Denna värme med hästarna

Hej!

Jag har min ute dygnet runt, men vi har turen att inte ha så mycket insekter i hagen. Nu går hon vid stallet i en hage med mycket skog så hon har skugga och skydd om hon vill- hon brukar ändå mest stå och hänga i solen *arabknäppis*. De hästar som har lösdrift eller boxar att gå in i i hagen verkar gärna vara där inne när det är varmt och soligt.

Jag lider också med de hästar som får stå ute i solgasset utan möjlighet till skydd från sol och insekter. Har lite svårt att förstå varför det är lag på vindskydd vintertid men inte sommartid.

/Lavinia
 
Vi ligger vid havet och brukar alltid ha lite vind, men de senaste veckorna har varit outhärdliga. Vi tar in alla hästar vid nio o släpper ut på eftermiddagen. Rider gör vi mitt i natten el sent på kvällen.
 
Vi har turen att ha ställen i hagarna där det i princip alltid fläktar lite. Där står de när de vilar.
Om de är i hagen där ligghallen finns, så är det där de hänger större delen av tiden då de inte betar.

Min kära make gillar prylar, och gick och köpte en bromsfälla. Jag trodde i ärlighetens namn att den inte skulle fungera något vidare, men ack vad jag bedrog mig! Den är hur effektiv som helst och har nog decimerat antalet bromsar med de utlovade 95% eller mer. (nej jag är inte återförsäljare eller har ngn koppling till någon sådan...)
På 2 dagar hade den fångat ca 150 st, vilket innebär att det är 150 färre som bråkar med hästarna. Som max kanske jag hittar 5 st som cirkulerar kring mina 3 hästar, medan resten ligger och jäser...

Min lilla streetsmarta ponny har kommit på att man kan trava bort till fällan och beta där en stund, för att bli bromsfri.

Knott och myggor är dock inte intresserade av den, så jag sprayar hästarna morgon och kväll ändå. Och så har de som behöver flyveils. Kallblodet har en enorm pannlugg, så hon får vara utan.
 
Varför är det så viktigt att hästarna har skugga på vintern?

Gissar att det var till mig?

Tja, varför ska de inte kunna välja även den tiden de går i vinterhagen? I mitt fall är hästarna dessutom täckade så då har jag ju redan tagit bort en del av deras möjlighet att reglera temperaturen själv och då känns det ju ännu värre om de inte har tillgång till skugga om det skulle slå om och blir för varmt i förhållande till hur jag täckat på morgonen.
 
Gissar att det var till mig?

Tja, varför ska de inte kunna välja även den tiden de går i vinterhagen? I mitt fall är hästarna dessutom täckade så då har jag ju redan tagit bort en del av deras möjlighet att reglera temperaturen själv och då känns det ju ännu värre om de inte har tillgång till skugga om det skulle slå om och blir för varmt i förhållande till hur jag täckat på morgonen.

fast jag fattar inte heller. vem behöver skugga under VINTERN utifrån det????
 
Våra går ute på natten istället nu. Jag ser ingen vits med att ha hästen ute dagtid i stekhett när stallet är svalare. Nu är det inga flygfän som stör dem kvällstid. Alltså får de vara ute när det är skönast ute och inne när det är skönast där.
 
fast jag fattar inte heller. vem behöver skugga under VINTERN utifrån det????

ex; det är minus 20 grader när du går hemifrån, och du ska vara ute hela dagen = du tar på sig en tjockjacka, mössa osv. väl ute så står du mitt ute på en äng och vandrar lite hit och dit hela dagen, vid middagstid kommer solen fram och gasar på ordentligt, temperaturen i solen stiger till minus 10, dvs du blir varm, svettas och solen är stark mot ögonen. står du kvar mitt ute på ängen eller går du in i skuggan?
 
ex; det är minus 20 grader när du går hemifrån, och du ska vara ute hela dagen = du tar på sig en tjockjacka, mössa osv. väl ute så står du mitt ute på en äng och vandrar lite hit och dit hela dagen, vid middagstid kommer solen fram och gasar på ordentligt, temperaturen i solen stiger till minus 10, dvs du blir varm, svettas och solen är stark mot ögonen. står du kvar mitt ute på ängen eller går du in i skuggan?


Vet inte vart du bor men vi har ingen gassande sol öh vintertid .
 
Jag bor vid Bottenvikens nordligaste punkt och här kan temperaturerna växla mellan -15 nattetid och +15 dagtid under den säsong som kallas vårvinter :).

Så det är inte helt taget ur luften, det där med behov av skugga även på vintern.
 
Våra har alltid fått gått ute som vanligt, bara att man smörjt och sprayat extra. Finns alltid någon plast i hagen där de är skugga och dom verkar inte lida av värmen i övrigt.
 
Undrar hur det fungerar med hästar utomlands på varmare breddgrader? De flesta stall jag kikat på i spanien hade inga hagar alls utan bara boxar och en "rastpaddock", dvs. hästarna inne dygnet runt. Där ingick även duschning av hästen dagligen i stallhyran. Ett av stallen hade hagar men tog in hästarna under siestan och natten. Men hur fungerar det annars med hästhållning utomlands? Går hästarna ute när det är över 40 grader i skuggan?
 
KL
för mig blir det främmande att hästarna skulle vare sig lida eller fara illa oavsett om de har skugga eller inte, och om de skulle gå i täcken som är för varma när temperaturen skiljer sig om vi nu tydligen pratar om dagsmeja vårvintertid osv.
självklart är det en ansvarsfråga varje hästägare har att se till att ingen av de problemen finns i fråga om hästarnas välmående! det gäller ju 365 dagar om året oavsett vad det gäller.

däremot så blir det lite konstigt, därav min kommentar och kommentarer i tråden, att lägga parametrar som skulle gälla för alla rent generellt för att månaden heter x eller y, och inte tar det jag skrivit i beaktning i fråga om essensen i det hela.

själv har jag aldrig ngnsin utsatt mina hästar för ngt av de lidanden som flaggas för i tråden som skulle behöva gälla i fråga om skydd osv.

vi har våra hästar ute utan ngt som helst skuggskydd vintertid tex. De har aldrig ngn som helst anledning att öht behöva skugga utifrån det. Täckar man med tjocka täcken utan att fatta att om vädret är sånt att det kan bli från minus till plus 15 grader inom en halv dag, så är det ett gravt problem i sig och ngt som isåfall bör addresseras hästägarens allmänna vett i fråga om hur hästar har det bäst och fungerar, och ffa att man isåfall inte termotäckar.... för att fatta sig kort i sammanhanget.

vinter i övrigt som jag addresserat med frågan är nov-feb och då vet jag ingen i hela sverige som ngnsin skulle tycka att solen värmer så extremt att solen skulle steka i ngn form öht så att hästar skulle behöva gå undan i ngn skugga. Därav kommentarer och förvåning.
 
fast jag fattar inte heller. vem behöver skugga under VINTERN utifrån det????

Jag byter hage två gånger om året. I år red jag i linne på min dagsfärskt helklippta häst en lugn runda och vi båda blev svettiga. Det var den 10 mars. Samma dag som de var utan stalltäcke första natten och gick ut utan täcke i frost och flera minusgrader 04.30.

I övrigt orkar jag tyvärr inte svara dig längre mackan, dina inlägg låter alltid så himla arga nu för tiden :-(
 
@ Karma

De har kanske mest raser som är vana vid klimatet? Araben hemma verkar inte beröras öht av värmen men min häst har ju vinterpäls jämfört med henne oxå.

Har för mig jag läst om klimatreglerade stallar oxå i tävlingssammanhang.
 
Undrar hur det fungerar med hästar utomlands på varmare breddgrader? De flesta stall jag kikat på i spanien hade inga hagar alls utan bara boxar och en "rastpaddock", dvs. hästarna inne dygnet runt. Där ingick även duschning av hästen dagligen i stallhyran. Ett av stallen hade hagar men tog in hästarna under siestan och natten. Men hur fungerar det annars med hästhållning utomlands? Går hästarna ute när det är över 40 grader i skuggan?

Många hästar utomlands går inte i hage överhuvudtaget, annat än möjligtvis som föl/ungdjur/avelssto.

I varma delar av USA har jag sett bilder på rasthagar med skuggnät, plåttak eller träd planterade för skugga.
 
@the_connemara nä jag är inte ett dugg arg öht, har aldrig varit allmänt faktiskt. De fåtal gånger jag är arg skriver jag det rakt av.
Tråkigt att du upplever det så. Jag svarar i vanlig ordning på det jag läser och i detta fall har jag svarat på det folk börjar prata om ang. skugga på ren vinter i en tråd som handlar om ren värmebölja sommartid, i sammanhanget.
 
Roligt med mycket diskutioner, fast vissa far lite ur sammanhanget.
NU har vi tagit in våra hästar dagtid när det varit som varmast. Å de njuter av att få komma in.
När det varit lite svalare så får de gå ute, men de verkar lite svårt nu i denna värme.
Men de är ju som ni säger flugfäna är de jobbigaste men de blir ju inte bättre av att de är 30 grader varmt ute.

Jag vet inte hur de är med era hästar men våra betar inte dagtid, inget att hurra för. De är nätterna de gör det på. Om jag jämför med tidigare år så har de betat mer dagtid, vilat under varmaste timmarna på dagen. Ser ni något sådant?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 396
Senast: Juli0a
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
15 435
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 019
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp