Bukefalos 28 år!

Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

Nu har jag skummat igenom de 50 första sidorna och kommit fram till: Det var travvänner som började med jämförelserna trav/ridgrenar, ingenstans sägs "all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna", och ingenstans sägs "ridsport var rena himelriket".
Varför inte hålla sig till det som verkligen sägs i st f att överdriva?



Då har vi problem, eftersom jag tycker att mina frågor är synnerligen viktiga, sett mot att dom omfattar uppgifterna i artikeln.
För att underlätta kommer dom här igen, nu försedda med nummer.

1 Hur hemmastadd är du i Mantorp?
2 Vad är det då för sakfel i artikeln?
3 Vad är det för fel i dom uppgifter om hantering av hästar som redovisas?
4 Vad är det för fel i dom beskrivningar av veterinärens arbetsförhållanden som redovisas?
5 Vad är det för fel i dom siffror om magsår, lungblödningar mm som redovisas? Delvis behandlat nedan!

Jag undrar alltså över om veterinärens uppgifter om hur det fungerar (fr a på Mantorp) är felaktiga, inte hur det teoretiskt ska vara på en travbana.

Var har jag talat om "skador hit och dit"?
Varken jag eller någon annan (tror jag) har beskyllt dig för att avsiktligt skada en häst. Var får du dom här tankarna ifrån? :confused:

OK, så då är uppgifterna felaktiga? Eller är vi så olika USA? "Det finns studier i USA som visar att uppemot 50 procent av kapplöpningshästarna har lungblödningar." Se f ö # 105.
Frågan är om du är relevant som standard för hur travet fungerar, eller om du tillhör dom som tar bäst hand om sina hästar? Samtidigt som jag gärna tror på dina uppgifter om dina hästar, samtidigt undrar jag över om nästan alla uppgifter i artikeln är felaktiga. Jag får liksom inte in i huvudet hur en banveterinär i så fall skulle kunna komma med dessa uppgifter.

LIA

Vadå överdriva? På bla olgaklara låter det som om alla ridhästar mer elle mindre har det jättebra och alla travhästar har det fruktansvärt.

Genom åren så har jag gjort starter på Mantorp. Det är dock inte min hemmabana. Men jag har aldrig upplevt att djurskyddet skulle vara sämre där än någon annanstans eller att det fungerar annorlunda där än på tex Halmstad.

Sakfel? Vilket sakfel menar du? Att det finns fler tillfällen än defileringsvolten att kontrollera hästarna på? Att veterinären alltid kan ge startförbud på en häst? Att veterinären alltid kan begära att få se mer av en häst?

Det är inte frågan om hur det teoretiskt skall vara på på en travbana det är frågan om hur det skall vara på en travbana.
Det kan ju faktiskt vara så att veterinären på Mantorp helt enkelt få bli lite tuffare. Jag kan säga att på de andra banorna som jag har varit på så har veterinärerna där inga som helst problem med att försena starten för att de vill se mer. Framför allt inte om det är stora lopp då är det ännu viktigare att hästarna är friska och krya. Jag skulle snarare säga att ju större lopp desto tuffare veterinär.

När det kommer till magsår så har problemet samma omfattning oberoende vilken hästsport det rör sig om. Det är inget unikt för travet. Däremot så forskas det en hel del på just magsår. Denna forskning sponsrar av bla travet.

Du kan inte jämföra USA och Sverige rakt av. Det är lite som att jämföra sjukvården i USA och här.

Det som jag inte tycker stämmer är just det att det inte finns något djurskydd. Jag säger snarare tvärtom att travet i Sverige har ett utav det starkaste djurskydden, just därför att det är så utsatt för allmänhetens granskning.

Ähum? Hur ska ni ha det? Vi, här på Buke, blir av travvännerna beskyllda för att inget veta om travet, medan du framhåller att vi, allmänheten, utsätter travet för sån ingående granskning. Det stämmer liksom inte.


Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men har man en frisk häst som inte var tillräckligt bra för travet, en ung, oförstörd häst, anser du man hellre slaktar dne eller försöker hitta ett bra hem? Ibland kan man ta miste också, en köpare som verkade så bra var kanske inte det. Är väl likadant när man säljer vanliga ridhästar, de kanske inte alltid hamnar hos rätt ägare de heller.


Jo, det är lika när man säljer vanliga ridhästar, men risken är överrepresenterad om man säljer sin travhäst. Den drar till sig en större grupp "sämre klientel".
Inte alltid, men det finns ofta en anledning till att man köper en billig häst.
Och hur många är det som är särskilt noga med var och till vilket ändamål travhästen hamnar?
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Vadå överdriva? På bla olgaklara låter det som om alla ridhästar mer elle mindre har det jättebra och alla travhästar har det fruktansvärt.


Visa mig gärna VAR jag har skrivit det????? Har väl öht inte nämnt något annat än vissa frågor ang checket och varför man int vetbes indiv

Något annat har jag INTE skrivit så blanda inte in mig i det är du snäll
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Det som jag inte tycker stämmer är just det att det inte finns något djurskydd. Jag säger snarare tvärtom att travet i Sverige har ett utav det starkaste djurskydden, just därför att det är så utsatt för allmänhetens granskning.

Ähum? Hur ska ni ha det? Vi, här på Buke, blir av travvännerna beskyllda för att inget veta om travet, medan du framhåller att vi, allmänheten, utsätter travet för sån ingående granskning. Det stämmer liksom inte.


Vad svamlar du om här? Vad är det som inte stämmer? Att ni inte är så kunniga? Att travet inte är utsatt för allmänhetens gransking? Att travet har ett utav de starkaste djurskydden?

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jodå jag har läst den ordentligt.

ang. olyckan så är det inte den första olyckan, men nu har det skapats en medial debatt, så man tittar väl på problemet lite mera pga det. Det är ju bra att det rör på sig äntligen.

Vilka andra olyckor är det du tänker på?

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men även om fälttävlan var en totalt livsfarlig sport för hästen så hade det ju inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa.

Argumentet att "De sköter sina hästar sämre än vad vi gör alltså är det okej att fortsätta att vara lite halvtaskiga mot våra hästar för de har det ändå bättre än de där fältävlanshästarna" är ju helt förkastligt.

Här har du allt fått det om bakfoten, det har inte varit speciellt många hästar som förolyckats i fälttävlan utan det är RYTTARE! Faka kvarstår att de äldsta hästarna som tävlar är oftast just fälttävlanshästarna


Vill bara förtydliga det där eftersom det tydligen inte var tillräckligt tydligt så att alla kunde förstå det. Det var klart överdrivet för att jag skulle kunna klargöra att bara för att en diciplin är sämre så rättfärdigar det inte att man inte är bättre i en annan diciplin.

Det var därför det stod "Men även om fälttävlan var.... ". Men som sagt det var tydligen inte tillräckligt tydligt. Trodde att alla skulle förstå vad jag menade.

Jag hade lika gärna kunnat skrivit: "Men även om dressyren var totalt livsfarlig för hästarna så hade det inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa". Nu valde jag fälttävlan bara för att den precis varit upp på tapeten.

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men även om fälttävlan var en totalt livsfarlig sport för hästen så hade det ju inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa.

Argumentet att "De sköter sina hästar sämre än vad vi gör alltså är det okej att fortsätta att vara lite halvtaskiga mot våra hästar för de har det ändå bättre än de där fältävlanshästarna" är ju helt förkastligt.

Vad svamlar du om

Jag skrev FAKTA! Eftersom du ville få det att framstå att hästarna dog när det är RYTTARE som omkommit förra året!!

Här har du allt fått det om bakfoten, det har inte varit speciellt många hästar som förolyckats i fälttävlan utan det är RYTTARE! Faka kvarstår att de äldsta hästarna som tävlar är oftast just fälttävlanshästarna


Vill bara förtydliga det där eftersom det tydligen inte var tillräckligt tydligt så att alla kunde förstå det. Det var klart överdrivet för att jag skulle kunna klargöra att bara för att en diciplin är sämre så rättfärdigar det inte att man inte är bättre i en annan diciplin.

Det var därför det stod "Men även om fälttävlan var.... ". Men som sagt det var tydligen inte tillräckligt tydligt. Trodde att alla skulle förstå vad jag menade.

Jag hade lika gärna kunnat skrivit: "Men även om dressyren var totalt livsfarlig för hästarna så hade det inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa". Nu valde jag fälttävlan bara för att den precis varit upp på tapeten.

Mvh

Tora


Återigen så har ju JAG inte skrivit något om travhästarnas situation :angel:
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Djursjukhusen??? Varför väntar man om hästen har en fraktur?

Och du får gärna berätta de historier du hör om fälttävlanshästarna. Skulle vara väldigt intressant faktiskt

Men man visste ju inte att det var en fraktur innan man hade röntgat. Hade man haft möjlighet att röntga omedelbart så hade man sett frakturen med en gång.

Nu kan jag inte namnen på de som tävlar i fältävlan men det var ju en artikel för inte så länge sedan om någon som red sin häst i mål fast den var skadad.

Sen att fälttävlans hästar är så slarviga med sina ben (de är så vana att hoppa igenom vissa häckhinder och att det inte är hela världen om man råkar stryka i en hov i hindret) att många barerar sina hästar för att de skall lyfta ordentligt på hovarna när de hoppar en bana.

Att i princip alla fälttävlanshästar måste värmas innan vetbesiktningarna annars går det inte igenom osv.

Att man försöker mörka alla oyckor med dödlig utgång för hästen osv.

Jag förstår att det säkert finns något rötägg inom fälttävlan som sysslar med sådant men att de flesta ryttare bryr sig om sina hästar och aldrig skulle vilja skada sin häst med flit. Samma sak med den ryttaren i artikeln. Hon visste säkert inte att hästen var så skadad som den var. För jag vet att en häst som plötsligt får en stor skada inte alltid visar det med en gång. Det fenomenet har säkert sin botten i att hästen är ett bytesdjur och att plösligt bara sluta springa skulle medföra en säker död i det vilda.

Ingen hästsport är helt ofarlig för hästen. Det finns problem inom alla sporter. Men saker och ting utvecklas åt rätt håll för det mesta.

Ta tex hoppningen för 20 år sedan var det inte helt ovanligt att barrering förekom på framhoppningsbanan (även på lätta tävlingar) utan att någon sa ett ord om det. Idag så skulle det bli värsta ramaskriet om någon gjorde så på en tävling i Sverige.

Så återigen så är min åsikt att så dåligt som veterinären försöker få det att se ut att vara är det inte. Utan snarare tvärtom. Travhästar har ett mycket starkt djurskydd, just för att det är så mycket pengar det är frågan om. Travet har helt enkelt allmänhetens skarpa öga på sig.

Men jag säger inte att det är perfekt. Ett bra förslag är faktiskt om man inte skulle kunna lobba för att få individuell besiktning innan start utöver det säkerhetsnät som redan finns.

Tror att du nämde något om fälttävlanshästars ålder i något tidigare inlägg. Inom travet så finns det en övre åldersgräns. Sen får man inte starta med sin travhäst längre inom travet. Det är 11 för ston och 12 för hingstar och valacker eller om det är 10 för ston och 11 för hingstar och valacker?. Brukar alltid blanda ihop det där. Galoppen tex har ingen sådan gräns och där finns det hästar som är äldre än så och startar.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Självklart, men det var ju du som skrev att STC hade regler för detta.
Vad händer med de personer inom travet som säljer sina kasserade travhästar till ridsporten?

Antingen blir man beskylld för att vara djurplågare för att man skickar sina hästar till slakt eller för att man säljer hästen till någon som man tror skall bry sig om den.

Det är som när jag kör kollektiv och först blir jag skälld på för att jag inte väntar på folk för att senare bli skälld på för att jag är sen och det gör att folk missar sina andra anslutningar.

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag ville inte få det att framstå som något överhuvudtaget. Det hade inget med det att göra alls. Vet faktiskt inte hur jag skall förklara det bättre än vad jag har gjort. Det bästa är att du glömmer den meningen helt och ersätter den med det här istället:

Även om utställning av hästar var totalt livsfarligt för hästarna så hade det ju inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa.

Förstår du nu vad jag försöker få fram? Gör du inte det så är jag ledsen men jag kan inte förklara på ett bättre sätt.

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

*knapplån*

Nu har det tom startats en förening för ridtravare och de har haft dressyrtävlingar även där jag bor. Allt sådant här tar tid. När vi har lokala tävlingar i hopp och dressyr i lättare klasser så är det oftast många travhästar med. I de regionala hoppklasserna så det också flertalet travhäst som är med.

Jag tror mycket väl att gamla travhästar har sin egna nich inom ridsporten. Precis som halvblod har sin, islandhästar har sin och kallblod har sin osv.

Men det är inget man skall sticka under stol med att det kan vara ett problem när man står där med sin travhäst som inte får lov att starta längre. Men jag tror att framtiden bara blir ljusare och ljusare för "gamla avdankade travhästar".

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Om travfolk hade något i sina hjärnor skulle väl många av de färdigtävlade travhästarna, eller för den delen de som inte är tillräckligt hållbara för tävling, aldrig komma ut till försäljning bland ridfolk.

Om de fick bli mullehästar bara, men ofta har ägarna ambitioner o ska hoppa o rida AR- fast de ofta har ringa egna kunskaper.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag förstår att det säkert finns något rötägg inom fälttävlan som sysslar med sådant men att de flesta ryttare bryr sig om sina hästar och aldrig skulle vilja skada sin häst med flit. Samma sak med den ryttaren i artikeln. Hon visste säkert inte att hästen var så skadad som den var. För jag vet att en häst som plötsligt får en stor skada inte alltid visar det med en gång. Det fenomenet har säkert sin botten i att hästen är ett bytesdjur och att plösligt bara sluta springa skulle medföra en säker död i det vilda.

Ingen hästsport är helt ofarlig för hästen. Det finns problem inom alla sporter. Men saker och ting utvecklas åt rätt håll för det mesta.

Tyvärr så ser jag inte dessa rötägg och de beskrivningar du ovan och tidigare i inlägget lämnat har ju inget med verklighetsförankring att göra.

Ta tex hoppningen för 20 år sedan var det inte helt ovanligt att barrering förekom på framhoppningsbanan (även på lätta tävlingar) utan att någon sa ett ord om det. Idag så skulle det bli värsta ramaskriet om någon gjorde så på en tävling i Sverige.

Detta stämmer inte! Själv red jag hoppning på den tiden och nej det var lika förbjudet då som nu att barrera och speciellt på framhoppningen!


Tror att du nämde något om fälttävlanshästars ålder i något tidigare inlägg. Inom travet så finns det en övre åldersgräns. Sen får man inte starta med sin travhäst längre inom travet. Det är 11 för ston och 12 för hingstar och valacker eller om det är 10 för ston och 11 för hingstar och valacker?. Brukar alltid blanda ihop det där. Galoppen tex har ingen sådan gräns och där finns det hästar som är äldre än så och startar.

Mvh

Tora

Jag anser inte att en över åldersgräns är något problem, ett problem är att man kör ut med hästarna i så tidig ålder. Det tycker jag är ett stort fel att man inte låter dem växa färdigt innan de fulltränas. Då hade säkert skadebilden sett annorlunda ut både på galoppen och travet
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag vet inte riktigt men ibland så käns det som om du genom gående har ganska så stora skygglappar när det kommer till ridsport.

Som tex i början när du skrev att det flesta som rider idag använder gramanen på rätt sätt. Att barrering inte var accepterat på ett helt annat sätt än vad det är idag (det var ju tom ett repotage om det på den tiden i Min Häst). Att inga rötägg finns i "din" gren osv.

Antigen väljer man att inte se eller så är man så naiv att man faktiskt inte förstår det man ser.

Men nu när jag har insett detta så börjar jag förstå en hel del av dina uttalanden i denna tråden.

Sen att dra in att hästarna börjar tränas i tidig ålder är onödigt. Det är en diskussion för sig. Men som en kort kommentar så tycker jag inte att hållbarheten är dålig på vare sig travare eller galoppörer.

Hade de varit det så hade inte problemet varit så stort med vad man skall göra med alla travhästar som har passerat åldersgränsen.

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Och här kommer det svar jag vill ha:

Precis, det svar du vill ha.
Våra dög inte, för de var inte tillräckliga snaskiga. :crazy:
Och om jag säger att jag aldrig använt mig, eller ngn jag känner, av checken som det uttalandet förespråkar så tror du mig inte, för det kan man ju inte frossa i.

Hela denna trav kontra dressyrsnacket bottnar ju i dig.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Detta är ju ett rätt tråkigt uttalande och går ju faktiskt mot de allra flesta här som försvarat travet med näbbar och klor :(


Och du försvara inte t.ex gramananvändandet? Nä visst, det var ju ingen som använder graman eller rollkur, dumt av mig.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

vilket produktivt inlägg.

det är väl artikelns innehåll vi diskuterar, och vad artikeln, rent innehållsmässigt handlar om. verkar som flera i denna tråd har väldigt svårt att greppa detta.


Men vi är flera som greppar att vi inte känner igen oss i artikeln, men det har ju ingen relevans.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

"Men vi är flera som greppar att vi inte känner igen oss i artikeln, men det har ju ingen relevans."

:D Det var faktiskt lite roligt skrivet.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Räddningstjänsten har larmats till sjön Bolen utanför Norrköping för att rädda en häst som hamnat i vattnet...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Åby ridklubb har ansökt om 500 000 kronor hos kommunens Evenemangsgrupp inför årets Norrköping international...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Söderköpingssonen, och NT-guldvinnaren, Henrik von Eckermann inledde bra i de internationella hoppningarna i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp