Delar/sprider du kost- och motionstips?

Jag delade för några veckor sedan att jag lyckats springa 5km på 35 min :) Jag var rätt sjuk under hela hösten och har kämpat med att kunna motionera överhuvudtaget (har knappt haft energi för jobbet :down:), sprang i några veckor i Januari och Februari och efter fyra månader utan att springa lyckades jag ta mig runt på en ok tid i Juni :)

I vanliga fall delar jag dock inte sånna saker :) Däremot springer jag tjejmilen i September så det kommer nog att delas (det är ungefär 1 år och 1 månad sen jag sprang mitt första 10km race, dvs 1 år och två veckor efter att jag blev sjuk. Känner att jag får lov att vara lite stolt om jag tar mig runt banan på en någorlunda tid).

Generellt har jag inte emot folk som delar om träning, mat och barn ;) Däremot blir det irriterande när folk predikar och ska pika på andras saker konstant.
 
Jag låter endomondo (träningsapp) posta på min facebooksida när jag har motionerat - vilket i så fall handlar om en lugn ridtur eller 2-3 km stavgång. Detta gör jag mest för att bevisa för mig själv att jag faktiskt har gjort något i motionsväg...

Och jag brukar dela inbjudningar till de löptävlingar som min (döttrarnas) friidrottsförening arrangerar.
 
Bra postat..
Ritar ibland skämtteckningar när jag haft något särskilt för mig, ibland inkluderar det idrott, men då har jag kanske varit på ett kul ställe, sett något ovanligt eller sprungit vilse, så jag hoppas att det uppfattas mer som ett äventyr än som någon träningshets. Läser gärna om folks träning när det är skrivet på ett sympatiskt vis, mindre förtjust i när saker delas utan källkritik oavsett ämnesområde.
 
Haha du måste ha andra vänner än vad jag har. Jag har visserligen ett par träningsgalningar i mitt flöde, varav någon som envist postar bilder på äckliga celsiusdrycker. Men absolut inget sådant med bantning! Det ser jag nog bara i reklam.
Jag skulle önska att inga av mina vänner delade bantings/hälso"tips".
Men det förekommer titt som tätt. Någon som lägger upp en bild om hur mycket socker det finns i olika livsmedel, någon vars träningsbilder jag ser det första jag gör när jag vaknar och det sista jag ser när jag somnar, någon som taggar med "svett är fett som gråter" eller liknande motton, någon som förfasar sig över hur onyttigt det ena eller det andra är. Någon som skriver om hur de "unnar" sig fullständigt normala livsmedel. Och det bara fortsätter..

Jag tror ingen gör det för att vara dum. Men tillsammans bidrar det ju till vår helt sjuka hälsohets, som en klok debattör sa på en ätstörningskongress "vi strävar efter den kontrollerade ätstörningen". För att inte tala om hur det påverkar den som redan är på väg åt fel håll..
 
Inte särskilt mycket.. Tror jag skrev vid årskiftet när jag drog personbästa i mark, sen brukar jag posta när jag tävlat ibland vad det blev för resultat. Med tanke på att merparten av mina bekanta på facebook håller på med träning så är de nog ledsna över att se sitt facebook-flöde besudlat av bilder på min häst var och varannan dag (kanske inte så ofta men 90% av mina inlägg är nog om häst eller hund).

Nu när jag scrollat flödet så inser jag att jag är väldigt förskonad från dessa inlägg med nyttig mat och hetsträning med tanke på att nästan alla jag har de facto tränar och tävlar. Några träningsklipp, nån dagsform och om matbilder finns så är det typ ett lass pommes, biff o bea typ annars är det mest barn, djur och semester..
 
Jag skulle önska att inga av mina vänner delade bantings/hälso"tips".
Men det förekommer titt som tätt. Någon som lägger upp en bild om hur mycket socker det finns i olika livsmedel, någon vars träningsbilder jag ser det första jag gör när jag vaknar och det sista jag ser när jag somnar, någon som taggar med "svett är fett som gråter" eller liknande motton, någon som förfasar sig över hur onyttigt det ena eller det andra är. Någon som skriver om hur de "unnar" sig fullständigt normala livsmedel. Och det bara fortsätter..

Jag tror ingen gör det för att vara dum. Men tillsammans bidrar det ju till vår helt sjuka hälsohets, som en klok debattör sa på en ätstörningskongress "vi strävar efter den kontrollerade ätstörningen". För att inte tala om hur det påverkar den som redan är på väg åt fel håll..

Om mina vänner delar sånt (oftast när det händer är det av typen "Så här onyttigt är det och det livsmedlet") brukar jag, om jag orkar, kommentera något i stil med "Men det är jävligt gott ibland!" bara för att väga upp.

Tror inte heller någon gör det för att vara dum, de är säkert helt saliga på sin sak och vill att alla ska få ta del av det och bli med i deras "klubb". Många förstår nog inte vilken skada det kan göra, och att många kanske inte egentligen är så sunda som de vill tro.
 
Om mina vänner delar sånt (oftast när det händer är det av typen "Så här onyttigt är det och det livsmedlet") brukar jag, om jag orkar, kommentera något i stil med "Men det är jävligt gott ibland!" bara för att väga upp.

Tror inte heller någon gör det för att vara dum, de är säkert helt saliga på sin sak och vill att alla ska få ta del av det och bli med i deras "klubb". Många förstår nog inte vilken skada det kan göra, och att många kanske inte egentligen är så sunda som de vill tro.
Ja jag kommenterar också något ibland för att väga upp. Igår kommenterade jag lite försiktigt att den "fakta" som angavs kanske inte var helt korrekt. Togs inte emot helt väl..
 
Jag är väldigt restriktiv med delning av saker på FB. Dels för att jag i mitt flöde ofta ser samma delning flera gånger. Men jag använder min FB som en privatbiktstol framförallt nu när jag har satt igång med operation vikt/må bra för livet igen. Det har inspirerat några att hänga på.

Dock var jag tydlig med att jag skulle ändra om så att bara dem som skrev i inlägget skulle hamna i heja på dig listan så att övriga slipper se dessa uppdateringar. Så de som ser dem uppdateringarna är de som har gillat/Kommenterat och är genuint intresserade av det.
 
Jag delar bra artiklar och skriver egna uppdateringar inom alla mina intressen, och träning råkar vara ett av de största (tillsammans med katter, hästar, öl och musik).

Om någon stör sig på att jag är lycklig över att äntligen sätta ett nytt lyft eller nytt pers som jag kämpat för i månader, då känner de uppenbarligen mig så dåligt att jag kan vara utan dem som vänner. Precis som att jag glädjer mig över kompisars framsteg med sina hästar, härliga resor, blommor i trädgärden eller vad folk nu väljer att uppdatera.

Däremot sprider jag sällan kosttips och aldrig viktnedgångstips. Det finns ett fåtal riktigt kunniga skribenter på området kost och träning som jag ibland sprider som motvikt till all skit som cirkulerar, men det räknas på ena handens fingrar på ett år.

(Har även noterat att de som checkar in bilder från gymmet varje morgon sällan är de som faktiskt är träningsintresserade, de vill mest verka vara det...)
 
Varje dag är det minst en av mina FB-vänner som delar eller skriver något om kost och/eller motion. Tidningssajterna jag följer är rätt aktiva med detta också, utöver allt annat som dyker upp på FB utan att man bett om det. Det handlar ofta om hur man ska eller inte ska äta eller om hur man ska eller inte ska träna. Kanske delar personerna bilder eller text från sin egen träning/viktresa/hälsotankar.

Brukar du dela/sprida saker kring kost och träning?
Varför/varför inte?
Vad delar du och hur?

Jag gillar en del vänners tränings-inlägg. Så då sprider jag till viss del sånt.
Jag kan också själv ha postat något inlägg genom åren om någon löprunda. Men det är nog så pass få inlägg att det kan räknas på ena handen med lätthet.
Jag har också postat på kakor/bakelser/mat. Så det råder ingen hysteri åt något håll.

Jag skulle dock inte dela något viktnedgångs-inlägg. Jag har folk på FB som jag vet har eller har haft ätstörningar. Och jag har unga tjejer.

Dock tycker jag inte man helt bör eller måste undvika att prata om träning och kost. För sundhet är viktigt. Dock är det inte sunt att överträna, svälta sig eller bli manisk kring något. Undviker man saker helt blir det värre än om man pratar om det och betonar vikten av att MÅ BRA och inte att forcera saker för att man bör/ska/måste/borde. Balans är viktigt!
 
Det jobbiga tycker jag är personer som om och om igen del samma typ av i lägg.
Jag har en person som dagligen delar inlägg tex om att man inte ska använda något av plast etc. Det blir lite mkt men då kan man ju dölja det.
 
Nja, åker upp bilder på mat ibland på Instagram och förr om jag kom ut på en löprunda eller så men inte längre, just för samma anledning. Finns nog med hets av olika sort.
 
Nej aldrig!

Totalt ointressant. Alla diett och träninsstatusar handlar bara om att visa andra att man är sååå duktig och få beundrande kommentarer. :p

Som tur är har jag inte så många såna vänner, de lyckas träna och äta utan att dokumentera det på facebook.
 
Tror aldrig jag gjort det... Ska vara något extraordinärt spännande i så fall. Vanligen är ju det bara en lätt variation på temat såhär-blir-du-underbart-smal-och-vacker. Rätt ointressant.

De rundade vänner jag har brukar vara rätt nöjda och glada med sin rondör. Slankisarna rätt nöjda med sin slankhet. Vi samtalar inte så mycket om dieter eller kroppar. Mer om välmående i så fall - chokladprovningar, spa-helger, härlig skogspromenad, någon ny restaurang som nån testat... mer sånt åt folket! :love:
 
Varje dag är det minst en av mina FB-vänner som delar eller skriver något om kost och/eller motion. Tidningssajterna jag följer är rätt aktiva med detta också, utöver allt annat som dyker upp på FB utan att man bett om det. Det handlar ofta om hur man ska eller inte ska äta eller om hur man ska eller inte ska träna. Kanske delar personerna bilder eller text från sin egen träning/viktresa/hälsotankar.

Brukar du dela/sprida saker kring kost och träning?
Varför/varför inte?
Vad delar du och hur?

Om någon börjar prata om sin önskan att gå ner i vikt, öka i vikt, bli snabbare osv så delger jag självklart mina erfarenheter. Däremot sprider jag inte kost eller träningsråd "bara sådär", så intressant tycker jag inte ämnet är...
 
Jag delar sällan motion/mat-tips, mycket för att jag inte håller med i dumheterna såna där sidor sprider.

Däremot delar jag gärna bilder på min mat och mina efterrätter men dom är ju vad jag gör och äter och inte främmande människors konstiga påfund.

/Lavinia

Jag kan vara en duktig TS och börja :up:

Själv delar jag aldrig något som har med vikt/träning/hälsa osv att göra. Möjligen någon enstaka bild på min egen mat.
Det är väldigt genomtänkt från min sida. Jag vill helt enkelt inte vara en del av hälsa-/tränings-/kosthetsen som jag uppfattar finns i samhället, framförallt eftersom jag genom mitt jobb ser baksidan av allt det "hälsosamma".

Jag tänkte inte lika mycket på det förut, men nu blir jag så ledsen och irriterad varje gång det dyker upp i flödet/media. Det ska bli spännande att se hur ni andra tänker i ämnet.
 
Jag delar aldrig med mig av mina egna träningsresultat eller av min egen träning rent överlag även om jag tränar rätt mycket och kan känna mig lite stolt ibland. Men jag ser liksom inte hur det ska berika mina vänners liv att läsa om det, och jag är dessutom lite rädd för att låta som att jag skryter samt för att påverka någon annan negativt.

Någon gång ibland har jag dock delat träffsäkra artiklar om våra sjuka kroppsideal, träningsklimatet som råder i dagens samhälle, bra initiativ (typ som This Girl Can) och så vidare, men det är budskap och information snarare än tips och råd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 353
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
828
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp