Delar/sprider du kost- och motionstips?

Varje dag är det minst en av mina FB-vänner som delar eller skriver något om kost och/eller motion. Tidningssajterna jag följer är rätt aktiva med detta också, utöver allt annat som dyker upp på FB utan att man bett om det. Det handlar ofta om hur man ska eller inte ska äta eller om hur man ska eller inte ska träna. Kanske delar personerna bilder eller text från sin egen träning/viktresa/hälsotankar.

Brukar du dela/sprida saker kring kost och träning?
Varför/varför inte?
Vad delar du och hur?

Nej, aldrig. Annat än skämtsamma artiklar i stil med "rekordgammal tant ger sitt tips för att bli gammal: Ät gröt och undvik karlar".

Jag ser inte att det är min plats att ytterligare förstärka den kroppshets som råder. Och jag är jäkligt skeptisk mot både mirakeldieter och överdriven träning. Blir mest orolig över de få vänner jag har som ständigt skryter om joggade mil, träningsvärk och räknade kalorier...

Igår åt jag en bytta creme fraiche till lunch ;)
 
(Har även noterat att de som checkar in bilder från gymmet varje morgon sällan är de som faktiskt är träningsintresserade, de vill mest verka vara det...)
Fast träna på gym hyfsat regelbundet kan man ju göra utan att vara intresserad av det? De perioder jag har tränat på gym, har det enbart varit för att undvika att jag säckar ihop alldeles. Det har absolut inte varit ett uttryck för ett intresse för träning. Jag har inte checkat in vid de tillfällena, men om jag gjorde det, skulle det nog mest vara för att det skulle bidra till att förmå mig att faktiskt träna.

Det händer att jag skriver något lyriskt om dagens ridpass, men det har jag inte ens tänkt på att det skulle kunna tolkas som "träningstips". Jag ser det mer som allmänt skryt över min fina häst.
 
Det kostrelaterade jag delar är väl typ "köp ekologiska ägg" vid påsk. I form av bilder lägger jag upp bilder på mat ibland (fast det är inspirerande mat, inte främst "sund" mat ...).

Men nej, jag ser ärligt talat inte mig själv som tillräckligt mycket pro på det där med "hälsosam livsstil" för att kunna komma med kost- och motionstips till andra. Jag anstränger mig förvisso för att själv hålla en bra linje, men jag lämnar just missionen till de som faktiskt har lite mer övergripande syn på vad de pysslar med. Jag kan ju se och känna vad som funkar bra för mig, men jag har å andra sidan inte ansträngt mig mer än en ganska kort period och har ju faktiskt ingen koll på vad som funkar för andra och då speciellt mer "hardcore" träningsintresserade än vad jag är.
 
Jag lägger upp enstaka motionsturer eller maträtter, mest på instagram och det är sällan jag delar vidare till FB - händer mest om jag är jävligt nöjd med en motionsrunda eller viktminskning (jag väger mig med ett antal månaders mellanrum, så det blir galet sällan). Någon gång dyker det upp någon bra artikel om kroppsacceptans eller bodyshaming i flödet och det händer att jag delar det. Diverse dieter och "så går du ner i vikt till beach20**" har ingenting i min logg att göra.

Men då är intresset på området är öht ganska obefintligt, jag delar hellre artiklar om politik och bilder på mina katter :p
 
Nej absolut inte. Eller jo jag lägger ut bilder på instagram där jag käkar och dricker vin. Några tips kommer jag dock inte med :p
 
Varje dag är det minst en av mina FB-vänner som delar eller skriver något om kost och/eller motion. Tidningssajterna jag följer är rätt aktiva med detta också, utöver allt annat som dyker upp på FB utan att man bett om det. Det handlar ofta om hur man ska eller inte ska äta eller om hur man ska eller inte ska träna. Kanske delar personerna bilder eller text från sin egen träning/viktresa/hälsotankar.

Brukar du dela/sprida saker kring kost och träning?
Varför/varför inte?
Vad delar du och hur?

Jag har gjort det några (4-5) gånger faktiskt, alla gånger när jag känt mig riktigt stolt över min löpning, t ex första gången jag sprang en mil och när jag satte personbästa.

Aldrig dock att jag skulle posta info om ett vanligt träningspass eller något om mat i betydelsen "kost", har dock postat bilder några gånger från riktigt smarriga restaurangmåltider eller kompismiddagar.

En kollega sa att han tyckte det var så bra med instagram för man kunde posta bilder och info om sin träning och få pepp av andra och peppa dem i sin träning. Jag bara que? :confused: Skulle aldrig använda sociala medier så, totalt ointressant.
 
En kollega sa att han tyckte det var så bra med instagram för man kunde posta bilder och info om sin träning och få pepp av andra och peppa dem i sin träning. Jag bara que? :confused: Skulle aldrig använda sociala medier så, totalt ointressant.

Det är ju väldigt vanligt. Instagram är ju helt översvämmat av fitnesskonton och träningsinlägg som ivrigt påhejas av andra.
 
Skriver massor om kost och träning men på sidor för likasinnade, och jo för mig och dom som är där , fungerar det som pepp. På den egna facebooksidan hamnar något pass ibland som var något extra för mig. Inga tips till andra, bara eget "skryt" !
Omvänt då, det förekommer massor med bilder på bullar, tårtor, pizzor mm bland mina vänner. Är det ok? Finns det något som inte stör någon ?
Väldigt många verkar störa sig på sina medmänniskor väldigt mycket, bör man ha facebook då? På sociala medier jag medverkar i väljer jag dom vänner jag trivs med så känner sällan irritation där. De jag inte trivs med tar jag bort. En del av tjusningen är att alla är olika, en del gillar fredagsfys och en del fredagsmys. Och?
 
Jag delar i princip aldrig något på min Facebook, däremot så har jag en hel del kost- och hälsoråd i mitt nyhetsflöde varav rätt mycket är ganska konstiga "tips".
Som jag redan skrivit i andra trådar så har jag narkolepsi och det är via sådana grupper och andra narkoleptiker som de flesta inläggen kommer och det är också anledningen att en hel del "tips" kan verka konstiga. Många letar ju efter sätt att känna sig piggare och hålla sig vakna, och om någon hittar något som fungerar för hen så postas det ofta. Det är dock underförstått att det aldrig är någon mirakelkur utan mer ett "detta råkade hjälpa mig, har du tur kanske det råkar hjälpa dig också ".

Denna tråden fick mig att fundera lite, vissa av inläggen från narkoleptiker kan nog missuppfattas om man inte är medveten om sammanhanget de kommer ifrån.
 
Det är ju väldigt vanligt. Instagram är ju helt översvämmat av fitnesskonton och träningsinlägg som ivrigt påhejas av andra.
Ja jag har hört att det är så men jag har faktiskt inga kontakter/vänner som gör så. Personligen tycker jag att det vore extremt ointressant att läsa om andras träning och utgår från att andra tycker detsamma och besparar dem därför sådana inlägg
 
Skriver massor om kost och träning men på sidor för likasinnade, och jo för mig och dom som är där , fungerar det som pepp. På den egna facebooksidan hamnar något pass ibland som var något extra för mig. Inga tips till andra, bara eget "skryt" !
Omvänt då, det förekommer massor med bilder på bullar, tårtor, pizzor mm bland mina vänner. Är det ok? Finns det något som inte stör någon ?
Väldigt många verkar störa sig på sina medmänniskor väldigt mycket, bör man ha facebook då? På sociala medier jag medverkar i väljer jag dom vänner jag trivs med så känner sällan irritation där. De jag inte trivs med tar jag bort. En del av tjusningen är att alla är olika, en del gillar fredagsfys och en del fredagsmys. Och?
Det här handlar ju inte om att störa sig, det handlar om att vi är med och bidrar till en samhällsutveckling där gränserna mellan friskt och sjukt håller på att flytta sig. Det handlar om att vara med och bidra till utvecklandet och vidmakthållandet av dödliga sjukdomar.
Men det kanske är viktigare att alla får göra som de vill än att vi försöker förhindra dödliga sjukdomar?
 
Varje dag är det minst en av mina FB-vänner som delar eller skriver något om kost och/eller motion. Tidningssajterna jag följer är rätt aktiva med detta också, utöver allt annat som dyker upp på FB utan att man bett om det. Det handlar ofta om hur man ska eller inte ska äta eller om hur man ska eller inte ska träna. Kanske delar personerna bilder eller text från sin egen träning/viktresa/hälsotankar.

Brukar du dela/sprida saker kring kost och träning?
Varför/varför inte?
Vad delar du och hur?
Eftersom jag tycker att träning är roligt och utför det mycket och gärna (samt pluggar till ett yrke som handlar om det) så är det klart att det blir en del facebookstatusar om just sådant. Precis som andra skriver om handarbete, hästar eller semesterresor.
Jag kan dela saker också, om det är något jag tycker är bra och ser en anledning att dela det. Men det händer inte jätteofta. Brukar dock kommentera andras delningar, som när det sprids tips på bantningspiller där bilderna är stulna från viktväktarna. Är alltså en ifrågasättande människa, som vill kolla upp saker innan jag sprider dom.

Att mitt fb-användande skulle leda till någon hets tror jag inte. Känner någon sig dålig av att jag inte ens en gång per vecka postar att jag cyklat till gymmet och gått på ett pass, ja då kanske den personen borde snöra på sig promenadskorna och gå ut en sväng eller sluta störa sig på att andra personer har andra intressen.

Jag har även delat något av mina egna blogginlägg (har alltså inte automatisk fb-delningsfunktion på den) när jag skrivit om just vikt. Men då var det för att kritisera BMI-måttets användande på individnivå. På bloggen i övrigt är det en hel del träning (och katter, vardag, mat m.m.), men där väljer folk frivilligt om dom ska gå in och läsa eftersom det som sagt inte går automatiskt in på fb.

Själv är jag med i träningsgrupper på fb och har en hel del tränings-/hälsointresserade vänner = min feed är full av träningsresultat, matbilder, frågor och diskussioner relaterade till träning och kost (och jag trycker rätt ofta på gilla-knappen, men då för att jag faktiskt gillar inlägget och egentligen inte i syfte att sprida det). Jag tycker att det är jätteroligt! Inspirerande och intressant, helt enkelt. Sen om jag ser något som känns knepigt eller helt uppåt väggarna så skriver jag en kommentar. Man behöver ju inte stå och titta på när folk leds in i dumheter om man själv vet bättre (t.ex. som att bildgoogla de bilder som används som reklam för bantningspiller).
 
Nej aldrig!

Totalt ointressant. Alla diett och träninsstatusar handlar bara om att visa andra att man är sååå duktig och få beundrande kommentarer. :p

Som tur är har jag inte så många såna vänner, de lyckas träna och äta utan att dokumentera det på facebook.
Här måste jag säga emot. Varför skulle det handla om att man vill visa hur duktig man är och för att man vill ha beundrande kommentarer?
Jag har postat bilder på mig med en medalj runt halsen, för att jag själv varit stolt över min bedrift. Inte för att någon annan ska beundra (det handlar liksom om lopp på 5km, det kan nästan alla klara av). Vad är skillnaden mot när någon postar en bild på när dom fixat kvällens smink? Varför är sminkbilden okej men inte efter-loppet-bilden?

Självklart finns det folk som lägger upp bilder i syfte att få tummen-upp och kommentarer också, men om det funkar för dom för att få pepp att fortsätta en vikt-/träningsresa så är det väl jättebra?! En person som gått ner mycket i vikt har ju uppenbarligen varit väldigt duktig på att förändra sitt liv, varför ska inte det premieras?
Min morfar, som har diabetes, skriver ofta inlägg om hur hans kostomläggning och träning gjort att han kunnat sluta med insulinsprutor och vill gärna inspirera andra till att försöka detsamma. Till svar får han många kommentarer om att han varit väldigt duktig. Är det då fel?

Och varför är det så accepterat att lägga upp bilder och recept på bakverk till höger och vänster, men att säga att man varit ute och sprungit är inte okej för då försöker man bara visa hur duktig man varit? Varför är det så okej att äta onyttigheter och dela sina fikabilder, men att skriva om sin nyttiga sallad betyder att man bidrar till kroppshets?

Jag kan inte förstå varför det ska vara så okej att dela saker som leder till ohälsa och fetma, men att dela sånt som rör hälsa och träning är fult?
Nu menar jag inte att bullar och saft borde bannas, klart folk ska få äta och dela även sånt! Men att komma och klaga på just träning/hälsa, då undrar jag varför? Vad grundar sig den där irritationen i? Är det för att man är totalt ointresserad av träning/hälsa och därmed inte vill att det ska ta över ens feed eller för att man egentligen är avundsjuk och bitter på att man själv inte kommer iväg? Det finns en funktion för att sluta följa uppdateringarna från människor som sprider inlägg om träning/hälsa, så om det stör en så mycket kanske man borde använda den.
 
Men haaaallååå...
Sicket trams! Jag tycker snarare det svämmar över av vinkvällar, smink, outfits, middagar o.s.v. så ja, jag undrar VARFÖR det är så jäkla tabu att skriva om att man rör på sig och är stolt för det man gör??
Jag delar ju hellre med mig av glädjen efter ett kul pass än att jag åt 12 bitar sushi eller hamburgare liksom...

@cili :bow::bow::bow:
DU är dessutom en av mina förebilder! :love:
 
Ja jag har hört att det är så men jag har faktiskt inga kontakter/vänner som gör så. Personligen tycker jag att det vore extremt ointressant att läsa om andras träning och utgår från att andra tycker detsamma och besparar dem därför sådana inlägg

Det är ju en himla tur att vi alla är så olika, annars skulle internet vara så trist :D
 
Här måste jag säga emot. Varför skulle det handla om att man vill visa hur duktig man är och för att man vill ha beundrande kommentarer?
Jag har postat bilder på mig med en medalj runt halsen, för att jag själv varit stolt över min bedrift. Inte för att någon annan ska beundra (det handlar liksom om lopp på 5km, det kan nästan alla klara av). Vad är skillnaden mot när någon postar en bild på när dom fixat kvällens smink? Varför är sminkbilden okej men inte efter-loppet-bilden?

Självklart finns det folk som lägger upp bilder i syfte att få tummen-upp och kommentarer också, men om det funkar för dom för att få pepp att fortsätta en vikt-/träningsresa så är det väl jättebra?! En person som gått ner mycket i vikt har ju uppenbarligen varit väldigt duktig på att förändra sitt liv, varför ska inte det premieras?
Min morfar, som har diabetes, skriver ofta inlägg om hur hans kostomläggning och träning gjort att han kunnat sluta med insulinsprutor och vill gärna inspirera andra till att försöka detsamma. Till svar får han många kommentarer om att han varit väldigt duktig. Är det då fel?

Och varför är det så accepterat att lägga upp bilder och recept på bakverk till höger och vänster, men att säga att man varit ute och sprungit är inte okej för då försöker man bara visa hur duktig man varit? Varför är det så okej att äta onyttigheter och dela sina fikabilder, men att skriva om sin nyttiga sallad betyder att man bidrar till kroppshets?

Jag kan inte förstå varför det ska vara så okej att dela saker som leder till ohälsa och fetma, men att dela sånt som rör hälsa och träning är fult?
Nu menar jag inte att bullar och saft borde bannas, klart folk ska få äta och dela även sånt! Men att komma och klaga på just träning/hälsa, då undrar jag varför? Vad grundar sig den där irritationen i? Är det för att man är totalt ointresserad av träning/hälsa och därmed inte vill att det ska ta över ens feed eller för att man egentligen är avundsjuk och bitter på att man själv inte kommer iväg? Det finns en funktion för att sluta följa uppdateringarna från människor som sprider inlägg om träning/hälsa, så om det stör en så mycket kanske man borde använda den.
Tror du att det är vanligt att bilder på saft och bullar väcker så allvarliga tvång att personen sen går iväg och äter ihjäl sig?
Jag VET att det är vanligt att bilder på träning och nyttig mat väcker så mycket ångest och i vissa fall så allvarliga tvång att personen går ut och nästan tränar ihjäl sig. Eller svälter sig.
Jag VET att den som har en ätstörning eller är på väg mot en ätstörning tillbringa enormt mycket tid med att bläddra runt på träningsbloggar och dylikt och att detta sedan triggar dem enormt och gör det svårt att bli frisk.

Och nu menar inte jag att det är förbjudet att lägga upp bilder på saker man är stolt över. Men du kan ju inte undkomma att du genom din träningsblogg och dina träningsinlägg är med och skapar en norm kring hälsa och hur man bör leva?
Det gör vi alla på ett eller annat sätt.

Problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.
DU kanske klarar av att gå den balansgången. Men vill du verkligen vara del i att putta någon annan ned för stupet?
 
Senast ändrad:
Tror du att det är vanligt att bilder på saft och bullar väcker så allvarliga tvång att personen sen går iväg och äter ihjäl sig?
Jag VET att det är vanligt att bilder på träning och nyttig mat väcker så mycket ångest och i vissa fall så allvarliga tvång att personen går ut och nästan tränar ihjäl sig. Eller svälter sig.
Jag VET att den som har en ätstörning eller är på väg mot en ätstörning tillbringa enormt mycket tid med att bläddra runt på träningsbloggar och dylikt och att detta sedan triggar dem enormt och gör det svårt att bli frisk.

Och nu menar inte jag att det är förbjudet att lägga upp bilder på saker man är stolt över. Men du kan ju inte undkomma att du genom din träningsblogg och dina träningsinlägg är med och skapar en norm kring hälsa och hur man bör leva?
Det gör vi alla på ett eller annat sätt.

Problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.

Men att låtsas som att folk inte tränar hjälper ju knappast. Då är det väl bättre att dela vanliga människors liv som innehåller både träning och kanelbullar?
 
Varje dag är det minst en av mina FB-vänner som delar eller skriver något om kost och/eller motion. Tidningssajterna jag följer är rätt aktiva med detta också, utöver allt annat som dyker upp på FB utan att man bett om det. Det handlar ofta om hur man ska eller inte ska äta eller om hur man ska eller inte ska träna. Kanske delar personerna bilder eller text från sin egen träning/viktresa/hälsotankar.

Brukar du dela/sprida saker kring kost och träning?
Varför/varför inte?
Vad delar du och hur?
Ja, det gör jag nog. Dels massor angående hästarna, som jag räknar som idrott och därmed också motion, dels delar jag nog bilder från hundpromenader, joggingturer osv också. Eftersom jag trots att jag lever ett ganska aktivt liv är både tjock och otränad så tänker jag aldrig på att jag bidrar till ngn hets, jag delar helt enkelt med mig av det jag gör mest. Under semestern blir det mest bilder på mat, vin och drinkar eller bilder från vackra platser, i vardagen blir det mkt häst och hund.
De perioder jag försöker sköta mig med kosten kan det nog dyka upp en del angående det också, av typen "jo men det är lika gott med broccoli som brie" typ.

Jag stöter inte på ngn som hetsar om kost eller träning på min feed faktiskt, däremot många som delar med sig av att de är stolta över att ha klarat Toughest Viking i Slottskogen eller nytt pers i marklyft eller liknande - eller för den delen placeringar på ngn dressyrtävling. Jag är nog naiv, har aldrig reflekterat över ngn osund motionshets på de sociala medier jag tar del av.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 403
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 353
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
828
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp