Bukefalos 28 år!

Demokrati - vad är den värd?

Jag citerade åtminstone två av de inläggen tidigare som gav mig ett visst intryck av din demokratisyn, läste tråden i ett svep så det var väl kanske ett till som jag inte citerat och som jag specifikt reagerade på men jag ids inte leta upp det just nu, tråden är ju rätt lång.

Det är ändå ganska ointressant i nuläget iom att du bekräftade den demokratisynen genom att instämma i ett av lbbs inlägg tidigare som beskrev just det jag ser som bristfälligt. Så när jag redan berättat vad jag tycker, du har dina uppfattningar etc så blir det mest tjatigt att upprepa allt. Ännu mindre konstruktivt att nysta i det om du nu känner dig som ett levande frågetecken - som upplagt för tillfällen att missförstå varandra i ett gäng "och du skrev ""och jag skrev". Känner mig inte särskilt lockad av det scenariot faktiskt.

" Som gav mig ett visst intryck av din demokrati syn"
Och att jag i efterhand skulle bekräftat något ( oklart vad) genom att gilla ett inlägg.

Jag hade för sjutton inte ens diskuterat problematiken kring demokrati tidigare, utan berört det flyktigt, och så skriver du ett helt långt jävla inlägg om vad du fått för intryck att jag tyckte.
 

FNs råd för mänskliga rättigheter står ju bakom en resolution som styftar till att förbjuda kritik av religioner.

Jag skulle säga att visst skall vi lyssna på FN-kritik men inte helt okritiskt. Vi terrorstämplar ju organisationer i andra länder och skulle kunna göra liknande även inom Sverige. Då är det dock inte åsikterna utan våldsanvändande som skall granskas. Uttalade mål att störta demokratin bör kunna vara straffbart.
 
Jag hade för sjutton inte ens diskuterat problematiken kring demokrati tidigare, utan berört det flyktigt, och så skriver du ett helt långt jävla inlägg om vad du fått för intryck att jag tyckte.
Men det är just problematiken kring demokratin vi har diskuterat hela tiden!

Det är ju på grund av det flera här har en åsikt om vad som faktiskt hör hemma i en demokrati. När jag frågade dig hur långt en demokrati ska kunna gå för att rösta fram något som nazism, så skulle du försvara den möjligheten skrev du.

Du menar alltså att du inte ser ett problem i det? Du fattade alltså inte att jag såg ett problem som var själva grunden för mig att diskutera?
 
FNs råd för mänskliga rättigheter står ju bakom en resolution som styftar till att förbjuda kritik av religioner.

Jag skulle säga att visst skall vi lyssna på FN-kritik men inte helt okritiskt. Vi terrorstämplar ju organisationer i andra länder och skulle kunna göra liknande även inom Sverige. Då är det dock inte åsikterna utan våldsanvändande som skall granskas. Uttalade mål att störta demokratin bör kunna vara straffbart.
Fast i det här fallet är jag personligen mer kritisk till Sveriges val att tolka konventionen.


FN-KONVENTIONEN
Trädde i kraft 1969 och Sverige anslöt sig utan reservationer. Stadgar att anslutna stater förbinder sig att ”olagligförklara och förbjuda organisationer, samt organiserad propaganda och all annan propaganda, som främjar och uppmanar till rasdiskriminering”.

• Enligt artikel 4a ska budskap som öppet ”främjar och uppmanar till rasdiskriminering” förklaras olagligt. Enligt artikel 4b ska den ansvariga organisationen förbjudas och medlemskap i den vara brottsligt.

• Sverige anser att den svenska lagen är tillräcklig: ”Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp.”
Källa: Sydsvenskan (TT)

Från samma länk som Gry länkade till:
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/svensk-nazilinje-provocerar-fn/
 
Fast i det här fallet är jag personligen mer kritisk till Sveriges val att tolka konventionen.


FN-KONVENTIONEN
Trädde i kraft 1969 och Sverige anslöt sig utan reservationer. Stadgar att anslutna stater förbinder sig att ”olagligförklara och förbjuda organisationer, samt organiserad propaganda och all annan propaganda, som främjar och uppmanar till rasdiskriminering”.

• Enligt artikel 4a ska budskap som öppet ”främjar och uppmanar till rasdiskriminering” förklaras olagligt. Enligt artikel 4b ska den ansvariga organisationen förbjudas och medlemskap i den vara brottsligt.

• Sverige anser att den svenska lagen är tillräcklig: ”Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp.”
Källa: Sydsvenskan (TT)

Från samma länk som Gry länkade till:
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/svensk-nazilinje-provocerar-fn/

Jag är benägen att hålla med. Det skulle kanske vara bra att kunna förbjuda en organisation som SvP. Jag är inte säker på att det skulle hjälpa. Ser man internationellt finns ofta två grenar av sådana hör organisationer. En politisk och en militär/våldsam. Hur är det i andra länder som har ett förbud? Är de här problemen mindre där?

Sen är ju inte SvP förbjudna idag så polisen kan ju då inte agera som om de vore det när SvP ansöker om tillstånd att demonstrera.
 
Men det är just problematiken kring demokratin vi har diskuterat hela tiden!

Det är ju på grund av det flera här har en åsikt om vad som faktiskt hör hemma i en demokrati. När jag frågade dig hur långt en demokrati ska kunna gå för att rösta fram något som nazism, så skulle du försvara den möjligheten skrev du.

Du menar alltså att du inte ser ett problem i det? Du fattade alltså inte att jag såg ett problem som var själva grunden för mig att diskutera?
Jag har då diskuterat problematiken kring demokratiska val och att förbjuda ett parti tidigare och inte för och nackdelar med demokratin som sådan. Där fick jag ett antal åsikter tilldelade som skribenten tydligen enligt denne själv antog att jag hade.

Problem med demokratin är generella och gäller alla partier, alla partier och konstellationer av partier kan fatta beslut som upplevs som odemokratiska eller rent utav är det. Det har också skett helt utan Nazisternas inblandning.
 
Senast ändrad:
Otroligt låg nivå på debatten, rena dagisnivån på dig men jag är heller inte inte förvånad. Jättekul skämt, höhö? :meh:

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/britta-svensson-far-jag-slippa-dem-nu/
Jag såg humorn i att man hämtar inflytelserika proffstyckares åsikter på samma sätt som man argumenterade i sandlådan. Och eftersom jag fjorde det själv, så var det jag som påpekade det. Men det kanske var lite svårt att förstå? Eller så förstod du alldeles för väl men kunde inte hålla dig. Jobbigt att inte kunna vinna diskussionen med vettiga argument?
 
Och vi har diskuterat konsekvenserna efter det att demokratin fått haft sin gång

Ja jag har varnat för konsekvenserna av att begränsa demokratin, liksom llb, men inte diskuterat problematik med demokrati som ideologi eller huruvida nazzarna klarar av att regera på ett demokratiskt vis.
 
Att nazister klarar av att verka politiskt inom demokratiska ramar råder ju ingen tvekan om..det är väl bara att titta på de högre tjänstemän som tidigare varit påfåglar under Hitler och nu arbetade i Västtyskland under 50 0 60 talet. De uppbar roller som domare, borgmästare, poliser etc etc.
 
Att nazister klarar av att verka politiskt inom demokratiska ramar råder ju ingen tvekan om..det är väl bara att titta på de högre tjänstemän som tidigare varit påfåglar under Hitler och nu arbetade i både öst o Västtyskland under 50 0 60 talet. De uppbar roller som domare, borgmästare, poliser etc etc.

Jag håller med, det finns förvisso odemokratiska element i ideologin så jag kan se problemet men de behöver inte nödvändigtvis praktisera den biten. Folk kan ju också byta ideologi (eller låtsas ha en av diverse skäl som att få ett fint jobb) så de behöver inte ha kvar eller ens ha gillat nazismen.

Här är det dock första gången jag utalar någon åsikt alls i ämnet av egen maskin :banana:
 
tittade på bilder från sp:s demonstration i Stockholm.

Rätt beklämmande egentligen.
En handfullpersoner genomför i relativt god ordning sin demonstration under skydd av polisen.

Utanför polisavspärrningarna råder "järnrörens" och stenarnas diktatur.

Fattar inte vänsterpacket att de gör sig själva en björntjänst genom att förvägra andra de demokratiska rättigheterna de säger sig försvara?

Vore inte vänsterpacket där, skulle högerpackets marsch inte gett mer än en notis i någon lokalblaska, SP;s PR-ansvarige måste jubla...
 
tittade på bilder från sp:s demonstration i Stockholm.

Rätt beklämmande egentligen.
En handfullpersoner genomför i relativt god ordning sin demonstration under skydd av polisen.

Utanför polisavspärrningarna råder "järnrörens" och stenarnas diktatur.

Fattar inte vänsterpacket att de gör sig själva en björntjänst genom att förvägra andra de demokratiska rättigheterna de säger sig försvara?

Vore inte vänsterpacket där, skulle högerpackets marsch inte gett mer än en notis i någon lokalblaska, SP;s PR-ansvarige måste jubla...
Den tänkande delen av vänsterpacket vet säkert precis vad dom gör.
Jag såg inte samma som du , jag såg tusentals fredliga motdemonstranter o en liten klick våldsaktivister.
PL
 
Den tänkande delen av vänsterpacket vet säkert precis vad dom gör.
Jag såg inte samma som du , jag såg tusentals fredliga motdemonstranter o en liten klick våldsaktivister.
PL
Nu var där ju förutom brunt pack och rött pack även stor grupp som till största delen tillhör vänstersidan men som inte deltog i våldet utan passiva , genom sin närvaro gav det stöd.
Jag vet att den absoluta majoriteten inte använder våld.
Men det ändrar inte det faktumet att även deras närvaro gynnar SP rent pr-mässigt
Men som det gamla ordspråket säger: - säg mig vem du umgås med så kan jag säga dig vem du är....
 
Jag sätter inga partietiketter på vanligt folk som lugnt vill demonstrera mot nazisterna!
Känns som om folkmassan tog udden ur våldsvänsterns aktion.
PL
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 390
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp