De som arbetar v.s. de som inte arbetar.

Arbetet ser väl helt annorlunda ut idag än för 25 år sedan.

Njae att, om vi tar ekonomi som exempel, skicka fakturor eller sitta med leverantörsreskontra/ kundreskontra är ingen större skillnad. Det tar 1 dag att lära upp en person till detta. Och vem vill egentligen plugga 3 år till för att jobba som just det?

Eller som en annons jag svarade på för något år sedan. Avtalsansvarig det låter helt rätt (stod inte så mycket om det) för en jurist med inriktning avtalsrätt. Kravet var dessutom juridisk utbildning, 5 års erfarenhet osv

Kom på intervjun och fick reda på att man helt enkelt skulle se till att avtalen inte kom bort (enklare arkivarie?) samt bistå med kaffe och liknande till övriga. Tack och Hej sa jag.
 
Skulle en Chef komma till en person och säga åt vad den personen får göra och inte göra på sin fritid skulle det bli helt andra reaktioner.
När man har en anställning så är det massor av regler på vad du får göra på din fritid.
T.ex. inte arbeta för en konkurrent.
 
@TeamLundVer Japp, höga studieskulder i bagaget är precis vad jag har som slösade 6 år på att vidareutbilda mig men lyckades inte skaffa ett annat jobb utan fick gå tillbaka till samma lågbetalda jobb. Jätteroligt.
Men det är ju absolut inget jag kan kräva av min nuvarande arbetsgivare. Jag jobbar i en bransch där många lägger ner sin verksamhet pga svårt att få någon lönsamhet. Det finns inga utrymme att komma med några krav tyvärr. Som tur är trivs jag jättebra med både arbete och ag.

Är tydligen i fel bransch :D Sen att ag ställer högre krav idag på utbildning, arbetslivserfarenhet, är ju för att de kan göra det, det är jättemånga som är överkvalificerade för sina jobb.
 
När man har en anställning så är det massor av regler på vad du får göra på din fritid.
T.ex. inte arbeta för en konkurrent.
Det varierar väldigt med vilken arbetsgivare du har. Vissa företag eller organisationer lägger sig i vad du gör i konkurrenssyfte men långt ifrån alla.
 
@sassiball min svägerska var tvungen att läsa en 1 årig utbildning för att få jobba som butiksbiträde.. Det är alltså butikernas krav i hennes område. 1 års studieskulder för att jobba i kassan på HM och liknande. Känns välmotiverat.
 
Det varierar väldigt med vilken arbetsgivare du har. Vissa företag eller organisationer lägger sig i vad du gör i konkurrenssyfte men långt ifrån alla.
Det handlar om lojalitet också.
Man vill ha anställda som identifierar sig med företaget och inte splittrar sin lojalitet.
Alla mina anställningar har varit sådana.
 
@sassiball min svägerska var tvungen att läsa en 1 årig utbildning för att få jobba som butiksbiträde.. Det är alltså butikernas krav i hennes område. 1 års studieskulder för att jobba i kassan på HM och liknande. Känns välmotiverat.

Ja vad ska man säga? Kan det verkligen behövas? Vilket får mig att undra tex vad krävs för att få jobba på McD?

Jag tycker ändå mitt exempel är värre än din svägerska. Hade jag bara haft ett års studieskulder hade jag varit glad.
 
Det handlar om lojalitet också.
Man vill ha anställda som identifierar sig med företaget och inte splittrar sin lojalitet.
Alla mina anställningar har varit sådana.
Som sagt det är väldigt olika i olika branscher. Många jobbar ju på flera olika ställen samtidigt, tex halvtid i en affär och halvtid i en annan trots att de har konkurrerande verksamhet. Eller så delar man ut post på dagen och tidningar på natten osv...
 
Öh, ja, men det varierar även stort INOM branscher. På vissa ställen inser de att de köper ens tid den tid man är betald. Andra tycker sig köpa en hel och hållen.
Det handlar ju ofta om man konkurrerar om samma storkunder i branscher där kunden är knuten direkt till den som säljer tjänsten eller om man är oroad för "industrispionage", produktstöld, plagiat eller liknande.
 
Det handlar ju ofta om man konkurrerar om samma storkunder i branscher där kunden är knuten direkt till den som säljer tjänsten eller om man är oroad för "industrispionage", produktstöld, plagiat eller liknande.
Jag vet varför, men som sagt, jag vet också att det är olika.
 
Well för mig som haft svårt att öht ens få fast anställning, eller stannat på samma arbetsplats i flera år då man mest erbjuds vikariat här skulle jag vilja slå ett slag för att inte göra alla utbildningar så omöjlia, tex lärling eller yrkesutbildningar där man kan få mer ekonomiskt stöd än vad man får idag.
Även mer distansutbildningar minst deldistans, alla vill inte flytta eller har inte möjligheten och missar därmed utbildningsutbud pga det.
Och till möjligheten..Universitetet behöver inte vara enda alternativet - det bör finnas utbildningar som alla kan komma in på även om det kanske är så att man saknar ett ämne eller två (som inte ens behöver vara relaterat till utbildningen). Utbildningar finns som inte kräver full universitetsbehörighet men då ska de självfinansieras också.

Det finns massor av yrkesutbildningar jag skulle kunna tänka mig att hoppa på nu direkt om det bara var så att jag tex fick ta studielån eller annat stöd..För jag har inte pengarna att finansiera med själv just nu men hade lätt investerat för framtiden genom ett lån tex och det gör att man sitter fast ett tag ytterligare för att det hela tiden "inte går just nu/inte finns"

Det är inte lätt för många att få jobb idag.."man ska ha 20 års erfarenhet men inte vara över 20 år" är också en vanlig attityd när man söker jobb.
Jag och många i min närhet är i samma sits, vi får inga fasta anställningar, vi har inte heltider men samtidigt går det inte bara utan vidare att börja läsa eller pga trytande ekonomi.

Kanske luddigt skrivet, men jag är en av alla som är trött på att jaga runt och inte få någon fast trygghet än. Jobbar hellre ihjäl mig på ett jobb jag vet att jag har, slippa tänka på ekonomin jämt än att jaga jobb konstant och oroa sig över ekonomin.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 984
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 039
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp