Denna trötthet

Jag hade omega 3-brist och d-vitamin-brist när jag var mentalt trött (typ korkad kände jag mig) och sjukvården inte hittade något. Det går bra att testa genom att köpa på hälsokosten och prova, inte farligt. Dock blir jag hyperaktiv av för mkt omega 3, då kan jag inte sova.

Har du jobbat på samma ställe sen du började jobba? Ett tag hade jag ett uppdrag i en lokal där många var sjuka ofta och klagade på trötthet. Det visade sig att det var ett gammalt garage vi satt i, och det fanns troligen massa kemikalier som gjorde oss trötta och orkeslösa. Det var en tyngd som försvann från mina axlar när jag bytte jobb. Hur är det i din jobbmiljö?
 
Jag är mentalt trött.

Nämnas bör väl att jag har en aspergers diagnos.

Jag är inte helt inläst på Aspergers. Men kan det inte gå rätt mycket energi åt det sociala för dig?
Jag vet inte hur just du har det där.
Men det är väl rätt vanligt att man med Asperger blir trött av det sociala som vi alla möter i vår vardag med jobb/stall etc?
Kan det vara sån trötthet?

Eller känner du sorg/ilska etc över ngt? Biter ihop sas..
Spänningshuvudvärk, nack- och axel-värk talar ju för någon form av mental stress.
 
Jag hade omega 3-brist och d-vitamin-brist när jag var mentalt trött (typ korkad kände jag mig) och sjukvården inte hittade något. Det går bra att testa genom att köpa på hälsokosten och prova, inte farligt. Dock blir jag hyperaktiv av för mkt omega 3, då kan jag inte sova.

Har du jobbat på samma ställe sen du började jobba? Ett tag hade jag ett uppdrag i en lokal där många var sjuka ofta och klagade på trötthet. Det visade sig att det var ett gammalt garage vi satt i, och det fanns troligen massa kemikalier som gjorde oss trötta och orkeslösa. Det var en tyngd som försvann från mina axlar när jag bytte jobb. Hur är det i din jobbmiljö?
Har provat äta d-vitamin, men inte märkt någon skillnad. Men omega 3 har jag inte provat

Har jobbat på nuvarande jobb i ett år.
Arbetsmiljön är väl inte optimal för mig, då vi sitter i kontorslandskap. Men annars finns det inget att klaga på
 
Jag är inte helt inläst på Aspergers. Men kan det inte gå rätt mycket energi åt det sociala för dig?
Jag vet inte hur just du har det där.
Men det är väl rätt vanligt att man med Asperger blir trött av det sociala som vi alla möter i vår vardag med jobb/stall etc?
Kan det vara sån trötthet?

Eller känner du sorg/ilska etc över ngt? Biter ihop sas..
Spänningshuvudvärk, nack- och axel-värk talar ju för någon form av mental stress.
Har funderat på om det är aspergerm är det som spelar huvudrollen i att jag är så trött.
Har försökt ta hjälp av vården men de verkar inte kunna hjälpa mig, jag är för välfungerande
 
Har funderat på om det är aspergerm är det som spelar huvudrollen i att jag är så trött.
Har försökt ta hjälp av vården men de verkar inte kunna hjälpa mig, jag är för välfungerande

Upplever du att du känner dig stressad eller ledsen etc?
Att du spänner dig?

Har du testat avslappningsövningar/mindfulness lite regelbundet flera ggr/dag?
 
Har funderat på om det är aspergerm är det som spelar huvudrollen i att jag är så trött.
Har försökt ta hjälp av vården men de verkar inte kunna hjälpa mig, jag är för välfungerande
Jag blir så arg på sånt här. Att man måste vara jättesjuk för att få hjälp. Risken är att du går in i väggen för att du får kämpa mer än du borde behöva med sånt som andra tar för givet.

Jag har haft hjärnhinneinflammation och har fått liknande trötthet i landskap. Att jobba heltid gör mig matt för jag har svårare att sortera intrycken... Så jag försöker jobba 80 % för att vila hjärnan och orka vara social. Kolla med din chef om ni kan lösa din situation.

En helt annan grej för att bli mentalt piggare är att minska tiden du sitter framför skärm. Varje sekund är 24 gånger jobbigare för hjärnan än IRL-liv för att skärmar sänder ut så många bilder i sekunden. Man tänker inte på det men det tröttar ut.
 
Har jobbat på nuvarande jobb i ett år.
Arbetsmiljön är väl inte optimal för mig, då vi sitter i kontorslandskap. Men annars finns det inget att klaga på

Jag tror att kontorslandskapet kanske stör mer än vad du märker. Jag ligger också på autism spektrat (aldrig blivit utredd men har väldigt många av symptomen) och är väldigt sensitiv på framför allt ljud och buller. Viskande samtal från kollegor, brus från ventilation och maskiner etc etc gör mig jättetrött. För andra kan ljusstörningar vara värre. Blir även "socialt trött" fortare än folk flest. Kontorslandskap med mycket ljud, rörelse och mycket folk är enormt tröttande. Det finns rätt enkla knep att ta till: öronproppar eller hörlurar med instrumental musik, skärmar att sätta upp runt arbetsplatsen, se till att få vila även från folk (gå en sväng runt kvarteret med hörlurar på lunchen) etc.

Tränar du något? Vare sig man vill det eller ej så hjälper det faktiskt. Det är visst rätt vanligt att folk inom autismspektrat ligger lite lågt vad det gäller "fysisk förmåga" (dvs koordination, kondition, styrka) och jag hör definitivt till den gruppen. Det tar emot men jag kan märka en reell skillnad även på något så enkelt som regelbundna promenader. Och när jag ändå är inne på det fysiska: sitter du bra i din stol på jobbet? En dålig arbetsställning kan leda till spänningar i nacke och axlar och yttra sig som huvudvärk.

Var snäll mot dig själv!
 
Fästigsjukdommar känns orimligt, har aldrig haft någon fästing.

Jag har konstant ont i huvudet pga spänningshuvudvärk och ont i kroppen är vanligt
Tja, det är ju möjligt att du haft en fästing, som bara suttit en stund, och som ramlat av innan du märkt den.
Just TBE viruset avges väldigt fort när fästingen börjar suga.
De flesta fästingar jag haft genom livet, har inte haft någon längre stund på sig för att sitta kvar, och den fästing-:devil: som gav mig TBE vet jag inte att jag haft...Men i efterhand har jag gissat mig till när jag träffat på den.

Hade det nämligen ungefär som du, i flera år, när äntligen en läkare testade för "allt möjligt och omöjligt", då dök TBE-antikropparna upp...

Att jag inte vet när/var/hur fästingen dök upp, har försäkringsbolagen använt som argument för att minska min försäkringsersättning...

Även kraftiga influensor m.m. kan ge hjärntrötthet...
 
Jag blir så arg på sånt här. Att man måste vara jättesjuk för att få hjälp. Risken är att du går in i väggen för att du får kämpa mer än du borde behöva med sånt som andra tar för givet.

Jag har haft hjärnhinneinflammation och har fått liknande trötthet i landskap. Att jobba heltid gör mig matt för jag har svårare att sortera intrycken... Så jag försöker jobba 80 % för att vila hjärnan och orka vara social. Kolla med din chef om ni kan lösa din situation.

En helt annan grej för att bli mentalt piggare är att minska tiden du sitter framför skärm. Varje sekund är 24 gånger jobbigare för hjärnan än IRL-liv för att skärmar sänder ut så många bilder i sekunden. Man tänker inte på det men det tröttar ut.
Problemet med vården är också att jag har ca 1,5 timme enkel väg till vuxenhabiliteringen och den enda hjälp psykiatrin kunde hjälpa mig med var mediciner. Står även i kö till psykolog och har gjort sen i december och vet inte när jag får tid. Vårdgarantin funkar sådär. :(

Jag vågar inte riktigt erkänna för min chef att jag inte riktigt orkar jobba heltid.

Sitter nog alldeles för mycket framför tv och dator i och med att jag jobbar framför datorn.
 
Jag tror att kontorslandskapet kanske stör mer än vad du märker. Jag ligger också på autism spektrat (aldrig blivit utredd men har väldigt många av symptomen) och är väldigt sensitiv på framför allt ljud och buller. Viskande samtal från kollegor, brus från ventilation och maskiner etc etc gör mig jättetrött. För andra kan ljusstörningar vara värre. Blir även "socialt trött" fortare än folk flest. Kontorslandskap med mycket ljud, rörelse och mycket folk är enormt tröttande. Det finns rätt enkla knep att ta till: öronproppar eller hörlurar med instrumental musik, skärmar att sätta upp runt arbetsplatsen, se till att få vila även från folk (gå en sväng runt kvarteret med hörlurar på lunchen) etc.

Tränar du något? Vare sig man vill det eller ej så hjälper det faktiskt. Det är visst rätt vanligt att folk inom autismspektrat ligger lite lågt vad det gäller "fysisk förmåga" (dvs koordination, kondition, styrka) och jag hör definitivt till den gruppen. Det tar emot men jag kan märka en reell skillnad även på något så enkelt som regelbundna promenader. Och när jag ändå är inne på det fysiska: sitter du bra i din stol på jobbet? En dålig arbetsställning kan leda till spänningar i nacke och axlar och yttra sig som huvudvärk.

Var snäll mot dig själv!
Tränar inget mer än ridningen, orkar inte det. Mitt liv går ut på att jobba och ta hand om hästen.
Tror jag sitter ganska bra på jobbet, har höj och sänkbart skrivbord samt en kinarpsstol
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
545
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: Seaside
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
4 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp