Den ultimata travarexteriören...

ghost

Trådstartare
Efter att många trådar som handlat om muskler från början haft en tendens att även glida över på ämnet exteriören skapar jag nu en tråd i detta ämne. ;)

Hur ska en travare se ut egentligen?
Mina bästa hästar har varit lite tåvida hela gänget, den inåttåade har begränsad fart (även om jag hört ett rykte om att man i USA föredrar inåttåade).

lsz skrev i en tråd att man eftersträvar långa mankar och korta ryggar?

Rakhasiga hästar är att föredra, men varför?

Bog och halsansättning? Vad är att föredra där?

Många funderingar eftersom det inte bara är blodet som springer... :D
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

ghost skrev:
Rakhasiga hästar är att föredra, men varför?

Jag kan tänka mig att man vill ha rakhasiga hästar inom travet, då de travar med mer raka bakben, och vinner mer mark. Nu har jag ingen travhäst, men däremot en ridhäst som är fruktansvärt rak i sina hasor. Det har varit jobbigt att få igenom ett ordentligt tramp i honom, han skyfflade hellre iväg med sina raka bakben. I skritten hade han ett övertramp på ca 30 cm...
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

ghost skrev:
lsz skrev i en tråd att man eftersträvar långa mankar och korta ryggar?

Det jag skrev var att "man" (föreläsaren sa så på en clinic)
vill ha en lång häst (mätt från bog till rumpa),
men ryggen ska vara kort.

Delar man upp hästen i tre delar framdel- rygg- bakdel bör då framdel och bakdel vara längre än ryggdelen.
Lång manke, liggande bog och långt kors.

Vore lättare att förklara med en bild ;)

Vad man vill ha för typ av häst är ju så individuellt, men många vill ha långa kotor (kotben) för sviktens skull, många vill ha sluttande kors och där finns en risk till synvilla igen. En häst kan ha ett sluttande kors även om den ser platt ut över rumpan. Då har den en hög svanssättning men ett sluttande kors. :idea:

Mina hästar är av varierande sort och ingen av dem stämmer med vad jag tycker är den ultimata travarexteriören.

Jätteintressant tråd Ghost :bow: :idea:

Ser fram emot att få läsa många intressanta inlägg med varierande åsikter. Nu ska jag på Elitauktionen och ta mig en titt :D
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jag slänger in en bild på en unghäst som är tänkt att bli en supertravare ;)så kan ni som kan väl diskutera hennes för och nackdelar rent exteriört?
Martha14.jpg


Denna häst har väl lång manke och långt kors väl?

Jenny
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Ut och ta en ny bild där hästen syns då, och ta den med rakt huvud och fotografen i rät vinkel mot hästen. :D

Jag har ingen bra bild heller iofs, detta är den bästa. :o

060319057.jpg


Själv stirrar jag mig så blind på denna hästs krokiga haser och på att ryggen är "lite" lång.
Hur är det med ryggar förresten? Tror ni att raka ryggar är till nackdel eller fördel? Ja, nu är det ej skadade hästar vi diskuterar.

Skador kan ju lämpligen nämnas när de tros komma från exteriöra avvikelser men vi har så många "skadetrådar" redan.

Edit: för snabb på skicka-knappen
 
Senast ändrad:
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jamtland skrev:
:angel: Bättre så här:
Martha40.jpg

Jenny

Japp... :idea:

Rent spontant vill jag ha mera liggande bogar och en längre hals. Men det är egentligen stört omöjligt att diskutera från en växande häst.

Jag har fått för mig att hästar med såna bogar är mer disponerade för spänningar i skulderpartiet?

Någon får gärna ta mig ur den villfarelsen om det är en.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Hittade en beskrivning på en hingst som jag tycker är nästintill perfekt. Han har även visat hållbarhet (tävlat många år gjort nästan 100 starter med 39% segrar och många många miljoner intjänat)

Han är 3 cm längre än vad han är hög
Exteriörbedömningen lyder:

Harmonisk kompakt hingst med uttrycksfullt huvud.
Väl ansatt hals, mycket djup i bog och bål
(bra för att få plats med lungor och hjärta), lång och låg manke och långt välmusklat kors (bra för att ryggen då blir kort och borde hålla bättre). Väl inskenad från sidan, något fransysk fram .(ingen är perfekt). Välformade hovar (viktigt med bra hovar)
Rör sig nöjaktigt korrekt (även det viktigt)

Den här typen av häst gillar just jag. Djupet är viktigt för mig och som sagt....gärna en kort rygg på en lång häst. Helst en bredgångare (ren smaksak)

Av våra tre tävlingshästar är två grunda med långa ryggar och dessutom linjegångare (alltså helt tvärtemot vad jag egentligen vill ha) :crazy: :p , men de har ett hjärta av guld och det är nog trots allt det viktigaste för en amatör som jag :love:

Jag tror inte att det finns någon mall för den perfekta hästen och det är väl tur att vi tycker olika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Den här "typen" gillar jag.:D
Skiver det jag spontant ser vid första anblicken och som är positivt enligt mig :

Lagom långa kotben, lång manke, sluttande kors.....mer törs jag inte skriva och det är ju omöjligt att bedöma en häst (speciellt en unghäst) utifrån en bild.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Slänger in en bild på min jag också.

nylle1.jpg

Så får ni skriva vad ni tycker.
Hullet är jag inte nöjd med, ett par kilo till behöver hon.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jag förstår precis vad du menar, jag gillar inte typen på någon av mina egentligen förutom ettåringen. :love: Fast han räknas inte för där var målet att göra en kopia av mamman. :D

Men jag är fullständigt manisk när det gäller halsen, gemensam nämnare för alla mina som inte kunnat trava är kort och i bland dåligt ansatt hals.

Hingstar med dåligt ansatt hals går bort direkt hos mig.

Och hur är det med fötterna? Väldigt många hingstar beskrivs som trakt-trånga, är de det eller är det den som skött fötterna som gjort ett dåligt jobb? Och är det så att 85% av alla hingstarna är fransyska? I så fall borde det ju tyda på att fransyska hästar är bättre? :angel:
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Klart du törs skriva mer! Är även intresserad av att höra vad ni anser är negativt med denna häst. (det är inte min häst, har inte råd med såna värstingar, så jag tänker inte ta ett dugg illa upp... ;))
Ska se om vi kan ta någon bild på sambons travare sen också.

Jenny
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Han är 3 cm längre än vad han är hög
Exteriörbedömningen lyder:

Harmonisk kompakt hingst med uttrycksfullt huvud.
Väl ansatt hals, mycket djup i bog och bål (bra för att få plats med lungor och hjärta), lång och låg manke och långt välmusklat kors (bra för att ryggen då blir kort och borde hålla bättre). Väl inskenad från sidan, något fransysk fram .(ingen är perfekt). Välformade hovar (viktigt med bra hovar)
Rör sig nöjaktigt korrekt (även det viktigt)

Har du ingen bild? Skulle vara intressant att se!

Jenny
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jamtland skrev:
Hur ser en dåligt ansatt hals ut?

Jenny

Jag tycker att hingstar som till exempel Deliberate Speed, Tap In och Spotlite Lobell :o har en halsansättning som jag inte önskar.
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jag tror inte att det finns någon mall för den perfekta hästen och det är väl tur att vi tycker olika

Jag är inte ute efter nån mall, utan att diskutera utifrån sina erfarenheter efter vad som som funkar.

Min bästa häst var 152 cm hög, hade manken mitt på ryggen (ponnylängd på ryggstycket), långa veka kotor och bra skev fram men oj vad hon kunde springa.
SÅNA vill jag ha flera av... :D
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

lsz skrev:
Det jag skrev var att "man" (föreläsaren sa så på en clinic)
vill ha en lång häst (mätt från bog till rumpa),
men ryggen ska vara kort.

Delar man upp hästen i tre delar framdel- rygg- bakdel bör då framdel och bakdel vara längre än ryggdelen.
Lång manke, liggande bog och långt kors.

Ryggen bör inte vara längre än 30% av hästens längd. Så då blir det ju som "din formel" sånär som på 3 %
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jamtland skrev:
Klart du törs skriva mer! Är även intresserad av att höra vad ni anser är negativt med denna häst. (det är inte min häst, har inte råd med såna värstingar, så jag tänker inte ta ett dugg illa upp... ;))
Ska se om vi kan ta någon bild på sambons travare sen också.

Jenny

Kan tycka att det är lite för kort mellan höftknölen och svansen (plats för muskler) men den är ju 1 år... enda negativa som jag ser iaf

Positivt är ju benen och djupet i bogen m,m
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Jag är skitskraj för små hästar, de har aldrig fungerat för mig... Ändå har jag en som är 145 cm hög och en som är 148... Runt 160 i mankhöjd vill jag ha dem...

I övrigt gärna lite fransyska i benen, hade dock en som var lite extremt fransysk och slog sönder framknäna hela tiden, blev ingen travare av den..

Längden på rygg kontra manke och kors har jag faktiskt aldrig tänkt på så det var ny läsning för mig:idea: däremot tycker jag att de hästar som funkat bäst som jag har kört/tränat/ sett är ganska välproportionerliga, hvudet passar med hals och kropp... Har ni några erfarenheter av det?
 
Sv: Den ultimata travarexteriören...

Hur menar du med djupet i bogen?

Jenny- som tycker detta är vansinnigt intressant!:D
 

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 278
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp