Bukefalos 28 år!

Del II Valp 2022

DqtvcK1.jpg


Trött matte och pigg valp är ingen bra kombo! 😩😂
 
Harry är ganska trögstartad när det kommer till mat. Han har fri tillgång på torrfoder och tugg, vissa dagar äter han skapligt, vissa dagar knappt alls. När han väl kommer igång att börja äta så tuggar han glatt i sig.
Det är samma med det han får av oss. Han tigger aldrig och ger men honom en bit kyckling tex tuggar han i sig den och kommer på att, oj så gott! Har du en till?

Vi ger katternas torrfoder som godis när vi är ute, det luktar starkt, är pyttebitar och kladdar inte. Det gillar han!
En av våra katter drar ut torrfoder med tassen på bänken och undersöker varje bit noga innan hon väljer vilken hon vill ha, omständig much 😆
De andra katterna vill inte äta hennes ratade bitar som ligger kvar på bänken, de äter ur skålen som vanliga katter.
Så de blir godis till Harry och de dagar han ätit dåligt brukar vi strössla över några över torrfodret, bara han kommer igång så brukar halva skålen slinka ner.
Och ja, vissa dagar äter han ur skålen, vissa dagar ska vi lägga det på mattan och vissa dagar duger inte mattan, då ska det ligga på golvet 😆
 
Börjat polera min hästtransport idag. Harry var med och satt i sin lina. Himla bra för honom att öva på att ha lite tråkigt ett par timmar utan att kräva uppmärksamhet och underhållning. Han var mycket duktig, ingey gnäll, inget klättrande på mig. Han strosade runt, åt lite gräs, jagade en gräshoppa och chillade.
Mitt mål är att komma igång och tävla med min nya häst framöver. Alla som har tävlat vet att en tävlingsdag handlar främst om att vänta, vänta och vänta lite till 🙄
Då vill man inte vänta tillsammans med en gnällpelle 😆

Hästarna var inne när vi var där. Harry skuttade fram till Vitellus som han kutade runt med i hagen.
Gjorde lekinviter och studsade runt fram och tillbaka, kom igen nu hästen, nu springer vi 🌪️

Tråkig häst 😆
IMG_20230829_103338.jpg
 
Harry blev en riktig sjusovare under semestern, gå upp före 09 var helt uteslutet 😁
Det håller i sig, förra veckan fick jag tvinga ut honom när jag gick upp tidigt, sen flög han upp hos husse för att hinna sova lite till innan han också skulle upp.
Nu jobbar jag kväll och Harry går och lägger sig med husse vid 21, sen väcker jag honom för en snabbkiss när jag kommer hem strax efter midnatt. Går vi upp före 09 är det fullständig misär trots att han har sovit jättemycket.
Han är full av energi på dagarna men sova sängen är det bästa som finns 😍
 
Harry blev en riktig sjusovare under semestern, gå upp före 09 var helt uteslutet 😁
Det håller i sig, förra veckan fick jag tvinga ut honom när jag gick upp tidigt, sen flög han upp hos husse för att hinna sova lite till innan han också skulle upp.
Nu jobbar jag kväll och Harry går och lägger sig med husse vid 21, sen väcker jag honom för en snabbkiss när jag kommer hem strax efter midnatt. Går vi upp före 09 är det fullständig misär trots att han har sovit jättemycket.
Han är full av energi på dagarna men sova sängen är det bästa som finns 😍
Stella tycker fortfarande man lika väl kan kliva upp om man vaknar efter 04 😅
 
Harry var dålig i magen igår, troligen lite för mycket blandad kompott av snusk kring stallet 😅
Han får canikur pasta som han intensivhatar, katterna tycker däremot att det är gott 🤔
Idag sket han en normal hög igen så det verkar mest ha varit något som behövde komma ut lite raskt. Tänkte dock ge honom pastan tills tuben är slut.
Harry är mycket kränkt 😆
IMG_20230901_090556.jpg
 
Vi fortsätter hänga i stallet ett par timmar om dagen, Harry är superduktig!
Idag satte jag upp en grind av kompostgaller in till sadelkammaren. Nu finns det ingen risk att han rymmer om någon öppnar dörren när jag är ute och rider 😁
IMG_20230902_174933.jpg
 
Igår var det "truck meet" här i byn, så Lova fick se en massa människor, blinkande lastbilar och höra hög musik. Hon tyckte mest det var spännande. Men höjdpunkten var ändå när hennes (och min) favoritgranne kom fram och hälsade. Jag hade Lovis i famnen pga risk att hon blev trampad på när vi gick igenom den värsta folksamlingen. Hon tjöt av glädje och sprattlade sig över i granntantens famn. Sen satt hon där och var skitnöjd och ba "kolla, matte. Jag har det bättre här! Tant har dessutom en fluffig "päls". Mycket skönare än din jacka!" 😂

(En sån där luddig tröja/jacka. Ungefär som Lovas bädd)

Hon löper nu, men jag ser inget blod. Hon är svullen och slickar sig ofta och har flera andra tecken på löp, men inte ens efter en hel natt med trosor på, är det mer än någon liten fjuttig antydan till halv bloddroppe. Typ. Visst kan hon ju ha blivit bra på att "städa" nu när hon löper för 3e gången och kanske fattar lite mer vad som händer, men det känns svårt att veta vad hon är i löpet pga varit så diffust kring när det började. 🤔
 
Vi har 3e löpet nu, började i veckan. Spännande eftersom det har varit så olika från löp till löp, första vid 7 månader märktes det knappt på henne medan det andra märktes tydligare då hon tappat allt sug för träning som inte handlade om får.
Nu vid 3e löpet så är hon fortfarande som vanligt så hoppas att hennes löp kommer se ut så här. 6 månader emellan sen det första och det känns både lagom och ofta iom den andra löper var 9-10 månad.


Tror vi kommer hålla oss hemma från klubben och satsa på grundläggande stadga och ta tag i koppelgåendet igen. :angel:
 
Igår var det "truck meet" här i byn, så Lova fick se en massa människor, blinkande lastbilar och höra hög musik. Hon tyckte mest det var spännande. Men höjdpunkten var ändå när hennes (och min) favoritgranne kom fram och hälsade. Jag hade Lovis i famnen pga risk att hon blev trampad på när vi gick igenom den värsta folksamlingen. Hon tjöt av glädje och sprattlade sig över i granntantens famn. Sen satt hon där och var skitnöjd och ba "kolla, matte. Jag har det bättre här! Tant har dessutom en fluffig "päls". Mycket skönare än din jacka!" 😂

(En sån där luddig tröja/jacka. Ungefär som Lovas bädd)

Hon löper nu, men jag ser inget blod. Hon är svullen och slickar sig ofta och har flera andra tecken på löp, men inte ens efter en hel natt med trosor på, är det mer än någon liten fjuttig antydan till halv bloddroppe. Typ. Visst kan hon ju ha blivit bra på att "städa" nu när hon löper för 3e gången och kanske fattar lite mer vad som händer, men det känns svårt att veta vad hon är i löpet pga varit så diffust kring när det började. 🤔
Hur länge har hon löpt? Jag tycker vulvan kan svullna några dagar innan, så det kan ju vara så att hon inte kommit igång på riktigt än.
 
Hur länge har hon löpt? Jag tycker vulvan kan svullna några dagar innan, så det kan ju vara så att hon inte kommit igång på riktigt än.
Jag vet inte exakt, men åtminstone några dagar. 🤔
Nu verkar det tyvärr som att det är något skumt med det här löpet, så imorgon åker jag in och kollar upp henne. Jag har haft videosamtal med veterinär och pratat med uppfödaren. Hon mår så pass bra just nu att jag inte behöver åka in akut ikväll (om hon inte skulle bli superdålig helt plötsligt), men att det är bra att hon kollas imorgon. Speciellt eftersom förra löpet/skendräktigheten också var lite jobbig. Stackars lilla Lovis. 🥺❤️
 
Jag vet inte exakt, men åtminstone några dagar. 🤔
Nu verkar det tyvärr som att det är något skumt med det här löpet, så imorgon åker jag in och kollar upp henne. Jag har haft videosamtal med veterinär och pratat med uppfödaren. Hon mår så pass bra just nu att jag inte behöver åka in akut ikväll (om hon inte skulle bli superdålig helt plötsligt), men att det är bra att hon kollas imorgon. Speciellt eftersom förra löpet/skendräktigheten också var lite jobbig. Stackars lilla Lovis. 🥺❤️
Håller tummarna att det inte är något allvarligt.
 
Det är så kul hur snabbt Harry lär sig ord och uttryck.
Nu kan han "gå till stallet" då går han åt det hållet direkt och viker av på rätt ställe 😁
Cykelboy och bilboy kan han också.
Det värsta är dock badboy. Ska du vara badboy? Då lägger han sig platt på mattan eller försöker gömma sig 😆
 
Det är riktigt bra fart i Knut nu! Men han är lydigt och respekterar vilt när han är lös. Stannar, tittar men sen kallar jag in o då kommer han.
Kul att vid HD röntgen upprepade veterinären där hur vältränad hon tyckte han är (vet inte vad hon är van vid) men än så länge tycker jag vi mest motionerar, inte börjat träna rejält än.
Anmält till vardagslydnad den 19de September.
Tar de lugnt fram med pga att vi inte har några problem och pga mig. Jag vet att jag kommer ha det lite svårt att ta in instruktioner 😅
 
Det är riktigt bra fart i Knut nu! Men han är lydigt och respekterar vilt när han är lös. Stannar, tittar men sen kallar jag in o då kommer han.
Kul att vid HD röntgen upprepade veterinären där hur vältränad hon tyckte han är (vet inte vad hon är van vid) men än så länge tycker jag vi mest motionerar, inte börjat träna rejält än.
Anmält till vardagslydnad den 19de September.
Tar de lugnt fram med pga att vi inte har några problem och pga mig. Jag vet att jag kommer ha det lite svårt att ta in instruktioner 😅

Får också ofta höra att mina hundar är vältränade hos fysio/veterinär och om än det är smickrande så kan jag inte låta bli att fundera på om det inte snarare att gemene folks hundar är alldeles för omusklade 😐.
Vi tränar på intet sätt till några överdrifter utan de får den aktivering de behöver för att vara nöjda..
 
Får också ofta höra att mina hundar är vältränade hos fysio/veterinär och om än det är smickrande så kan jag inte låta bli att fundera på om det inte snarare att gemene folks hundar är alldeles för omusklade 😐.
Vi tränar på intet sätt till några överdrifter utan de får den aktivering de behöver för att vara nöjda..

Ja precis? Knut är i bra hull men rent muskulärt tycker jag han kan bygga mer. Tanken är ju att börja cykla mer och sen verkligen träna apport mm. Nu går vi mest promenader och ja, visst går vi långt relativt ofta men man börjar ju undra vad de har för preferenser.
Sen var hon väldigt förtjust i labrador och där ser man säkert oftare utställningsvarianten så kanske det hon utgick från.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 397
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Lutten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 899
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 817
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp