Bukefalos 28 år!

Dela på momenten i dressyr.

Blandrastik

Trådstartare
När jag tränar hund så delar jag det färdiga momentet i små delar och tränar de olika delarna för sig. För en utomstående kan det säkert se märkligt ut när man fokuserar på bara en liten del i t ex sökträning. Jag ber dig sitta på huk med ryggen mot min hund, hållandes en bit trädgårdsslang i handen. Låter långt från sökhunden som kommer rusandes in mot sin förare med sökrullen i munnen för att markera att den hittat en människa i skogen.
Jag skulle vilja dela upp dressyrmomenten i delar på samma sätt. Men jag fastnar lite. Tänkte vi kunde hjälpas åt. T ex bakdelsvändning, öppna, sluta eller skänkelvikning. Du ska alltså dela momenten i små delar och träna på varje moment för sig.
Men vad blir mittendelen på en bakdelsvändning? Början borde ju bli, samla skritten, gå fram, samla skritten gå fram.
Sen kanske; gå rakt fram och ställ samtidigt, räta ut, gör om.
Vidare: Kanske bara förflyttningen i sidled?
Sen öppna osv.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Både öppna och sluta börjar ju med bogen in respektive tagen bakdel. Bakdelsvändning kan man ju börja med ett kvarts varv, en bakdelsvändning utgår ifrån mellanskritt så där ska du inte samla skritten för då blir det en skrittpiruett.

Skänkelvikning kan du ju börja med att rida rakt fram, flytta ett par steg, sen rida rakt fram igen för att tillbaka framåtbjudningen så att inte hästen viker sig i sidan som är det vanliga.

Som sagt jag fattar inte men detta är ju det vanligaste man gör.
 
@Blandrastik jag tycker man gör just så även i ridningen hela tiden, precis som med hund ? Fattar nog inte heller riktigt he he ;)

En bakdelsvändning tex, är ju i sin essens en liten volt , varken mer eller mindre om vi pratar om balans och spårande och takt igenom rörelsen och ryttarens hjälpgivning osv . Tror ibland att vi ryttare krånglar till det mer än vad som behövs ;)
 
Jag förstår precis hur du menar. Men jag tror att inom häst har man mycket mer av uppdelning på momenten kontinuerligt. Det tänks på halvhalter, tempo, rytm hela tiden, vilket man inte gör inom hund på samma sätt.
 
Jag förstår precis hur du menar. Men jag tror att inom häst har man mycket mer av uppdelning på momenten kontinuerligt. Det tänks på halvhalter, tempo, rytm hela tiden, vilket man inte gör inom hund på samma sätt.

Tack! Kanske ska till en hundmänniska? :D

Alltså vad jag menar är att jag vanligen tränar typ : Idag ska jag träna skänkelvikning
Och då gör jag som fio skriver. Rider skänkelvikning ett par meter, gör nåt annat, rider skänklvikning ett par meter.
Vilket resulterar i 40 skänkelvikningar varav 10% blir hyffsade och resten skräp.
(överdriver en smula)
När jag istället borde tänka: Idag ska jag ha lika mycket i vänster som i höger hand, kommer jag dit ska jag rida på kvartslinjen.
Sen på kvartslinjen utan att trilla av den, ställer jag och rider fortfarande rakt fram.
Jag tränar fortfarande skänkelvikning, men bara i delar. Och låter ingen del gå fel innan jag fortsätter.

Vad jag är ute efter är kvalitetssäkring, jag tror att jag och många andra ryttare, gör tio öppna mot spegeln, om sju av dem är skit, så är det ju skit jag tränat på, inte öppna.

Eller så är det som Mackan säger, överanalys.:angel:
 
Jag tänker lite såhär: jag rider skänkelvikning för att lösgöra hästen, den kanske inte blir perfekt först men målet är att den ska bli perfekt med lösgjord häst.

Skolorna samlar och stärker hästen, det blir inte perfekt till en början men med träning och styrka så blir det bättre och bättre.

Jag menar inte att man ska nöta och nöta på felaktiga rörelser, men många rörelser hjälper ju oss att nå målet. Under hästens och ryttarens utbildning ökar ju svårigheten och kvalitén på allt.

Och inom ridningen tycker jag att vi delar på momenten ofta?
 
För mig så är det så att man delar ju upp ridningen i mindre bitar när man värmer upp och/eller renodlar hjälperna/checkar av att hästen lyssnar på hjälperna separat före man sätter ihop hjälperna och gör mer komplicerade saker. Jag som är hundmänniska kan ju lugnt påpeka att jag känner att jag delar upp moment betydligt mer när jag rider än när jag tränar med hund. Hunden vill man ju ofta lära att kunna utföra en hel övning mer eller mindre på egen hand. När man rider dressyr vill man ju sällan ha samma självständighet utan mer att hästen ska vilja följa en och ens hjälper hela tiden (inte för att det ena utesluter det andra, men jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar).
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 859
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 171
Senast: LuckyMe
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp