Dement närstående

Texaz

Trådstartare
Antar att det finns bra kunskap/erfarenhet här....
Min mor börjar bli alltmer förvirrad och jag blir alltmer övertygad att hon är dement🥴
Hur tar man upp det på ett bra sätt?
Vilken hjälp går att få?
 
Det bästa är att börja med ett besök på vårdcentralen, om det här dykt upp snabbt skulle jag börja med att kolla efter en uvi. Men annars fråga efter en minnesutredning. Det finns hjälp att få, timer, larm, klockor osv och ju snabbare man sätter in dem, desto mer effekt får det.
 
Det bästa är att börja med ett besök på vårdcentralen, om det här dykt upp snabbt skulle jag börja med att kolla efter en uvi. Men annars fråga efter en minnesutredning. Det finns hjälp att få, timer, larm, klockor osv och ju snabbare man sätter in dem, desto mer effekt får det.
Fast hur tar man upp det med personen i fråga?🥴
Det är nog rätt känsligt, men kanske kan det ändå vara skönt om någon säger något?
Problemet är att vi befinner oss i helt olika delar av landet....
Det har inte kommit plötsligt, sakta mer förvirrad, men igår blev det så uppenbart.
 
Min mamma blev jättearg när jag tog upp det och jag fick inget gehör alls från hennes sida.
Som tur var jobbade hon fortfarande och jag fick hjälp av hennes arbetsgivare med utredning.
 
Fast hur tar man upp det med personen i fråga?🥴
Det är nog rätt känsligt, men kanske kan det ändå vara skönt om någon säger något?
Problemet är att vi befinner oss i helt olika delar av landet....
Det har inte kommit plötsligt, sakta mer förvirrad, men igår blev det så uppenbart.
Jag har varit rätt ärlig mot min mamma och sagt rakt ut att jag är bekymrad. Hon har blivit arg men har ändå sökt vårdcentral. En del av hennes problem hängde ihop med diabetes men det finns även något mer som hon nu kollar regelbundet.
Många gånger märker de själva att det är något som inte stämmer och även om man blir arg så kan man kolla upp det, om så bara för att motbevisa.
 
Fast hur tar man upp det med personen i fråga?🥴
Det är nog rätt känsligt, men kanske kan det ändå vara skönt om någon säger något?
Problemet är att vi befinner oss i helt olika delar av landet....
Det har inte kommit plötsligt, sakta mer förvirrad, men igår blev det så uppenbart.
Eftersom du verkar ha någon specifik situation/händelse att peka på: försök prata med henne! Berätta om den, förklara att du är orolig och att du gärna vill att ni går till vårdcentralen för att kolla om något är tokigt. Om du har möjlighet så kan du ringa till vårdcentralen hon är skriven på och fråga hur hon ska gå tillväga. När min pappa skulle få utredning så gjorde de så att jag bokade in en tid (men kallelsen skickades såklart direkt till honom) och så tog vi oss dit tillsammans.
 
Eftersom du verkar ha någon specifik situation/händelse att peka på: försök prata med henne! Berätta om den, förklara att du är orolig och att du gärna vill att ni går till vårdcentralen för att kolla om något är tokigt. Om du har möjlighet så kan du ringa till vårdcentralen hon är skriven på och fråga hur hon ska gå tillväga. När min pappa skulle få utredning så gjorde de så att jag bokade in en tid (men kallelsen skickades såklart direkt till honom) och så tog vi oss dit tillsammans.
Missade du att dom bor långt ifrån varann?
 
Eftersom du verkar ha någon specifik situation/händelse att peka på: försök prata med henne! Berätta om den, förklara att du är orolig och att du gärna vill att ni går till vårdcentralen för att kolla om något är tokigt. Om du har möjlighet så kan du ringa till vårdcentralen hon är skriven på och fråga hur hon ska gå tillväga. När min pappa skulle få utredning så gjorde de så att jag bokade in en tid (men kallelsen skickades såklart direkt till honom) och så tog vi oss dit tillsammans.
Gå dit tillsammans blir problematiskt, det är 60 mil mellan oss...
Ska dock försöka ta upp det, och hoppas att det landar rätt.
 
Gå dit tillsammans blir problematiskt, det är 60 mil mellan oss...
Ska dock försöka ta upp det, och hoppas att det landar rätt.
Det förstår jag verkligen! Däremot kanske din mor har någon annan närstående såpass nära att den kan följa med om hon vill? Nu kanske hon inte alls behöver det eller är intresserad, men vissa tycker att det är lite läskigt och då kan det bli lättare med sällskap. Men ja, att alls nämna det för henne är ju det bästa att börja med, sedan om hon vill ha hjälp/stöd så kan det kollas på då.
 
Det förstår jag verkligen! Däremot kanske din mor har någon annan närstående såpass nära att den kan följa med om hon vill? Nu kanske hon inte alls behöver det eller är intresserad, men vissa tycker att det är lite läskigt och då kan det bli lättare med sällskap. Men ja, att alls nämna det för henne är ju det bästa att börja med, sedan om hon vill ha hjälp/stöd så kan det kollas på då.
Tyvärr är jag den som bor närmast😥, men kanske finns det någon annan hon ev kan ta med sig.
Får helt enkelt börja med att ta upp det, och hoppas att det faller i god jord 🙄
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 252
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
782
Senast: Squie
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 921
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp