Skaffa hund, hur löser folk valptiden?

Jag jobbar hemifrån 50% men första tiden tog jag semester.
Sen har jag hundarna hos min mor när jag jobbar på kontoret, de är nästan aldrig ensamma :)
 
Jag har alltid jobbat så att hundarna kunnat följa med på jobbet, eller pluggat med ett upplägg som gjort att det fungerat ändå. Sedan har jag ibland fått hjälp från personer i min närhet, men inte på ett sätt som varit avgörande för om det ska fungera med valp eller inte.

Då har jag dock alltid(!) valt jobb just för att det ska fungera med hund på något vis, antingen genom deltidsjobb, jobb nära hemmet, jobb där hunden kan vara med eller liknande. Jag skaffade hund när jag gick i gymnasiet och har vant mig vid att anpassa livet efter hundarna.
 
Min sambo studerar hemifrån och jag arbetar skift så det är alltid någon hemma. Han brukar passa på att jobba lite extra när jag jobbar kväll.
När vi båda börjar jobba kommer vi ha hunddagis och dagmatte.
Finns inte en chans i helvetet att jag skulle lämna min hund ensam hemma 6 timmar per dag varje dag 😅
Har också hund ur grupp nio, en ras som är känd för att ha svårt att vara själv. Men hade inte lämnat min supersjälvständiga, trygga hund själv så mycket heller.
 
Senaste valpen är den enda jag har skaffat som ensamstående men där hade jag hennes mamma hemma så det blir ju en helt annan grej än en valp som ska vara helt ensam. Men hade hon haft separationsångest så hade jag fått lämna tillbaks henne och det var jag beredd på.

Jag har ingen som kan passa eller hjälpa till med hundarna. Jag har en som kan passa den äldsta hunden men hon bor en timme härifrån så det blir bara i nödfall.
 
Mina hundar är själva när vi jobbar, jag har hundgård. Min förhoppning är att det ska gå ganska fort att lämna nästa valp där medan vi jobbar, den har ju sällskap av 4 andra. Jag har möjlighet att jobba hemifrån 2 dagar i veckan och ska se om jag kan få till en deal ifall valpen inte kan vara i hundgården, men jag har annars ingen hjälp. Med senaste valpen var jag arbetslös och med valpen före jobbade jag natt och han sov i bilen medan jag jobbade.
Finns inte en chans att jag skulle ha hundvakt så mina hundar inte behöver vara ensamma 6 timmar i sträck, jag har hundvakt till max 1 hund och det måste förberedas i förväg.
 
Jag skolar ut mina hundar i hundgården när de är ca 5-6 månader, innan dess har vi alltid kunnat lösa det så att de har följt med mina ex till jobbet, eller att mina föräldrar har passat.
Min partner är hantverkare och driver eget, så nu när han hade valp hade han med henne i bilen.
 
Våra lösningar har sett ut på olika sätt i olika faser i livet, med hunddagis, arbete hemifrån, och passning med hjälp av familjemedlemmar.

Jag tror det är bra att påminna sig om att inte alla som har hund nödvändigtvis har det på ett sätt som man själv skulle kalla schysst mot hunden. Så när det verkar som att ”alla andra” löser det hur lätt som helst kan det faktiskt innebära ett smidigt människoliv men en ganska sorglig hundtillvaro med många, många ensamtimmar.
 
Jag tror det är bra att påminna sig om att inte alla som har hund nödvändigtvis har det på ett sätt som man själv skulle kalla schysst mot hunden. Så när det verkar som att ”alla andra” löser det hur lätt som helst kan det faktiskt innebära ett smidigt människoliv men en ganska sorglig hundtillvaro med många, många ensamtimmar.
Så är det verkligen, tror också det är viktigt att påminna sig och att faktiskt titta hur andra löser det, om det är ett sätt en själv hade vela gjort på.
 
Vi har skaffat hund på sommaren och gått omlott med semestern. Sen jobbar jag oregelbundet och sambon kan ta med sig hunden till kontoret.
 
Jag har lyxen att min mamma passar mina hundar när jag jobbar :). Men annars hade min tanke varit att spara pengar och tagit tjänstledigt. Eller skaffa dagmatte/daghusse
 
Finns möjlighet att ta med hunden på jobbet så är ju det toppen! Jag gjorde så när jag hade flyttat hemifrån och ville skaffa en valp. Min gammelhund lämnade jag hos mina föräldrar när jag jobbade och även om de också jobbade, så kom någon alltid hem på lunchen för att mata och rasta hundar (min hund var ju uppvuxen med dessa rutiner). Mina föräldrar ville dock inte ha en till hund (de hade ju sina egna också), så när jag hittade en valp som jag ville ha så började jag med att fråga min chef om det var ok att ha med sig valpen på jobbet. Jag jobbade på en liten arbetsplats med under tio personer och öppet kontorslandskap. Min chef sa att om det var ok med de andra och ingen var allergisk så var det ok. Ingen hade något att invända, så valpen följde med mig på jobbet från och med dagen efter att jag hämtat hem henne. Alla älskade henne och min chef sa t o m en gång att hon inte gillade hundar, men min hund skulle hon kunna tänka sig att gilla.

Många tänker att sommarlovet är toppen att ha valp under, men det hänger ju på att man får tag i en valp tills dess. I min ras så föds de flesta kullar under hösten/vintern, så de som vill ha en valp till sommarlovet kan få vänta i många år... har man dessutom andra krav, som t ex specifika hälsoresultat på föräldrar, speciell färg/hårlag och en uppfödare man känner att man klickar med, så kanske det blir ännu fler år innan allt passar ihop, bara för att man hänger upp allt på att valpen ska finnas lagom till sommarlovet.
 
Med förra hunden var jag hemma ett tag, till hon var cirka 4,5 månad och då fick hon börja gå på hunddagis halvtid. Sen blev det successivt mer till hon gick vissa dagar hela dagar.
Denna hunden har jag varit hemma med hela tiden men har haft släktingar som har fått rycka in när jag har varit bortrest (syster/mamma/morbror). Jag hade en del inplanerat innan jag skaffade valp.

När vi var små så fick farmor och farfar hjälpa till med att passa valp.
 
Vi är fyra i familjen - två vuxna och två tonåringar. Fick valp vid ett lov så maken och barnen var hemma en vecka, sedan var jag ledig en vecka med valpen. Efter det slet maken med att jobba hemma (avtalat i förväg med arbetsgivaren) och passa valp medan barnen var i skolan och de tillfällen han behövde gå på möten var min mamma hundvakt. Det var dock jobbigt för maken att jobba och samtidigt rumsrenhetsträna valp så det var en lättnad när ungarna fick sommarlov och de kunde ta över valppassandet. När sommaren var slut klarade hunden vara hemma ensam cirka fyra timmar så vi pusslar med våra jobb- och skoltider tre dagar i veckan och två dagar i veckan är han på dagis vilket han älskar. Vi har även mina föräldrar samt en annan pensionär som back up när det behövs.
 
Med min förra hund hade jag dagmatte och gick ned i arbetstid till 75%. Med nuvarande hunden tog jag ut så mycket semester som möjligt sen var han på hunddagis tills han var bekväm med att vara i hundgård med sällskap av vår andra vuxna hund.
 
Vi har sett till att främst jag kunnat vara hemma med valparna och jobbat hemma/varit ledig när de var små. Har även haft med hundarna på jobb.

Även med mina äldre hundar så har jag haft dem med eller att partner varit med dem eller haft hundvakt om det blir ofta de skulle vara själva längre tider.
Eftersom jag i stort sett alltid haft 2 hundar har de ju haft sällskap och utbyte av varann. Det känns mindre jobbigt för mig att lämna 2 hundar än en ensam.
 
Har gjort lite olika med alla hundarna. Första var jag hemma med i ca 9 månader, andra var jag hemma med tills hon va 4 månader sen fick hon börja vara på dagis ihop med äldsta hunden tills hon kunde vara i hundgård med honom som sällskap. De 3 senaste har jag varit hemma med olika länge sen har de fått vara i hundgård med min äldsta tik som älskar valpar och sista är ju hennes egna avkomma så den va ju redan inskolad i hundgården när syskonen flyttat.

Hur jag gör med nästa får vi se. Beror på vilka hundar jag har hemma och om det blir en utifrån eller om jag sparar en.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp