Deltidssjukrivning och semesterdagar

cirkus

Trådstartare
Allvetande bukefalos
Hur räknas antalet intjänade semesterdagar om man är sjukskriven 25%?
har man då bara 75% av antalet dagar? eller har man 100% av antalet dagar men 75% av ersättningen?

Pls shed some light om this
 
Jag har samma antal dagar och logiskt sett 75% av värdet. Har aldrig räknat på det själv men förutsätter att de som jobbar på löne gör rätt :D
 
Så på ditt lönebesked står att du har samma antal intjänade dagar?

När jag jobbade deltid hade jag samma antal intjänade dagar men varje dag var bara värd samma % som jag jobbade.

Min vän som är sjukskriven på 25% har färre antal dagar intjänade än vad jag har. Hen har 23 medan jag har 30.
 
Allvetande bukefalos
Hur räknas antalet intjänade semesterdagar om man är sjukskriven 25%?
har man då bara 75% av antalet dagar? eller har man 100% av antalet dagar men 75% av ersättningen?

Pls shed some light om this
Du har 100% av dagarna men det är bara värda den tjänstgöringsgraden du hade när du tjänade in dem.

Om du jobbar dina 75% jämt fördelat över varje arbetsvecka så är det en semesterdag för varje ledig dag. Om du däremot fördelat det annorlunda så kan det dras mer semester. Tex jobbar du enligt schema 8 timmar en dag i veckan och tar semester bara den dagen och jobbar resten går det 8/30*5 =1,33 semesterdagar.
 
Så på ditt lönebesked står att du har samma antal intjänade dagar?

Står antal dagar på förstasidan när jag loggar in på jobbets interna system, där lönebesked, kalender, personuppgifter, anställningsdetaljer etc finns.

Står inget på lönebeskeden hur många dagar som finns, så det skiljer sig nog från ag till ag.
 
Jag hade nyligen samma fråga och fick då svar av lönesupport att dagarna aldrig ändras, man har samma antal dagar oavsett. Men de är är bara värda tjänstgöringsgraden de tjänades in på. Dvs jobbar man 50% får man fullt antal dagar men man får hälften så mycket pengar mot om man jobbat heltid.

Dvs så länge man är sjukskriven o h har sjukpenning påverkar det inte. Men när man inte är sjukskriven längre och tar semester - då påverkar det eftersom man då får en lägre inkomst under semestern
 
Du har samma antal dagar. Hur mycket dagarna sen är ”värda” beror på hur många procent du ska jobba som frisk och regleras med semesterfaktorn. Semesterfakorn bestäms beroende på det antal dagar du jobbar i veckan.
För mig dras tex 1,39 semesterdagar för en semesterdag. Jag jobbar 50% normalt.
Har varit långtidssjukskriven och det har inte påverkat antalet semesterdagar.
 
Du har 100% av dagarna men det är bara värda den tjänstgöringsgraden du hade när du tjänade in dem.

Om du jobbar dina 75% jämt fördelat över varje arbetsvecka så är det en semesterdag för varje ledig dag. Om du däremot fördelat det annorlunda så kan det dras mer semester. Tex jobbar du enligt schema 8 timmar en dag i veckan och tar semester bara den dagen och jobbar resten går det 8/30*5 =1,33 semesterdagar.
Ja det har jag koll på.

Min fråga är om tjänstgöringsgraden är 100%.
En sjukskrivning på 25%. Hur blir antalet intjänade dagar?
 
Ja det har jag koll på.

Min fråga är om tjänstgöringsgraden är 100%.
En sjukskrivning på 25%. Hur blir antalet intjänade dagar?

Mina är som sagt samma antal.
Har 100% i grunden men jobbar 75% och är sjukskriven på 25% pga att jag blivit ett multiskröppel.
 
Är det inte så att man tjänar in semesterdagar under någon viss tid i början av en sjukskrivning (halvår eller så?) Men om sjukskrivningen blir längre så slutar man att få semesterdagar. Vet dock inte om detta är lika för alla enligt lag eller om det är något som variera efter vilket avtal man har?
 
Ja det har jag koll på.

Min fråga är om tjänstgöringsgraden är 100%.
En sjukskrivning på 25%. Hur blir antalet intjänade dagar?
Lika. Men dagen är bara värd 75% av din heltiddagslön.

Edit. Efter att tiden där frånvaro är fullt semesterlönegrundande har gått ut. Hur länge har du varit sjukskriven
?
 
De första 120 eller 180 kalenderdagarna du är sjukskriven tjänar du in full semester. Jag minns inte vilket men det är enligt semesterlagen så borde gå att googla fram enkelt. Därefter tjänar du in semester enligt den tjänstgöringsgrad du har
 
Är det inte så att man tjänar in semesterdagar under någon viss tid i början av en sjukskrivning (halvår eller så?) Men om sjukskrivningen blir längre så slutar man att få semesterdagar. Vet dock inte om detta är lika för alla enligt lag eller om det är något som variera efter vilket avtal man har?
Jag har permanent sjukskrivning på 50% sen 25 år och har samma antal semesterdagar som mina kollegor som jobbar 100%
 
Är det inte så att man tjänar in semesterdagar under någon viss tid i början av en sjukskrivning (halvår eller så?) Men om sjukskrivningen blir längre så slutar man att få semesterdagar. Vet dock inte om detta är lika för alla enligt lag eller om det är något som variera efter vilket avtal man har?
Det är lika för alla. Dock bryts åren mm på ett vis så det kan vara rätt svårt räkna ut exakt vid vilket datum frånvaron inte är fullt semesterlönegrundande

Jag förutsatte TS fråga som att det var efter den perioden men det behöver det ju inte alls vara! Och i så fall är ju både antalet dagar o h värdet 100%
 
Jag har permanent sjukskrivning på 50% sen 25 år och har samma antal semesterdagar som mina kollegor som jobbar 100%
Sorry för otydligt. Om man är helt sjukskriven blir det ingen semester alls. Om du jobbar delvis blir det väl semester intjänat för den arbetade delen, men inte för den sjukskrivna?
 
De första 120 eller 180 kalenderdagarna du är sjukskriven tjänar du in full semester. Jag minns inte vilket men det är enligt semesterlagen så borde gå att googla fram enkelt. Därefter tjänar du in semester enligt den tjänstgöringsgrad du har
Det är detta jag inte fattar.
Om man är anställd på heltid men sjukskriven 25% är väl tjänstgöringsgraden fortfarande 100%? Och antalet semesterdagar borde vara samma även om varje dag bara är värd 75%
 
Det är lika för alla. Dock bryts åren mm på ett vis så det kan vara rätt svårt räkna ut exakt vid vilket datum frånvaron inte är fullt semesterlönegrundande

Jag förutsatte TS fråga som att det var efter den perioden men det behöver det ju inte alls vara! Och i så fall är ju både antalet dagar o h värdet 100%
Nä det är alltså en pågående sjukskrivning på 25% och antal dagar som är intjänade på ett semsterår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 593
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: mumin
·
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar för ett pyttelitet företag som inte har något "officiellt" system för semesterdagar, utan vår HR-person loggar och håller...
Svar
13
· Visningar
1 787
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp