Denna psykvård

Jag har erfarenheten att slutenvård är för det mest akuta, i TS fall alltså att förhindra suicid. Behandling för sina problem får man inom öppenvården, det finns inte utrymme för det på en sluten avdelning där man har patienter med bakgrund som ser väldigt olika ut.

Jag fick intrycket av att personalen hade mer koll än man trodde. Jag hörde till de introverta och blev sällan störd av personalen men när jag hade läkarsamtal var det uppenbart att läkarna visste vad som hände på avdelningen. När jag var inlagd så var det två patienter som påverkade varandra negativt(just vad gäller ätstörningar) så pass att den ena fick flytta till en annan avdelning. Den andra blev sondmatad till slut. Så visst hade de koll på i vilken mån folk åt men jag kan tänka mig att det är svårare att se om folk dricker eller inte. Åtminstone om man inte har övervakning dygnet runt.
 
Citerad från en läkare "vi släcker akuta bränder, eftersläckningsarbetet finns det andra som har hand om" ...säger en del tycker jag.
 
Citerad från en läkare "vi släcker akuta bränder, eftersläckningsarbetet finns det andra som har hand om" ...säger en del tycker jag.

Det tragiska är bara det att det inte blir något eftersläckningsarbete för många patienter. En del har inte ens en öppenvårdskontakt att vända sig till när de skrivs ut från "psyket", utan bara fem recept och ett telefonnummer till mobila teamet.
 
Psyk vården är katastrofalt dålig i många fall. Man har sparat och sparat och det går ut på anbud och nytt anbud tas in gen om ex 3 till 5 år =många gånger ny personal som inte känner till vårdtagarna i bland är det bra att se saker med nya ögon i bland är det bra att ha några ga personal som känner till. Den många gånger kunniga äldre personalen bort vald och yngre som förhoppningsvis har rätt utbildning men inte har lika mycket livserfarenhet har fått ta plats. Man behöver en mix av åldrar o kunnande i personalen. Öppenvåren är katastrofal i dagen psykvåd enl min åsikt. Men det är som sagt inte alla som får den kontakten heller fast det verkligen behövs.

Och är det "tyst o lugnt" på avd borde du kunna få lite tid med personalen. Sen klart att du behöver hjälp mot ex ångest. Då ringer du på klockan och säger jag behöver lite tid med någon nu jag har ångest! Det brukar hjälpa att prata med någon då brukar det lätta som exempel.
Hoppas att du får hjälp och att du mycket snart mår bättre!
Kram
Pudlan
 
Samtidigt kan man faktiskt börja undra när ts är i tillräckligt gott skick för att skriva en sådan tråd på Buke men inte för att dricka vatten.
Kan du berätta vart dessa regler står för hur man ska bete sig och hur man ska må dåligt? För dom har jag nog missat. Kan du förklara då du som vet varför jag har fruktansvärt destruktiva tankar och gör destruktiva grejer och trots det orkar skriva orkar kolla nätet orkar kolla telefonen etc.

Du menar att jag inte ska kunna ena stunden skära upp hela armen, få det ihopsytt och sedan vara helt normal? Eller sekunden innan jag ska hoppa svara i telefonen när en vän ringde och fullt normalt kunna prata lastning av tokig häst? Eller bara ha fruktansvärt svårt att sluta skada mig själv genom att sluta äta och dricka och trots det ha orken att sitta och skriva på buke.

Men visst, du får mer än gärna komma till läkarmötet imorgon och berätta att det är konstigt att jag kan det ena men inte det andra och att jag borde bli utskriven. Då kanske jag kan komma ut imorgon med den hjälpen.
 
Psyk vården är katastrofalt dålig i många fall. Man har sparat och sparat och det går ut på anbud och nytt anbud tas in gen om ex 3 till 5 år
Vad menar du med anbud? Det är bara landstingen som får bedriva tvångsvård. Öppna avdelningar kan kanske vara privatdrivna men då blir det ju problem om en patient måste konverteras till LPT.
 
Aha ok... Jag kan inget om området så jag vill inte uttala mig.. Jag reagerade mest på att jag tyckte inlägget var ironiskt och inte trevligt. Men det kanske var ok..
Näe det var verkligen inte okej skrivet. Det står inte helt rätt till i huvet på många har jag märkt runt om på nätet. Värsta är ju att det nästan krävs dödsfall innan folk förstår hur allvarligt det är att håna och göra narr av folk som är i känsliga lägen.

Och ang den andra tråden tycker jag fortfarande det är okej att sätta vissa krav på psykiskt sjuka. Dåremot är det verkligen inte okej att göra narr av dom och dumförklara dom.
 
Trodde det bara gällde maten. Personalen kanske inte visste att du inte drack?
Dom har stenkoll på allt jag gör. Kan inte lämna rummet utan att dom ser och dom ser att jag inte rört drickan dom ställt in. Så till vida dom inte tror jag kan trolla tillbaka den. Och nu som sagt har dom ju reagerat men det tog sin tid. För övrigt även om det bara varit är maten det handlat om så bör dom väl vara måna om att patienter inte blir sämre under vårdtiden.
 
Vad menar du med anbud? Det är bara landstingen som får bedriva tvångsvård. Öppna avdelningar kan kanske vara privatdrivna men då blir det ju problem om en patient måste konverteras till LPT.

Öppenvården bedrivs i mitt landsting på anbud och har gjort kraftiga besparingar.
Man har även gjort kraftiga besparingar på sluten vården och vill att så många som möjligt behandlas i öppenvården då det är olika kostands ställen. Det är stora problem när man skall till öppenvården då ex journalen inte följer med automatiskt utan patienten behöver godkänna detta då det drivs privat. Är man sjuk och saknar sjukdomsinsikt så vill man ex inte at journalen skall följa med. Sen när det är nytt anbud och ny vårdgivare följer inte patienter eller journal med så då kan man missa patienter som är i öppenvården och så hände en anhörig.
Mvh
Pudlan
 
Det är stora problem när man skall till öppenvården då ex journalen inte följer med automatiskt utan patienten behöver godkänna detta då det drivs privat.

Detsamma gäller när man flyttar och byter vårdnadsgivare även om det inte är privata aktörer inblandade.
 
Kan du berätta vart dessa regler står för hur man ska bete sig och hur man ska må dåligt? För dom har jag nog missat. Kan du förklara då du som vet varför jag har fruktansvärt destruktiva tankar och gör destruktiva grejer och trots det orkar skriva orkar kolla nätet orkar kolla telefonen etc.

Du menar att jag inte ska kunna ena stunden skära upp hela armen, få det ihopsytt och sedan vara helt normal? Eller sekunden innan jag ska hoppa svara i telefonen när en vän ringde och fullt normalt kunna prata lastning av tokig häst? Eller bara ha fruktansvärt svårt att sluta skada mig själv genom att sluta äta och dricka och trots det ha orken att sitta och skriva på buke.

Men visst, du får mer än gärna komma till läkarmötet imorgon och berätta att det är konstigt att jag kan det ena men inte det andra och att jag borde bli utskriven. Då kanske jag kan komma ut imorgon med den hjälpen.
Jag tvivlar inte på att du är destruktiv och behöver hjälpen men samtidigt förstår jag att reaktionerna tidigare kom. Det betyder inte nödvändigtvis att du ska följa en mall utan att hela inlägget blev konstigt och folk som inte känner dig eller vet något om din problematik reagerade och bprde ha låtit bli att skriva. Jag kan nog någonstans se att det finns lite positivt i att du är så pass "på jorden" att du klarar av saker många andra inte klarar när de mår dåligt.
 
Jag tvivlar inte på att du är destruktiv och behöver hjälpen men samtidigt förstår jag att reaktionerna tidigare kom. Det betyder inte nödvändigtvis att du ska följa en mall utan att hela inlägget blev konstigt och folk som inte känner dig eller vet något om din problematik reagerade och bprde ha låtit bli att skriva. Jag kan nog någonstans se att det finns lite positivt i att du är så pass "på jorden" att du klarar av saker många andra inte klarar när de mår dåligt.
Jo, jag är envis och viljestark. Problemet med det är att det går åt fel håll också och då blir det galet.

Nu sätter dom dit dropp helt plötsligt. Från ingen hjälp till allt på en gång. Tråkigt att man måste gå så långt även inne på avdelningen för att få hjälp :/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
962
Senast: Badger
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp