dessa underbara inspektörer

H

hästhandlarjävel

Hade besök av inspektör som var och kollade om jag gjort förändringarna i stallet som dom kräver.
Mitt stora frågetecken är: ingången till stallet är ca 2 meter hög och i djurskyddsbestämmelserna står det att den BÖR vara 2.20 meter. Det står ju alltså bara bör, kan dom verkligen kräva att om jag inte åtgärdar det, vilket innebär ombyggnad av stallet då det går en bärande balk där, att jag inte får ha hästar där????:confused:
hon som va där igår hade tydligen sina egna regler när jag påpekade hur dom faktista bestämmelserna såg ut....
 
Sv: dessa underbara inspektörer

låter jättekonstigt om det nu är högre i tak innanför ingången?

Ring jordbruksverket?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Tycker att det är svårt. De ändrar måtten hela tiden.
förr var det viktigt med dörrbredden nu är de som :devil: på antal cm mellan mellanvägg o tak.

Har däremot sett hästar som gjort sig riktigt illa på för stort mellanrum mellan vägg o golv:eek: i nybyggda stallar.

Det är ofta för petrimetrigt- mer än till hur hästen verkligen har det.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

För mig är det svårt att förstå hur de kan ödsla tid på att klaga på exempelvis dörr höjd hos en människa som för övrigt sköter hästarna utmärkt istället för att åka ut å leta upp de där riktigt hemska ställena där hästarna verkligen inte har de bra... ibland e de otroliga de där inspektörena... :mad:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Usch vad irriterad jag blir när jag hör om inspektörer som hänger upp sig på ovesentliga detaljer. Man kan ju fundera på om man ska gå och såga ner alla grenar i hagen med som är under 220 cm.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

ja men det var inte det värsta :crazy:
jag hade inte mockat på förmiddagen pga oliak anledningar(ibland mockar jag på kvällar när alla hästar är motionerade och ompysslade) + att jag får ju mocka kl 00 på natten om det vore så, eftersom det är utgödling en gång om dagen, iallafall så sa hon,
- DET där måste du göra någonting åt!
- Vadå för något, sa jag och såg ut så här :confused:
- DET DÄR!
- Vadå?? och såg ännu mer förvånad ut
-Du måste ta ut skiten!
- Eh ja? det gör jag varje dag:idea:
Summa kardemumma så kommer hon ut på måndag och då måste jag ha mockat för hon ville se att jag gör det + att hon sa att jag måste mocka ur bäddarna? :confused:

Hon klagade även på att det va spindelväv i ett av fönstrerna i hörnet.
OK? Är mina hästars hälsa i fara pga det så skulle jag ju såklart ta bort det men vad är det frågan om????
 
Sv: dessa underbara inspektörer

För mig är det svårt att förstå hur de kan ödsla tid på att klaga på exempelvis dörr höjd hos en människa som för övrigt sköter hästarna utmärkt istället för att åka ut å leta upp de där riktigt hemska ställena där hästarna verkligen inte har de bra... ibland e de otroliga de där inspektörena... :mad:

hon fick mig att känna mig som någon som det står i aftonbladet om, där dom hittar döda djur på gården :cry:
jag som aldrig snålat mot mina djur, dom har fri tillgång på bra grovfoder, bra kraft foder, fin luftig halm och mkt utevistelse + hovslagare regelbundet, alla är försäkrade och vaccinerade. har aldrig känt mig så kränkt som just då
 
Sv: dessa underbara inspektörer

haha, vilken konstig tant :p

skriv upp diskussionerna och skickat till chefen hennes.. och förklara att du har permanentbäddar och INTE tänker slänga ut dom för att inspektören är inkompetent..
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Herregud, man lär väl se om boxarna inte blivit urmockade på länge?och ta ut bädden? Vill du ha bädd så ska du väl få ha det.Eller? :S
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag ringde kommun igår och sa att jag ville prata med inspektörernas chef men hon är tydligen högsta hönset där och då kände jag att det inte var någon mening.
Hon ville även ha reda på alla hästarnas namn, kön, mankhöjd ålder mm? och sen frågade hon om jag hade pass på alla och nej det har jag inte eftersom det från asrp inte har kommit sen jag skickade in det 05 och då tittade hon på mig som att jag ljög igen och sa att hon minsann aldrig hade hört någon annan som väntat så länge.
då ville jag bara slita mitt hår(eller hennes!) :devil:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ja, jag blir inte förvånad...

En inspektör här i kommunen sa till en kompis att hon skulle be hovslagaren verka henned plattfotade fullblod så fötterna blev lite mindre. Kompisen sa då att hovarna var sådana och att hästen var nyskodd och att tog man mer så blöder det.
Nä nä det trodde hon inte på för hon hade minsan gått verkningskurs....:crazy:

Ring länsyrelsen och be att få prata med länsvetrinären.
Fast denna inspektör låter som att du inte skall jävlas med för det kan bli mkt jobbigt och dyrt, ibland får man bita ihop även om det tar emot. Hoppas hon har lugnat sig till på måndag:D.

Angående tjocka permanentbäddar så kan det väl vara så att takhöjden i boxen blir för låg kanske?
Löjligt i vilket fall.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Som inom alla yrken finns det totalnitiska byråkratryttare som bara kollar centimeter osv. Tyvärr har du nog råkat ut för en sådan. Kan man inte begära en annan inspektör? Fast de känner väl varandra och är hon högsta hönset så blir det inte lätt antar jag.
Du kanske kan prat med dom på hushållningssällskapet. De är väl insatta i jordbruk och stallfrågor. Kanske någon kan komma ut därifrån och ge sin syn på saken.

Ordet bör tolkas så inviduellt. Jag tolkar det som att det är rekommenderat men inte nödvändigt men andra tolkar ordet bör som ska. Hur det tolkas i lagtext vet jag inte men det kanske är någon duktig Bukare som kan det.
 
Senast ändrad:
Sv: dessa underbara inspektörer

Ja, dessa inspektörer verkar vara mer eller mindre kunniga på häst. Ibland undrar man om de bara sett dom på bild...
Har ett exempel. En person som har hästar en bit härifrån har sina hästar på lösdrift. Själva lösdriften är det inget fel på. Men i vintras fick hästarna mat väldigt oregelbundet. Det kunde gå upp mot en vecka utan att hästarna hade fått något att äta. De har en fin ligghall att gå in i, men problemet är att det är helt öppet in, så när det regnar och blåser så kommer allt regn/snö in i liggdelen. Så bäddarna är väldigt fuktiga och fulla med skit då det aldrig mockas ut där. Hästarna far väl inte illa akut, men hovar sköts inte heller. Denna person som äger hästarna har för övrigt det mycket bra ställt ekonomiskt. Nu är det så att hon har blivit anmäld 3 ggr för vanvård men INGET händer!! En av hästarna är blockhalt och ligger mesta tiden. Alla folk som åker förbi hästarna reagerar mycket starkt, även jag. Inspektören hävdar bara att ord står mot ord. Ägaren hävdar att hästarna får daglig tillsyn, vilket INTE stämmer! Vart ska man vända sig? Polisen? Inspektören hävdar även att hon inte får gå in i hagen utan ägarens tillåtelse, vilket kanske stämmer. Men hur ska hon då kunna avgöra hästarnas kondition?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Usch det låter ju fruktansvärt :cry: Hoppas att ngn sätter dit aset :mad:

Men jag håller med om att det varierar hur väl insatta inspektörerna är. Vi har haft en del superduktiga hästmänniskor hemma hos oss men även en inspektör som inte såg att ett av stona var högdräktigt :D

Dock har alla jag hittills mött varit mkt trevliga och seriösa, det verkar som om man ska vara tacksam för det efter alla trådar som varit upp ang detta.

Mvh Jate Volim
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ordet bör tolkas så inviduellt. Jag tolkar det som att det är rekommenderat men inte nödvändigt men andra tolkar ordet bör som ska. Hur det tolkas i lagtext vet jag inte men det kanske är någon duktig Bukare som kan det.

Vi får använda de allmänna råden som "tvingande" (dvs i förelägganden) om det är nödvändigt ur djurskyddssynpunkt och problemet inte kan åtgärdas på annat sätt.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag ringde kommun igår och sa att jag ville prata med inspektörernas chef men hon är tydligen högsta hönset där ...

Det finns alltid en till chef uppåt.
Så gå uppåt.

De där inspektörerna kan vara oerhört konstiga och liksom gilla att utöva makt i stället för att gilla att göra rätt.
Så du skall inte ta åt dig.
Man kan alltid överklaga.
Och det skall man göra.
För en inspektör (eller annan myndighetsperson) som förlorar mot överklaganden den får redigt dåligt rykte (eller blir av med jobbet).
Många överklaganden tar också tid och kostar pengar så det får en sådan inspektör liksom lägga ner.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Låter lite som en som var med hos oss förra gången vi hade vår obligatoriska treårskontroll. Som tur var var hon bara med som "elev". Det var också millimeterar hit och dit och väldigt konstiga saker som hon tjatade om. Till sist fick den "riktige" inspektören nog och sa till henne att fick avända lite sunt förnuft innan hon öppnade munnen.:angel:
Nu har vi två nya inspektörer i kommunen. Den ene är super och kommer med goda råd och lösningar. Den andre som faktiskt inte är så kunnig kommer bara med anmärkningar tills han konsulterat den förste.;)
Du kanske kan låna vår braiga inspektör!

Men på Jordbruksverket kan du få hjälp med hur reglerna ska tolkas. Det är ju dit även inspektörena får vända sig om det finns tveksamheter.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 265
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 780
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 222
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp