Inridning/insittning

the_connemara

Trådstartare
Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare och jag har bara varit med på ett ställe vid inridning och trodde väl i min enfald att "det är så man gör". Vilket jag snabbt blev förvisad om att det var det verkligen inte.

Så nu vill jag diskutera det där momentet när hästen bär ryttare för första gången i sitt liv! Vad är era do´s and dont´t? Vad är självklart och vad är helt out in the blue hos er?

I min värld så är man två, en håller hästen och manövrerar den och en agerar ryttare. Hästen är hängd på och promenerad med ryttaren över ryggen och framförallt att komma upp o hoppa av går lugnt till. Den ska tåla att man flaxar och klappar på båda sidorna med ben och armar på sadel o mage. Om hästen är lite hastig när den väl går med ryttaren på mage över ryggen är inte lika relevant, det är ju inte världsenkelt att hålla balansen så oföljsam som man blir och gärna hänger lite mer på ena sidan. Ledaren har gärna hjälm och något längre att hålla i så att tyglarna kan ligga över halsen när ryttaren väl ska sitta i saden för då vill jag helst att ryttaren ska ha en hand om tyglarna lite halvsträckta vid manken.

Ett absolut nono är att ledaren står framför hästen eller har hästens huvud pekandes rakt emot sig, ledaren ska stå vid sidan och inte ha hästen "i knäet". Det hade jag svårt att fatta då (jag var relativt ung under tiden jag var med o satt in unghästarna) men har insett i efterhand hur viktigt det var (utan att någon olycka hänt lyckligtvis). Linan eller vad hästen hålls i ska lätt kunna släppas ut men jag vill att ledaren ska hålla nära hästen, hästen ska vara så trygg med att hållas i att den inte ska få panik och känna sig fasthållen utan meningen är att om hästen reagerar för mycket så ska den direkt "hindras" utan att ledaren behöver göra något aktivt, räcker inte det så glider linan bara ut och ledaren parerar på lite längre lina. Med fördel hängs och sits hästen på på ett lite lugnare o mindre område, en ridbana är inte ett måste även om det självklart har sina klara fördelar med inhängat område, där hästen själv har lätt att tänka framåt och kan gå rakt fram, undviker gärna volt och framförallt tvära svängar. Hjälm på ryttaren är såklart självklart, väst beror lite på hur smidig man är vid hängning/uppsittning men så fort man sitter rakt upp så föredrar jag helt klart väst. När man väl ska asa sig upp med benet över ryggen första gången är det fullt fokus på att sitta kvar och sitta still, inte räta upp sig direkt, allt för att inte skrämmas. Gå några steg försiktigt när hästen bjuder till det och sedan successivt räta upp sig och röra på sig mera för att nästa vända sitta rakt upp o ner o följa med i lite skritt rakt fram med benen utmed sidorna.

Velar på om det är ok att bildligt visa mha en del av klippen jag tittade på men chansar. Har ingen möjlighet att ha ljudet på dock så allt prat har gått mig förbi och jag utgår i från att det är första gången hästen ska sittas på eftersom det är vad jag hade velat ha en diskussion runt.

Ca 9-12.15:
Gillar att ledaren står vid sidan av hästen, att det går lugnt o metodiskt till, hästen får gå mellan varven som ryttaren hänger/sitter på. Blir rädd när ryttaren inte håller i sig (i sadeln tex) under hela "uppsittningen" och är väl inte riktigt med på sättet hästen leds på (lite väl långt snöre i riskfyllda moment kan jag tycka men är som sagt inte van vid sådant sätt att hålla/leda hästen på).

Antar att det finns en tanke bakom att stå mot ett staket, har dock fått lära mig att låta hästen gå rakt fram med tungd på ryggen för att den lättast ska hålla balansen. Gillar metodisk tillvägagångssätt men föredrar att ryttaren gör lite mer väsen av sig innan riktig uppsittning. Plus för hjälm på ledare och lina men att den är nära hästen.

Hade helst sett att man hängde/hoppade lite i stigbygeln innan man slängde över benet men det kanske redan är gjort. Ledaren mitt framför med hästens huvud i knäet gör mig rädd! Panikar hästen så kör den rakt över ledaren. Förstår inte riktigt poängen med att ha en nyss insutten unghäst att springa fort runt på liten volt men verkar vara en del i deras system som hästen förstår.

Förutom att jag blir alldeles kall inombords av det långa snöret, ingen hjälm och att ryttaren inte håller i sig alls (vad händer om hästen skjuter rygg på typiskt sadeltvångsmanér :eek:) så tycker jag inte alls det ser roligt ut när den inte vill gå framåt och jag upplever inte heller att den guidas att göra det? När den väl börjar tänka lite framåt så typ böjs eller vänds den som jag uppfattar det.

Förutom lite väl försiktigt från ryttarens sida så gillar jag denna. Alltid ett plus att vara en till som går vid ryttaren när man hänger och skrittar en bit. Trevligt för hästen att få skritta på avslappnat.
 
Jag reagerar mest på alla farliga pallar som används, lätt att hästen fastnar med ett ben om den hoppar åt sidan eller sparkar. Själv använder jag alltid pall vid insittning men en helgjuten plastpall som håller om hästen skulle råka kliva på den!
 
Jag reagerar mest på alla farliga pallar som används, lätt att hästen fastnar med ett ben om den hoppar åt sidan eller sparkar. Själv använder jag alltid pall vid insittning men en helgjuten plastpall som håller om hästen skulle råka kliva på den!
Ser hellre att pallen inte används alls, och att ryttaren hjälps upp av medhjälpare nr 2. Som också går bredvid och kan hålla ett ben som stöd för ryttaren då den hänger på hästen .
Den som leder ska bara leda och hålla koll på hästen, dvs inte behöva bry sig om ryttaren.

Åtminstone i de första stegen. När hästen är trygg med att ha en ryttare som hänger och sitter så kan pallen, och då gå upp/ner för den introduceras. Så att man är väldigt nära då man hoppar upp först och inte använder stigbygeln. Känns mer tryggt än att komma uppifrån och lägga vikt i ena stigbygeln direkt då man ska upp och hänga.
 
När jag satt in/red in min häst så var hon först ordentligt van vid sadeln, hade gått många skogspromenader med den på, tömkört osv. Vid första hängningen så höll mamma i hästen och pappa lyfte upp mig så jag hängde över sadeln, stod stilla en stund och klappade på båda sidor, sedan ledde mamma henne ett varv på stallplan och så gled jag av. Gjorde samma sak nästa gång och då hon inte reagerade alls så smög vi över benet och jag satte mig upp i sadeln. Leddes ett par steg och sedan hoppade jag av.
Sedan minns jag inte de närmaste gångerna efter det, men hon reagerade aldrig på att man satt i sadeln så ganska snart kunde jag börja "åka på släp" bakom systerns ponny ut i skogen -på min lilla dam som helst klev iväg och gick först/eller ensam. Aldrig tvekat att gå iväg själv.
Styrning övades inom staket i paddock. Red helst inte på lina då jag tycker det är äckligt att "sitta fast".

Min var superlätt att rida in så jag behövde aldrig fundera ut lösningar på något som inte fungerade. Ang det där att filma så har jag i alla fall andra galoppen på film ;) Minns det så väl, jag jobbade i dressyrstall och hämtade ner unghästen korta perioder för "träning" med vila emellan. Den veckan skulle mina föräldrar komma och kolla hur det gått och dagen innan sa min tränare: tänk vad kul om vi kunde ha galopperat henne innan så de får se :) Nu galopperar vi!
och lilla hästen tog rätt galopp direkt... och visade upp sig så fint dagen efter när föräldrarna kom och tittade.

Pall använde jag aldrig förrän hästen var ordentligt säker. Hellre då en person som slänger upp en om det behövs. En vän skadade sig allvarligt när hästen fastnade i en pall, hästen klev åt sidan i uppsittningen och slog omkull pallen, klev "in i" pallen och fick panik.
Jag tänker att några "Do" är att hästen är väl förberedd för vad som komma skall, att man har bra medhjälpare, att man inte tar några chansningar och sätter sig och hästen i situationer man inte kommer klara ut och sedan -krångla inte till det, gör sakerna till självklarheter.
 
Jag sitter in mina ensam ute i naturen. När grunderna sitter och hästen är helt trygg med allt runtomkring så sitter jag helt enkelt upp (från pall) och skrittar en bit. Gör halt. Berömmer. Skrittar en bit till. Gör halt. Berömmer. Sitter av.
Jag hänger aldrig på mina, står aldrig i en stigbygel eller liknande.

Exakt hur man gör tycker jag inte är det viktiga. Vill man göra det barbacka så gör det, vill man fira sig ner i ett snöre från taket så gör det, vill man vara i ridhus var det, vill man ha en medhjälpare så ha det, vill man ha tre medhjälpare så ha det. Etc.

Men hästen ska vara trygg. Det ska inte vara några frågetecken. Och visar hästen tecken på oro eller nervositet är det för tidigt.

DÄR är det jag kan tycka folk "fuskar". Jag tror det är lätt hänt när man är tex beroende av att boka tid med medhjälpare etc - att man onsdag kl 14 när man bestämt man ska sitta upp kanske inte tar hänsyn till eller missar att det inte var en bra dag att göra det just den dagen. (Har man ständig tillgång till medhjälpare är det ju lättare, men om man måste boka och försöka få ihop en ny tid alla kan etc är det svårare).
Det är en av anledningarna till att jag valt att göra det själv, jag bor på landet och har hästarna i eget stall och det blir så stort projekt trumma ihop medhjälpare och då blir det så styrt till "på onsdag ska jag sitta upp".

Så jag tycker var och en får och bör göra som det känns bäst, men var noga med att inte forcera och läs hästen. När den är redo sitter du upp. Är den inte redo är det bara att ta nya tag en annan dag hellre än att riskera ett bakslag.
 
Jag känner nog den där Rebecca i ursprungsinlägget :) om det är hon så har vi lite samma grundhantering och metod.
Jag är en sån där som absolut ska föreviga varenda "första-ögonblick", såhär såg det ut när jag satt på Frasse första gången.
Tanken var INTE att sitta på honom under det här passet, då hade jag haft hjälm. Nu kändes allt bara rätt och avspänt så då råkade det bli så.
Som Alexandra mfl skrivit så tycker jag också att det viktigaste är att hästen är trygg och fattar vad som händer.
Min personliga åsikt är att om jag tar tid på mig och förbereder hästen ordentligt så behövs ingen som håller i hästen, jag vill hellre att den har möjlighet att röra sig som den vill, oavsett om det är för att justera balansen eller för att den känner sig osäker. Som ni ser på filmen backar jag vid flera tillfällen när han visar att han blir tveksam till vad jag håller på med.
Dessutom, eftersom jag inte hade hjälm, är jag extra noga med att hela tiden vara "beredd" att på ett säkert sätt slänga mig av vid minsta tecken på problem.
 
Nu var min tömkörd sedan 1 år innan jag red första gången och även inkörd ett halv år innan.

Ja jag använde pall, använde ofta pallen när jag borstade han och jag brukade hänga över ryggen och borsta andra sidan och en dag blev det bara så att jag la över benet när jag borstade han och då var han helt odramatiskt sutten på.

Samma sak första rid turen, han hade haft några sadlar på sig innan men ingen som passade så när jag hittade en som passade hoppade jag upp i stallet sedan av och tänkte varför inte och tränsade sedan red jag ut från stallet på en runda som han var mycket bekant med sedan tömkörningen och körningen.

Inget var planerat utan det kännbara bara helt rätt just då.
 
Jag lämnade bort min på "insittningen". Där tog det nästan två veckor innan hon accepterade att man stod bredvid på pall.

Men efter den lugna och noggranna och egentligen inte särskilt tidsödande grunden så har hon accepterat folk på ryggen utan att blinka.

Jag red själv (ensam) första gången idag och hon står fint vid pallen och väntar efter att man klättrat upp.

Magkänsla, trygghet och någon form av system är a och o.

Min första ungponny klättrade jag upp på och red en tur i skogen, en vi gått massor av gånger innan på promenad och vid tömkörning.
 
Ordentligt grundarbete är givetvis en förutsättning.
Även jag reagerar på pallarna samt att man sitter upp med foten i stigbygeln. Tycker det är säkrare att ge ryttaren hjälp upp. Det går extremt snabbt när en häst tar ett steg åt sidan, puttar till pallen som ramlar, hästen blir rädd och hoppar till, fastnar i pallen -resten kan ni tänka er!
Jag använder uppsittningspall utan hålrum när hästen är riden en 10 ggr -inte förr.
Tycker även det ser riskfyllt ut att vara så nära staketet som i film två.

Sedan reagerar jag på att man travar första gången man sitter på hästen! Jag nöjer mig alltid med att bara sitta första gången och ökar sedan momenten sakta och säkert. Skulle inte trava förrän kanske vid gång 5-6 om allt känns bra! Mitt mantra är att alltid sluta när det går bra, dvs innan man pressar hästen lite för långt så att ngt händer! Det är bättre att ta små steg i taget än att gå för fort fram och tvingas börja om med en skrämd eller frustrerad häst.

Islänningen som sladdar runt på volt tycker jag synd om, och jag förstår inte varför linföraren flyttar runt hästen. Vid inridning ska hästen vara fokuserad på ryttaren -linföraren är bara en säkerhetsgrej och ska vara så passiv som möjligt gentemot hästen.

Vad den som rider barbacka sysslar med tror jag inte jag vill veta -verkar inte vara inridning i alla fall ..

Den sista har ju inte kommit upp i sadel ännu, men så långt ser det ju bra ut -förutom pallen och det man har över sadeln? Ser ut att kunna vara halt för ryttaren!
 
Skuggi. Din häst ser lugn och avslappnad ut och ni har uppenbarligen ett fint samspel. Det du gör tycker jag dock är en stor säkerhetsrisk. Din häst hade kunnat bli skrämd eller uppjagad av något utanför ridbanan -t ex om hästarna i hagen bredvid börjat fara runt -och du hade då kunnat skada dig rejält. Du borde åtminstone ha bett den som håller kameran att hålla din häst medan du gick och hämtade en hjälm.
 
Tillägger att jag även travade första gången det blev naturligt för han då vi brukade göra det just där när jag körde han.
 
Sedan reagerar jag på att man travar första gången man sitter på hästen!

Nu vet jag dock inte om alla filmer är just första gången man sitter på hästen, däremot ville jag diskutera kring just första gången man sitter på och dessa såg tillräckligt grundläggande ut för att agera diskussionsunderlag :) Bara för att förtydliga.

Jätteintressant att läsa era inlägg :bow:

@Licorice Ang Eamon så bygger ju hans system på att en person ska klara av alla hästar, även riktiga problemhästar. Jag är inte jätteförtjust i hur det tillämpas av gemene man. Visst är det säkert att böja in huvudet men just den biten är jag inte jätteglad i när det används som ett standardsystem. Han har ju liksom en känsla som inte är av denna värld :love: Det kan bli ganska fel tyvärr.

@Robina Good point! Momentet att ta undan pallen och då släppa hästen med blicken gav också en klmup i magen på mig.

@mooi Haha, en till som inte gillar att bli longerad alltså :D Jag vet inte ens om jag hade vågat det på en säker häst a la sitsträning, tycker det är sjukt läskigt! Kan ju hänga ihop med att jag är helt värdelös på att longera också och bara ser framför mig hur hästen skenar runt o håller på att gå omkull :nailbiting:

att man inte tar några chansningar och sätter sig och hästen i situationer man inte kommer klara ut och sedan -krångla inte till det, gör sakerna till självklarheter.
Instämmer!
 
Tillägger att jag även travade första gången det blev naturligt för han då vi brukade göra det just där när jag körde han.
Min erfarenhet är att hästar som är inkörda ordentligt ( har ingen erfarenhet av travare dock) är väldigt lätta att rida in. De kan redan tygelhjälper och röstkommandon samt är vana att ha saker på sig som rör vid dem och skramlar. De kan reagera på ryttarens överkropp, men sedan brukar allt vara lugnt och man kan gå lite fortare fram! Tidigare -när jag hade mer tid och ork -körde jag in mina unghästar som tvååringar. När de sedan var tre var det i princip bara att hoppa upp och rida! Nu blir det tömkörning som för inkörning men ingen vagn -att vänja vid vagn är nästan svårare än att rida in tycker jag -mer folk behövs och riskmomenten är fler!
 
Angående trav första gången är det inget jag aktivt uppmuntrar. Men om hästen själv bjuder till trav låter jag den hellre trava några steg för att sedan bryta av än att aktivt hindra den från att trava. Det sistnämnda riskerar att stressa mer, det är ett flyktdjur vi talar om och det är enligt mig bättre att de får känna att de inte är "restrained" (hittar inte svenska ordet) och trava några steg än börja krångla med att säga "nej" bland det första man gör.

Så, bjuder hästen på trav tar jag emot, men jag söker det inte. Jag ser det dock som naturligt att en helt trygg och glad häst provar trava lite, och att en lugn men lite konfunderad häst testar hur man kan röra sig med människan på ryggen. Om man inte gör en grej av det konstaterar de oftast att "jaha, det gick bra det med, allt verkar ju vara som vanligt förutom att hon är däruppe istället för härnere. Jaha, vad ska vi göra nu då matte? =)"

Men jag tror inte på säkerhet i form av linor osv - jag tror på säkerhet i trygga hästar och att att ha läst hästen, samt att INNAN man sitter däruppe tränat på situationer som busande hästar i en hage intill, en pall som välter eller för all del att man råkar nysa =) Jag har samma tänk i allt, således ser jag med flit till att träna mina hästar på att ett grimskaft slingrade sig runt benet, en lina kom runt baken och en kartong kom blåsande. För att minimera en ev panikreaktion när det okontrollerat händer av misstag någon gång under utbildningen.

Andra gången jag satt på en av mina blåste en soptunna omkull bakom honom. Blev en ofrivillig galoppremiär.. Fem språng, sen stannade han på kommando, vände sig om, fnös och gick sen fram och kollade soptunnan. Sen var det bra och avreagerat och släppt, och vi skrittade lugnt iväg. Men hade han inte tömkörts ute i alla väder, jag med flit vält lite grejer i stallet, han vants vid fladdrande saker i blåst etc - då hade det nog gått mycket värre för både honom och mig.
 
Det ena utesluter väl inte det andra? Jag försöker förbereda mina hästar så väl jag bara kan på allt möjligt, men vill trots detta minimera riskerna genom att inte använda uppenbart olämpliga pallar ( typ ikeas träpall -har sett en häst fastna i en sådan + sett den ge vika under en tung ryttare) samt att vara två första gångerna man sitter upp ifall hästen skulle reagera på ett oväntat sätt.

Om hästen själv tar några travsteg är väl helt naturligt, att driva fram den i trav ngt annat.

Sedan är min erfarenhet att det mest riskfyllda sällan är själva uppsittningsfasen eller ridningen den första tiden, utan när man börjar känna sig lite mer säker och t ex ska trava över bommar och häststackaren trasslar ihop benen och går omkull!
 
Det ena utesluter väl inte det andra? Jag försöker förbereda mina hästar så väl jag bara kan på allt möjligt, men vill trots detta minimera riskerna genom att inte använda uppenbart olämpliga pallar ( typ ikeas träpall -har sett en häst fastna i en sådan + sett den ge vika under en tung ryttare) samt att vara två första gångerna man sitter upp ifall hästen skulle reagera på ett oväntat sätt.

Om hästen själv tar några travsteg är väl helt naturligt, att driva fram den i trav ngt annat.

Sedan är min erfarenhet att det mest riskfyllda sällan är själva uppsittningsfasen eller ridningen den första tiden, utan när man börjar känna sig lite mer säker och t ex ska trava över bommar och häststackaren trasslar ihop benen och går omkull!

Nej, som jag skrev några inlägg upp så anser jag att var och en ska välja det sätt som hen känner sig trygg med, och det viktigaste är det.

Vad som är en lämplig och olämplig pall avstår jag från att ge mig in på, mest för det är hästar inblandade och de kan lyckas med det mesta om de vill. Jag har använt både trälåda, hopfällbar plastpall, IKEA-pallen, "trappramp" osv. Jag ser för- och nackdelar med alla varianterna. Jag har använt ingenting med, men det är för- och nackdelar med det också. Men en pall som hästen inte kan stoppa benet igenom är ju en bra början om man ska leta efter den säkra pallen =)
 
Haken med plast är på vintern, risk man slår ihjäl sig alt halkar och hamnar under hästen.
Så jag jobbar än på att hitta den perfekta pallen =)
(Eller just nu med att hitta en pall alls, jag råkade backa över min pall med hästsläpet...)
Min är rejält räfflad på stegen och har aldrig blivi hal. Är det riktigt skitväder tar jag in den i stallet mellan ridturerna dock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp