Dessa underbara p-piller..

Äter mini piller sedan flera åt tillbaka inga problem alls och har inte haft mens sedan jag började med de. Hade stora problem med mensen innan så är glad att den är väck så länge jag äter piller :o:D
 
Samma här. Jag fungerar inte på hormonpreparat öht. Får PMS deluxe och extrema humörsvängningar. Blir arg över ingenting och kan även bli ledsen över bagateller. Helt hemskt är det. Vågade mig på att prova hormonspiral eftersom alla sa att det bara hade lokal inverkan bl.a bl.a bl.a. men näe, det fungerade inte heller. Blev jättenedstämd nästan på gränsen till depressiv och dessutom hade jag konstant mens. Mensen varierade från superlite till extremt mycket men blödde gjorde jag.
Efter 5 månader pallade jag inte längre så skiten åkte ut.
Det är just detta som gör att jag inte vågar sätta in en hormonspiral. P-pillrena har jag vågat testa nu efter många års totalvägrande då alla hormonpreparat vart så dåliga för mig. Jag överväger starkt att avsluta p-pillrena nu pga det som händer.
 
För mig är enda bieffekten av cerazette att jag är helt mensfri och det klagar jag inte över direkt :D
Ingen viktuppgång, ingen minskad sexlust, inga torra slemhinnor, ingen oljig/torr hy, inga humörsvängningar osv.

Har noll och inget negativt att säga om dem fortfarande, såhär 6 år efter att jag började med dem.

Så för just mig funkar de alldeles utmärkt, men hur de funkar för någon annan vet man ju inte förrän man provat och vad jag förstår så kan man få prova sig fram en hel del innan man (förhoppningsvis) hittar vad som funkar bra.
 
Det är just detta som gör att jag inte vågar sätta in en hormonspiral. P-pillrena har jag vågat testa nu efter många års totalvägrande då alla hormonpreparat vart så dåliga för mig. Jag överväger starkt att avsluta p-pillrena nu pga det som händer.

Ja, jag har provat det mesta (förutom P-stav eller spruta, har inte vågat) och kommit fram till att jag mår bäst som fri från påförda hormoner. Det blir lite meckigare för att slippa graviditet men mitt mående är viktigare så det får vara så.
 
Svarar er alla. Jag har tidigare när jag testade lika hormonpreparat blivit väldigt påverkad psykiskt och blivit nedstämd. Eller nedstämd kanske är en ganska stor underdrift. Det har väl såklart inte bara med p-piller att göra men om man sedan innan har haft problem med kraftig ångest och nedstämdhet så kan den lilla knuffen kännas. Nu var jag villig att prova igen då jag fått bättre ordning på hälsan, Psykiskt verkar jag klara mig bra hittills tror jag men det är ju det andra som inte är så kul.

Hormonspiral har jag inte vågat sätta in pga hur hormonerna påverkat mig. P-pillerna är ju bara sluta med om det inte känns bra. Så dom är fortfarande under kraftig utvärdering. En spiral blir ju lite meckigare att ta bort.

Men upplever ni mindre påverkan av hormonerna i en hormonspiral? Går man inte upp i vikt på samma sätt med dom? Sexlust?


Jag påverkades bara positivt av hormonspiral. Det är det mildaste hormonpreparatet enl min barnmorska.
 
Jag påverkades bara positivt av hormonspiral. Det är det mildaste hormonpreparatet enl min barnmorska.

Ja det är ju det som gör att jag ev skulle kunna tänka mig att prova. Men jag är ju lite skraj efter smärtan från kopparspiralen som det bara vart tok med. Men det verkar som färre får sådana problem av hormonspiralen?
Blir nog kanske å boka tid för å satta in en hormonspiral ändå.
 
Jag har ätit:
- Cilest = Funkade super bortsett från Acnen.
- Yasmine = Funkade super bortsett från de två Blodproppar jag fick.
- Cerazette = Funkade super bortsett från oregelbunden mens.

Jag slutade helt med hormoner för 2 månader sedan och mäter nu mina cyckler istället. Bl.a. med hjälp av en App i min telefon.
Jag vill inte ha barn just nu och jag går på andra mediciner som är gravt fosterskadande varav jag inte får bli gravid. Kondom och säkra perioder it is.
Så leds på att proppa in hormoner i min kropp!
 
Jag har ätit:
- Cilest = Funkade super bortsett från Acnen.
- Yasmine = Funkade super bortsett från de två Blodproppar jag fick.
- Cerazette = Funkade super bortsett från oregelbunden mens.

Jag slutade helt med hormoner för 2 månader sedan och mäter nu mina cyckler istället. Bl.a. med hjälp av en App i min telefon.
Jag vill inte ha barn just nu och jag går på andra mediciner som är gravt fosterskadande varav jag inte får bli gravid. Kondom och säkra perioder it is.
Så leds på att proppa in hormoner i min kropp!
jag vill ju inte heller proppa i mig massa saker som påverkar mig negativt. Speciellt inte när jag äter massa mediciner som ska påverka mig i positiv riktning och sen lägger man till p-piller som gör motsatsen typ.
Så jag är lite inne på att gå tillbaka till säkra perioder och inte trycka i mig nåt skit. Det gick ju fel en gång men det var för att jag slarvade. Jag vet ju att när jag är noggrann med mina perioder så funkar det. men det har varit väldigt skönt att inte behöva vara orolig. Men betydligt mindre kul att känna sig fel och inte ha nån sexlust. :yuck::meh:
 
Jag började med Cilest för 3,5 veckor sedan efter att ha varit utan hormonmedel i två år. Började första mensdag, och mensen varade 3,5 dagar, ingen värk och inte mycket blod. Tyvärr varade lyckan inte mycket längre än så. Illamående och ont i brösten, dock bättre nu, men nu har jag visst fått mens istället:yuck: Jag äter alltså ihop kartorna för att slippa mens så ofta, var min tanke. Och humöret ska vi inte tala om, fick dessutom pms deluxe innan jag började blöda:devil:

Vad ska man göra? Jag åt länge Neovletta, funkade bra kroppsmässigt, kunde styra mensen själv. Men blev ordentligt nedstämd, så slutade. Provade sedan p-ring, vilket tydligen gjorde min lättblödande livmodertapp ännu mera lättblödande:arghh:

Ska det vara så jävla svårt att få vara en välfungerande människa alla dagar i månaden, och även kunna ligga lite utan blodbad?
Jag vill alltså bara må bra, jämnt humör, och bestämma över när jag ska ha mens. Och inte skrämma livet ut killen vid sex:cool:
 
Åt cerazette och nått annat piller dom jag inte minns namnet på. Fick sluta med båda. Första halvåret hade jag ingen mens, toppen :banana:. Sen hade jag mens som varade i flera veckor och var blödningsfri allt från några dagar till en vecka :turd:. Sen vart det slut med piller. Skaffade p-stav. Den funka fint. Blödde lite i början och i slutet när det var dags att byta. Dock så hade klåparen som satte in den satt den så djupt att hon som tog ut den fick hämta hjälp och då fick dom ändå hålla på en stund innan den kom ut. Det kändes kan jag säga. Så inga mer stavar för nej. Sen blev det p-sputa:heart har inte haft en droppe mens sen jag började för flera år sedan. Tänker aldrig sluta med den. Har inte haft nån viktökning heller av den.
 
Jag har ätit:
- Cilest = Funkade super bortsett från Acnen.
- Yasmine = Funkade super bortsett från de två Blodproppar jag fick.
- Cerazette = Funkade super bortsett från oregelbunden mens.

Jag slutade helt med hormoner för 2 månader sedan och mäter nu mina cyckler istället. Bl.a. med hjälp av en App i min telefon.
Jag vill inte ha barn just nu och jag går på andra mediciner som är gravt fosterskadande varav jag inte får bli gravid. Kondom och säkra perioder it is.
Så leds på att proppa in hormoner i min kropp!

Villen app är det du använder dig av?
 
Svarar er alla. Jag har tidigare när jag testade lika hormonpreparat blivit väldigt påverkad psykiskt och blivit nedstämd. Eller nedstämd kanske är en ganska stor underdrift. Det har väl såklart inte bara med p-piller att göra men om man sedan innan har haft problem med kraftig ångest och nedstämdhet så kan den lilla knuffen kännas. Nu var jag villig att prova igen då jag fått bättre ordning på hälsan, Psykiskt verkar jag klara mig bra hittills tror jag men det är ju det andra som inte är så kul.

Hormonspiral har jag inte vågat sätta in pga hur hormonerna påverkat mig. P-pillerna är ju bara sluta med om det inte känns bra. Så dom är fortfarande under kraftig utvärdering. En spiral blir ju lite meckigare att ta bort.

Men upplever ni mindre påverkan av hormonerna i en hormonspiral? Går man inte upp i vikt på samma sätt med dom? Sexlust?
Min gyn säger som sagt att hormonspiral enbart påverkar lokalt, hormonerna går inte ut i hela systemet som med ex p-piller. Därför ska man inte få biverkningar på sexlust, humör osv.

Däremot kan det vara olika gällande om den verkar ägglossningahämmande eller ej = det är olika hur mkt av ens egna cykliska "biverkningar" som den tar bort.
 
P-spruta är suveränt! Har tagit den i ca 20 år. Inga biverkningar alls och jag har sluppit mensen helt.
Det är en gåta för mig att inte fler använder detta ypperliga preventivmedel....
 
Min gyn säger som sagt att hormonspiral enbart påverkar lokalt, hormonerna går inte ut i hela systemet som med ex p-piller. Därför ska man inte få biverkningar på sexlust, humör osv.

Däremot kan det vara olika gällande om den verkar ägglossningahämmande eller ej = det är olika hur mkt av ens egna cykliska "biverkningar" som den tar bort.

Uppenbart har din gyn. fel, alt. att hon generaliserar lite väl mycket. Det kan ju både jag och @Tassetass intyga.
 
P-spruta är suveränt! Har tagit den i ca 20 år. Inga biverkningar alls och jag har sluppit mensen helt.
Det är en gåta för mig att inte fler använder detta ypperliga preventivmedel....
Säkert suveränt för de den fungerar för. Men det som får mig och säkert fler att tveka är ju ifall den inte funkar. Att få en massa biverkningar men inte kunna avbryta behandlingen är inte så lockande för mig iaf.
 
Nu har jag aldrig använt något p-medel öht, men iaf det jag hört om hormonspiral är att det kan ge samma biverkningar som t.ex. minipillar, men i mildare grad. Så man kan absolut få problem med humöret etc, men det brukar vara mildare än vad det hade varit med minipiller.
 
Jag har inga bra tips, tyvärr, men jag förstår dig. Har också testat massa piller, nuva-ring, kopparspiral 2 gånger (andra gången höll det på att gå helt galet) och kom till slut fram till att det får vara á natural.
P-piller för män kunde fått komma igår om jag stod för forskningspengarna.
 
jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de tydligen heter nu för tiden) Vinella.

Sexlusten är som bortblåst och jag har gått upp 4kg på 4 veckor! :arghh: Jag har stadigt legat på 59kg i 8 år och nu helt plötsligt efter 3 veckor utan några andra förändringar än p-piller väger jag 62kg - fick panik och började äta mindre än normalt och en vecka senare har jag gått upp 1 kg till. Jag går ner i vikt direkt i vanliga fall om jag lägger om kosten. Så kroppen är så onormal!

Jag tycker att P-piller är ett jävla otyg och har därför vägrat dem under alla år. har provat p-ring - fick hemska utslag av den, provat kopparspiral - fick en jätteinfektion och fick dra ut den på akuten en lördag morgon en vecka efter insättning. Har kört på säkra perioder och tonvis av akut p-piller för jag varit rädd att det var för nära ägglossning osv. Kondomerna har en tendens att gå sönder (vi kan ha ganska vilt och hårt sex och dom håller inte för det) så dom litar jag inte på.

Vad gör man? jag och sambon pratar väl om ev barn framöver men till dess vill jag inte råka bli gravid. Efter ett ev barn kommer sambon sterilisera sig då han börjar bli gammal och har ett barn sen tidigare så detta är absolut sista för honom. Men till dess? Någon som provat p-piller som påverkat en mindre eller ska jag fortsätta prova massa olika piller? Gjorde den resan för 10 år sen men gav upp. Just nu känns säkra perioder med ett akut p-piller i månaden som den trevligaste lösningen, igen. Har levt så i 3 år men det känns inte som någon höjdare.

Viktuppgången man gör på p-piller, är det vätska eller fett? Läser lite olika. Kan man prova vätskedrivande och se om det är en lösning om det är vätska man går upp? Hur vet man om det är vätska man samlat på sig eller fett? :confused::o
Jag äter också Vinelle. Gick upp 6 kg. Det var precis samma för mig. Det ökade med ungefär ett kg varje gång jag ställde mig på vågen utan att jag hade ändrat på någonting i min livsföring. Så galet frustrerande!! Men som tur var tog det stopp efter 6 kg. Sen kom en lång period (ett par månader) där jag låg fastcementerad på den nya vikten. Ingenting hjälpte. Men sen började det vända igen. Men det går trögt. Kroppen reagerar fortf inte som innan. Men jag har iaf gått ner 3 kg nu och tror mig kunna gå ner resten också. Det verkar iaf så. Kroppen svarar lite bättre nu mot tidigare. Men det är ett jävla skit att brottas mot!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 363
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 389
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 621
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp