Bukefalos 28 år!

Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

vet inte om jag ska skratta eller gråta. jag hoppas denne veterinären får ett hedersomnämnande!! Det känns som att kanske, kanske kan travet få en liten tankeställare om vad de faktiskt utsätter hästarna för.
Galoppen är ju inte ett dugg bättre, hoppas någon granskar de spörapp jag ser i TV:n varje lördag. Kan inte fatta att det får gå till så. Skulle de rappa till hästarna så på globens hoppningar som ses av barnfamiljer skulle det bli tidningsrubriker!
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Otroligt :cool:

Fattas det en centimeter på boxutrymmet så är det bara till att fixa till det. Här går hästarna uppbundna i en onaturlig ställning , de har magsår och lungblödningar men det bara blundas för därför att pengar är inblandade :mad:
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

:rofl: *med en trött klang och mynnar ut i en djup suck*
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Ja vad ska man säga. Själv jobbar jag proffesionellt med trav och känner verkligen inte igen mig.
Och jag vill här och nu säga att finns INGEN hästsport som kan klappa sig på bröstet. INGEN INGEN!! Vi som håller på med hästar är av samma skrot och korn. Travet är inte sämre än den dressyren.
gulan
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag håller med dig! Det förekommer djurplågeri i alla hästgrenar... Tyvärr! Travet är inget sämre än något annat i många fall bättre skulle jag vilja säga...
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Ja vad ska man säga. Själv jobbar jag proffesionellt med trav och känner verkligen inte igen mig.
Och jag vill här och nu säga att finns INGEN hästsport som kan klappa sig på bröstet. INGEN INGEN!! Vi som håller på med hästar är av samma skrot och korn. Travet är inte sämre än den dressyren.
gulan


Han har ju varit banvet. på Mp så länge jag kommer ihåg. Nä inte riktigt men länge. Jag tror Mp har gjort som Kr så att hästarna är uppcheckade i defileringsvolten för att spara på tiden mellan loppen och att det är därför han surnat till? :confused:

Jag hoppas att han med sin utbildning ändå har lättare att se en hälta en gemene man.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag jobbar hos en proffstränare, och det här kallar jag verkligen att dra alla över en kam! Visst finns det röthåll, som i alla grenar. Och bettet skär in på alla hästar, inte bara travhästar. För de aktiva så är det heller inte bara pengar som spelar in. Utan det är känslan med att vara ett med hästen! Komma ner på morgonen, och höra hur hästarna gnäggar glatt. Att sitta och köra en travare tidigt en vintermorgon i snöyran. Och det där med att checken är så hårt åtdragen, så presterar inte någon häst bra om det sitter för hårt.. Och föressten så varierar det, vissa banor så får man inte ha check på när man defilerar.. BlIR SÅ TRÖTT PÅ ALLA FÖRDOMAR,. För inte fan slitar vi som vi gör alla hästskötare, amatörer,proffs endast för pengarna. Utan det är en hobby, en livstil, all credit man får när ens häst presterar bra, och då är pengarna en strunt sak i det här sammanhanget!!!!!!
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Ja vad ska man säga. Själv jobbar jag proffesionellt med trav och känner verkligen inte igen mig.
Och jag vill här och nu säga att finns INGEN hästsport som kan klappa sig på bröstet. INGEN INGEN!! Vi som håller på med hästar är av samma skrot och korn. Travet är inte sämre än den dressyren.
gulan

Men inte tillåts det då att spänna fast huvudet i en onaturlig position, och binda fast tungor vare sig inom dressyr eller hoppning....
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men inte tillåts det då att spänna fast huvudet i en onaturlig position, och binda fast tungor vare sig inom dressyr eller hoppning....
Och bara för man inte gör just det så är dressyr och hoppsporten bättre menar du?? De ägnar sig inte åt andra saker man INTE gör inom travet??
Onaturlig position......ja jag vet inte varför en dressyrhäst ska på i den dära ställnigen genom ett helt dressyrpass. (för att inte tala om rollkur) Är inte det en onaturlig ställnig? Och jo det finns en hel det grejer man spänner fast i ridhästar ochså. Graman, inspänningstyglar........
gulan
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag försvarar inte de som med tvång arbetar hästar i någon gren.
Och ja dressyr/ hoppning anser jag är bättre för det skulle ABSOLUT inte förekomma på tävling.
Ni kanske skulle anama att ha överdomare på travet för att övervaka de som behandlar hästarna illa.
Eller i och för sig skulle det väl inte hjälpa när den stora massan tiger och tycker att det är helt ok att spänna fast huvud / tunga mm mm.
Onaturlig position, menar du då när hästen sänker huvudet och går på tygeln.
Den ser jag ofta helt naturligt på travare som ej är fastspända med huvudet rätt upp i vädret.
Drt skulle definitivt inte vara tillåtet att på en dressyrtävling spänna fast huvudet för att få hästen att gå i den form som de eftersträvar.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Förbjud spel på hästsport, precis som man gjorde med hundkapplöpningarna. På så sätt slipper man hela den ekonomiska biten, och trav blir som vilken hästrelaterad hobby som helst. Fast, då får ju inte staten in några pengar.

Men i sammanhanget är 1,2 miljarder inte särskilt mkt, så de kan man ju ta igen genom ytterligare nerskärningar på offentliga sektorn och ännu mer höjning av bensinskatten... :angel:
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Du glömmer att de pengar som kommer in via spelet även är de pengar som forskare får för att forska om era RIDHÄSTAR (som för övrigt aldrig ser veterinärer när de behöver det).
Man märker väl när en travhäst är det minsta ofräsch, den hänger på en töm och springer inte lika bra i loppen, och det finns för det mesta inte någon som inte går till kliniken då och får den behandlad. Till skillnad från många ridhästar som rids på i alla fall.

Käkremmen får enligt reglementet inte vara så kort att hästen hamnar i de positionerna som beskrivs i texten, en veterinär kan också, omhan vill :devil: be dem att länga käken om det skulle vara så.

Tungband... Återigen, hästen nedan har ett på sig (förlåt humlan, blev tvungen att låna bilden, tar bort den om du vill) och det är med andra ord full rörlighet med ett tungband, till skillnad från t.ex tungfelsbett som inte är, vad jag vet, tillåtet i trav men inom ridsporten:smirk:. Tungbandet är fortfarande enbart till för att hästen inte ska få tungan över bettet och på det sättet utgöra en fara för sig själv (genom att svälja den) eller andra (den blir svårstyrd). Som sagt, travsporten har kommit otroligt mycket längre inom utrustning för hästen väl och ve och säkerheten än vad ridsporten gjort, det är dessutom trav och galoppsporten som gagnar forskningen på häst i Sverige, en forskning som även kommer ridhästarna till hjälp och som de ägarna skulle kunna, om de ville, utnyttja lika mycket som de trav och galopptränare som finns där de allra flesta kollar upp sina hästar väldigt regelbundet, ibland utan att det behöver vara något som är fel...

Jag tycker det är tråkigt när artiklar blir så färgade av journalistens egna omdömen, det är riktigt dålig journalistik (läser journalistik själv) och som journalist är man tvungen att ta reda på fakta först vilket den här människan missat.
Jag tycker det är ännu tråkigare med hästfolk vars okunnighet lyser igenom så ordentligt och inte har vett att ens fundera över fakta först...
Titta på hästen nedan. Tungbandet, ser det ut som att han inte har rörlighet?
17280565.jpg


Med det lämnar jag den här diskussionen eftersom det inte går att diskutera med så trångsynta människor som tror att vi bara slår och plågar våra hästar. Rötägg finns i alla sporter, men att tro att det bara skulle vara pengar som styr är att stoppa huvudet i sanden. Det finns mycket pengar inom trav och galoppsporten som vi som håller på med den givetvis vill åt, JUST DÄRFÖR har vi råd och vill gå till veterinären med hästarna och behandla dem när de inte mår bra. Visst finns det undantag, men de hästarna blir heller inte bra travare så det är att binda ris åt egen rygg:smirk:.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

KL

Tror nog inte att en dressyrhäst över lag kan ha lika ont som en travare och ändå prestera. En häst kan springa i smärta och spänning men lär nog inte visa upp den lösgjordhet och lätthet som man vill ha i dressyren.
Helt olkika nivå på hästarnas obehag enligt mig. och vi har travare och har jobbat bland en mass atravare. De kan ha ruggigt hemska ben, ryggar och munnar men ändå prestera -Tills de går in i väggen, blir behandlad och körs igång igen.

Exempelvis en häst som stod som en krokig vinkelhake på gången, uppenbart sned med galliga fula ben och småbölder över den strama ryggen som av strypt cirkulation. Likt förbaskat gick den ut och vann loppet. Den såg gravt deprimerad ut med huvudstänger, springrem, checkrem, tungband, och all utrustning som fick plats.
och det är hos en skickligt tränare.

Sticker ut hakan men jag tycker inte alls att travet är på samma nivå som ridningen.
För så är det alltid då det är MYCKET pengar inblandat.

Själv vill jag ha stolta lätta och helt fräsha hästar som helst kan springa rena, utan tungband, stänger, remmar och annat än lätt stöd på milt bett och med spetsade öron och pigga ögon!!
Allt annat skulle jag inte kunna se och sova gott på natten. Men man ser saker hemskt olika.. Alla älskar ju sina djur och vill dem väl..
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men inte tillåts det då att spänna fast huvudet i en onaturlig position, och binda fast tungor vare sig inom dressyr eller hoppning....

Jag håller med dig, låt hästarna köras utan en massa skit, och låt bäste häst utefter det vinna.Mn får väl ge avkall på tiderna. Och en del på pengarna.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Och ja dressyr/ hoppning anser jag är bättre för det skulle ABSOLUT inte förekomma på tävling.
Men väl på träning.........
99% av alla travhästar går helt utan checkrem hemma då de tränas, både i motion och i snabbjobb. Men det visste väl inte du??
Så checkremmen får travarna ha ca 3-5 minuter någon gång i månaden då de ska tävla, eller kanske ett test inne på banan.
Och nej......de flesta travare går inte så som du beskriver då de går utan check, dvs med krökt huvud. De går i den form de själva väljer. Ridhästar blir tvingade dit ner eftersom ryttaren hela tiden strävar efter att hästen ska ha sitt huvud så. Det är INTE en position de själva väljer -om de får dvs.
gulan
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag håller med dig, låt hästarna köras utan en massa skit, och låt bäste häst utefter det vinna.Mn får väl ge avkall på tiderna. Och en del på pengarna.

Och det är vad tränarna strävar efter. Några julgranar är inte vad man vill ha. Helst ska en travare gå utan gamascher ochså. Men vissa hästraser SKA ha skydd på alla fyra benen.......då är man duktig hästmänniska.
gulan
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag tycker det är tråkigt när artiklar blir så färgade av journalistens egna omdömen, det är riktigt dålig journalistik (läser journalistik själv) och som journalist är man tvungen att ta reda på fakta först vilket den här människan missat.
Jag tycker det är ännu tråkigare med hästfolk vars okunnighet lyser igenom så ordentligt och inte har vett att ens fundera över fakta först...
Titta på hästen nedan. Tungbandet, ser det ut som att han inte har rörlighet?
17280565.jpg

Märkligt att de som anser sig hantera sina hästar inom sporten bäst, är de som skriker högst här i tråden.
och vart får du det att journalisten gjort sina egna tolkningar? det är en ban veterinär med lång erfarenhet av travbanan och sporten, som valt att träda fram och uttala sig. så det blir lite svårt att skylla på journalisten och "alla dumma trångsynta läsare" som har "fördomar om sporten".

om du och alla i din omgivning bedriver humanitär och vettig hästhållning inom sporten. grattis till dig och dem! då¨är det väl bara att vara glad - och det borde ni också vara, eftersom kritiken då belyser de rötägg som INTE gör som ni - och förhoppningsvis bidrar till att dessa får ögonen på sig, och att ngn tittar på djurskyddet runt det hela för att täcka upp för rötäggs fallen.

ang ditt "bildbevis" säger jag bara: ok - jag har sett din bild så nu är jag övertygad om att uttalandet var felaktigt och INGEN inom sporten spänner åt tungband utan det var bara påhittat. Eftersom du visar EN bild där tungbandet inte är åtdraget menar jag. VÄLDIGT illustrativt :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Räddningstjänsten har larmats till sjön Bolen utanför Norrköping för att rädda en häst som hamnat i vattnet...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Åby ridklubb har ansökt om 500 000 kronor hos kommunens Evenemangsgrupp inför årets Norrköping international...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Söderköpingssonen, och NT-guldvinnaren, Henrik von Eckermann inledde bra i de internationella hoppningarna i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp