Definiering av skadefri?

Sjukdomsfri = Hästen har inga kroniska sjukdomar och har inte haft sjukdomar som ökar risken att hästen blir sjuk igen (i samma eller annan sjukdom). Hästen har inga allergier, eksem, kända anlag för sjukdom och är i allmänhet inte "lättsmittad" (har haft många lättare sjukdomar som inte krävt veterinärvård).

Skadefri = Hästen har inga kroniska eller färska skador alls, inga gamla utläkta skador som kan komma att påverka i framtiden, inga förslitningar eller kända anlag för skador och förslitningar. Hästen är inte heller skadebenägen ("klumpig", många småsår/småskador som inte krävt veterinärvård).

En sjukdoms- och skadefri häst har fram tills nu visat alla tecken på att den haft, har och kommer fortsätta att ha så få skador och sjukdomar som möjligt för ett levande djur som tas väl omhand.
Om man köper hästen och den blir skadad eller sjuk är det på grund av något man rimligen inte kunnat förutse eller upptäcka tidigare, ren och skär otur eller brister i ens egen hantering av hästen.
 
Jag skulle använda termen "fullt frisk"! :D

F ö så tycker jag den där typen av småskador är irrelevanta, i ärlighetens namn så minns jag inte ens såna efter ett par år. Möjligtvis överbenet om det är aktivt.
Jag blir nästan misstänksam när medelålders hästar annonseras ut som "aldrig varit halt!".
Min omedelbara tanke är då "men har du kollat då?"...

Jag håller nog med om det sista..Jag skulle bli jättetveksam om någon sålde en häst och påstår att den aldrig någonsin varit det minsta ofräsch..för det skulle för mig lika gärna kunna vara en lögn.
Varför måste man ens belysa sånt så mycket redan i annons? Vid försäljning är det väl snarare så att man utgår från att hästen säljs i ok skick? Eller är det bara jag som tänker så om ingen annan information framgår?


Få hästar är så fläckfria och de är ju som sagt inga robotar. Det viktiga är ju isf vad för slags skada eller sjukdom den har eller har haft som blir avgörande och det måste man ju upplysa om. En hälta behöver som sagt inte vara förödande, för mig beror det helt på isf varför den var halt.

Men annars räcker det ju med att säga att hästen är frisk/fullt användbar/i kondition
 
Senast ändrad:
Sjukdomsfri = Hästen har inga kroniska sjukdomar och har inte haft sjukdomar som ökar risken att hästen blir sjuk igen (i samma eller annan sjukdom). Hästen har inga allergier, eksem, kända anlag för sjukdom och är i allmänhet inte "lättsmittad" (har haft många lättare sjukdomar som inte krävt veterinärvård).

Skadefri = Hästen har inga kroniska eller färska skador alls, inga gamla utläkta skador som kan komma att påverka i framtiden, inga förslitningar eller kända anlag för skador och förslitningar. Hästen är inte heller skadebenägen ("klumpig", många småsår/småskador som inte krävt veterinärvård).

En sjukdoms- och skadefri häst har fram tills nu visat alla tecken på att den haft, har och kommer fortsätta att ha så få skador och sjukdomar som möjligt för ett levande djur som tas väl omhand.
Om man köper hästen och den blir skadad eller sjuk är det på grund av något man rimligen inte kunnat förutse eller upptäcka tidigare, ren och skär otur eller brister i ens egen hantering av hästen.

Bra sammanfattning tycker jag
 
Jag skulle använda termen "fullt frisk"! :D

F ö så tycker jag den där typen av småskador är irrelevanta, i ärlighetens namn så minns jag inte ens såna efter ett par år. Möjligtvis överbenet om det är aktivt.
Jag blir nästan misstänksam när medelålders hästar annonseras ut som "aldrig varit halt!".
Min omedelbara tanke är då "men har du kollat då?"...
Exakt min tanke.
En fullvuxen häst som ridits aktivt i flera år, om den ALDRIG haft MINSTA grej, så beror det nog snarare på att ägaren inte märkt det. Att hästen aldrig varit hos veterinär vet jag inte om det skull lugna mig alltså ;)
TS häst skulle jag annonsera ut som "frisk och sund" typ, menas att den håller fint för ridning eller vad den används för hos nuvarande ägare.
Finns ju också hästar som kanske inte någonsin varit regelrätt halta pga ledproblem, men som typ får lymfangit för minsta lilla pyttesår. En sån häst skulle jag vara mer tveksam inför, än en som haft någon kotledsinflammation.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 990
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 524
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp