Bukefalos 28 år!

Delad vårdnad *mesig*

Sv: Delad vårdnad *mesig*

Ja, fast det är ju lätt att boka om och ändra till tider som passar bättre för dig. En vecka hit eller dit kanske inte är helt avgörande för körkortet om inte sonen är väldigt nära uppkörningen.

Nja det är inte helt lätt att boka om tiderna, långa köer! Och att boka om uppkörningen skulle antagligen innebära att han behöver skjuts hela sommaren:crazy:

Bokades i slutet av april, fick tid i juli....

Ja skulle tro att han bokade de tider som fanns helt enkelt, utan tanke på annat! Fast nog borde han kunna skjutsa åtminstone INNAN de drar på semester:meh:

Ska se om han inte kan bidra till bensinen åtminstone, det är ju rätt bra hjälp ändå, kostar att sitta och åka
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jo jag har nog curlat....:o Och gör!

Angående att strukturera så är det en av de bitar sonen har svårt med, dock är han rätt självständig i annat, fixar jobb både här och där:)

Körlektionerna betalar farfar, så det är en lugn bit (tack och lov!!)

Hade tidigare flextid (som jag fick utnyttja OFTA), nu har jag inte samma på möjlighet då arbetet kräver min närvaro från 7 på morgonen. Tack och lov har sonens chef möjlighet att hämta honom när det kör ihop sig!!!

OK om pappan inte kan skjutsa, men jag vill åtminstone att vi delar på de merkostnader det innebär för mig!

Han har ju dessutom en mycket bättre ekonomi än vad jag har, så det känns inte mer än rätt!
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jag förstår inte riktigt. Är sonen en "vanlig" tonåring runt 18år så kan han ju själv ta ansvar för att ta sig till och från sitt arbete och aktiviteter. Är ju inget föräldrarna ska behöva engagera sig i.
1mil enkel väg går ju dessutom utmärkt att cykla.

(med "vanlig" menar jag såklart att det inte finns några försvårande diagnoser)
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Hade tidigare flextid (som jag fick utnyttja OFTA), nu har jag inte samma på möjlighet då arbetet kräver min närvaro från 7 på morgonen.

Då finns det ju en väldigt tydlig och "obesvärlig" ingång till samtalet med pappan. "Förut var det sådär, men nu är det såhär, och jag kan inte längre göra det där, så du måste göra så här". Han förstår ju säkert att din förändrade arbetssituation innebär att du inte kan lösa saker lika enkelt, om du bara förklarar det för honom.

En mil till jobbet går fint att cykla för en normaltränad person (man blir om inte annat normaltränad på några veckor). Jag hade förut 12 km till jobbet och cyklade året runt. Det höll jag på med i 8 år tror jag, tills jag köpte hund och blev tvungen att köpa bil också för att kunna komma hem på lunchen. (det blev en dyr hund, men det är en annan historia :D ) Visst kan sonen cykla i några veckor, eller ta moppen om någon kan laga den. Har han bil då, när körkortet är klart?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Bil har han! Bara körkortet bli klart!

Är säkert mesig även i detta, men han jobbar långa pass (10-13 timmar) och då jag själv tidigare gjorde en del långpass så vet jag hur slut man är:crazy:

Endera tidiga mornar eller sena kvällar (nätter)...

Så nja, där kör jag nog hellre...


Men du har helt rätt, mina förutsättningar HAR ju ändrats, kan vara bra att ta upp i diskussionen:)
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jag förstår inte riktigt. Är sonen en "vanlig" tonåring runt 18år så kan han ju själv ta ansvar för att ta sig till och från sitt arbete och aktiviteter. Är ju inget föräldrarna ska behöva engagera sig i.
1mil enkel väg går ju dessutom utmärkt att cykla.

(med "vanlig" menar jag såklart att det inte finns några försvårande diagnoser)

Du har inte barn va?

En fråga till, har du nånsin cyklat en mil i hård motvind och hällregn? Och hem i skitvädret igen?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Bil har han! Bara körkortet bli klart!

Är säkert mesig även i detta, men han jobbar långa pass (10-13 timmar) och då jag själv tidigare gjorde en del långpass så vet jag hur slut man är:crazy:

Endera tidiga mornar eller sena kvällar (nätter)...

Så nja, där kör jag nog hellre...


Men du har helt rätt, mina förutsättningar HAR ju ändrats, kan vara bra att ta upp i diskussionen:)

*harkel*

Alltså. jag är en gammal tant och har en rejäl dos med krämpor. Men JAG skulle utan att tveka kunna kravla mig tio kilometer på en cykel. Herregud, det är ju inte ens speciellt långt!

En cykel kan man ragga upp i stort sett var som helst.

För ett gång år sedan jobbade jag tillsammans med en ung man som cyklade till jobbet. 4 mil enkel resa. Det visade sig att han på grund av total klantighet (ville flytta bilen trots att han dragit några öl) åt dit på rattfylla. Han fick fotboja och naturligtvis nix körkort. Hela den sommaren cyklade han till och från jobbet.

EN mil är väl inget. Såvida inte sonen har några allvarliga fysiska handikapp?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Du har inte barn va?

En fråga till, har du nånsin cyklat en mil i hård motvind och hällregn? Och hem i skitvädret igen?

Nu är jag inte Ainon men jag svarar ändå. Vad har egna barn med det hela att göra?

Och i alla fall jag har cyklat mil i hällregn och sen tillbaka. Jag har cyklat fram och tillbaka till arbeten sedan jag var 14. Och hällregn är det ju knppast varje dag.

Till TS:

Vilken besvärlig situation. Dock tycker jag faktiskt inte pappan kan belastas för den? Vet inte många som skulle planera sin semester efter hur man ska skjutsa en 18-årig ungdom till arbetet.

Undrar samma som Ainon, varför kan han inte cykla? Tar ju max en halvtimme och man piggnar till när man sätter sig på cykeln. Speciellt om man vet att det är enda sättet att ta sig hem.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Du har inte barn va?

En fråga till, har du nånsin cyklat en mil i hård motvind och hällregn? Och hem i skitvädret igen?

Nej men har själv varit i den åldern (25år nu) och inte blev jag körd någonstans.

Ja. Jag har alltid fått ta mig till och från jobb och aktiviteter med cykel (eller kollektivt men var och är för snål). Var väll sträckor upp till 1,5mil på cykel till arbeten och aktiviteter i alla väder när det var cykelbart på vägarna sommar och vinter.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jo är nog så... Och erkänner att jag nog curlar lite:o

Men med tanke på arbetets art och tider så känner jag att det känns bättre att skjutsa, det är ju inte så långt till körkort!!!

Tror dessutom att pappan är av samma åsikt, egentligen...

Han orkade ju bara cykla till sitt dåvarande jobb TVÅ gånger (fem km) när han förlorade körkortet:p
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Du har inte barn va?

En fråga till, har du nånsin cyklat en mil i hård motvind och hällregn? Och hem i skitvädret igen?

Här är en till som cyklat en dryg mil till och från jobbet i hård motvind på slätten och i hällregn, snöglopp och ja, alla typer av väder. Det är faktiskt inte alls särskilt besvärligt och man behöver inte lägga någon tid på att träna efter jobbet. Har man motvind till jobbet har man medvind hem. Och tro mig, man blir ganska medveten om från vilket håll det blåser :p

Nu är det ju inte alls vinter och rusk utan det handlar om några veckor på sommaren fram till körkortet är klart.

Kanske TS inte känner för att sätta sonen på cykeln varje dag, men att cykla till jobbet och bli hämtad andra vägen, eller cykla de dagar vädret är fint kan ju också vara en avlastning i allt skjutsande.

Och ja, jag har två barn som båda överlevde till vuxen ålder och båda klarar att cykla en mil om det kniper, och har gjort det ett antal gånger.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Fast det beror ju lite på hur vägen ser ut och vad jobbet innebär??

Jo jag curlar nog, men det är inte grejen, det handlar mer om pappans (o)förmåga att hjälpa till....

Har ju inte enbart handlat om skjutsarna till jobbet utan även till skolan (annan kommun) samt praktik (9 mil bort)
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jag är också curlad i såna fall, mina föräldrar hade inte velat att jag skulle behövt cykla efter att ha jobbat 13 timmarspass. Så långa pass tär som fan på en och inte en chans att jag skulle tvinga mina ungar att cykla då.

Bara för att vissa har tvingats göra det kan jag inte se att alla ska behöva. Varför ska nån behöva plåga sig i onödan liksom?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jag är också curlad i såna fall, mina föräldrar hade inte velat att jag skulle behövt cykla efter att ha jobbat 13 timmarspass. Så långa pass tär som fan på en och inte en chans att jag skulle tvinga mina ungar att cykla då.

Bara för att vissa har tvingats göra det kan jag inte se att alla ska behöva. Varför ska nån behöva plåga sig i onödan liksom?

Lite så jag känner med! Det kan handla om att sluta sent på kvällen för att sen köra tidigt på morgonen...

Och jag vill INTE ha honom cyklande i mörkret, inte när det FINNS alternativ!
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jo mopeden står nerplockad och det är 1,5 mil till jobbet, jobbar ca 10-14 timmar.

Inga allmänna kommunikationer...

Jag hade lätt lagt bensinpengarna och de pengar som går att äska av den dyre fadern på att plocka ihop mopeden och lösa flera problem långsiktigt istället för snabba och dåliga lösningar för stunden.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Fast handlar inte om så många dagar nu... Är mer pappans attityd jag försöker komma åt!

Varför ska JAG lösa ännu mer, när det finns en till förälder som BÖR ta sitt ansvar????

Just nu FINNS inte pengarna för att fixa mopeden, men jag KAN övertrassera kontot på bensin... Bistra verkligheten...
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Men utverka pengarna för hop-plockandet av pappan, med motivation att han bokat körlektionerna som ställer till det. Det gör ju att den dessutom är säljbar när det väl finns ett körkort.

Och därmed får även fadern ta sitt föräldraransvar, genom plånboken.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Det är just DET ansvaret jag försöker med! Ersättning för bensin...

I dagsläget vill han inte ens LÅNA mig de pengarna:(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 637
Senast: Sar
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 708
Senast: Och_Aye
·
Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 752
Senast: zalleg
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 270
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp