Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

På somrarna brukar många simsällskap ha simskolor utomhus. Kan ju vara värt att kolla upp inför nästa sommar om det fortfarande är aktuellt då.
*kl*
Kanske jag är korkad nu. Men skulle det inte gå att lära ett barn att simma utan simskola:confused:?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Klart det går att lära barn simma utan simskola, men just den sociala grejen när barn får göra saker tillsammans som de tycker är kul är värt en hel del det med.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Klart det går att lära barn simma utan simskola, men just den sociala grejen när barn får göra saker tillsammans som de tycker är kul är värt en hel del det med.

Absolut är det det!

Men i valet att inte få ihop det med simskola vs lära barnet simma ihop med mamma/pappa så tycker inte jag att valet är så väldigt svårt. Och ett barn kan ju tycka att det är djäkligt kul att få göra saker med bara mamma eller pappa också.

Faktiskt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*kl*
Kanske jag är korkad nu. Men skulle det inte gå att lära ett barn att simma utan simskola:confused:?

Jo det borde det ju gå att göra :o
Vi har bara haft förhoppningar om att Vidar skulle få plats i nån kul grupp just för att han gillar den formen av gruppaktivitet. Typ att en del unghästar fostras bäst i flock :idea:

Men helt klart måste vi fixa detta på något sätt ändå - sannolikt kommer sommarkursen inte funka nästa år heller. *luttrad*
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tar för givet att allt har gått bra idag och att din och Vidars tolkning av överenskommelserna fortfarande gäller?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vidars situation på skolan ska specialutredas under veckan så inget får störa den.

Pappan hämtar på fredag men då är jag inte hemma. Ska försöka hinna hem till lämningen på söndag kväll men det känns olämpligt att prata mer om det då med Vidar i lägenheten.

Klarar inte pappan att backa tillräckligt så Vidar får skol-ro så finns det en del vägar att gå.

Skolan kan placera honom direkt i ettan, eller ge honom rekommenderad skolplikt även i nollan. Allt för att han inte ska glida ut ur gruppen och behöva slå sig in utan få hjälp och stöd att slussas/coachas in i den på heltid.

Att han behöver minst varannan helg i bofamiljen är i det läget också självklart. Den här mammabristen han uppvisar nu (visst är det gulligt med en 6-åring som kommer galopperande och hoppar upp i famnen på en när man hämtar istället för att blänga under lugg för att man kommer "för tidigt", men det kändes ändå bättre förut när polarna sa "NEJ DU FÅR INTE HÄMTA VIIIIIIDAR ÄN !!!" :( ) tyder ju på att han behöver den vardagsstabiliteten vi står för mer än lyckokickarna pappans semestertid ger.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Oj, jag såg att denna tråd var väldigt lång och har bara läst sida ett, men,
Ett barn som går i förskoleklass har inte skolplikt, försök ha längre perioder hos pappan resp, hos dig. Han kan fortfarande vara mycket "ledig" Det är så mycket nytt för din pojk nu och det är svårt att vara alla till lags. Försök "välja" åt honom och styr upp det till ex. två veckor hos vadera, han missar ingenting utan får lite mer grundfäste innan skolan tar vid i första klass. Jag har läst om dig och dina pojkar förut och de har haft det så tryggt och bra, fått sin egen tid med egna val och nu när Vidar kommer till skolan där det finns så otroligt många val och andras viljor på annat vis mot dagis blir det kaos för honom.

Förlåt om jag upprepar något, jag har bara läst 1:a sidan, mne jag kommer ihåg min och barnens stress när vi var där själv, och skulle jag få barn idag skulle jag göra mycket annolunda.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja det är supertragiskt med onödiga drunkningsolyckor :cry:

Vi får försöka hitta någon intensivkurs för Vidar eller lära oss själva lära ut. Har en känsla av att det jag minns från min simskola för typ 4 decienner sedan är både förvrängt och mossigt :angel:

Men går dom inte till simhallen i skolan då? Det gjorde mina barn från första klass. Nu är dom äldre och har bad en gång i veckan.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Fast nu r ju pojken mamma sjuk med.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men skulle det inte gå att lära ett barn att simma utan simskola:confused:?
Det skulle det ju givetvis gå att göra. Men är inte hela grejen med simningen att man har mål med den.
Simmärken såsom baddaren gör att barnen sporras till att bli bättre simmare, tänka på säkerheten och pusha sina egna rädslor och begränsningar.
Det kan vara skrämmande att simma under vattnet, men med push från rätt håll så klara man det med och när man sedan får ett märke som bevis så blir man stolt.

Dessutom är det inte så roligt att åka och bada med polarna när alla kan göra kullerbyttor under vattnet, simma i olika stilar etc och en själv enbart behjälpligt håller sej över ytan.
Dessutom är det ju efter skol aktiviteterna som gör att man får de bästa kompisarna! Det är ju inte bara skolan som räknas, utan även vad man gör på fritiden.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du ser - det finns hjälp att få.
Underskatta inte omgivningens förmåga att stödja.
Du blir så ensam och utsatt då.
Lita på att andra faktiskt också kan.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men du, du har kommit en bit på vägen. Vad bra att det finns alternativ som kan stötta Vidar genom att ge trygghet i hans vardagsliv.

När det gäller helgerna så tror jag som du att han behöver ledig tid hos båda. Under sommaren är det liksom en annan sak och man kan leva lite annorlunda än vad man kan under terminerna.

Hur ser förskoleklassens verksamhet ut hos er? Vilka tider gäller? Här går de ju i förskoleklass fram till 13 och sen går de över till fritids om de behöver stanna längre.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Såg när jag skickade mitt svar att jag missat väldigt mycket.
Jag svarade på ursprungsinlägget av TS och bara jag få tid att läsa hela tråden ska jag göra det.

Det är väldigt dumt att svara innan man läst alla inlägg:crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ett barn som går i förskoleklass har inte skolplikt

Nej. Men de börjar i samma hus som resten av lågstadiet och det syns ingen skillnad på nollornas upplägg och ettornas för barnen. De följer flera parallella utbildningsplaner som kräver kontinuitet. När ett barn är borta ställs det direkt utanför och "efter". Och hans klasskompisar har grupperat om sig utan honom, han vänner har nya bästisar.



försök ha längre perioder hos pappan resp, hos dig. Han kan fortfarande vara mycket "ledig"

Det är ju just det som inte fungerat :(

Det är så mycket nytt för din pojk nu och det är svårt att vara alla till lags. Försök "välja" åt honom och styr upp det till ex. två veckor hos vadera, han missar ingenting utan får lite mer grundfäste innan skolan tar vid i första klass.

Han missar ju ALLT om han är borta från klassen två veckor :eek:

Han har ju helt tappat fotfästet av vara borta två-tre dagar.

Jag har läst om dig och dina pojkar förut och de har haft det så tryggt och bra

Vidars största trygghet är att han alltid haft totalt fri tillgång till sin mamma. Vilket gjort att han inte behövt vara mammig utan varit utåtriktad, trygg och självständig. Jag tror inte ett skvatt på att det har med kön eller biologi att göra, utan det handlar om att det är jag som alltid haft honom nära, tagit alla vaknätter när han var liten och aldrig flyttat från honom, och bor i den stad han växt upp.

Han har aldrig klarat att vara borta två veckor i sträck hemifrån, så stor är han inte. Särskilt inte nu när han regredierat totalt.

Alltså, nu börjar skolan vilket är en superomställning SAMTIDIGT som han för första gången har pendlat så han haft all den lediga tiden med pappan och ingen tid att vara på hemmaplan.

Då vill han ha det som när han var liten igen. Han vill se filmer som handlar om barn eller djur som förlorar sin mamma.

Jag trodde också lite naivt att nollan var som "lekis" på min tid, liksom bara en fortsättning på dagis och sista chansen att vara ledig.

Men så är det inte här. Det är NU skolan börjar, det är bara NU man kan komma rätt in i gruppen.

Det var helt klart fel tid att plötsligt rycka honom härifrån för att halvtid bo på annan ort.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det skulle det ju givetvis gå att göra. Men är inte hela grejen med simningen att man har mål med den.
Simmärken såsom baddaren gör att barnen sporras till att bli bättre simmare, tänka på säkerheten och pusha sina egna rädslor och begränsningar.
Det kan vara skrämmande att simma under vattnet, men med push från rätt håll så klara man det med och när man sedan får ett märke som bevis så blir man stolt.

Dessutom är det inte så roligt att åka och bada med polarna när alla kan göra kullerbyttor under vattnet, simma i olika stilar etc och en själv enbart behjälpligt håller sej över ytan.
Dessutom är det ju efter skol aktiviteterna som gör att man får de bästa kompisarna! Det är ju inte bara skolan som räknas, utan även vad man gör på fritiden.

Man kan ju ha mål med sin simmning FAST man "bara" är med mamma/pappa. Simmärken kan man ta ändå liksom.

Och jag tror INTE att det är roligare att åka och bada med polarna om man inte kan simma, nej. Men varför i hela friden skulle det inte gå att göra med förälders hjälp? Lära sig att vara under ytan, slå kullerbyttor, stå på händer osv.
Jag blir lite beklämd av resonemanget faktiskt, för hela Sveriges befolkning har knappast lärt sig simma på simskola. Mina ungar har lärt sig på sommrarna i havet och vid de tillfällen vi "fjantat" runt i kommunens badhus. Just för att det var så lång kö till simmundervisningen då. Och sedan, när skolan hade sin obligatoriska simträning fr o m åk 2, så var det bara att finpolera.

Ursäkta att jag snöat in mig på simning Tim;).
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tror det går alldeles utmärkt att lära sig simma med föräldrar. ALLT behöver inte göras med kompisar (spec. inte när man är 6 år gammal) men man måste självklart känna sig inne i kompisgruppen för att få ro att göra grejer med sina föräldrar och övriga familj.
Kanske simträning och bad skulle vara en kul grej både för pappan och mamman med familj att träna på så har sonen sedan möjlighet att följa med kamrater till badhuset och vara säker i vattnet.
Simskola är inget måste men en bra grej om det kan fungera med övriga livet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 293
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 289
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 021
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp