Bukefalos 28 år!

Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Idag fick vi ett bakslag, efter flera veckor av bara framsteg. Vi skulle ut på en tur i skogen med kompisar. Jag ledde honom en bit i början, då han brukar vara väldigt pigg, hoppade upp efter en stund. Han småtrippa & frusta som han brukar göra. Sen helt plötsligt ville han bara vända hemåt, stegra, bocka, drog i väg flera gånger. Till slut bestämde jag mig att hoppa av & leda honom, men han var lika då, flög upp i luften mm. Efter ett tag vände vi hemåt. Han var lika dan hela vägen hem. Vi hann gå 5 meter, sen flög han upp i luften.. En gång gick han omkull (han är oskodd & det blev halt) Samtidigt som jag blev arg & frustrerad, så tyckte jag så synd om min lilla vän. Efter ca 2 timmar var vi äntligen hemma. Jag gick med honom lite på banan & då var han lugn.

Jag fick i efterhand reda på att han blivit skrämd av en lös hund samma morgon på väg ut till hagen. Kan det hänga ihop?
Är det Rädsla, orutin, växtvärk? Tankarna är många.

Jag behöver uppmuntrande ord & pepp & kanske fler som vill dela med sig av liknande händelser? :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Ser otroligt stadigt ut!!
Jag får verkligen prestationsångest. Allt vi gör min häst och jag är att plumsa i djup snö...
Han kommer se ut som en bodybuilder när snön har smält :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Har ridit henne i en bomlös comfortsadel från star trekk men nu innan jul visade hon tydligt att hon inte gillade den. Syrran tycker hon känns rätt stadig men jag tycker det är lite vingligt.

problemet är att hon är så himla rejält bred i fram så jag kommer nog ha svårt att hitta en sadel som är så bred. Kan tänkas dock att crown sadlarna ligger bra på henne. Had det till hennes mamma som är lite grövre i kroppen förut och den låg bra tills hon skaffade sig andra muskler...Så jag vet inte riktigt...
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Hoppar in i tråden med min -06a :)

Han är en quarter/paint som jag har haft sen oktober. Kunde grunderna när jag köpte honom men hade inte gnistan, så nu är vi mest ute och rider för att det ska vara roligt och för att få mer framåtbjudning.

Jag är imponerad över hur alla håller igång trots vintern!

30440912.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Idag har vi ridit på bana för första gången, vi gjorde samma sak som när vi tömmkör, ställa i hörnorna, lite volter och halter. Jag kände hur hon kämpade för att förstå vad jag ville och det var en underbar känsla. Hon går lite sakta ibland men för att vara första gången så var hon superduktig. Vi slutade då hon slappnade av ordentligt...

Var lite vingligt men då jag fick koncentrera mig så mycket så tänkte man inte så mycket på det..

Bjuder på lite bilder från idag:




 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Hoppträning idag..

Började gråta efter träningen för jackie var så :love:.
Luvan hjälpte oss massor och hon fokuserade bara på mig, bockade inte eller nått.
Gick lite trögt framåt i början men såfort vi började hoppa så gick det bra.
Hon blev lite trött och stannade 2-3 ggr men det var mycket mitt fel också.
Jag var inte tillräckligt på och ja, hon är ju unghäst så.
Jag ska se om jag lyckas ladda upp klippet. Hon var inte alls vinglig heller men jag red som en kråka. Var så sjukt trött så jag satt med spagettiarmar och kände mig som Roger Yves Bost när jag hjälpte till och flaxa över hindrerna. Menmen allt kan inte vara perfekt. Är nöjd iallafall :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

_Stilett_ Lika fint som vanligt, riktigt roligt att se ett litet program med. Han har verkligen utvecklats. Bra jobbat! Hur blir det med den planerade starten?

Jonna_86 Jag skulle tro att det är rädsla, men det är så väldigt individuellt, kanske blev han rädd och spann vidare på det sedan när han insåg att brallet inverkade på dig. Jättesvårt att veta...

Tappsvenden Så söt, kul att vara igång igen! Visst är det härligt vingligt med barbacka ;)

Ramix Åhh, va kul att det kändes bra! Ser bra ut med även om hon blir trött, men de blir det ju ganska lätt. Tänkt att starta något under våren?

Då har jag nog kommenterat alla på denna sidan :)

Igår hoppade vi för första gången, i galopp, 50cm hinder. Hon tyckte att det var såååå roligt, jag har varit lite rädd att hoppa med henne då hon är så himla rädd om sina ben, men hon hoppar jättefint. Kommentarerna från de andra ryttarna (som hoppade 130....) var, "Men se va duktig hon är", "Bra jobbat". VISST BLIR MAN STOLT!!! :)

I lördags var det dressyrträning. Hon får så himla lätt mjölksyra så det blev ett kort pass på 20min, men jag var nöjd, Rosie trött och tränaren gav mig tips till nästa gång på vad som bör förbättras. Känns väldigt bra att vara igång!!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Japp, vi ska ut på klubbtävling 21 mars, sen har vi en cr i början av maj o en till därnångång. En lokal LE (70) i slutet på juni också:)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Va roligt! Vi planerar att komma ut på en hopp CR i maj, får fixa kondis och lite bättre teknik så skall även vi visa oss. Dressyr blir det nog inte innan hösten, om ens det.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

ÅÅ jag vill också börja hoppa men det lär väl dröja ett tag =)

Syrran övertalade att rida ut på henne idag, ruskit vingligt mer vingligt än på ridbanan men det gick. Blev docl mest skritt för annars hade jag nog flygit. Thengilya är mer smäckrare än sin mamma så det känns som om man sitter på en planka =P duktig var hon iallafall idag som orkade med sin vingliga matte på ryggen...
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

kl

Jag klippte min igår. Jag had stora förväntningar på att det skulle gömma sig en vältrimmad sporthäst under all päls. Tji fick jag, min häst förvandlades från en långhårig unghäst till att se ut som en övergödd ponny :eek: Shit vad mycket hull hon hade! Fast en del muskler också faktiskt. Hon tyckte i varje fall att det var grymt skönt att bli klippt. Jag har märkt på senaste tiden att hon varit kliig i pälsen, och det var en del småsår i huden, främst på hals och bog, jag tror det har kommit av att hon blivit svettig och det blivit instängt av pälsen. Så nu måste jag ha täcke på henne, som hon verkligen inte gillar:devil: Jag har köpt upp ett antal på rea och lagt på lager, för det kommer nog gå åt några.

Annars går det bara bra, hoppade i söndags och det gick finfint. Orken är det dock inget vidare med, men jag tror den kommer bli bättre nu med mindre päls och lite mer träning (och därmed några kilo mindre). Hon är en klippa att rida ut på, många turer i snö och mörker blir det. Sidvärtsrörelse går bra, det har vi tränat på längst vägarna. Det vi är totalt kass på är att gå på volt, märkte jag när vi var på dressyrträning i torsdags! Har ju nästan bara ridit rakt fram på plogade vägar nu när det är så mycket snö, så jag fick i hemuppgift att åtminstonde öva ställning längst vägarna så skulle det nog gå bättre på volt.

Så, det var en lång uppdatering från mig. Jag ska verkligen försöka ta lite kort på tjockisen och kanske investera i en videokamera:)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tappsveden Äsch då, det är bara att sätta upp ett lite mindre hinder och hoppa, så gjorde jag sedan har jag en vän som gärna höjer allt eftersom. :D
Sist vi red ut så red även jag barbacka, det är en upplevelse att ta en galopp, barbacka, ute på en unghäst. Allt är JÄTTEROLIGT DÅ! ;)

cardett Jag klippte min i söndags, även detta var en chock. Hon stod helt stilla, som om hon väntat på det hur länge som helst. Min har gått med täcke sedan september så hon hade inte så mycket vinterpäls men tillräckligt.

Klart du ska inhandla kamera! Vore super och se er in action!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Igår bar det av till ridhuset, som vanligt gick han in i transporten själv:love:.
Väl framme var det redan en annan häst där, blev lite uppstissad men lugnade sig efter 5 min. Han var inte det minsta hingstig vilket bådar gott inför de kommande tävlingarna. Det blev bomträning och inhoppning. Först ett 30 cm kryss vilket han inte ens brydde sig om att hoppa, han tog det som trav bommar:mad:. Då blev det ett räcke på 50cm då blev det hoppning på riktigt, han tom landade i galopp. Mot slutet var han lite kinkig o trött o vingalde lite mot hindret. Men han var super duktig, det var jag som var lite chiken o inte vågade trycka på o hjälpa honom fram till hindret.
Har dålig erfarenhet av unghästar som bockar o rusar efter hinder. Måste lära mig o lita på honom (Mr Cool):love:
Med andra ord så överlevde vi att rida med okända hästar, nytt ridhus och hoppning allt på samma gång.
Nästa gång blir det bilder kanska tom en liten filmsnutt.
Idag blir det en liten skritt runda för att mjuka upp eventuella stela muskler
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*knapplån*
Och jag var på min första hoppträning. Bara skuttat i padock tidigare i höstas.
Hon var jätteduktig. Var en 5.5 på diagonalen och hon bjöd så mycket att jag fick tom bromsa upp henne vilket ju är positivt iom hon är så lite gjord med.
40*20 ridhus och fyra ekipage till, men det var inga större problem med massa nya och främmande hästar heller. Är så nöjd!
Förutom att tränaren tyckte hon såg ut som en hopphäst:devil:. E ju ganska dressyrstammad och min vision är att valsa runt i spånet det mesta;).
Har lite problem med högergalloppen samt att hon tenderar och bli framtung men vi får jobba på med det..
Lillsnuttan:love:

MEN JAG BÖRJAR BLI TRÖTT PÅ SNÖN!!!
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Kl

Jackie har börjat resa sig igen när vi rider ut :(
Min tränare ska hoppa upp på henne o se om hon beter sig likadant med en väldigt rutinerad ryttare på ryggen.
Hade en annan tjej från stallet uppe på ryggen idag. Hon gick väldigt fint i traven men sen när hon skulle fatta galopp börja hon bocka o resa sig igen.
Hon vart stressad tror vi och förstod kanske inte riktigt hennes hjälper :( Kanske ska vänta lite med att släppa upp andra tills jag lär känna henne och vi får förtroende för varann. Jag har aldrig sett henne så.
Jag hoppade iaf upp på henne igen och då gick hon som en klocka ponnyrackarn :love:.
Hon verkar tycka det är mycket roligare att dressyra än hoppa :( första sprången hoppar hon väldigt fint med bra framåtbjudning men sen så går de trögt och hon hoppar som hon tycker "jaja, vi kom iaf över så sluta klaga".
Hon kanske blir trött eller inte inser hur roligt det är.
Ska vila från hoppträningen 1-2 ggr så får vi se om det hjälper.
Blir att rida inne tills vi får pli på henne, de är ju livsfarligt och vi har provat de mesta nu. Inte så kul om man skulle bli avkastad och landa på huvudet på asfaltsvägen.
Vet inte om den frågan har kommit tidigare men vad använder ni för bett och nosgrimma om ni använder nått över huvud taget?
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Thengilya har fått en vila nu, har tänkt mig en vila på ca 3 veckor då hon har varit så duktig den senaste tiden..

vad använder ni för bett och nosgrimma om ni använder nått över huvud taget?

Jag rider Thengan på tredelatbett med remont, rider även på ett bettlöst träns..
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

polly p Vad roligt! Alltid lika roligt med beröm från tränaren. :d Här är vi också riktigt trötta på snön, dessvärre skulle det komma upp till 50cm till under helgen...

Remix Ajdå, låter som om det kanske är något som stör henne. Växer hon mycket, tänder som spökar eller ont? Jag hade nog tagit en sväng till vet för att kolla så allt är okej, därefter satt upp en annan ryttare.
Jag rider med tredelat och remont precis som Tappsveden, fungerar utmärkt. Skulle gärna vilja testa bettlöst men har inte hittat något som tilltalar mig ännu..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 694
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 428
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: valy
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp