Bukefalos 28 år!

"Den andre..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

anni0301

Hur är det egentligen med dessa regler å rutiner med skilsmässobarn? Har ni samma regler hos er som de har hos den andre föräldern? hur mår barnen om de har helt olika regler?
Hos oss är det natt och dag mellan mammans hem å vårt hem.
Hos mamman (bor i lgh å ensam på veckan då hennes sambo ligger borta) får barnen spela tv-spel å kolla på tv hur mkt de vill, behöver ej borsta tänder å får lägga sig när de vill om de inte somnar i soffan. De får göra som de vill för hon orkar inte bråka med dem när de börjar gnälla. De är riktigt vilda å välter provdockor odyl i butiker om hon är med dem ute. Hon har det stentufft å mår inte bra psykiskt/trött/sliten å det utnyttjar barnen till max. De blir tjuriga å gnälliga så fort de ser henne men de älskar ju henne och hon älskar dem!

Hos oss är det regler å rutiner som gäller. Tvätta händer innan mat å efter toabesök, inget flams vid matbordet, lära sig säga tack, alltid borsta tänder 2 ggr om dan, tv mellan 18-19 på kvällen. Bedtime å saga SENAST 20. Godis på lördagar, inte säga elaka saker, inte vara uppkäftig, lyssna på vuxna, respekt för alla människor och djur.
Vi vägrar tv-spel å dator. Är hellre ute å fiskar/badar eller skickar ut barnen i trädgården för att leka själva. Använda fantasin.
Hos oss är de lugna, glada å gosiga även om vi ibland blir ovänner när de vill bestämma.


Men hur mår barnen? hur kommer deras framtid bli? De har levt så här i sex år (barnen är sex år) Jag försöker få barnens pappa att kanske prata med mamman om detta med regler å rutiner men han e så konflikt rädd. Barnen verkar ju gladare å trevligare när de är hos oss. T o m vänner å på dagis märker de skillnad på barnen från vecka till vecka.
Tar barnen skada av att leva så här, i skilda världar, varannan vecka eller är det bara jag som är "hönsmamma" ?
:confused:
 
Sv: "Den andre..."

Jag har läst en del om det här med olika regler i barnens olika familjer och enligt "experterna" så skall barn inte ha några problem med att hantera att olika regler gäller i olika miljöer. Man jämför t ex med skola och dagis som inte alltid har samma regler som barnen har i hemmet.

När det gäller ert fall så låter det som att barnen verkligen behöver regler och rutiner när de är hos er. Annars missar de ju hela den delen av uppfostran vilket nog inte hade varit så lyckat. Jag tror inte skillnaden i regler och krav skulle kunna vara skadligt för barnen men däremot är det ju frågan om den miljö som mamman erbjuder barnen är särskilt lyckad. Kanske kan barnen hantera situationen bättre just på grund av att de har strängare regler hemma hos er, jag vet faktiskt inte riktigt.
 
Sv: "Den andre..."

jag tycker att de ska bli så förvirrade :( Ena veckan är ett beteende rätt men nästa vecka är exakt samma sak fel... Hur ska man få dem trygga å säkra på sin sak? Eller blir de trygga ändå trots växlingarna?
 
Sv: "Den andre..."

Som sagt, experterna säger att det är ok med olika regler. Sen tror jag att det är viktigt att barnen kan lita på att samma sak gäller hela tiden som de är hos er så att inte reglerna ändras fast de är kvar i samma miljö. Dvs säger man ena dagen att barnen skall lägga sig kl 20 och nästa dag så är det ok om de är uppe till 20:30, då tror jag att det bli förvirrande. Annars är det nog bara att vara tydlig med att "hos oss så gör vi på detta sättet, hos mamma så är det hennes regler som gäller".
 
Sv: "Den andre..."

Det är alltid olika i olika hem.

Även om man i princip är överens om regler etc så blir det ju skillnad på hur man lever i olika familjer.

Jag märker med min 4½-åring som är borta inte varannan vecka utan mer sällan och kortare men ändå - när han kommer hem är det något dygns landning och omställning där gränserna måste testas igen som gäller.

Jaha?

Så ser ju livet ut.

Man går iland med olika saker på olika ställen.

Är man tydlig med VARFÖR man har regler och kan visa att de är för barnets skull så tror jag inte barn tar skada. Det kan vara jobbigare för föräldrar med ständiga testningar (jag inbillar mig att det blir mer testande om man har delad vårdnad) men för BARN ?

Kanske är det slitsamt att inte ha helt fasta rutiner, men å andra sidan så lär man sig att anpassa sig efter olika människor och olika miljöer.

Nu kanske det iofs är lite över gränsen ibland hos mamman i ditt ex vad som kan anses som hälsovådligt. Typ karies och bildskärmskador :crazy:
 
Sv: "Den andre..."

Tack för era svar! känns skönt att höra :bow:

Ja detta med karies har redan gett "vackra" resultat *suck* men hur gör man? Om inte pappan till barnen tar diskussionen å hon inte tar till sig av vad tandis säger - hur gör man då?

Men tack svaren iaf! Barn är mer anpassningsbara än vad jag trodde! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 963
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 396
Senast: startpompe
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp