De som arbetar v.s. de som inte arbetar.

Inte_Ung

Trådstartare
Vi har fått ett samhälle där de som har arbete nästan jobbar ihjäl sig medan väldigt många samtidigt står utanför arbetsmarknaden av olika orsaker.
Vad kan det finnas för lösningar på det?
Jag för min del tycker att lösningen med RUT och ROT är bra.
Så att man kan dela på inkomsterna och belastningen.

Andra saker som skulle kunna göras är att fler arbetar med mindre betungande uppgifter.
Hur frisk måste man t.ex. vara för att hålla en gammal människa sällskap under en måltid som man lagar tillsammans?
Hur skall man definiera vad arbetsför är?
Arbetsför för vilket arbete?

Flera bra idéer? Någon?
 
Jag har observerat problemet men har ingen lösning.

Hur får man arbetsgivare att anställa tillräckigt många personer för att de ska klara av sina arbetsuppgifter väl och i tid utan att jobba övertid och slita ut sig?
 
Men hur gör man när det inte finns kvalificerad arbetskraft?
Som med sjuksköterskebristen.
 
Men hur gör man när det inte finns kvalificerad arbetskraft?
Som med sjuksköterskebristen.

Gör jobbet i Sverige så pass attraktivt att inte en tredjedel av de nyutexaminerade varje år väljer att jobba i Norge istället. Förutom alla de som är utbildade sedan förut.

Bättre arbetsvillkor, inte bara bättre löner, skulle jag gissa.

En del av nuvarande arbetsuppgifter skulle säkert kunna läggas på mindre kvalificerad personal och det administrativa skulle troligen kunna göras enklare också.
 
Jag har observerat problemet men har ingen lösning.

Hur får man arbetsgivare att anställa tillräckigt många personer för att de ska klara av sina arbetsuppgifter väl och i tid utan att jobba övertid och slita ut sig?
Därför att kostnaderna är högre för utslitna medarbetare, än att ha bättre villkor.

Det fungerar olika i olika branscher.

I min fungerar bristen på kompetent arbetskraft drivande på villkor, löner och ag är måna om sina anställda. Det verkar inte riktigt samma för exvis sjuksköterskorna.
 
En person som slutar eller går in i väggen kostar i runda slängar 1-2 miljoner att ersättningsrekrytera, kompetensutveckla och skapa erfarenhet.

Det räcker till mycket preventiva åtgärder.

Det gäller bara att förstå kostnaden för slimmandet och besparingsivern innan det är för sent.
 
Det fungerar olika i olika branscher.

I min fungerar bristen på kompetent arbetskraft drivande på villkor, löner och ag är måna om sina anställda.
Är du säker på det?
Jag har sett många civilingenjörer inne i väggen.
Vissa har aldrig repat sig.
 
Vi har fått ett samhälle där de som har arbete nästan jobbar ihjäl sig medan väldigt många samtidigt står utanför arbetsmarknaden av olika orsaker.
Vad kan det finnas för lösningar på det?
Jag för min del tycker att lösningen med RUT och ROT är bra.
Så att man kan dela på inkomsterna och belastningen.

Andra saker som skulle kunna göras är att fler arbetar med mindre betungande uppgifter.
Hur frisk måste man t.ex. vara för att hålla en gammal människa sällskap under en måltid som man lagar tillsammans?
Hur skall man definiera vad arbetsför är?
Arbetsför för vilket arbete?

Flera bra idéer? Någon?

Jag ser en sak i min närhet som är ganska sjuk. Min kompis är arbetslös i fas 3 och hon får inte ta en distanskurs på 100 poäng på sin fritid samtidigt som hon är på sin fas 3 plats. Vilket gör så att hon inte kommer in på utbildningen hon vill gå för hon behöver läsa in den kursen. Så hon måste läsa heltid en termin sedan söka sig in på 3 års utbildning. Vilket hon tycker känns onödigt, när hon skulle klara av det på sidan av sin fas 3 plats.
 
Jag ser en sak i min närhet som är ganska sjuk. Min kompis är arbetslös i fas 3 och hon får inte ta en distanskurs på 100 poäng på sin fritid samtidigt som hon är på sin fas 3 plats. Vilket gör så att hon inte kommer in på utbildningen hon vill gå för hon behöver läsa in den kursen. Så hon måste läsa heltid en termin sedan söka sig in på 3 års utbildning. Vilket hon tycker känns onödigt, när hon skulle klara av det på sidan av sin fas 3 plats.

Inte ens utan studiestöd?
 
Då så är ju frågan vad som drar i Norge?
Mera pengar är lätt att förstå.
Men annat?

Min svåger har jobbat 7 år i Norge som sjuksköterska, han är anställd genom ett rekryteringbolag och förutom lönen som är riktigt bra, får han resor (flyg) och boende bekostat av dem. Han jobbar oftast varannan vecka eller ibland och mest förr, 2 veckor i sträck. Med de premisserna skulle jag lätt kunna jobba i Norge också!
 
Inte ens utan studiestöd?

Nupp. Kan klistra in utdraget från mejlet jag fick se av henne:

"Tyvärr är det hårda krav gällande utbildning som inte berättigar till aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning då du är med i Jobb- och utvecklingsgarantin;

Så här står det i vår förordning som är gällande regelverk;


Oavsett omfattning eller när på dygnet utbildningen bedrivs, ska deltagaren skrivas ut ur programmet. Dock ska deltagaren kvarstå om utbildningen berättigar till aktivitetsstöd eller-utvecklingsersättning."
 
Jag ser en sak i min närhet som är ganska sjuk. Min kompis är arbetslös i fas 3 och hon får inte ta en distanskurs på 100 poäng på sin fritid samtidigt som hon är på sin fas 3 plats. Vilket gör så att hon inte kommer in på utbildningen hon vill gå för hon behöver läsa in den kursen. Så hon måste läsa heltid en termin sedan söka sig in på 3 års utbildning. Vilket hon tycker känns onödigt, när hon skulle klara av det på sidan av sin fas 3 plats.

Fast det är ju inget unikt, antingen har man jobb (lön), studier (CSN) eller så är man arbetslös (a-kassa/ersättningsstöd av ngn typ). Du kan arbeta medan du pluggar eller tvärtom, men inte vara arbetslös och få bidrag för det som skattebetalarna står för och samtidigt plugga.
 
Jag ser en sak i min närhet som är ganska sjuk. Min kompis är arbetslös i fas 3 och hon får inte ta en distanskurs på 100 poäng på sin fritid samtidigt som hon är på sin fas 3 plats. Vilket gör så att hon inte kommer in på utbildningen hon vill gå för hon behöver läsa in den kursen. Så hon måste läsa heltid en termin sedan söka sig in på 3 års utbildning. Vilket hon tycker känns onödigt, när hon skulle klara av det på sidan av sin fas 3 plats.
Hon får göra som oss andra, läsa med CSN det hon behöver och sen läsa sin utbildning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 516
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 233
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp