dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

kl*

herregud, vad skulle de tycka om mitt stall då? :crazy:

ska bygga nytt så det står klart till hösten, men vågar nog inte ta ut nån inspektör... låter ju nästan farligt...

det finns väl ingen lag på att man måste ta ut en iinspektör?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Nej, du behöver inte ta ut en inspektör själv. De kommer automatiskt rätt vad det är. Numera får de inte anmäla sina besök innan utan plötsligt bara står de där.
Den vi hade här för 2 år sedan var jättetrevlig men livrädd för hästar. Vågade inte gå nära dom när hon skulle kolla hovar och hull på hästarna. Däremot var hon väldigt duktig på siffror men verkade också använda sitt sunda förnuft.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

men vaddå? får de bara helt plötsligt gå in på min privata tomt????

jag säger bara såhär, tur att de inte har varit här när jag hade min förra häst... inträde skedde på egen risk!! han var gudasnäll så länge jag var med, men annars kunde han vara ett monster!!

jag har nu haft stall i 6 eller 7 år och hittils har ingen varit här.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men herregud, vad är det för kvinna? :eek:
Gör som Inte_ung skriver och sök dig uppåt och överklaga så hon får en knäpp på näsan. :devil:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

man blir ju så ledsen, inte över alla mått mm utan när hon anklagade mig för att missköta mina djur bara för att jag inte hade hunnit mocka:cry: tycker att hon borde kolla på hull och hovar som inspektören som va här 3 år tidigare gjorde. Då hade hon inget att anmärka på förutom på en holländare jag hade som va mager men jag hade haft den så kort tid så den hade ej hunnit äta upp sig.
Hon gnällde även över måtten mellan gallerna så idag ringde jag jordbruksverket och ställde mina frågor och hör och häpna men dom har tagit bort just gallermåttbestämmelserna och ändå envisas hon med att jag måste ordna det :eek:
frågade även om dörrmåtten och dom sa att det är bara rekomndationer och om jag vill så ska jag överklaga bara.
hon kommer ju på måndag igen får vi se vad som händer
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Hade besök av inspektör som var och kollade om jag gjort förändringarna i stallet som dom kräver.
Mitt stora frågetecken är: ingången till stallet är ca 2 meter hög och i djurskyddsbestämmelserna står det att den BÖR vara 2.20 meter. Det står ju alltså bara bör, kan dom verkligen kräva att om jag inte åtgärdar det, vilket innebär ombyggnad av stallet då det går en bärande balk där, att jag inte får ha hästar där????:confused:
hon som va där igår hade tydligen sina egna regler när jag påpekade hur dom faktista bestämmelserna såg ut....

Om inspektören gick efter gällande regler så står följande där

DFS 2007:6, 3 kap, 6 § Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt.
Allmänna råd till 3 kap 6 §
Fritt öppningsmått i boxdörr och stalldörr bör vara minst 1,2× 2,2 m

Föreskriftsmotivet är att box- och ytterdörrar ska vara tillräckligt
stora så att häst och förare kan passera på ett säkert sätt för att undvika skador och för att möjliggöra snabb utrymning vid
exempelvis brand. Se brandskyddsregler.

Ett allmännt råd är skrivet som så att verksamhetsutövaren ska kunna visa att det fungerar lika bra eller bättre om man gör på ett annat sätt än vad som står i det allmänna rådet. Inspektören har antagligen bedömt att det ej gör det i detta fall.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

En höbonde som fick ta tillbaka en hel möglig hösilagebal anmälde mig- för att jag inte ville kasta det på min lilla dynghög.:mad:

Trodde att man ej behövde platta eller dylikt för 2 hästar.
Hon passade på att inspektera stallet o hade inga invändningar mer än att jag skulle täcka de mindre fönstrena bättre.

Hon sa- Det finns såna där fönster med påsatta galler:idea:
Synd att jag inte fann mig då. Jag har ju såna på boxdörrarna:rofl:

hon skulle återkomma om 1 mån., men nu har det gått 3 år:bow:
Slapp betala eftersom jag var anmäld:banana:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Om jag vore inspektör skulle jag se på hästarna, utrymmen o om man bryr sig- har på eget bevåg satt in jordfelsbrytare o har rinnande vatten o slang o brandsläckare framme. Flera utrymmningsvägar även i litet stall.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Tråkigt att du och inspektören ej verkar ha haft en bra dialog.

DFS 2007:6, 3 kap, 10 § Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala
behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken
minimeras. Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar. Den sista meningen har en övergångstid till den 1 augusti 2010. Fram till dess gäller att boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras.

Här är föreskriftsmotivet; Det tidigare regelverket L100 innehöll allmänna råd med tabeller över fria mått för boxgaller. Tabellerna grundade sig på hästens mankhöjd. Hästpopulationen har förändrats med många nya raser av olika typ. Mankhöjd är därför inte längre en lämplig grund för beräkning av fria mått i boxgaller. Istället ligger den enskilda hästen och dess fysiska förutsättningar i aktuell stallmiljö som grund för beräkning av fria mått i galler. Vid stående galler är det viktigt att vid mindre avstånd ta hänsyn till underkäkens bredd, hovarnas bredd och vid större avstånd beakta risken för att hästen fastnar med exempelvis huvudet. Vid liggande galler och mindre avstånd utgör hovarnas höjd beräkningsgrund. Vid liggande galler och större avstånd ska framförallt risken för att hästen kan trä in
huvudet och fastna eller bli hängande i en has beaktas. Boxgaller, i den mån de behövs kan med fördel bestå av rutgaller. Att betänka vid användandet av rutgaller är att hovar på föl kan vara så små som 40 mm i diameter. Rutgaller med 5 mm tråd har i en studie visat sig ha mycket stor hållfasthet och minskar enligt vetenskaplig
expertis risken för att hästar fastnar och skadar sig i gallret.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Hon gnällde även över måtten mellan gallerna så idag ringde jag jordbruksverket och ställde mina frågor och hör och häpna men dom har tagit bort just gallermåttbestämmelserna och ändå envisas hon med att jag måste ordna det :eek:
Det var ioförsig några år sedan. Men ena året så påpekade inspektören i stallet att det var för glest mellan gallrena i stallet, men det kunde lösas genom att sätta upp lite fler stänger, vilket gjordes.
Några år senare kommer annan inspektör, och gnällde på gallren i fönstret, men det skulle bli bra om man plockade bort ovannämnda stänger:angel:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Om jag vore inspektör skulle jag se på hästarna, utrymmen o om man bryr sig- har på eget bevåg satt in jordfelsbrytare o har rinnande vatten o slang o brandsläckare framme. Flera utrymmningsvägar även i litet stall.

Ja, ditt stall verkar bra ur brandsynpunkt, tyvärr är ju inte alla det, och det går väldigt snabbt om det börjar brinna.
Inspektörerna har regelverk att följa, men man måste såklart koppla samman det med sunt förnuft också. Djurägare som blir ålagda att åtgärda saker har oftast ej gjort "fel" med vilje. De flesta är väldigt måna om sina djur och vill dem väl, men ibland så blir det inte bra ur djurskyddssynpunkt. Oftast är det ekonomiska aspekter som spelar in- det är dyrt att t ex höja ett tak eller bila ett golv, men regelverket anger minimimått- man FÅR ha större- och anledningen till att regelverket finns är att djuren ska ha det bra.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Hopplöst!
Känns som att din inspektör har missat alla dåligt/vanskötta ställen.
Man kunde önska att de la vikten på stall som behövde piskan på ryggen.

Löjliga saker att kommentera, man får ju se helheten tycker jag.

Det enda jag tänkte på som lite vettigt är faktiskt spindelväven. Samlar damm och är lättantändligt= brandfara och sämre luft...
Tänkte att det kunde vara värt att tänka på men,
jag tycker nog att inspektörer kan anmärka/nämna sådana saker som tips, men varför slösa tid på att kolla upp det sen? det finns så mycket vettigare saker de kan göra!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Man kunde önska att de la vikten på stall som behövde piskan på ryggen.

Jag lovar dig, att när dessa upptäcks (bla genom dessa "vanliga rutininspektioner") så läggs vikten på dem.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det låter ju i alla fall väldigt bra.
Det man hör är ju oftast det motsatta, att det "inte går att göra något".
Men som med mycket annat så fokuseras det på det som inte är bra.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

KL**

fast jag tänkte på en sak... poliser har ju inte rätt att bara gå in i ditt hem utan tillåtelse, då kan ju inte de ha det heller?

alltså så borde man kunna vägra dem, eftersom det dessutom kostar att ta ut dem trots att man inte har beställt dem ( otroligt dumt igentligen!)

inte för att man skulle tjäna nåt på det, men iaf, man borde ju kunna göra det. vad tror ni?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Nej de får de inte.

Vet flera fall där inspektörer skulle kontrollera årdar men de ej blev insläppta i ladugrdarna så de ej kunde kolla djur osv & vackert fick åka iväg.
De får alltså inte bara komma & gå in utan att du är där själv.

Sedan borde det såklart vara så att vid misstanke på vanskötsel & om ägaren är ovillig att släppa in dem gång på gång så borde det utfärdas ngt specialtillstånd för att få gå in, det kanske finns men jag vet inget om det.

Fast visst är det synd att vissa ska få tid på sig att fixa allt innan inspektören kommer, tex sätta underlag i ligghallen så lagom till besöket fast hästarna aldrig får ha spån där annars, eller sätta ut vetten hinkar, fast ägarna annars är snåla med att bära vatten, eller sätta täcken på hästarna fast de aldrig får ha täcke fast de står & skakar av frossa:smirk:

& täcken är även bra att ha när folk inte utfodrar sina hästar så de är skinn & ben, då täcker det väldigt bra, jag vet stallägare som sätter på täcken av de anledningarna oxå:crazy:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Inspektörer kan begära handräckning av polis i detta fall och bonden är tvungen att enligt lag sammarbeta så gott han kan. Inspektörer har rätt att få inspektera djuren samt dokumentera det dom ser med kamera etc. Man får dock inte gå in utan lov i första hand om inte djuren befinner sig i nöd eller om man på annat sätt ser eller misstänker att djur behöver akut vård/hjälp då får man givetvis åberopa nöd.

Så undan kommer man inte en inspektion, men om man vill kan man givetvis göra det mer komplicerat :angel:

Sedan kan jag tycka att givetvis finns det fel personen på fel plats och är överdrivet nitiska, men de flesta djurskyddsinspektörer verkar använda sunt förnuft och ser till djurens bästa. Som någon tidigare sagt, så är måtten minimimått och är det så att allt annat är prickfritt kan man godkänna mindre avvikelser men om man har 10 andra saker som behöver justeras ja då åker allt med ;)

Mumin
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Sen kan man se det från andra håller också. Man klampar inte in i stall om inte ägaren är där.

Hit kom de när min då 8 åriga dotter var ensam hemma. En främmande man som sa till henne att hon skulle följa med honom ut i stallet och visa honom runt för han kom från djurskyddet och "man måste kunna visa att djuren har det bra annars får man inte ha djur". Redan där var två fel. Man säger inte till småflickor som är ensamma hemma att följa med främmande män ut i stallet. Och man kommer inte med förtäckta hot om djurförbud.

Hon fick redogöra för djurens foder, bäddar osv. Vi hade då hästar, får och höns. Lätt för en nervös, blyg 8 åring att klara att redogöra för allt.

Jag kom hem precis då han skulle köra. Han skrivit en anmärkning på att jag strödde fårens box en gång/år. Den box som ströddes så sällan var alltså lammboxen som vi fixade på våren då det var dags för lammningar, men det fattade inte han. Han trodde det var stora fårboxen som sköttes så. "Såg du inte hur torr och fin deras bädd var?" "Jo, men eftersom hon sa en gång/år och det är alldeldes för sällan så måste jag ju gå på det". Men om nu boxen är torr och fin så kvittar det väl OM jag nu bara strött en gång per år?

Jävla idiot rent ut sagt. Gissa om hans chef fick höra det dagen därpå?:mad:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jo de kommer ju med all säkerhet tillbaka, men jag har ingen lust att betala för nåt jag inte har beställt, det är knappt det går runt ändå!

någon som vet hur mkt det kostar? handlar det om nån 100-lapp så spelar det ju ingen roll men.... ja ni fattar!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 294
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 865
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp