Dessa underbara p-piller..

Nominous

Trådstartare
jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de tydligen heter nu för tiden) Vinella.

Sexlusten är som bortblåst och jag har gått upp 4kg på 4 veckor! :arghh: Jag har stadigt legat på 59kg i 8 år och nu helt plötsligt efter 3 veckor utan några andra förändringar än p-piller väger jag 62kg - fick panik och började äta mindre än normalt och en vecka senare har jag gått upp 1 kg till. Jag går ner i vikt direkt i vanliga fall om jag lägger om kosten. Så kroppen är så onormal!

Jag tycker att P-piller är ett jävla otyg och har därför vägrat dem under alla år. har provat p-ring - fick hemska utslag av den, provat kopparspiral - fick en jätteinfektion och fick dra ut den på akuten en lördag morgon en vecka efter insättning. Har kört på säkra perioder och tonvis av akut p-piller för jag varit rädd att det var för nära ägglossning osv. Kondomerna har en tendens att gå sönder (vi kan ha ganska vilt och hårt sex och dom håller inte för det) så dom litar jag inte på.

Vad gör man? jag och sambon pratar väl om ev barn framöver men till dess vill jag inte råka bli gravid. Efter ett ev barn kommer sambon sterilisera sig då han börjar bli gammal och har ett barn sen tidigare så detta är absolut sista för honom. Men till dess? Någon som provat p-piller som påverkat en mindre eller ska jag fortsätta prova massa olika piller? Gjorde den resan för 10 år sen men gav upp. Just nu känns säkra perioder med ett akut p-piller i månaden som den trevligaste lösningen, igen. Har levt så i 3 år men det känns inte som någon höjdare.

Viktuppgången man gör på p-piller, är det vätska eller fett? Läser lite olika. Kan man prova vätskedrivande och se om det är en lösning om det är vätska man går upp? Hur vet man om det är vätska man samlat på sig eller fett? :confused::o
 
Som sagt, varför inte Hormonspiral? Är även jag överlag väldigt nöjd med också :). P-piller funkade tydligen inte fertila jag på.....:oO_o
 
Hormonspiral ger endast lokal inverkan, går inte ut i ens system sas och ska därför ge minimalt med biverkningar.
 
Jag är en av de som faktiskt älskar mina p-piller. Jag är mer jämn i humöret, väljer numera att inte ha mens regelbundet baserat på nya riktlinjer men innan blödde jag mindre och fick mer hanterbara smärtor, inte ökat i vikt av dem, bättre hy, ingen påverkad sexlust osv osv. Jag äter Yasmin, innan har jag ätit Trionetta när jag var yngre (där hade jag något fler biverkningar, men ändån ok) och Cerazette testade jag innan dessa, det var däremot en hemsk upplevelse.
 
Hormonspiral eller p-spruta? Hormonspiral var jag väldigt nöjd med, och kommer sitta in en ny.

P-stav? Hormonspiral?
Jag åt minipiller, desogestrel, vilket fungerade ypperligt för mig.

Som sagt, varför inte Hormonspiral? Är även jag överlag väldigt nöjd med också :). P-piller funkade tydligen inte fertila jag på.....:oO_o

Svarar er alla. Jag har tidigare när jag testade lika hormonpreparat blivit väldigt påverkad psykiskt och blivit nedstämd. Eller nedstämd kanske är en ganska stor underdrift. Det har väl såklart inte bara med p-piller att göra men om man sedan innan har haft problem med kraftig ångest och nedstämdhet så kan den lilla knuffen kännas. Nu var jag villig att prova igen då jag fått bättre ordning på hälsan, Psykiskt verkar jag klara mig bra hittills tror jag men det är ju det andra som inte är så kul.

Hormonspiral har jag inte vågat sätta in pga hur hormonerna påverkat mig. P-pillerna är ju bara sluta med om det inte känns bra. Så dom är fortfarande under kraftig utvärdering. En spiral blir ju lite meckigare att ta bort.

Men upplever ni mindre påverkan av hormonerna i en hormonspiral? Går man inte upp i vikt på samma sätt med dom? Sexlust?
 
Men upplever ni mindre påverkan av hormonerna i en hormonspiral? Går man inte upp i vikt på samma sätt med dom? Sexlust?

De flesta jag känner funkar bättre på hormonspiral än på många andra preparat. För mig funkar den dessvärre lika dåligt som andra hormonpreparat, så den åker ut senare i veckan. Har haft den knappt ett år, funkade okej först men sen började det strula. Mens varannan vecka och därmed även PMS varannan vecka, mellanblödningar däremellan, upplever mig som mer nedstämd, en redan dålig sexlust har blivit ännu sämre osv.
 
Jag fick oerhört ont av min hormonspiral och fick mens som vanligt, vikten påverkades på samma sätt som piller. Sexlusten var väl obefintlig då jag fick sån smärta.
Lång historia till varför jag inte kunde ta ut den samma vecka.

Jag älskar också ppiller, MEN jag glömmer alltid att äta dom. Så det funkar inte, har försökt i kanske 5 år :arghh:

Går nu utan någonting, menvärken håller på att ta kål på mig.
Blir nog spruta nästa gång jag testar något.
 
Jag är en av de som faktiskt älskar mina p-piller. Jag är mer jämn i humöret, väljer numera att inte ha mens regelbundet baserat på nya riktlinjer men innan blödde jag mindre och fick mer hanterbara smärtor, inte ökat i vikt av dem, bättre hy, ingen påverkad sexlust osv osv. Jag äter Yasmin, innan har jag ätit Trionetta när jag var yngre (där hade jag något fler biverkningar, men ändån ok) och Cerazette testade jag innan dessa, det var däremot en hemsk upplevelse.
Hmm kanske ska se om en annan sort funkar bättre. Yasmine tror jag inte att jag provat.
 
De flesta jag känner funkar bättre på hormonspiral än på många andra preparat. För mig funkar den dessvärre lika dåligt som andra hormonpreparat, så den åker ut senare i veckan. Har haft den knappt ett år, funkade okej först men sen började det strula. Mens varannan vecka och därmed även PMS varannan vecka, mellanblödningar däremellan, upplever mig som mer nedstämd, en redan dålig sexlust har blivit ännu sämre osv.

Vet du varför hormonerna ställt till det så om det funkade okej i början? Jag är ju lite sugen på att testa en men är ju jätterädd att den ska strula.

Jag fick oerhört ont av min hormonspiral och fick mens som vanligt, vikten påverkades på samma sätt som piller. Sexlusten var väl obefintlig då jag fick sån smärta.
Lång historia till varför jag inte kunde ta ut den samma vecka.

Jag älskar också ppiller, MEN jag glömmer alltid att äta dom. Så det funkar inte, har försökt i kanske 5 år :arghh:

Går nu utan någonting, menvärken håller på att ta kål på mig.
Blir nog spruta nästa gång jag testar något.

Hmm det låter ju sådär. :( Jag var jättelycklig efter att ha satt in kopparspiralen att allt var löst så bra, men sen vart det ju katastrof. Så frågan är ju om man vågar prova en hormonspiral. Men många verkar ju vara nöjd med den.
 
Vet du varför hormonerna ställt till det så om det funkade okej i början? Jag är ju lite sugen på att testa en men är ju jätterädd att den ska strula.

Jag vet inte, det har varit samma visa varje gång med mini-piller, stav och hormonspiral. Funkar fint ett tag för att sen gå åt pipan. :(
 
Jag älskar mina Cerazette :love: Förutom viktuppgången då men det får jag på alla piller. Har inga biverkningar utöver det

Utöver att jag gick upp i vikt så fick jag en sinnessjukt oljig hy och hårbotten (:D) så blev hemskt grinig och blödde konstant. Eller inte konstant, men säg att jag hade en mensfri vecka i månaden.
 
Hmm det låter ju sådär. :( Jag var jättelycklig efter att ha satt in kopparspiralen att allt var löst så bra, men sen vart det ju katastrof. Så frågan är ju om man vågar prova en hormonspiral. Men många verkar ju vara nöjd med den.
Nu vistades jag mestdels i England när jag sätte in spiralen, gjorde det dock med min barnmorska i Sverige två dagar innan vi skulle tillbaka till England.
Insättningen gick jättebra, var öm efteråt och dagen efter, typ mensvärk.
Första mensen jag fick i England drog igång hela karusellen. Fick inte ta ut spiralen på VC i England, fick inget bra svar på varför men fick inte.
Hade ingen möjlighet att åka till Sverige förrens 2-3 månader efter insättningsdatum.
Fick ut den, och inget mer ont eller ömt.
Barnmorska förklarade det som att min livmoder försökte stöta ut spiralen, varför jag fick så ont.

Hade jag vistats i Sverige under hela den tiden hade jag kunnat gå så fort första mensen startade och ta ut den.

Jag är ändå glad att jag provade, nu vet jag att det inte fungerar och slipper tänka ''Men om''.
 
De flesta jag känner funkar bättre på hormonspiral än på många andra preparat. För mig funkar den dessvärre lika dåligt som andra hormonpreparat, så den åker ut senare i veckan. Har haft den knappt ett år, funkade okej först men sen började det strula. Mens varannan vecka och därmed även PMS varannan vecka, mellanblödningar däremellan, upplever mig som mer nedstämd, en redan dålig sexlust har blivit ännu sämre osv.

Samma här. Jag fungerar inte på hormonpreparat öht. Får PMS deluxe och extrema humörsvängningar. Blir arg över ingenting och kan även bli ledsen över bagateller. Helt hemskt är det. Vågade mig på att prova hormonspiral eftersom alla sa att det bara hade lokal inverkan bl.a bl.a bl.a. men näe, det fungerade inte heller. Blev jättenedstämd nästan på gränsen till depressiv och dessutom hade jag konstant mens. Mensen varierade från superlite till extremt mycket men blödde gjorde jag.
Efter 5 månader pallade jag inte längre så skiten åkte ut.

Kan tillägga att kopparspiral inte funkade heller. Hade Stockholms blodbad till mens (så pass att jag inte kunde lämna hemmet och närheten till toa) och mellanblödningar däremellan och vid ägglossning fick jag sådana hugg i livmoder/äggstockar att jag nästan svimmade.
 
Samma här. Jag fungerar inte på hormonpreparat öht. Får PMS deluxe och extrema humörsvängningar. Blir arg över ingenting och kan även bli ledsen över bagateller. Helt hemskt är det. Vågade mig på att prova hormonspiral eftersom alla sa att det bara hade lokal inverkan bl.a bl.a bl.a. men näe, det fungerade inte heller. Blev jättenedstämd nästan på gränsen till depressiv och dessutom hade jag konstant mens. Mensen varierade från superlite till extremt mycket men blödde gjorde jag.
Efter 5 månader pallade jag inte längre så skiten åkte ut.

Skit att det inte funkade för dig, men på nåt sätt skönt att inte vara ensam.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 363
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 389
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 621
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp