Bukefalos 28 år!

Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Det där med utrustningen känner jag igen. Har iof alltid samma träns men känner en enorm skillnad på om jag rider med eller utan sadel. En grym bjudning och öron framåt som pilspetsar, precis som om det blir ännu roligare då.

Åhh, vi har vår första träning för 2010 på lördag, ska bli så himla roligt :D
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*KL*

Hej, jag får väl ansluta mig till tråden då jag också har en 06:a, lånar henne :love:

Bellis, e:Lipton - Pans Kardinal är ett sto född 2006
Jag har ridit henne sen i oktober, (hade låååång sommarvila) Rider väl en 4-5 gånger i veckan, mestadels ute i skog och mark. Hon är inhoppad i januari och vi har börjat hoppa 1 gång i veckan.


49279_1260551127.jpg


Riden i en månad
92875_1257714807.jpg


Riden i ca 3 mån
52501_1262627054.jpg


Första gången, uppsutten hoppning
54020_1262695873.jpg


Senaste hoppningen från förra veckan
81976_1265402927.jpg

66269_1265402927.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Ser trevlig ut!!

Hoppar verkligen härligt.

Hur länge ska du låna henne? Vad har du för plan med henne framåt?
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tack!!:D

Jag får låna henne så länge jag vill:love: Ägaren till henne är jättenöjd med framstegen.
Vi planerar att starta LD-LC hoppning i år och även visa henne på 4-års kvaliten (kanske championatet också).
Om allt går som planerat så startar vi vår första träningtävling i slutet av månaden, bara 50 cm ;)


.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*KL*

Red lite i ridhuset med lite mer "triminriktning" idag (bilderna klippta ur videofilm):

30417143.jpg


30417144.jpg


Skrittade av ute i solskenet och ställde upp oss:

30417141.jpg
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Jackie fick en välförtjänt vilodag idag.
Har sött på en hel del problem ni kanske skulle kunna komma med lite idéer och svar hur ni hade gjort.
1. Det är såå mycket snö ute. 1 dm från magen på vissa ställen. Alldeles för mycket att gå i för Jackie.
Hur skulle ni gjort? Hade ni gått i ridhuset ca 4-5 dagar i veckan? (tycker det låter lite mycket) eller hade ni låtit henne stå? Skrittat på asfaltsvägarna som är snorhala på vissa ställen eller gett er ut i snön iallafall?
2. Hoppträningarna, kraxar det fåglar ute stannar hon och lyssnar på dom.
Hon blir inte rädd utan lyssnar bara. Kommer vi mot ett hinder så tittar hon bara ut och springer halvt igenom hindret, kan hända att hon hoppar av alldeles för sent.
Pressar jag henne för hårt? Hon verkar koncentrera sig på allt runtomkring. Även om vi är påväg bort från det vänder hon huvet och kollar/lyssnar.
Lydnadsbanor och om vi hoppar själv (utan tränare) går jättebra men just hoppträningarna går verkligen inte. Tror ni en hoppmössa kan vara en ide att prova? Vi tränar ju privat och dom andra kommer och rider fram i slutet av våran lektion. Tror det kan vara att hon är lite trött då men vi brukar inte köra slut på henne heller.

Hoppas ni lyckas läsa mitt lite luddiga inlägg och svara på mina frågor. Jag är verkligen värdelös på att formulera mig :angel:
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Jag red Disa i djupsnö (en bit över framknän/haser) här om dagen och hon blev ordentligt trött. Dessutom stod hon emot även under snöpulsandet, så jag kommer inte att rida henne i så djup snö mer. Nu har vi dock gott om andra ridmöjligheter ute plus att hon är fullt broddad, så uteridandet löser sig ändå. Förrförra hästen jag hade påverkades inte alls på samma sätt av djup snö, så på honom snöpulsade jag 1 dag/vecka som styrketräning, ca 15 minuter.

Ang hoppträningarna, när man hoppar enskilt så har det en tendens att bli ganska intensivt även om man tycker att man pausar ofta. Blir ju liksom inte samma typ av naturligt vila som när man rider i grupp och väntar medan de andra hoppar. Man pausar när man rider själv, men oftast inte så långa stunder åt gången. En luva kan du ju prova, men jag skulle nog faktiskt lägga hoppträningen för tränare åt sidan ett tag, alternativt börja träna i grupp.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tyvärr går inte det då en tjej i gruppen inte vill bli mer än 4-5 stycken, avsånden blir fel (riktiga ponnysteg) och höjderna (en av dom som är med tävlar 140). Visserligen hoppar hon inte dom höjderna på träningar men dom kommer upp på hinder mot 110-120. Vi kanske ska ta paus, men jag har som mål att komma ut på klubbtävling i mars (slutet av mars).
När jag drar upp mina problem låter dom mycket värre än vad dom är igentligen. Tror jag har lite för höga krav på mig själv.
Ena dagen har hon ordentlig framåtbjudning och energi. I söndags var den som bortblåst trots att jag ridit (skrittat) ut mer än tidigare. Kan bro på träningsvärken eller att hon är unghäst. Drog förståss ner lite på havren också. Kanske den behövdes nu när hon rids lite mer.
Ska prata med min tränare nu och se vad hon föreslår.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tyckte ju min dam blivit tjaffsigare i munnen. Funderade på om det var tandbyte på G och mycket riktigt. Hon gäspade stort igår och minsan, minst ett par gluggar var det där. :)

Byter era tänder nu? Märker ni av det i ridningen?

Hon hade en glugg på vardera sida om framtänderna i överkäken. Sen så ska dom väll byta bakre tänderna med eller hur? *måste Googla*....
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Tyckte ju min dam blivit tjaffsigare i munnen. Funderade på om det var tandbyte på G och mycket riktigt. Hon gäspade stort igår och minsan, minst ett par gluggar var det där. :)

Byter era tänder nu? Märker ni av det i ridningen?

Hon hade en glugg på vardera sida om framtänderna i överkäken. Sen så ska dom väll byta bakre tänderna med eller hur? *måste Googla*....

Japp, hon har en jättelös tand. Tänkte ge henne ett äpple :devil:
skämt åt sido men ja det märks även i ridningen.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

När min fällde första tänderna i fram så tappade hon tre stycken på olika tillfällen då jag var i stallet. En spottade hon ut mitt framför fötterna på mig, den har jag sparat. ;)
Dom här tänderna som hon tappat nu, dom vet jag inte var dom är.

Tycker lite synd om dom, känns säkert en del när tänderna kommer upp. :(
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

jag har vare sig sett eller märkt av tänderna ännu, har försökt kika i munnen men kan inte se några gluggar?
idag hade skatan fått ett värmeökat överben vänster bakskena så nu får det bli lite vila och BoT nattetid. hoppas den lägger sig snabbt så vi inte helt kommer av oss innan magen är alltför stor.

lite film från förra veckan -damen ifråga gjorde det hon skulle men inte med någon större entusiasm så därför var detta sista ridhuspasset tills i höst.
http://www.youtube.com/watch?v=OCEA6B1s4bs
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Jag är inte alls inne här mkt längre, men läst igenom lite nu. Roligt hur långt vissa kommit med sina små älsklingar.

Sickan satt jag på första gången nu i helgen, hoppade visseligen bara upp barbacka och myste 5 minuter med honom i paddocken. En av flygning rikare blev jag i alla fall, han inte merän upp innan han drog en bock serie men sen gick det bra :) andra gången jag kom upp :P

17837_293970261156_518751156_4004901_2338601_n.jpg


17837_286177996156_518751156_3982804_1706295_n.jpg


17837_286178006156_518751156_3982805_7466880_n.jpg


Nisse har gått lite på halv fart pga. jag haft sånna problem med min rygg men hoppas kunna hitta en ryttare till honom så jag bara kan lägga all min ork på Sickan. Sälja hästen gör jag inte i alla fall.

17837_293964081156_518751156_4004894_7882288_n.jpg


17837_293964091156_518751156_4004895_3531375_n.jpg


17837_293964066156_518751156_4004892_5116483_n.jpg


Fick jag med de nyaste bilderna på hästarna med. Jag hoppas att min rygg kommer hålla så jag kan hålla planen att komma ut på tävlingbanorna med Sickan i slutet av mars mitten av april. Nisse tar jag som det kommer, han är ändå bara min lekhäst :)

Så nu fick ni en liten uppdatering av oss, vi lever :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Thengilya och jag har haft en rejäl svacka och tappade varandra lite väl mycket under hösten. Men nu börjar vi hitta tillbaka till varandra igen vilket känns superskönt. Min syster "Beppo" har varit så snäll att hon tagit Thengilya under vår svacka. Så det har varit hon som ridit henne en del nu. Thengilya rids barbacka vilket hon verkar trivas rejält med, har ju ingen sadel alls hemma som hon gillar. Vi har inte kommit så långt utbildningsmässigt utan vi tömkör en del och rider ut mest. Men i vår hoppas vi på att få komma till ridhus och riktig ridbana och träna lite.

Bjuder på ett par riktiga vinterbilder på damen!




 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Va roligt att det går så bra för alla :)

Här byter min 06 oxå tänder för fullt, däremot sitter en lite för hårt än så hon har nästan dubbla :/

Vi har inte kommit så långt i ridningen då vi satsat på inkörning samt en lång vila.. Men har i veckan börjat återuppta det igen :)
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

UNDERBARA bilder! :love:
KL
Jodå, jag gillar hästar med nerv..Fick bita i äpplet idag.;) Gav oss ut på första ridturen ensamna ( lägg till vila 7v + 3v ofrivillig pga tänder )..Gick bra i början, den härliga nerven kom fram..Sedan kom grannen åkandes på en spark ( heter det ens så? ) m reflexväst..Då kände jag hans hjärtslag genom sadeln! :angel:
Kunde hålla honom i schack så jag ändå genomförde turen genom min vilja..Men vände hem ganska snart.. Fördelen med denna tur vart att han hade en takt o bjudning sedan i ridhuset som jag inte känt innan. Gjorde tom ett byte lätt! ;)
Nu skall vi miljöträna! :angel:
/ C
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or


:love: Vilken söt tjej! Riktigt härliga vinterbilder.


Igår begav vi oss till ridhuset igen och det var tömkörning som stod på tapeten. Det gick riktigt bra! Nu känns det som om vi tar ett bra steg framåt. Ett bra påskjut bakifrån och en rysligt bra framåtbjudning. Jag är så himla stolt och glad :bump: över henne.
Nu känns det äntligen som om vi är på väg mot tävlingsbanorna i vår
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

*KL*

Idag hoppade jag tösen igen, andra gången hon hoppar tunnor

ca 40 cm
93364_1265916735.jpg


ca 70 cm
97352_1265916737.jpg


ca 50 cm, första språnget med tunnor vid sidan
19710_1265916738.jpg


ca 70 cm:love:
38777_1265916739.jpg


ca 50 cm
57292_1265916741.jpg


.
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

knapplån

roligt att se alla bilder på era fina 06.or

själv så har jag ännu inte kunnat rida min 06.a
(pga min muskleinflammation) och nu har jag blivit förskyld och fått feber på det. Så jag känner mig allt annat än pigg. Jag som verkligen hade planerat våran första start i mars, varit supertaggad, började rida lite strax innan jag blev sjuk och då började det äntligen flyta...och sen pang så försvann ju det då.:crazy: och jag hade verkligen behövt dessa veckor till att träna på som jag inte kunnat rida. Kanske kravlar mig upp imorgon av ren protest :angel:

Ngn annan som funderat på sin första start snart?
 
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Ngn annan som funderat på sin första start snart?

Om allt går enligt planerna så ska vi vara med på våran första träningstävling/Clear round den 27/2, bara 50 cm
Mest för miljöträning:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 794
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 242
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 278
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp