Denna värme med hästarna

Det har ju varit extremt varmt och är det fortfarande och kommer att fortsätta med detta.

HUr gör ni med era hästar när det är så här varmt?
Låter ni dem gå i hagen som vanligt?

Jag känner mig jättekluven, å ena sidan är det sommar de blir varmt MEN när man ser hur de lider i värmen och med alla brömsar och skit som finns.
Har dem på ett bete en bit ifrån mig men kommer att ta hem dem för man ser hur de lider och hur trötta de är.
Kommer att sätta dem i en skogshage, där e de lite svalare.

Från en som lider med hästarna i värmen.:crazy:

mina går i hagen som vanligt, vi har inte så mycket broms och knott här, utan det är mest flugor som plågar allt och alla. dränker också hästarna i flugspray.
Men det är dessutom väldigt öppet här så det blåser i princip hela tiden vilket är trevligt ^_^. hästarna har skugga mitt i hagen av en liten samling träd (för få för att kallas dunge :p ). så finns alltid skugga där.
rider sent på kvällen eller tidigt på morgonen då varken jag eller hästen är så värst glad i att röra sig snabbare än stillastående i värmen :p.
 
överlag så verkar alla överens om att det är insekterna som är problemet, och inte värmen. Precis min erfarenhet. Jag har beteshagar både med och utan skugga, och i de allra flesta fall står de ändå i solen och steker. Som tur är har jag öppna marker, och bara lite flugor o bromsar. Inga mygg o knott.
 
Min är inte brydd av värmen och vi har lite insekter. Går ute dygnet runt.
Rider och tränar som vanligt, ibland mitt på dagen utan problem.
 
Sällar mig till skaran som säger att värmen är inget problem för hästarna, det är insekterna isåfall om man har mycket sånt.
 
Värmen verkar inte påverka min häst, det fläktar dock en del i hagen, så det svalkar en del.

Inte så jätte mycket blinningar och flugor, hagen ligger precis vid havet. Men sprayar ordentligt med flugspray ändå då det såklart finns flugfän.

Någon gång har de fått komma in i lösdriften då det var blinningattack.

Hade jag inte haft hästen under dessa omständigheter hade de vart flugtäcke alt stå inne dagtid och ute på natten om box fanns tillgängligt.
 
Våra hästar är nästan inne mer när vädret är såhär än vad de är på vintern.

Egentligen bor vi på slätt, men hagen är intill skog, ett ganska stillastående dike och har varken träd eller vindskydd i sig så det ska blåsa rätt ordentligt i den här värmen för att insekterna ska vara på den nivån att hästarna står ut.

De andra två har insektstäcke men min ponny blir så varm bara av att vara ute (snudd på svettig under manen) så precis som någon annan vill jag inte lägga på mer tyg på en redan varm häst. Trots detta är ponnyn minst åtgången av insekterna och har alltid varit.

Byter stall om några veckor, håller tummarna att det är mindre insekter där då det ligger i princip helt öppet.

Rida kan jag inte göra överhuvudtaget när det är såhär varmt, varken mitt huvud eller min kropp fungerar.
 
Min går ute i gräshage på nätterna och vinterhagen med tillgång till box på dagen. Nätterna utomhus är just nu underbara för hästarna ingen sol,svalare inga knott eller annat bitande. Det vanligaste häromkring är minimal hage utan skugga,där man ställer hästen på dagtid och sen in i boxen på eftermiddagen. Och så snackar man om att hästar är vanedjur.
 
Vi har vänt på dygnet för våra hästar. De står inne på dagen och går ute på natten. Trots flera skuggplaster, ligghall, flera vattenställen osv så vill våra verkligen inte vara ute på dagen. Så fort man kommer på morgonen på står de vid grinden och skriker efter en, och så fort man öppnar hagen så springer de in i stallet och lägger sig ner för att vila i boxarna. Nu när det är så här varmt och så fruktansvärt mycket flygfän så får våra hästar välja själva, och de vill vara inne på dagen. Och på natten går de sedan ute med flugskydd.
 
Det har ju varit extremt varmt och är det fortfarande och kommer att fortsätta med detta.

HUr gör ni med era hästar när det är så här varmt?
Låter ni dem gå i hagen som vanligt?

Jag känner mig jättekluven, å ena sidan är det sommar de blir varmt MEN när man ser hur de lider i värmen och med alla brömsar och skit som finns.
Har dem på ett bete en bit ifrån mig men kommer att ta hem dem för man ser hur de lider och hur trötta de är.
Kommer att sätta dem i en skogshage, där e de lite svalare.

Från en som lider med hästarna i värmen.:crazy:

Mina hästar kommer in vid 12-13 tiden och får vila från flugor och värme i vårt svala stall. Tar ut dom igen vid 21 tiden då solen typ gått ner och flugorna lugnat sig. Passar på att rida den tiden också :) Det upplägget har funkat länge nu och hästarna verkar nöjda.
 
Här tror jag att bitdjuren också gått i någon slags dvala, ganska så lugnt i hagen faktiskt. Främst värmen som börjar bli för mycket för dom stackars hästarna.
 
De går ute finns gott om skugga och snart ska de flyttas till en annan hage som ligger i skogen.
Ska förvisso ta in dem i natt, men tror det beror på att den andra hästen hon går med ska ridas imorrn och blir mer utvilad om dom får stå inne och sova ordentligt. :)
 
Det är lite jobbiga broms/blinning/etc här så jag har täcket på emellanåt för att låta han läka, men mygg och knott verkar ha dött ut. Det har inte regnat ordentligt på flera veckor...

Men så är det ju också nån typ av rekordsommar här i Norrbotten, först den kallaste juni i mitt liv, sen den varmaste juli...

Värmen verkar inte ha påverkat varken min nordis eller dom andra nordisarna i byn. Pigga och glada :-).

Min går på bete där det fläktar + flera olika ställen med träd som skuggar.
 
Bor i Skåne och just där jag har hästen nu har stora öppna hagar. Hon har skugga i hagen fram till ca 13-14. sen är det sol resten av dagen.
Hon väljer dock att inte vara i skuggan. Fläktar rätt bra de flesta dagarna. Hon har även ett flugtäcke som reflekterar bort en del av värmen.

Känns som att min tolererar värmen rätt så bra. Hon är som vanligt att rida, om än ytterst lite slöare, men absolut inte så att det påverkar våra träningar nämnvärt.
Svettas knappt, förutom under sadeln och lite på halsen vid ridning i värmen.
 
I min hästs hage (den enda gräsfria som finns att tillgå) finns ingen skugga, tyvärr. Det största problemet är dock de bitande kräken (aka bromsarna), så hästarna får vara inne på dagen när det är hett och gå ute på nätterna istället.

Hästarna ute på betet (där det finns träd etc) går bara in när det blir för mycket bitande insekter.
 
Våra hästar står inne mellan ca 11.30-18.00, sedan ute på natten, främst pga att det inte finns någon skugga mitt på dagen.
Dom verkar uppskatta det väldigt mycket, då majoriteten ligger och sover/ står och vilar under tiden dem är inne.
 
Min går på en vall, och skuggan kommer inte förrän framåt 16-17. Nu när det varit runt 30 grader har han fått vara inne på dagen. Jag jobbar på dagen och kan inte gå ut och kolla hur han mår, men han sår och svettas när det är så varmt. Då känns det skönt att veta att han är inne. Håller med övriga om att bromsarna är ett större problem än värmen generellt sett.
 
Just nu står hästarna på box om dagarna och går ute nattetid. De tas in av den som morgonfodrar och har utsläpp av de hästar som har "normal" dygnsrytm, (vilket väl egentligen inte är optimalt då det blir runt 8 beroende på vem som är där, hade gärna sett att de gått ute några timmar in på fm också, men det blir så svårt att få till) och sedan får de gå ut igen på kvällen, runt 18-20, om det inte är typ en blåsig sval dag, då får de gå ut tidigare.
 
Det har ju varit extremt varmt och är det fortfarande och kommer att fortsätta med detta.

HUr gör ni med era hästar när det är så här varmt?
Låter ni dem gå i hagen som vanligt?

Jag känner mig jättekluven, å ena sidan är det sommar de blir varmt MEN när man ser hur de lider i värmen och med alla brömsar och skit som finns.
Har dem på ett bete en bit ifrån mig men kommer att ta hem dem för man ser hur de lider och hur trötta de är.
Kommer att sätta dem i en skogshage, där e de lite svalare.

Från en som lider med hästarna i värmen.:crazy:

Våra får stödfodras eftersom vi inte har tillräckligt med bete. Så jag tar in dem på eftermiddagen och då får de sitt kraftfoder och en tuss hö sedan går de och lägger sig. Fram på kvällen motioneras de och sedan får de sitt natthö i hagen och går ute. De har träd i hagen och kan få lite skugga. Men de blir varma och trötta i alla fall. Får de stå inne några timmar i ett svalt mörkt stall blir de mycket piggare att rida.
 
Min går som vanligt på bete ute dygnet runt. Det är öppet och bra där hon går så det blåser, hon är knappt biten alls, lite mellan bakbenen bara.
Förra hagen hade de skog som de gick in i, nya hagen har de träd som finns utanför hagen som ser skugga när de är som varmast.
Hon får bromsmedel
Jobbigaste är att försöka orka rida/köra, det är 27 grader även klocka 22 på kvällen, och kan inte åka ut senare än 18 för jag börjar jobba 0540 så vil inte komma hem allt för sent.
Anda veckan är bättre då jag börjar 14 så då åker jag ut tidigt=)


Verkar som jag lider mer än hästen av värmen.
 
För mig
Det har ju varit extremt varmt och är det fortfarande och kommer att fortsätta med detta.

HUr gör ni med era hästar när det är så här varmt?
Låter ni dem gå i hagen som vanligt?

Jag känner mig jättekluven, å ena sidan är det sommar de blir varmt MEN när man ser hur de lider i värmen och med alla brömsar och skit som finns.
Har dem på ett bete en bit ifrån mig men kommer att ta hem dem för man ser hur de lider och hur trötta de är.
Kommer att sätta dem i en skogshage, där e de lite svalare.

Från en som lider med hästarna i värmen.:crazy:


För mig är det en absolut självklarhet att hästarna ska ha tillgång till skugga i hagen året runt (liksom vind o regnskydd). Jag ser dessutom inte alls "sommar" o framförallt inte "sommarbete" som i ute dygnet runt som det hästarna högst av allt önskar.

Man får självklart anpassa sin hästhållning till vad som passar hästarna bäst. Min hade nog egentligen hellre varit ute på natten men där är matte lite för feg och hästen lite för rund (mer konstant ätande nattetid har jag alltid lärt mig och verkar stämma bra på våra, dagtid står de mer o vilar). Vi har inga insekter i hagen som stör och behöver inte styra dygnet pga dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 403
Senast: Juli0a
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
15 511
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 019
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp