Bukefalos 28 år!

Demokrati - vad är den värd?

Jag såg humorn i att man hämtar inflytelserika proffstyckares åsikter på samma sätt som man argumenterade i sandlådan. Och eftersom jag fjorde det själv, så var det jag som påpekade det. Men det kanske var lite svårt att förstå? Eller så förstod du alldeles för väl men kunde inte hålla dig. Jobbigt att inte kunna vinna diskussionen med vettiga argument?
Vinna diskussionen, mot dig? Sorry, vi står så långt ifrån varandra att det handlar inte om att vinna någonting alls. Jag står för demokrati och mänskliga rättigheter, du för förtryck, åsiktsregistrering och politiska fångar. Hur långt du säger dig vara villig att gå för att stoppa en person utan att säga det rent ut men underförstått ger mig kalla kårar. Dig vill jag sannerligen inte möta i en mörk gränd! :eek:
 
Vinna diskussionen, mot dig? Sorry, vi står så långt ifrån varandra att det handlar inte om att vinna någonting alls. Jag står för demokrati och mänskliga rättigheter, du för förtryck, åsiktsregistrering och politiska fångar. Hur långt du säger dig vara villig att gå för att stoppa en person utan att säga det rent ut men underförstått ger mig kalla kårar. Dig vill jag sannerligen inte möta i en mörk gränd! :eek:

Det där med en mörk gränd är väl ändå att överdriva, men det är proffstyckare och vinna argumentationen så det jämnar ut sig.
 
Vinna diskussionen, mot dig? Sorry, vi står så långt ifrån varandra att det handlar inte om att vinna någonting alls. Jag står för demokrati och mänskliga rättigheter, du för förtryck, åsiktsregistrering och politiska fångar. Hur långt du säger dig vara villig att gå för att stoppa en person utan att säga det rent ut men underförstått ger mig kalla kårar. Dig vill jag sannerligen inte möta i en mörk gränd! :eek:
Nej, jag är verkligen jättevidrig. Lika vidrig som FN. Och de vill man ju inte träffa i en mörk gränd! :eek:
 
Jag såg humorn i att man hämtar inflytelserika proffstyckares åsikter på samma sätt som man argumenterade i sandlådan. Och eftersom jag fjorde det själv, så var det jag som påpekade det. Men det kanske var lite svårt att förstå? Eller så förstod du alldeles för väl men kunde inte hålla dig. Jobbigt att inte kunna vinna diskussionen med vettiga argument?

Vad är det vettiga argumentet i ditt "skämt" om att "min pappa är större än din" ?

Jag KAN förstå att man vill förbjuda nazister och deras ideologi, jag menar de utrotade MASSOR med folk pga fel gener och det är så fel det nånsin kan bli. Men det jag inte kan förstå är hur folk på allvar kan se små nazipartier som ett hot.. Att folk läser in nazi värderingar i SD för att de har medlemmar som har såna åsikter är lika skrämmande... Tror ni som är emot SD för att de har "rasistiska" värderingar på allvar att det inte finns folk med rasistiska värderingar i andra partier ? Så blåögda kan ni väl inte va ? Bara för att de "håller käften" innebär inte att de inte finns...
Som lbb så fint uttrycker det jämt. ALLA partier har smutsiga hörn. De lyfts helt enkelt bara inte fram för de är ju inte lika kul att smutskasta tex V för att va "Stalin vänliga" , då är ju SD ett betydligt enklare "mål"...
 
Som lbb så fint uttrycker det jämt. ALLA partier har smutsiga hörn. De lyfts helt enkelt bara inte fram för de är ju inte lika kul att smutskasta tex V för att va "Stalin vänliga" , då är ju SD ett betydligt enklare "mål"...

Alla partier har smutsiga hörn, ja, men alla hörn är inte lika smutsiga, en del smuts är gammal, annan ny och en del håller på att skita ner och det ordentligt just nu. SvP sparar medvetet skit i hörnet och har knappast för avsikt att varken städa eller dölja hörnet, tvärt om de visar stolt upp skräpet.

I min mening så är främsta argumentet för att inte förbjuda ett parti förutom att det är det är odemokratiskt att det fömodligen är det bästa sättet att se till att partiet växer.
 
Alla partier har smutsiga hörn, ja, men alla hörn är inte lika smutsiga, en del smuts är gammal, annan ny och en del håller på att skita ner och det ordentligt just nu. SvP har spara medvetet skit i hörnet och har knappast för avsit att varken städa eller dölja hörnet. Tvärt om de visar stolt upp skräpet.

I min mening så är främsta argumentet för att inte förbjuda ett parti förutom att det är det är odemokratiskt att det fömodligen är det bästa sättet att se till att partiet växer.

Det feta är i mitt tycke också det absoluta och ENDA anledningen till att det inte ska förbjudas.
 
Vad är det vettiga argumentet i ditt "skämt" om att "min pappa är större än din" ?

Jag KAN förstå att man vill förbjuda nazister och deras ideologi, jag menar de utrotade MASSOR med folk pga fel gener och det är så fel det nånsin kan bli. Men det jag inte kan förstå är hur folk på allvar kan se små nazipartier som ett hot.. Att folk läser in nazi värderingar i SD för att de har medlemmar som har såna åsikter är lika skrämmande... Tror ni som är emot SD för att de har "rasistiska" värderingar på allvar att det inte finns folk med rasistiska värderingar i andra partier ? Så blåögda kan ni väl inte va ? Bara för att de "håller käften" innebär inte att de inte finns...
Som lbb så fint uttrycker det jämt. ALLA partier har smutsiga hörn. De lyfts helt enkelt bara inte fram för de är ju inte lika kul att smutskasta tex V för att va "Stalin vänliga" , då är ju SD ett betydligt enklare "mål"...
Men nog är det skillnad på att ett parti har rasistiska värderingar eller att en del medlemmar har det.
PL
 
Men nog är det skillnad på att ett parti har rasistiska värderingar eller att en del medlemmar har det.
PL

Självklart men att alla prioriterar olika i ett val är ju anledningen till att det finns olika partier ? MEN det innebär ju inte att alla rasister röstar på SD, eller att alla feminister röstar på F! eftersom det självklart finns rasister och feminister i andra partier ... Och det är därför som jag vidhåller att nej jag är inte rasist för att jag röstar på SD då jag gillar deras inställning till FRAMTIDA invandring... Hade M inte stått och sagt att "hej nu ska vi släppa in allt å alla och det kommer kosta skjortan, men det har vi råd med" (vilka vi ? JAG anser inte att VI har råd med det, att andra anser det står ju för andra men "alla gillar olika") så hade jag klockrent röstat M i valet.

Och det är ju det som gör att vi har en debatt i Sverige som barkar hän, för alla som inte tänker lika (och uppenbarligen inte får tänka olika även om alla ska gilla olika) tänker fel.

Nej jag är inte rasist och det finns inget MEN ens med i slutet av den meningen. Jag anser inte att alla som invandrat ska va tvungen att utvandra, verkligen inte, då skulle ju sverige stanna, men jag anser att man bör minska asylinvandringen i fortsättningen. Jag är inte för ett "svenskt" sverige, jag är för ett FUNGERANDE sverige. Där man har råd att ta hand om sina äldre, skolan och vården. Där rika inte blir rikare och fattiga blir fattigare.
Som tur är har vi demokrati i sverige (och jag tänker också försvara den rätten) att vi får rösta på det parti som för den frågan som är viktigast för den enskilda individen.

För en miljöpartist så står MP för delfrågor som berör mest, för F! anhängare så har de frågor som berör dem mest, och jag köper att folk tycker jag är lurad som kommer rösta på SD enbart för deras invandringspolitik, men jag tycker folk som röstar på F! eller MP är lika korkade då de 2 partierna även de har helt orealistiska saker i sin politik. Men inte kastar jag sten på dem för de. Anser man att F! har just DEN viktiga kärnfrågan som just den personen är ute efter så ska den personen klockrent rösta på det partiet ... Demokrati =) Rätten att få säga sin mening !
 
Så här tycker en del SDare om den annars så omhuldade och viktiga yttrandefriheten när det riktas kritik mot SD.

http://www.interasistmen.se/granskn...-lat-om-akesson-sd-politiker-instammer-hotet/

481x302xdssdf.png.pagespeed.ic.zLesETCp77.png


Men rösta in de hatiska idioterna, det finns det gott om folk som vill.:crazy:
 
Låten med SD-kritik som uppenbarligen inte borde få spelas enligt dessa människor utan att artisten ska önskas bli utsatt för våldtäkt. Härlig syn på demokrati.

 
När de är det enda partiet som säger att de vill minska asylinvandringen och jag tycker den punkten är viktig så får jag ta baksidorna med partiet "på köpet"... Frågor på de ?

Lika mkt som jag skulle få ta de andras baksidor om jag röstar på dem.. Ett ställningstagande i mitt fall för att visa de andra partierna att "tänk till en gång till" då det ju uppenbarligen är fler (än jag som röstar på SD) som vill minska invandringen och de vill ju inte de andra partierna.

Men vilken tur att jag skrev så du får kasta lite skit på SD så fokus försvann från att "vissa får säga vad som helst men inte alla" i vår demokrati... För enligt många ska ju oliktänkande förbjudas....
 
Men vilken tur att jag skrev så du får kasta lite skit på SD så fokus försvann från att "vissa får säga vad som helst men inte alla" i vår demokrati... För enligt många ska ju oliktänkande förbjudas....

Det är ju precis det jag inte menar. Men jag tycker att det är märkligt att man känner ett så distinkt motstånd mot människor som flyr undan krig och förtryck, att man är beredd att rösta in vilka idioter som helst som sina företrädare. Kandidater som uppenbarligen inte själva är så noga med att andra ska få ha yttrandefrihet utan att bli hotade med allvarliga repressalier.

Det är min åsikt. Du får ha din. Jag kämpar för att begränsa utbredningen av främlingsfientligheten, med argumentation och information. Till syvende och sist står det alla fritt att rösta på det man vill.
 
När de är det enda partiet som säger att de vill minska asylinvandringen och jag tycker den punkten är viktig så får jag ta baksidorna med partiet "på köpet"... Frågor på de ?

Lika mkt som jag skulle få ta de andras baksidor om jag röstar på dem.. Ett ställningstagande i mitt fall för att visa de andra partierna att "tänk till en gång till" då det ju uppenbarligen är fler (än jag som röstar på SD) som vill minska invandringen och de vill ju inte de andra partierna.

Men vilken tur att jag skrev så du får kasta lite skit på SD så fokus försvann från att "vissa får säga vad som helst men inte alla" i vår demokrati... För enligt många ska ju oliktänkande förbjudas....

Visst 1/3 vill minska invandringen, vissa något, andra mer drastiskt. Men 2/3 tycker att dagens nivå eller högre är bra.

Det enda område SD garanterat får noll inflytande över, är just migrationen. Så lite bortkastat, men tycker man verkligen att en ökad främlingsfientlighet är det viktigaste av allt, så förstår jag rösten. Då finns inte andra alternativ i riksdagen.
 
Visst 1/3 vill minska invandringen, vissa något, andra mer drastiskt. Men 2/3 tycker att dagens nivå eller högre är bra.

Det enda område SD garanterat får noll inflytande över, är just migrationen. Så lite bortkastat, men tycker man verkligen att en ökad främlingsfientlighet är det viktigaste av allt, så förstår jag rösten. Då finns inte andra alternativ i riksdagen.

Ingen går väl idag ut offentligt med att vilja beskära asylinvandringen.
Samtidigt är nog de flesta medvetna om att på sikt är det en ohållbar situation.
Man har ju bla framför propåer om de andra EUstaterns oförmåga att ta sin del av ansvaret.
Det tyder nog att på sikt så kommer vi inte att kunna bibehålla dagens utveckling. En stagnation eller tom. en minskning av antalet asyl o anhöriginvandring kommer nog att ske.

1/3 är nöjda med dagens situation
1/3 vill ha en minskning.
1/3 vill ha en ökning

undrar vilken omfördelning som blir resultatet om kostnaderna och problemen ökar ytterligare.
 
Sjöberga mfl.
Hur tycker ni att integrationen har fungerat i Sverige?

Vad är er lösning på ev. problem och känslan av utanförskap och maktlöshet som vissa -företrädesvis ungdomar - känner?
Hanna Gadban (kallar sig feministisk muslim) skriver om sin oro inför en bristande
social interaktion efter ett besök i Rinkeby.
http://hannagadban.blogspot.se/2014/05/se-radikalisering-i-rinkeby-med-nya-ogon.html

För mig är det fruktansvärt och ohållbart, totalt inhumant, att låta en hel generation gå förlorad till följd av samhällets och politikernas misslyckande!
Men frågan är, VAD är lösningen?
Att "öppna sitt hjärta" låter vackert men det hjälper inte den som lever utan framtidstro i våra problemområden!

I bla. Södertälje erbjuds nyanställda förstelärare 10 000:- extra i månadslön, ändå går rekryteringen så trögt att Södertälje kommun nu förlorar det regeringsstöd som utgår till skolor i "utanförskapsområden".
Hur bryter vi den onda cirkeln så att ALLA får chans till en likvärdig skola?
(http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2549377-lon-pa-45-000-lockar-inte-larare)

Här, ett reportage ifrån 2009 som NRK har gjort om ungdomar i Göteborgs förorter.
Problem som har eskalerat, senast i natt brann det i Södertälje.


För mig är det självklart att vi ska hjälpa människor som flyr till Sverige.
Men för att kunna göra det måste vi också våga se och erkänna de problem som finns, det är bara då vi gemensamt kan finna lösningar.

Jag har inte svaren.
Men jag skriker inte heller "rasist" till den som tror att en lösning kan vara att begränsa invandringen.
Därför är jag uppriktigt nyfiken på hur ni, som jämställer SD med nazister, tänker och resonerar om det här.
 
Sjöberga mfl.
Hur tycker ni att integrationen har fungerat i Sverige?

Vad är er lösning på ev. problem och känslan av utanförskap och maktlöshet som vissa -företrädesvis ungdomar - känner?
Hanna Gadban (kallar sig feministisk muslim) skriver om sin oro inför en bristande
social interaktion efter ett besök i Rinkeby.
http://hannagadban.blogspot.se/2014/05/se-radikalisering-i-rinkeby-med-nya-ogon.html

För mig är det fruktansvärt och ohållbart, totalt inhumant, att låta en hel generation gå förlorad till följd av samhällets och politikernas misslyckande!
Men frågan är, VAD är lösningen?
Att "öppna sitt hjärta" låter vackert men det hjälper inte den som lever utan framtidstro i våra problemområden!

I bla. Södertälje erbjuds nyanställda förstelärare 10 000:- extra i månadslön, ändå går rekryteringen så trögt att Södertälje kommun nu förlorar det regeringsstöd som utgår till skolor i "utanförskapsområden".
Hur bryter vi den onda cirkeln så att ALLA får chans till en likvärdig skola?
(http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2549377-lon-pa-45-000-lockar-inte-larare)

Här, ett reportage ifrån 2009 som NRK har gjort om ungdomar i Göteborgs förorter.
Problem som har eskalerat, senast i natt brann det i Södertälje.


För mig är det självklart att vi ska hjälpa människor som flyr till Sverige.
Men för att kunna göra det måste vi också våga se och erkänna de problem som finns, det är bara då vi gemensamt kan finna lösningar.

Jag har inte svaren.
Men jag skriker inte heller "rasist" till den som tror att en lösning kan vara att begränsa invandringen.
Därför är jag uppriktigt nyfiken på hur ni, som jämställer SD med nazister, tänker och resonerar om det här.
Det gör onekligen jag med
 
@Trygg

Det finns goda exempel på integration och det finns sämre. Segregationen är ett stort bekymmer. inte i huvudsak segregationen invandrare vs infödda - utan den starka ekonomiska segregationen. Att ekonomi och geografi är tätt sammankopplade är inte bra eller naturligt.

Jag jämställer inte SD med nazister. Det finns fortfarande kandidater i SD med en nazistisk bakgrund och det är återkommande kandidater som uttrycker sig nazistiskt och rasistiskt. Jag och många med mig som analyserat principprogrammet anser att det är direkt rasistiskt. Det betyder ändå inte att alla kandidater, företrädare och väljare är rasister. Det borde bekymra dem som inte är det, men det går inte att skriva åsikten på alla automatiskt för det. Det finns små tokigheter i de flesta partiers partiprogram, som definitivt inte alla kandidater ställer sig bakom.

Att öppna sitt hjärta - hjälper verkligen dem som lever i våra problemområden! Det handlar om att öppna sitt hjärta och hitta, bygga lösningar tillsammans. Prova lösningar, dissa dem som funkar kass och utveckla dem som verkar lovande. Det är det som är politik och samhällsbyggande!

För mig är frågan om att begränsa asylinvandringen, ungefär samma typ av fråga som att begränsa antalet skolplatser till mindre än antal barn som behöver gå i skolan, eller att begränsa antalet äldrevårdplatser till färre än de som behöver. Otänkbart. Uppdraget består istället i att lösa problemet.

Eftersom anledningen till att begränsa invandringen inte alls är ekonomistisk, SD står för att man inte ska blanda kulturer, så hade det inte spelat roll för Åkesson om det var en ekonomisk succe från dag 1.

De andra partierna satsar enorma ansträngningar på att våga se, identifiera och lösa problemen i samhället, som också har med segregation och många nyanlända att göra. Men de lastar inte över på problemet på flyktingarna själva och beskriver människor som problem. Det handlar om att vi tillsammans, som ett samhälle, arbetar med lösningar. Det är en stor, stor skillnad.
 
SD-hatet mot kvinnor fortsätter utan åtgärder.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article19469840.ab

Det är verkligen svårt att det lockar en enda röst bland kvinnor. Eller män för den delen. Varför accepteras och till och med gillas svineriet av officiella representanter utan att åtgärder vidtas?

Varför är yttrandefrihet bara något enkelriktat, där man mordhotar och våldtäktshotar meningsmotståndare?

Nät-trakasserier förekommer överallt på nätet, är nog inga problem att hitta vänsterfolk, djurrättsaktivister, moderater, fotbollsdomare etc listan kan göras hur lång som helst.
SD som parti kan göra lika lite mot fenomenet som V eller M.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 371
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp