Bukefalos 28 år!

Den ultimata travarexteriören...

Sv: Den ultimata travarexteriören...

Har fått mina hästar utdömda många ggr av "expertisen"
Så nu vill jag självklart höra (eller kanske se) :rofl: bukefalisternas utlåtande!

2717986.jpg


2717987.jpg
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jag vet inte riktigt hur jag ser det, men jag såg det direkt jag såg bilden, behövde inte leta så vad det är är så måste det vara tydligt iallafall.
Det är mitt jobb liksom, att hitta felen på hästar och sen laga det, konstigare vore om jag inte såg det.:o
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Sissan skrev:
Eftersom hon blev "Best in show" som tvååring så rörde hon sig ju riktigt bra med alltså, så då undrar jag hur hon gått som travhäst om hon nu ens är tränad för det?? Skulle vara kul att veta hur "Best in show" hästarna blir som travare...:)
Satt och velade mellan mkt god och god på rastyp men var inte säker på könet och hade det varit en hingst så hade inte mkt god varit riktigt rätt...:D

0:- insprunget!
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=468367
Rapporterad för orent trav i Premielopp. Hon vill mer än hon kan på banan.
Hemma såg/kändes hon "Oslagbar" Men blev till slut bara hetare och hetare.
Och efter ett par hältor har hon nu påbörjat sin omskolning till ridhäst!
Men ska helt klart betäckas senare!
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Djurjouren skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag ser det, men jag såg det direkt jag såg bilden, behövde inte leta så vad det är är så måste det vara tydligt iallafall.
Det är mitt jobb liksom, att hitta felen på hästar och sen laga det, konstigare vore om jag inte såg det.:o

Menar du att hästen har pålagringar trots att röntgen inte visar detta ?

Jag är mycket skeptisk till att man kan eller bör ställa diagnoser via en bild.
Det man däremot tydligt kan se på nedersta bilden är att hästen du kallar hon är en han :p

OBS ! Jag menar inte att du inte skulle kunna ditt "jobb" men nog vill du väl se och känna hästen "live" i alla fall ????
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Det ser ut som pålagringar , ja.Om jag har rätt eller fel har jag ingen aning om.För mig är det en kul hobby att att kunna "SE".Förvånande ofta har jag rätt, ingen aning om varför.

Självklart ska man inte ställa en slutgiltlig diagnos genom en bild, men man kan få lite tips om vad man ska leta efter IRL iallafall.

Hon eller han, jag kollade inte så noga, letade mest på psyket och hälsan,det var ju inte så populärt i tården att göra könsuppdelningar märkte jag :angel: . Jag brukar kalla hästar DEN men det brukar inte ägare uppskatta, det blir så opersonligt då:o

Att se en häst live ger givetvis bättre möjligheter att hitta fel, lättare att klämma och känna då.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Få höra vad ni säjer om den här då...
Rut.jpg

Hur ser han ut, kan han trava eller är han bättre ridhäst, ev skador...???
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Djurjouren skrev:
Det ser ut som pålagringar , ja.Om jag har rätt eller fel har jag ingen aning om.För mig är det en kul hobby att att kunna "SE".Förvånande ofta har jag rätt, ingen aning om varför.

.

Att se vissa exteriöra saker är en sak, men att ställa diagnoser utifrån en bild är en helt annan.

En häst kan se ut att stå under sig/bakom sig/spänna sig om den är på väg att börja röra sig just när man fotar, skuggor kan göra bilden missvisande, en liten mjuk utgjutning kan se ur som ett stort överben osv osv osv

Hästen på bilden var ju röntgad och utan pålagringar, då tror jag att bilden ljuger...inte röntgen.

Återigen vill jag poängtera att jag inte säger att du saknar "blick", men jag anser att man behöver mer information innan man kan måla upp en skadebild. Ser du spänningar på ett ställe behöver ju inte det primära problemet sitta just där.

Alltså tycker jag att man kan se vissa exteriöra saker (hur hästen är byggd) via en bild, men inte utifrån en bild ställa en diagnos.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Ruggigt fin häst i mycket fin författning tycker jag :bow: ....om han är skadad eller inte låter jag vara osagt.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Ingen som har något att säga om Ella ? :(

Jag misslyckas jäämt med att ladda upp bilderna .. så återigen säger jag att bilder finns på http://Rigolette.fotogalleriet.se klicka vidare på . Ella Marine :) Vore jättekul om ni kunde kommentera !
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Kan ju försöka men tyvärr så har du rätt dåliga bilder att beskriva henne ifrån.....:crazy: Hur som helst så utgår jag från dessa två i vart fall..
1624429.jpg
1624435.jpg

God rastyp, feminin.
vackert huvud,
välformad hals,
kort manke,
djup brant bog,
djup bål,
kort rygg,(kanske ngt sänkt alternativt dåligt musklad?)
långt toppigt kors,
överbyggd,
välbenad från sidan.
Harmonisk men kanske något avvaktande? häst i fint skick.
Rätt välstammat sto det där såg jag, så jag hoppas du tar föl på henne sen..?? ;)
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Sissan skrev:
God rastyp, feminin.
vackert huvud,
välformad hals,
kort manke,
djup brant bog,
djup bål,
kort rygg,(kanske ngt sänkt alternativt dåligt musklad?)
långt toppigt kors,
överbyggd,
välbenad från sidan.
Harmonisk men kanske något avvaktande? häst i fint skick.
Rätt välstammat sto det där såg jag, så jag hoppas du tar föl på henne sen..?? ;)

:bow: Är mycket imponerad av dina kunskaper i exteriörbedömning. Själv saknar jag tillräckligt med kunskap för att formulera mig rätt, men när jag läser dina inlägg tycker jag att beskrivningarna stämmer mycket väl :bow:
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Hoho :O Jag är imponerad :O Lär mig ;) Heh, näe men.

Jodå, hon är på betäckning nu, hoppas hon kommer hem snart :) Eh, kanske borde nämna att jag "bara" är medryttare på henne. Men hennes ägare har skickat ner henne till självaste Järvsöfaks :) Så vi får hoppas att det blir något, Ella själv har gått 2 lopp för 2 år sedan, mer vart det inte .. Fråga mig inte varför, för det vet jag faktist ej.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Hmmm... Underlättar ju mycket om man ser hästen rakt från sidan istället för framifrån sidan iofs...:angel:
Men här kommer mina exteriör gissningar;)
välproportionerlig häst
ngt lågt ansatt hals
hög, (lång?) manke.
djup välmusklad bog,
djup bål,
rygg???? (ngt låg kanske men svårt att se...):confused:
runt välmusklat kors, (svårt att se även det...)
fransysk fram?
vinklad i hasen,
långa hovar fram
trava med luftiga rörelser....

Detta var ju jättesvårt då man inte ser från sidan men men...:o
Hur som helst så tycker jag kanske inte att hästen är nån fullpoängare men jag gillar den skarpt ändå,:love: vad är det för häst?
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Nej definitivt ingen "fullpoängare" men det är "min typ" av häst..
Han är helt kvadratisk lika lång som hög.
Utåttåad och biljarderar (lågfart) fram.
Relativt rak i hasorna. (Bilden ljuger lite)
Hovarna och Ryggen är "åtgärdade" nu, bilden är när jag nyss köpt honom.
Då tjänat 28.000:- idag ca 123.000:- (4 segrar):banana:

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=467571
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Nä det var nog tur att du la in båda bilderna.:angel: Travbilden imponerade då stort på mig, för där tyckte jag att han såg helt suverän ut. En sån häst vill jag med ha, fast jag kanske behöver mer tid för att hinna träna den med först???:p
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

vad kan du säga om denna travaren då? exteriörmässigt? vad tror du den har presterat, skador? allt du kan komma på, har sett att du är en hejjare på det här! :)

DSC03600.jpg


http://i59.photobucket.com/albums/g283/Netted/hi tyson/5c5030a8.jpg
lite bilder i rörelse
http://i59.photobucket.com/albums/g283/Netted/hi tyson/springer.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g283/Netted/hi tyson/springer2.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g283/Netted/hi tyson/springer3.jpg

detta är tyvärr de bästa jag har.
ser fram emot svar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Vet inte hur bekant du är med Lindloms "siffror" och bedömningssystem.
Men så här bedömde han:
Förväntat enl hans "Databas"
Främre Motor 6 6
Bakre Motor 6 6
Has 6 5
Ben sida 6 5
Bringa 3 4
Ben framifr 5 5
Kapacitet 5 7

Edit Första siffran är hans ,andra Databasens
 

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 358
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp