kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

S

strösslet

Hejsan!
jag ska försöka göra mig kort.
jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till.
vi bestämde oss för att göra de vi ansåg vara bäst för oss och kommande barn att flytta ihop och bli en familj. ett år ganska exakt bodde vi ihop (fram till att sonen blev ca 7månader, är i dag snart 9månader)
och jag var tvungen pga ekonomiska skäl flytta hem till min mamma och pappa igen som bor 2 mil från där pappan bor (i stan)
jag bestämde mig att flytta ifrån H för att vi funkade inte ihop, och pga att han sårat mig mycket under den här tiden och allt skit vi haft före den tiden.
Våran son har ev en liten cp skada (hur väsentlig de är i min fråga vet ja inte)
Jag har ensam vårdnad just nu (har skrivit trådar om vårdnad förr här).
Nu till mitt problem..

jag ska operera mig den 19januari, och först skulle H ta våran son en månad hos sig. men på inråd av min familjepsykolog så tyckte hon att sonen absolut inte skulle vara ifrån mig(inte ta ifrån honom hans trygghet) (jag har varit med honom dygnet runt sen han kom ut i princip)
då jag bad H att han kan bo här 2veckor då jag inte kan lyfta, för att göra det bästa för vår son. han sa bestämt nej, ingen förklaring eller något.
(jag förstår att det inte är lätt att flytta från stan två veckor hem till MINA föräldrar, men det handlar bara om nattetid och i 2veckor)
Han skulle ha sonen hos honom och ja fick ta mig in till honom.
Visst det kan jag ju göra, men på två veckor är jag nog inte så flytt bar via buss (jag har inge körkort).

Hitentills då jag bott hos min mor och far i 5-7 veckor så har inte H engagerat sig så mycket att träffa sin son. han har kommit någon timme på kvällen efter jobbet (vardagar).
ett ex som gör mig lite ledsen är att nyårshelgen, då var han ledig 3dagar men inte en min ägna han sig åt sin son.
han anser att allt är så jobbigt och tungt och han då åkte till en kompis.
(det är inte det att jag vill hindra honom från att göra vad han vill, men inte en ledig dag är han med sin son.)

Ja, i går kallade min psykolog mig och H för att prata om saken.. (hon är mer insatt i familj,barn)
hon förklarade för H hur läget var JUST NU att det är inte så bra att vara borta från mamma (och självklart inte bra att vara borta från pappa heller), inte ens varannan helg som vi hitentills hafft.
och att det bästa för sonen vore att bo kvar med mamman och att H antingen bor där ute, eller kommer och hämtar sonen på dagtid. (bor, som i sova där men göra va de vill på dagen)
men det gick inte för sig, de va för dyrt,för farligt för jobbigt.
då sa ja att eftersom han inte betalar underhåll så kan han väl ta de pengarna till bensin då. inge svar.
varför är de farligt frågad ejag. vet ni vad ja fick till svar??!?!?!?!?!
det är älg efter vägen :O

visst det är farligt, men vet man om de så har man uppsikt, och anpassar farten. m.m m.m
(enligt mig en helt absurd bortförklaring till att han inte kunde hämta lämna)


Jag har inga som hälst planer att stanna här hos mor och far utan att så fort jag repat mig flytta in till stan igen. villket gör det mycket enklare för honom att vara med sin son.

men iaf. Psykologen blev nästan arg på H`s bortförklaringar och oförstånd.
och jag blir/blev än mer frustrerad av hans oförmåga att försöka se till sonens bästa.
jag vill såklart att H och son ska vara med varandra så mycket som möjligt. men inte på de viset som H vill.

Jag slog näven i bordet, och sa att jag har ensam vårdnad just nu och jag måste se till sonens bästa, och att just nu är det hos mig. och att han är mer än välkommen att göra som han vill, bo här,vara här, komma hit och hämta över dagen etc.

han hånlog mot mig och sa att han förstod att ja skulle säga så, att ja skulle utnyttja "makten" ja sitter på.


men bukare.... vad skulle ni göra ? gjorde jag fel?
jag har pratat med min psykolog, famrätt och sonens dr
och de anser mer eller mindre att så här ska de vara just nu för det är bäst för sonen. Sonen stannar hos mig och H har "fri tillgång" till sonen dagtid om han nu dvs inte vill bo här med oss.'

jag är rädd att detta trigga igång H nu att stämma mig på vårdnaden.
jag vägrar inte honom vårdnad, bara just nu i denna situation.

vi kan inte sammarbeta för fem öre. sammarbetsamtal ska jag ordna, men inte innan ja är på benen (ja ska ringa nu eftersom ja antar att det är lång väntetid)

men va händer nu om han tar de upp i rätten ?

är de som man ser på tv, domare vi har varsin advokat som pratar för oss och så? eller hur går det till?

jag funderar på att försöka ligga steget före och ta kontakt med en famadvokat, gör jag rätt i det? nån som vet var ja kan vända mig för att få de bästa? (bor i Gävle)

råd och tips och peppning.. eller så...

kramar från mig!!!
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

av det du skriver...
som läget ser ut just nu:
- du hindrar inte pappan från att träffa barnet, utan ställer bara krav på hur det ska ske, med stöd av utlåtanden från psykologen
- jag förutsätter att du inte är olämplig som mamma till barnet
- pappan visar begränsat intresse att träffa och umgås med barnet
- ni kan inte samarbeta

jag tror inte att du behöver oroa dig för vårdnaden just nu, för som jag ser det finns inga skäl att ta den ifrån dig. och kan ni inte samarbeta så är gemensam vårdnad inget bra alternativ.

vad jag däremot undrar är om inte dina föräldrar kan hjälpa dig med pojken de första veckorna efter operationen, för att slippa tjafset med pappan?
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Jag håller med ameo, kan inte dina föräldrar hjälpa dig med sonen under din konvalecens? Sedan tycker jag att du har gjort helt rätt. Däremot undrar jag över underhåll, varför betalar han inget?? Om jag hade varit du, hade jag nog ställt in mig på att vara ensam med pojken framöver och inte bry mig så mycket om pappan. Vill han träffa sin son så är det jättebra, men det låter inte som det utan som han är omogen och inte vill ta sitt ansvar utan smita ifrån det. Lägg ingen onödig energi på några samarbetssamtal, utan jag skulle strunta i pappan och lägga min energi på att hitta andra positiva manliga förebilder för sonen i stället. Lycka till med din operation!
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Ameo har så rätt angående vårdnaden, du gör rätt som vårdnadshavare dvs ställer krav för sonens bästa.
Förslag om att dina föräldrar ska hjälpa dig har du fått, men de kanske arbetar?
Du har inga arbetslösa kompisar? Eller mor/farföräldrar som kan hjälpa till? Syskon?
Kanske kan du få tillfällig hjälp av hemtjänst eller liknande?
Spånar och tipsar vilt!

//mimmipigg
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Är det inte så att t ex morfar/mormor kan få ta ut tillfällig föräldrapenning om inte vårdnadshavar kan?
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

av det du skriver...
som läget ser ut just nu:
- du hindrar inte pappan från att träffa barnet, utan ställer bara krav på hur det ska ske, med stöd av utlåtanden från psykologen
- jag förutsätter att du inte är olämplig som mamma till barnet
- pappan visar begränsat intresse att träffa och umgås med barnet
- ni kan inte samarbeta

jag tror inte att du behöver oroa dig för vårdnaden just nu, för som jag ser det finns inga skäl att ta den ifrån dig. och kan ni inte samarbeta så är gemensam vårdnad inget bra alternativ.

vad jag däremot undrar är om inte dina föräldrar kan hjälpa dig med pojken de första veckorna efter operationen, för att slippa tjafset med pappan?

Jo Mormor ställer upp att vara hemma och ta hand om min son. Men jag vill inte ta det ifrån pappan heller innan han har bestämt sig och sagt NEJ till tusen. för då kan han nog använda det att ja hindrar honom att träffa sin son
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

som ovan, mormor har sagt att hon ställer upp så länge jag behöver, hon har jobb men det kan hon vara ledig ifrån. men som jag åxå skrev, att innan han värkligen värkligen bestämt sig så törs jag inte fixa så mormor tar det. han kan ju ändra sig (?) HAH!
ska ta o prata med honom ikväll OM han kommer hit ...

Han betalar inget underhåll för det har vi inte riktigt tagit upp på allvar, och jag känner inte att det är lägligt att KRÄVA det eftersom han redan har alla sina taggar utåt...

just nu tror jag han gör allt för att sätta käppar i hjulen för mig, till sin fördel, utan att tänka på att våran son blir lidande.

tack för att ni svarat.. känner mig lite mer motiverad... jag är lite rädd att ha fel och att de kan användas emot mig.

tack tack tack
kramar
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Nej så är det tyvärr inte :/

Vi hade en bekant där mannen/pappan avled och lämnade mamman/hustrun med barn varav ett barn under året och inte ens då kunde FK bevilja att mormor/morfar fick tillfällig föräldrapeng..
 
Senast ändrad:
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Enligt fk's hemsida kan det var möjligt. Länk
Det finns också vissa situationer när en annan person kan få tillfällig föräldrapenning för att ta hand om ditt barn när du är sjuk, även om du inte skulle ha arbetat. Det kallas utvidgad tillfällig föäldrapenning, och är i första hand till för ensamstående föräldrar.
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Då har dom ändrat nu eller så gick inte sörjande/försörjande änka som sjuk :/
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

jo jag prata med dem häromdagen och de är ganska nytt att det är möjligt.
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Nej så är det tyvärr inte :/

Vi hade en bekant där mannen/pappan avled och lämnade mamman/hustrun med barn varav ett barn under året och inte ens då kunde FK bevilja att mormor/morfar fick tillfällig föräldrapeng..

Det måste ha varit längesedan för jag kunde fått ut fp för en väns barn för nästan sju år sedan och då enbart för att hon var ensamstående men hade gemensam vårdnad om barnet ihop med en pappa som inte ville ta ut fp.

Jag hade då kunnat få ut tillfällig fp när hon var sjuk för att ta hand om hennes barn.
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Först och främst ska du tala om för försäkringskassan att han inte betalar underhåll, han är skyldig att betala fr.o.m den dagen ni flyttade isär och hans skuld växer för varje dag som går och han inte betalar.
Du eller rättare sagt din son har rätt att få underhåll och det är inget som du ska vänta med för att han har taggarna utåt, det är hans skyldighet att betala och då ska han göra det.

Ge honom ett datum då du måste veta hur han vill göra under din konvalcens och efter det gör du som du anser är bäst.
Tur att ni har en bra psykolog för det vore verkligen inte bra för sonen att vara ifrån dej så lång tid som en månad.

En väns make var utomlands och jobbade i 20 dagar och deras son drygt 9 månader gammal kände inte igen sin pappa utan var mycket misstänksam när han kom hem igen trots att hans äldre syskon (och mamma;)) slängde sig runt halsen på pappan (mannen).

Din mamma måste ju kunna anmäla i tid till fk att hon vill ha ut fp och hon ska ju inte bli lidande av att barnets pappa inte kan bestämma sig genom att hon får vänta i en evighet på sina pengar.

Om du inte är väldigt farlig på någotvis för ditt barn kan han inte få vårdnaden istället, du måste visa dej olämplig som vårdnadshavare innan det kan bli aktuellt.
Att du bryr dej om och vill din sons bästa ses naturligtvis inte som att du är en dålig vårdnadshavare utan tvärtom.

Idag har det slutats med de dumheterna att döma till gemensamvårdnad till varje pris så att ni skulle få gemensam mot din vilja är orimligt och bara det du berättar här om era samarbets svårigheter gör att det inte är aktuellt med gemensamvårdnad.

Du kan vara lugn i att så länge du ger barnets pappa en chans att träffa sonen så har du inget att frukta. Du ska inte behöva vänta på svar eller behöva oroa dej för hur och vem som tar hand om sonen utan du kan kräva raka besked och kan han inte ge det så har du gjort vad du behöver och då får du ordna sonens omsorg som du själv anser är bäst.
Pappan har ingen rätt att krångla till ert liv utan det är att ge och ta som gäller.
Pappan kan alltså inte ställa några orimliga krav som att sonen ska bo hos honom en månad eftersom det inte är sonens bästa och hans bästa ska komma i första hand.

Hoppas att din operation går bra och att allt löser sig.
 
Senast ändrad:
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Nej faktiskt inte, kanske 2-3 år sedan.

Men som jag skrev i det senare inlägget innan ditt, det kanske är så stelt i och med att mamman inte var sjuk hon hade ju "bara" mist sin livskamrat och pappan till barnen :/
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Nej faktiskt inte, kanske 2-3 år sedan.

Men som jag skrev i det senare inlägget innan ditt, det kanske är så stelt i och med att mamman inte var sjuk hon hade ju "bara" mist sin livskamrat och pappan till barnen :/

Jo det finns ju de som undrar varför folk behöver vara sjukskrivna när de förlorar sin partner:crazy::(

Men om hon var sjukskriven och hade fått sjukskrivningen godkänd av fk så borde ju någon annan kunnat ta ut fp istället för henne.
Hennes jobb just då var ju att vara föräldraledig och klarar man inte det så ska ju någon annan ta hand om barnet.

Väldigt tragiskt i vilket fall:(
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Jag minns inte riktigt, men jag tror det var pappan som var föräldraledig vid bortgången :/

Ja det är/var väldigt tragiskt :(

Lika som den mamma som skulle behöva bege sig flera mil, ställa sig i kö och skriva in sig hos AMS samma dag som hennes lilla son dog om hon skulle kunna få sjukpenning för sonens bortgång :/
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Jag minns inte riktigt, men jag tror det var pappan som var föräldraledig vid bortgången :/

Ja det är/var väldigt tragiskt :(

Lika som den mamma som skulle behöva bege sig flera mil, ställa sig i kö och skriva in sig hos AMS samma dag som hennes lilla son dog om hon skulle kunna få sjukpenning för sonens bortgång :/

Fy:cry: det är så vidrigt att jag mår illa:cry:
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Ang. Betalningar så fick jag bara hem ett brev från FK om hur läget var (pappans sambo hade fixat allt) och då jag inte hade haft tillräckligt stor inkomst så gick de in och betalade till flickans pappa. Ersättningen baseras på hur mkt man har barnet per månad. Sen när jag var frisk och kunde ha dottern på halvtid så meddelade han bara FK detta så avslutades allt.
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

ja så hände de som ja bestämt mig för att inte gå med på. pappan var här igår och hälsa på sin son, lägligt när han skulle åka klämde han ur sig "då flyttar jag in till helgen då" men hörru du... du har sagt nej och ja har fixat de på annat sätt"
men stackars han hade ju sagt ifrån sig jobb i en månad, och de kunde inte planera jobb för honom med så kort varsel bla bla bla...
jag och mitt mesiga JAG lät honom få som han vela.. han ska bo här... hos min mor och far som ja bor hos pga dålig ekonomi.... :O

en månad säger han.. ALDRIG... två veckor är jag sjukskriven enligt fk ska ja t.om kunna gå tillbaka till mitt jobb (som är inom älderomsorg mycket tunga lyfft m.m) så då kan ja nog ta hand om min son åxå...

men stackars pappan har ju inge jobb en hel månad (jag är sarkastisk här) så jag är snäll och låter honom vara pappaledig en månad.. MEN inte bo här 4veckor.... (och jag helt utan inkomst förutom sjukskrivning 2veckor)

hur kan ja ??? varför är man så klen som jag är... suck... jag blir så arg på mig själv..

min mamma och pappa hyser inga höga tankar om pappan eftersom han inte varit speciellt snäll mot mig.... och ja förstår att de här kommer bli tungt för dem.
ett alternativ är att ja flyttar hem till pappan from när ja kommer hem från Operation... men ja vet inte om de kan funka.. för han vägrar att "hjälpa" mig.. ja kan tänka mig att ja kommer ha problem att ta mig upp ur sängen och så. och fördelen att bo hos min mor och far är att min mor har igenomgått samma operation och vet hur det är, dessutom är hon sjuksköterska och jag kommer få mycket stöd av henne.
så alternativet för att slippa pressa mina föräldrar mer är att flytta till honom men samtidigt då blir "jag" "lidande" eller hur man ska säga...
jag vet inte vad ja försöker komma fram till här... ja tänker nog bara högt.. hehe..
nu är de bara 7dagar kvar tills ja ska åka ned till Ersta... måttligt nervös ja börjar bli...

kram kram
 
Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!

Dina föräldrar kan inte gå emellan och stoppa det hela med hänvisning att de inte går med på det och att det redan är ordnat?
Deras hus, deras regler;)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp