestöd även om de egentligen bara behöver en kurs för framtida utbildning.
 
Förändra synsättet att det är enbart 100% tjänst som gäller, allt annat straffas du för i någon form.
Ja det där är ett otyg.
Jag för min del lever på blandade inkomster.
Det sätter mig utanför både A-kassa och sjukpenning.
Vilket egentligen inte är riktigt klokt.
Jag får se till att sköta min ekonomiska trygghet på egen hand.
 
Sen att ams kan erbjuda vettiga utbildningar och omskolning för dem som har fel kompetens tror jag skulle kunna minska arbetslösheten och lätta på krisen bland ex sjuksköterskor samt att människor som @MidnightSouls bekanta faktiskt ska få läsa in de där få poängen. Sen kan man hojta om orättvisa och allt möjligt, men ja, livet är orättvist – och vi kanske skulle kunna lösa en hel del bekymmer genom att tänka om.

Precis, ser inte varför någon ska ha med vad en persons fritid ska ha med det dom gör om dagarna, bara för att dom är arbetslösa.
Skulle en Chef komma till en person och säga åt vad den personen får göra och inte göra på sin fritid skulle det bli helt andra reaktioner.
 
Precis, ser inte varför någon ska ha med vad en persons fritid ska ha med det dom gör om dagarna, bara för att dom är arbetslösa.
Skulle en Chef komma till en person och säga åt vad den personen får göra och inte göra på sin fritid skulle det bli helt andra reaktioner.

Fast om du utbildar dig eller jobbar på din "fritid" så är du ju inte att betrakta som arbetslös. Då har du bara ändrat tider.

Tips: läkare som jobbar natt är inte arbetslösa.
 
Precis, ser inte varför någon ska ha med vad en persons fritid ska ha med det dom gör om dagarna, bara för att dom är arbetslösa.
Skulle en Chef komma till en person och säga åt vad den personen får göra och inte göra på sin fritid skulle det bli helt andra reaktioner.
Men det får väl jobbet till viss del även göra? Jag får tex inte jobba med samma sak någon annanstans, inte ens om jag slutar.
 
Fast om du utbildar dig eller jobbar på din "fritid" så är du ju inte att betrakta som arbetslöw

Nu sa jag inget om jobb, det är något helt annat.
Men en kurs är inte något som jag räknar som utbildning.Utöver det är ju jag den som blir skeptiskt mot sådant här just för att vad kommer efter detta. Just nu får du inte gå en kurs som räknas som studiemedels berättigad. Nästa steg kanske blir att du inte får gå en danskurs eller matlagning, iochmed att det finns sådana jobb.
 
Men det får väl jobbet till viss del även göra? Jag får tex inte jobba med samma sak någon annanstans, inte ens om jag slutar.

Ja, fast nu menade jag inte riktigt sådana saker. Ta exempel som klart chefen får säga att man inte kan komma till jobbet onykter/bakfull. Men ska en chef få säga att man inte får gå en distanskurs på sin fritid.
 
Ja, fast nu menade jag inte riktigt sådana saker. Ta exempel som klart chefen får säga att man inte kan komma till jobbet onykter/bakfull. Men ska en chef få säga att man inte får gå en distanskurs på sin fritid.
Om det påverkar jobbet för mycket kan nog chefen få ha åsikter om det.
 
Jag skulle påstå att arbetsgivarna har orealistiska krav också. Sådant som förr krävde en gymnasieutbildning i ekonomi t ex kräver idag en kandidatexamen i detsamma + arbetslivserfarenhet. Om man tvunget ska anställa folk på positioner som de egentligen är överkvalificerade för så innebär det också att dessa har studielån i bagaget och därmed inte lika mycket pengar i handen som om de bara hade gått gymnasiet (för de får ju inte mer i lön än tidigare). Köpkraften minskar alltså vilket leder till färre jobb inom t ex handeln vilket leder till ytterligare minskad köpkraft osv..
 
Jag skulle påstå att arbetsgivarna har orealistiska krav också. Sådant som förr krävde en gymnasieutbildning i ekonomi t ex kräver idag en kandidatexamen i detsamma + arbetslivserfarenhet. Om man tvunget ska anställa folk på positioner som de egentligen är överkvalificerade för så innebär det också att dessa har studielån i bagaget och därmed inte lika mycket pengar i handen som om de bara hade gått gymnasiet (för de får ju inte mer i lön än tidigare). Köpkraften minskar alltså vilket leder till färre jobb inom t ex handeln vilket leder till ytterligare minskad köpkraft osv..
Arbetet ser väl helt annorlunda ut idag än för 25 år sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 999
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp