Bukefalos 28 år!

Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

och så fortsätter vi att styra bort från ämnet genom att belysa ngt annat i jämförelse.


Ja men, ni förstår ju inte Toras enkla, förklarande inlägg som visar hur det går till inom travet, och hur det fungerar. Då tar man till det som står till buds, liknelser med liknande situationer.
Sedan försöker du få oss att förklara en annans människas åsikter. Jag kan diffust förstå vad han är ute efter, men då jag inte känner igen mig i artikeln hur i h-e ska jag då kunna ge dig de svar du vill ha. Varför skriver du inte till vederbörande och frågar istället.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

finns en dementi från STC i NT idag.
citerar in VD för Mantorptravets kommentar:

Banveterinären är inte anställd av travsporten utan av Jordbruksverket, tidigare Djurskyddsmydigheten, och är statens kontrollant att lagar och regler följs. I det här fallet torde det vara så att Darenius kritiserar sin egen arbetsgivare och kräver ökade resurser för sin uppgift.

Med andra ord kommenterar han exakt det jag påpekat i flera inlägg här i tråden, att veterinären belyser paradoxen att han jobbar för STATEN som å djurskyddsvägnar har vissa kriteria ur djurskydds synpunkt, men upplever att han i sin yrkesroll inte får godtyckligt med verktyg och resurser för att göra sitt jobb och åtaga sig sin arbetsuppgift ur djurskydds synpunkt på ett fullgott sätt.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Här står det själv att artikeln innehåller felaktigheter. Men det som står nedan måste ju vara lögn?

Djurskyddet vid travtävlingar och träning och all annan hantering av travhästar är underställt den allmänna djurskyddslagstiftningen och travets eget reglemente, som i många fall är strängare än lagstiftningen. I grunden är det alltid travtränaren som är ansvarig för att reglerna följs för den egna hästen.


Yttersta ansvariga för kontrollen att gällande regler följs är måldomaren och banveterinären. Till sin hjälp har de övrig personal i måldomarnämnd, bandomare, ekipagekontrollant samt provtagningspersonal för dopning. Det är av yttersta vikt att detta samspel fungerar för att få en så effektiv kontroll som möjligt.




Banveterinären är inte anställd av travsporten utan av Jordbruksverket, tidigare Djurskyddsmyndigheten, och är statens kontrollant att lagar och regler följs. I det här fallet torde det vara så att Darenius kritiserar sin egen arbetsgivare och kräver ökade resurser för sin uppgift.


Mantorptravet har inga synpunkter på detta utan vi konstaterar bara att djurskyddet alltid måste garanteras enligt de föreskrifter vi har att följa. Vi beklagar dock att artikel och ledare innehåller en rad påståenden som inte är belagda samt rena felaktigheter. God journalistik hade varit att kontrollera fakta och sakförhållande innan travsporten smutskastas och ställs ut som en djurplågande verksamhet. Detta är överlämnat till STC:s överveterinär att bedöma, bemöta och besvara.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

ja enligt dig själv så är ju inte allt som står i skrift enligt med att det verkligen fungerar så eller är sant i praktiken eller hur. ;) Vaddå "här står det själv?". det är ju STC's kommentar.

att det finns fina policys och papper på lagstadgar brukar vara en självklarhet för de flesta etablerade verksamheter.

Nu skämtar jag lite med dig, men skämt åsido så är det som jag argumenterat redan från början, att travfolket verkar ha fastnat på delar i artikeln som kritiserar brister i deras verksamhet, medans jag ser huvud fokuset i artikeln att primärt ha att göra med veterinären och dennes arbetsgivare och problemställningarna däremellan. Precis som nämnda VD även kommenterar. Han verkar ha uppfattat artikeln likadant som jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Den mörka sidan av travsporten

ja enligt dig själv så är ju inte allt som står i skrift enligt med att det verkligen fungerar så eller är sant i praktiken eller hur. ;) Vaddå "här står det själv?". det är ju STC's kommentar.

att det finns fina policys och papper på lagstadgar brukar vara en självklarhet för de flesta etablerade verksamheter.

Nu skämtar jag lite med dig, men skämt åsido så är det som jag argumenterat redan från början, att travfolket verkar ha fastnat på delar i artikeln som kritiserar brister i deras verksamhet, medans jag ser huvud fokuset i artikeln att primärt ha att göra med veterinären och dennes arbetsgivare och problemställningarna däremellan. Precis som nämnda VD även kommenterar. Han verkar ha uppfattat artikeln likadant som jag.

Ja, jag förstår med artikeln, att veterinären tycker han inte får fria händer men det är ju inte sportens fel utan statens. Självklart vill man att djurskyddet ska bli ännu bättre och denna artikel kanske är en början. Men vad jag och det andra travfolket mest störde oss på var att det stod felaktigheter i artiklen som utmålade travsporten som en djurplågerisport.

Se bara vad folk skrev efter de endast läst den artiklen(på dn:s forum) att travet skulle läggas ner och att det var hemskt vad vi gjorde emot våra hästar och att pengar bara styrde. Jag tror ni ridfolk hade reagerat likadant om en sådan artikel kom ut angående ridsporten och ni tyckte det var helt fel.

f ö så har jag själv både tävlat hoppning, ridit på ridskola och haft hand om ridhästar innan jag köpte min travare så jag har ju själv varit insyltad i ridsporten och det har många andra travfolk också;)
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Vad svamlar du om här? Vad är det som inte stämmer? Att ni inte är så kunniga? Att travet inte är utsatt för allmänhetens gransking? Att travet har ett utav de starkaste djurskydden?
Inget svammel. Jag undrar över logiken. Hur kan allmänheten granska travet, när t o m vi "hästkunniga" på Buke är så okunniga så vi tydligen helst inte ens ska få kommentera trav-tidningsartiklar här. Det sista åsikten har inte just du bidragit med!

LIA
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Ja, jag förstår med artikeln, att veterinären tycker han inte får fria händer men det är ju inte sportens fel utan statens.


ja själv har jag bara diskuterat artikeln som sådan i denna tråden, och har som sagt vänt mig mot att många verkar ha missat att det som sagt handlar om veterinärens kritik mot sin arbetsgivare staten i första hand. Men staten och sporten har ju fortfarande en relation så helt separata från varann är de ju inte, men som sagt, det jag ser är primära innehållet i artikeln är veterinärens kritik mot staten. Har ej sett dn debatten osv men jag kan självklart tänka mig - det brukar bli såna debatter där när ngn fråga höjs - många röster som inte alltid är så insatta utan köper rakt av det som serveras framför dem.

Säkerligen hade ridsportgrenen som kritiserats på liknande sett väckt en liknande debatt och diskussion. Själv har jag, trots att jag är ridsport människa, inte så stort behov av att "försvara" sporten på det sättet faktiskt - jag tycker det är bra att det grandskas och kritiseras för att, som du säger, förhoppningsvis leda till debatt som leder till förbättringar för djuren på sikt. Jag känner inte att jag har ett personligt intresse av att tex förespråka ridsportens policys som helt klart brister de också i många tävlingsrelaterade fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Inget svammel. Jag undrar över logiken. Hur kan allmänheten granska travet, när t o m vi "hästkunniga" på Buke är så okunniga så vi tydligen helst inte ens ska få kommentera trav-tidningsartiklar här. Det sista åsikten har inte just du bidragit med!

LIA

Nu svamlar du bara på. Var har ni kommenterat något? Anklagat och dratt era slutsater utifrån en artikel som innehåller mycket felaktigheter. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker förklara varför och vad som är felaktigt i artikeln. Vadå för sista åsikt har jag inte bidragit med?

Du får nog lov att vidareutveckla din frågeställning. Du menar alltså att allmänheten inte har någon insyn på travtävlingarna för att vi här på Buke försöker förklara vad det är som är felaktigt i artikeln?

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag vet inte riktigt men ibland så käns det som om du genom gående har ganska så stora skygglappar när det kommer till ridsport.

Som tex i början när du skrev att det flesta som rider idag använder gramanen på rätt sätt. Att barrering inte var accepterat på ett helt annat sätt än vad det är idag (det var ju tom ett repotage om det på den tiden i Min Häst). Att inga rötägg finns i "din" gren osv.

Antigen väljer man att inte se eller så är man så naiv att man faktiskt inte förstår det man ser.

Snälla du jag har varit involverad i de flesta grenar och jag är nära släkt med flera mkt bra galopptränare. Har själv köpt flertalet fullblod från banan.

Jag ser/sett visst saker MEN idag är det betydligt bättre. Jag har tävlat aktivt under många år och även sett några av världens bästa ryttare på väldigt nära håll.

Idag är standarden betydligt högre när det gället TÄVLINGSRYTTARE! Alla de du ser är kanske inte satsande tävlingsryttare!

Barrering var INTE accepterat 1987! Och att barrera en fälttävlanshäst skulle nog ingen vilja göra :crazy:


Sen att dra in att hästarna börjar tränas i tidig ålder är onödigt. Det är en diskussion för sig. Men som en kort kommentar så tycker jag inte att hållbarheten är dålig på vare sig travare eller galoppörer.

Hade de varit det så hade inte problemet varit så stort med vad man skall göra med alla travhästar som har passerat åldersgränsen.

Mvh

Tora

Tja du hållbarheten på travare är väl något bättre än fullbloden men många fullblod har haft problem. Tror säkert att många travare också är sprutade i lederna mer än en gång!

Och jo visst hör ålder till eftersom du hävdade att de bara sprang en kort tid av sitt liv. Där skulle man behöva göra om både travet och galoppen!
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

ja själv har jag bara diskuterat artikeln som sådan i denna tråden, och har som sagt vänt mig mot att många verkar ha missat att det som sagt handlar om veterinärens kritik mot sin arbetsgivare staten i första hand. Men staten och sporten har ju fortfarande en relation så helt separata från varann är de ju inte, men som sagt, det jag ser är primära innehållet i artikeln är veterinärens kritik mot staten. Har ej sett dn debatten osv men jag kan självklart tänka mig - det brukar bli såna debatter där när ngn fråga höjs - många röster som inte alltid är så insatta utan köper rakt av det som serveras framför dem.

Säkerligen hade ridsportgrenen som kritiserats på liknande sett väckt en liknande debatt och diskussion. Själv har jag, trots att jag är ridsport människa, inte så stort behov av att "försvara" sporten på det sättet faktiskt - jag tycker det är bra att det grandskas och kritiseras för att, som du säger, förhoppningsvis leda till debatt som leder till förbättringar för djuren på sikt. Jag känner inte att jag har ett personligt intresse av att tex förespråka ridsportens policys som helt klart brister de också i många tävlingsrelaterade fall.

Nej du har uppfattat att artikeln i första hand handlar om veterinärens kritik mot sin arbetsgivare staten.

Jag uppfattar att artikeln i första han handlar om hur dåligt djurskyddet är inom travet och att ett utav problemen är att veterinären har samma arbetsgivare som denne skall kontrollera.

Många här har skrivit att vi aldrig har upplevt det som ett problem för att vi vet hur tuffa veterinärerna är mot hästar som ej är okej. Därför att djurskyddet alltid skall komma i första hand. Det står till och med i STC's regler (det var väl någon som hade gjort sig jobbet att lägga upp dem här i tråden till och med).

Hittills så har jag aldrig varit med om att en veterinär skulle dra sig för att rapportera eller stryka en häst oavsett hur stor stjärna den än är.

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Snälla du jag har varit involverad i de flesta grenar och jag är nära släkt med flera mkt bra galopptränare. Har själv köpt flertalet fullblod från banan.

Jag ser/sett visst saker MEN idag är det betydligt bättre. Jag har tävlat aktivt under många år och även sett några av världens bästa ryttare på väldigt nära håll.

Idag är standarden betydligt högre när det gället TÄVLINGSRYTTARE! Alla de du ser är kanske inte satsande tävlingsryttare!

Barrering var INTE accepterat 1987! Och att barrera en fälttävlanshäst skulle nog ingen vilja göra :crazy:

Tja du hållbarheten på travare är väl något bättre än fullbloden men många fullblod har haft problem. Tror säkert att många travare också är sprutade i lederna mer än en gång!

Och jo visst hör ålder till eftersom du hävdade att de bara sprang en kort tid av sitt liv. Där skulle man behöva göra om både travet och galoppen!

Precis som jag skrev så är åldersgränsen anledningen till att det inte finns några gamla travhästar som startar. Det var bara för det och inget annat som du tolkar det till. Ålders regeln har kommit just för att skydda hästarn från att utnyttjas när de blivit för gamla. Det är en av travet djurskyddsregel som värnar om hästarna.

Visst blir saker och ting bätte och det var ju själva poäng med det jag skrev.

Ibland så har jag en känsla av att du bara läser det du vill skall stå i inläggen på samma sätt som du bara tycker att idag är det väl ingen som rider med graman 6 dagar i veckan eller att de flesta idag använder gramanen på ett korrekt sätt.

Du skall veta att människor är otroligt påhittiga när det kommer till sätt att få hästar att hoppa högre,springa snabbbare, röra på fötterna högre oavsett vilken hästsport det gäller. Det är därför man måste ha ett bra djurskydd som fångar upp dessa avarter. Jag personligen tycker att travet har ett utav de hårdaste reglerna (men som givetvis kan bli bättre och hårdare)..

Avarter förekommer inom fälttävlan i lika stor utsträcking som det gör inom andra hästsporter. Om du inte har förstått det så är du naivare än jag trodde.

Anledningen till att det förekommer överallt är för att människor är likadana överalllt. Så fort det kommer till att vara bäst så kommer det alltid finnas människor som gör vad som helst för att bli bäst oavsett vilken sport det rör sig om.

Mvh

Tora
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Nej du har uppfattat att artikeln i första hand handlar om veterinärens kritik mot sin arbetsgivare staten.

Jag uppfattar att artikeln i första han handlar om hur dåligt djurskyddet är inom travet och att ett utav problemen är att veterinären har samma arbetsgivare som denne skall kontrollera.

Ja exakt. det är exakt samma sak jag skriver, som du sen skriver. staten kontrollerar djurskyddet nämligen.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Antingen blir man beskylld för att vara djurplågare för att man skickar sina hästar till slakt eller för att man säljer hästen till någon som man tror skall bry sig om den.


Håll med om att långt fler borde slaktas istället för att prånglas ut till ridmarknaden.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Om de fick bli mullehästar bara, men ofta har ägarna ambitioner o ska hoppa o rida AR- fast de ofta har ringa egna kunskaper.



Precis, det är det som många ggr är det tragiska. Folk ska minsann bevisa för allt och alla att de minsann kan omvända en travhäst till att bli en riktigt duktig ridhäst.
Även om de är knackiga.
Även om dess extriör gör att det blir så mycket jobbigare.

Och visst, ett fåtal har både "bra" extriör för ridning och är inte skadade, där kan det gå bra.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Du glömmer att de pengar som kommer in via spelet även är de pengar som forskare får för att forska om era RIDHÄSTAR (som för övrigt aldrig ser veterinärer när de behöver det).
Man märker väl när en travhäst är det minsta ofräsch, den hänger på en töm och springer inte lika bra i loppen, och det finns för det mesta inte någon som inte går till kliniken då och får den behandlad. Till skillnad från många ridhästar som rids på i alla fall.

Käkremmen får enligt reglementet inte vara så kort att hästen hamnar i de positionerna som beskrivs i texten, en veterinär kan också, omhan vill :devil: be dem att länga käken om det skulle vara så.

Tungband... Återigen, hästen nedan har ett på sig (förlåt humlan, blev tvungen att låna bilden, tar bort den om du vill) och det är med andra ord full rörlighet med ett tungband, till skillnad från t.ex tungfelsbett som inte är, vad jag vet, tillåtet i trav men inom ridsporten:smirk:. Tungbandet är fortfarande enbart till för att hästen inte ska få tungan över bettet och på det sättet utgöra en fara för sig själv (genom att svälja den) eller andra (den blir svårstyrd). Som sagt, travsporten har kommit otroligt mycket längre inom utrustning för hästen väl och ve och säkerheten än vad ridsporten gjort, det är dessutom trav och galoppsporten som gagnar forskningen på häst i Sverige, en forskning som även kommer ridhästarna till hjälp och som de ägarna skulle kunna, om de ville, utnyttja lika mycket som de trav och galopptränare som finns där de allra flesta kollar upp sina hästar väldigt regelbundet, ibland utan att det behöver vara något som är fel...

Jag tycker det är tråkigt när artiklar blir så färgade av journalistens egna omdömen, det är riktigt dålig journalistik (läser journalistik själv) och som journalist är man tvungen att ta reda på fakta först vilket den här människan missat.
Jag tycker det är ännu tråkigare med hästfolk vars okunnighet lyser igenom så ordentligt och inte har vett att ens fundera över fakta först...
Titta på hästen nedan. Tungbandet, ser det ut som att han inte har rörlighet?
17280565.jpg


Med det lämnar jag den här diskussionen eftersom det inte går att diskutera med så trångsynta människor som tror att vi bara slår och plågar våra hästar. Rötägg finns i alla sporter, men att tro att det bara skulle vara pengar som styr är att stoppa huvudet i sanden. Det finns mycket pengar inom trav och galoppsporten som vi som håller på med den givetvis vill åt, JUST DÄRFÖR har vi råd och vill gå till veterinären med hästarna och behandla dem när de inte mår bra. Visst finns det undantag, men de hästarna blir heller inte bra travare så det är att binda ris åt egen rygg:smirk:.



Såsant som det var sagt!:D äntligen någon som kunde säga som det var!
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

ärligt talat. Blir så förbannad när jag läser igenom den här tråden.
Varför ska allting jämföras, varför kan man inte bara komma överens om att de finns skit i alla sporter. Varför måste ridfolket kasta skit på travfolket som så klart försvarar sig med att kasta skit tillbaka o sänka sig till samma nivå.

/ En som tröttnat på alla omogna människor som hela tiden måste trycka ner andra.
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

Jag är själv ridhästmänniska men har jobbat i ett stort och känt travstall under en väldigt kort period i mitt liv.. Innan jag jobbade där hade jag en bra syn på travsporten men efteråt hade det sjunkit så lågt att jag numer mår dåligt när jag ens ser ATG-loggan.. Då var jag ALDRIG med under någon tävling utan såg bara det som försiggick hemma i stallet.
Så många vettskrämda/Stressade hästar har jag nog aldrig sett.. Och jag tyckte de allra flesta blödde ganska rejält ur munnen efter varje träningspass.. Det tom skrattades åt det :crazy: "Stoppa in duschslangen i munnen på han bara och skölj.. Hö Hö hö"

Jag klarade inte av att se detta sätt att hantera hästarna på (mycket sparkar, slag och skrikande) och ifrågasatte stallägare och tränare vilket resulterade i att jag ganska snabbt inte var välkommen tillbaka..

Dock tror jag kanske inte att ALLA har en sådan här tillvaro men tyvärr tror jag att det är rätt många.


och jag praktiserade i ett känt galoppstall, hästarna gick med tre skor, samma sadel på alla, fick inte gå i hagen mer än en timme om dagen, stressreds och INGEN av hästarna gick att hantera för de va fullständigt tokiga.

Så nu kan jag inte titta åt ett fullblod, jag menar, Alla måste ju behandla dem så illa...Herregud.

Jag har spenderat tid på ridskolor, där hästarna sågades, blev sparkade i sidorna av sporrar och ungar som klappade till dem med spöt för att få dem framåt, självklart uppmuntrade av ridläraren för att ponnyn skulle gå fram.

Jag kan inte se åt en ridskola, jag menar, alla måste behandla dem så. eller iaf många.

Har varit i ett dressyrstall, de reds endast i en paddock, de hade hjälptygel på hjälptygel. Sporrar som nötes mot sidorna och händer som sågade ner huvudet.

Alla dressyrhästar rids så.

har en känd hoppryttare/tränare i närheten av där jag bor. han har dåligt rykte för han är långt ifrån snäll emot sina hästar. då måste ju alla vara sånna?

trångsynt...
 
Sv: Den mörka sidan av travsporten

och jag praktiserade i ett känt galoppstall, hästarna gick med tre skor, samma sadel på alla, fick inte gå i hagen mer än en timme om dagen, stressreds och INGEN av hästarna gick att hantera för de va fullständigt tokiga.

Så nu kan jag inte titta åt ett fullblod, jag menar, Alla måste ju behandla dem så illa...Herregud.

Jag har spenderat tid på ridskolor, där hästarna sågades, blev sparkade i sidorna av sporrar och ungar som klappade till dem med spöt för att få dem framåt, självklart uppmuntrade av ridläraren för att ponnyn skulle gå fram.

Jag kan inte se åt en ridskola, jag menar, alla måste behandla dem så. eller iaf många.



Har varit i ett dressyrstall, de reds endast i en paddock, de hade hjälptygel på hjälptygel. Sporrar som nötes mot sidorna och händer som sågade ner huvudet.

Alla dressyrhästar rids så.

har en känd hoppryttare/tränare i närheten av där jag bor. han har dåligt rykte för han är långt ifrån snäll emot sina hästar. då måste ju alla vara sånna?

trångsynt...

Där satt den! :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Räddningstjänsten har larmats till sjön Bolen utanför Norrköping för att rädda en häst som hamnat i vattnet...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Åby ridklubb har ansökt om 500 000 kronor hos kommunens Evenemangsgrupp inför årets Norrköping international...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Söderköpingssonen, och NT-guldvinnaren, Henrik von Eckermann inledde bra i de internationella hoppningarna i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp