Bukefalos 28 år!

Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

Här kan ni läsa om de reglerna STC har utfärdat för de som håller på med trav. Och de ska följas annars blir det åtgärder.


Efter avslutad tävlingskarriär
Hästägare bör på alla sätt se till att deras hästar behandlas med sympati och humanitet den dag de lämnar tävlingskarriären. Tävlingshästar bör identifieras och registreras permanent så att deras välbefinnande kan övervakas även efter "pension".


Tillåt mig småle.
Inte visste jag att just det fanns reglerat i STC regler.
Om alla regler följs lika dåligt av så många som ovanstående regel, inte konstigt att så många travhästar far illa!
Vad blir det för åtgäder när gamla uttjänta travhästar säljs för en billig peng eller för den delen ges bort gratis, till ett liv som ridhäst, många ggr en utsliten och även halt sådan?
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Tillåt mig småle.
Inte visste jag att just det fanns reglerat i STC regler.
Om alla regler följs lika dåligt av så många som ovanstående regel, inte konstigt att så många travhästar far illa!
Vad blir det för åtgäder när gamla uttjänta travhästar säljs för en billig peng eller för den delen ges bort gratis, till ett liv som ridhäst, många ggr en utsliten och även halt sådan?

Har ridfolk något i hjärnan köper man väl inte häst som är halt eller helt utsliten i lederna. Man borde ju göra en veterinärundersökning och röntga benen och kolla upp tänderna och gå igenom den om man nu är någorlunda seriös.

Och ni som tror att vi travfolk bara har hästar som tjänar pengar, hur kommer det sig då att jag själv har en sextonårig travare stående i stallet, har haft honom i åtta år och han tävlade i ungefär två år av den tiden. Han kommer inte springa in ett öre till mig.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

hur kommer det sig då att jag själv har en sextonårig travare stående i stallet, har haft honom i åtta år och han tävlade i ungefär två år av den tiden. Han kommer inte springa in ett öre till mig.

..att du gör dåliga hästaffärer??
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Har ridfolk något i hjärnan köper man väl inte häst som är halt eller helt utsliten i lederna.


Om travfolk hade något i sina hjärnor skulle väl många av de färdigtävlade travhästarna, eller för den delen de som inte är tillräckligt hållbara för tävling, aldrig komma ut till försäljning bland ridfolk.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag håller med till fullo att den diskussionen inte hör hit. Men fälttävlan är inte en helt ofarlig sport. Det har den senaste olyckstatisktiken visat. Att påstå något annat är att blunda dör sanningen. Men man har ju tagit tag i det här och förhoppningsvis skall det bli bättre både för häst och ryttare.

Men även om fälttävlan var en totalt livsfarlig sport för hästen så hade det ju inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa.

Argumentet att "De sköter sina hästar sämre än vad vi gör alltså är det okej att fortsätta att vara lite halvtaskiga mot våra hästar för de har det endå bättre än de där fältävlanshästarna" är ju helt förkastligt.

Här har du allt fått det om bakfoten, det har inte varit speciellt många hästar som förolyckats i fälttävlan utan det är RYTTARE! Faka kvarstår att de äldsta hästarna som tävlar är oftast just fälttävlanshästarna

Det jag försöker få fram när jag gör en jämförelse med annan hästsport är att alla sporter dras med sina problem. Den gången det blir förkastligt är om man sticker huvudet i sanden och struntar i dem för att någon annan har det sämre. Men det tycker jag faktiskt inte att travet gör utan snarare så tar man tag i problemet och försöker hitta en lösning.

Detta lär ju framtiden utvisa

Vill man var riktigt filosofisk så kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt att tävla med en häst överhuvudtaget, eller ens sätta ett bett i munnen på den och begära att den skall arbeta för oss.

Mvh

Tora

Ska man hårdra det så skulle det inte funnits några hästar alls i våra breddgrader
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Om travfolk hade något i sina hjärnor skulle väl många av de färdigtävlade travhästarna, eller för den delen de som inte är tillräckligt hållbara för tävling, aldrig komma ut till försäljning bland ridfolk.

Finns många som hellre slaktar, även om hästen är frisk. Men nu säger ju du i princip att ridsporten också är någon form av djurplågeri eftersom det är ju ridfolk som köper de färdigtävlade travarna och då plågas ju hästen i ridsporten. Eller? För då har den lämnat travbanan för att entra ridhuset istället. Borde hästarna inte få det bättre då? För travet är ju så hemskt.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Nu börjar du försköna fältävlan. Det finns hur mycket historier som helst om fältävlans hästarna.

Anledningen till att det tog så lång tid var att frakturen inte kunde faställas utan röntgen. Dagen efter tävlingarna så var röntgenapparaten ur funktion. Hästen var ju halt men det var inte så att den gick på tre ben. Hade man haft tillgång till kliniken under tävlingskvällen så hade man kunnat ta bilderna med en gång och inte behövt vänta.

Mvh

Tora

Djursjukhusen??? Varför väntar man om hästen har en fraktur?

Och du får gärna berätta de historier du hör om fälttävlanshästarna. Skulle vara väldigt intressant faktiskt
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Har ridfolk något i hjärnan köper man väl inte häst som är halt eller helt utsliten i lederna. Man borde ju göra en veterinärundersökning och röntga benen och kolla upp tänderna och gå igenom den om man nu är någorlunda seriös.

Och ni som tror att vi travfolk bara har hästar som tjänar pengar, hur kommer det sig då att jag själv har en sextonårig travare stående i stallet, har haft honom i åtta år och han tävlade i ungefär två år av den tiden. Han kommer inte springa in ett öre till mig.

Jag blir nyfiken på svaret på denna fråga:

Vad blir det för åtgäder när gamla uttjänta travhästar säljs för en billig peng eller för den delen ges bort gratis, till ett liv som ridhäst, många ggr en utsliten och även halt sådan?

Med tanke på de regler som du citerade tidigare! Och att säga att de "ridfolk" som köper en avdankad travare är idioter är väl att ta i, alla är väl nybörjare någon gång. Har väl mer med okunskap att göra än att man är oseriös (eller så är den som säljer hästen väldigt seriös :angel:)
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Finns många som hellre slaktar, även om hästen är frisk. Men nu säger ju du i princip att ridsporten också är någon form av djurplågeri eftersom det är ju ridfolk som köper de färdigtävlade travarna och då plågas ju hästen i ridsporten. Eller? För då har den lämnat travbanan för att entra ridhuset istället. Borde hästarna inte få det bättre då? För travet är ju så hemskt.

Speciellt många travare finns det ju faktiskt inte i ridsporten. Om det är med en endast bland 300st på en helg är det mycket!

De allra flesta säljs ju till unga tjejer som tror på allt som försäljaren försöker lura i dem
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Finns många som hellre slaktar, även om hästen är frisk. Men nu säger ju du i princip att ridsporten också är någon form av djurplågeri eftersom det är ju ridfolk som köper de färdigtävlade travarna och då plågas ju hästen i ridsporten. Eller? För då har den lämnat travbanan för att entra ridhuset istället. Borde hästarna inte få det bättre då? För travet är ju så hemskt.

Stog det inte i STC rekomendation att travhästarna bör ges ett värdigt liv efter tävlingskarriären.
All heder åt de travhästägare som låter hästarna bli pensionärer hemma på gården efter avslutad karriär.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men nu säger ju du i princip att ridsporten också är någon form av djurplågeri eftersom det är ju ridfolk som köper de färdigtävlade travarna och då plågas ju hästen i ridsporten. Eller?

Självklart, men det var ju du som skrev att STC hade regler för detta.
Vad händer med de personer inom travet som säljer sina kasserade travhästar till ridsporten?
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Olgaklara,
för varje inlägg du gör med anknytning till jämförelser med ridsport/FT, så kastar du sten i glashus och gör exakt det jag, du och flera andra i tråden argumenterat emot, dvs att trav folket istället för att bemöta kritiken riktade mot den egna grenen, försöker rättfärdiga eller jämföra genom att motställa mot en annan gren.

gör dig själv och andra en tjänst och gör inte detta därför utan håll dig till saken och ämnet som sådant.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Självklart, men det var ju du som skrev att STC hade regler för detta.
Vad händer med de personer inom travet som säljer sina kasserade travhästar till ridsporten?

Riktlinjer och regler, det där om att travarna ska få ett bra liv efter banan är ju mer sunt förnuft. Och visst, jag håller helt klart med att det finns travare som far mycket illa hos okunniga ridfolk(oerfarna) och det är absolut inte bra. Det är inte heller bra att de far illa hos okunniga travfolk heller. Ska man sälja sin travare ska man ju inte sälja den till vem som helst, tyvärr händer det att den kommer i fel händer och det är synd för hästen.

Men har man en frisk häst som inte var tillräckligt bra för travet, en ung, oförstörd häst, anser du man hellre slaktar dne eller försöker hitta ett bra hem? Ibland kan man ta miste också, en köpare som verkade så bra var kanske inte det. Är väl likadant när man säljer vanliga ridhästar, de kanske inte alltid hamnar hos rätt ägare de heller.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Stog det inte i STC rekomendation att travhästarna bör ges ett värdigt liv efter tävlingskarriären.
All heder åt de travhästägare som låter hästarna bli pensionärer hemma på gården efter avslutad karriär.

Ja, all heder åt dem eller de som verkligen försöker hitta ett bra hem till hästarna. Har som sagt själv kvar min första häst som jag har haft i åtta år nu.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag blir nyfiken på svaret på denna fråga:



Med tanke på de regler som du citerade tidigare! Och att säga att de "ridfolk" som köper en avdankad travare är idioter är väl att ta i, alla är väl nybörjare någon gång. Har väl mer med okunskap att göra än att man är oseriös (eller så är den som säljer hästen väldigt seriös :angel:)

Idioter har jag inte sagt för då vore jag väl själv en utav dem:p
Tråkigt är det i alla fall att travare hamnar hos okunniga som inte är tillräckligt duktiga ännu för att egentligen ha en häst, men de köpte den för att priset var så lågt. Tycker man ska öka värdet på ridtravaren istället. STC har ju själv gjort ett program för alternativ använding av travhästen.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Speciellt många travare finns det ju faktiskt inte i ridsporten. Om det är med en endast bland 300st på en helg är det mycket!

De allra flesta säljs ju till unga tjejer som tror på allt som försäljaren försöker lura i dem

Ja, blir de pålurad en häst är de definitivt inte mogna för att äga den. Antaligen lurar de varandra, säljaren vet inte mycket om ridning och antagligen är föräldrarna med och då talar ju de gott om dottern. Allt låter så bra, det blir försäljning men sedan blir det inte så bra. Då är frågan om det är säljarens fel eller köparens? Eller bådas?
Så här kan det gå till men det kan också gå seriöst till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Räddningstjänsten har larmats till sjön Bolen utanför Norrköping för att rädda en häst som hamnat i vattnet...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Åby ridklubb har ansökt om 500 000 kronor hos kommunens Evenemangsgrupp inför årets Norrköping international...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Söderköpingssonen, och NT-guldvinnaren, Henrik von Eckermann inledde bra i de internationella hoppningarna i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp