Bukefalos 28 år!

"Det är bedrägeri på hög nivå"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Nej, det har jag inte.Men hur mkt beskyllningar ska givaren få skriva om mottagaren i en tråd som denna utan att veta ens själv om det är sant?

Och LIA, du kan väl inte mena annat än vad många andra menar, man måste vara väldigt försiktig när man ger bort eller säljer en häst billigt?. Rötägg finns överallt och även om det skulle finnas möjlighet rent pappersmässigt att kanske skriva ett vattentätt kontrak, jag tror de som skiter i sådant ändå skiter i sådant hur välformulerat det än är.
Även i mina ögon har du tagit parti och uttryckt att det är oansvarigt och naivt att skänka bort en häst så som gjorts.. Men då tycker jag.. att tro att P + 2st till skulle ha diktat ihop den här berättelsen... för att.. ja vad skulle dom ha för motiv till det?
Det är NAIVT! Och saken är ju den att det är ju väldigt mkt som pekar i den här riktningen tyvärr...och ju mer man skrapar på ytan destå mer kommer fram...men förhoppningvis leder polisutredningen nån vart så vi alla får reda på hur det ligger till...
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag har nog missat några detaljer i ärendet. Saknar hästen i fråga pass eller finns det preparat med livstids karens inskrivet i passet?


Pass är medskickat, livstidskarens inskrivit i passet, dock har Pjok efter flertal påtryckningar från PL ännu inte talat om preparatet.

Så har jag fattat det hela.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Även i mina ögon har du tagit parti och uttryckt att det är oansvarigt och naivt att skänka bort en häst så som gjorts.. Men då tycker jag.. att tro att P + 2st till skulle ha diktat ihop den här berättelsen... för att.. ja vad skulle dom ha för motiv till det?
Det är NAIVT!

Det är du som har ett naivt sätt.

Ingen har påstått vad jag sett att P. har diktat ihop historien om att hästen är bortgedd och att hon inte får hälsa på.

Det är oansvarigt och naivt att skänka bort en häst och tro att någon annan tar ekonomiskt ansvar men att man ändå själv ska ha kvar ett visst inflytande,därmed är inte sagt att givaren är skuldfri, men så länge det finns rötägg så ..... och då menar jag som tagare.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jag har nog missat några detaljer i ärendet.


Jag har fattat det som det finns två möjliga slaktscenario.

1. Hästen har inte livstidskarens på ngn substans och är slaktad lagligt, alltså med pass.

2 Hästen har livskarens, och är slaktad passlös och köttet är sålt svart.

:confused::confused:
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Och jag uppfattar dig och några till som mycket goda vänner till VL. Annars finns ingen rimlig förklaring till hur man kan försvara VL:s handlande så otroligt enkelriktat som du gör.

Nej men vad får du allt ifrån? Jag kan inte läsa i något av inläggen att någon tar detta i försvar, det är inte försvarligt vilket många även givit uttryck för. Detta kan omöjligt lösas i ett diskussionsforum, mycket av det som skrivs äger sin riktighet därför kan ett mål av den här karaktären ta både tid och pengar i anspråk och kanske inte ens sluta med önskat besked. Oavsett får tiden utvisa om det finns så mycket att åtal kan väckas, jag misstänker att det kommer att skrivas vidare om det.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

..... blev till "jag förstår precis vad du menar"....när Gunnar faktiskt skrev samma sak som jag tidigare gjort och gjorde nu.

Det tycker jag är märkligt.

"Förstå mig rätt nu. Om personen som fått hästen verkligen slaktat den anser jag självklart att den personen är själva "boven" i dramat, den som gett bort den kan aldrig bli någon "bov"
så skrev Gunnar och jag svarade jag "förstår precis vad du menar"
vad är det för märkligt med det? Sen ditt yrande o cyklar o bilar fram o tillbaka som Gunnar oxå skrev om ( om det var det du menade med samma sak?) har jag även bemött honom i det inlägg nr 20 tro jag det var..
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Nej men vad får du allt ifrån? Jag kan inte läsa i något av inläggen att någon tar detta i försvar, det är inte försvarligt vilket många även givit uttryck för. Detta kan omöjligt lösas i ett diskussionsforum, mycket av det som skrivs äger sin riktighet därför kan ett mål av den här karaktären ta både tid och pengar i anspråk och kanske inte ens sluta med önskat besked. Oavsett får tiden utvisa om det finns så mycket att åtal kan väckas, jag misstänker att det kommer att skrivas vidare om det.

Har du läst alla inläggen i de stängda trådarna, så är det förvånandsvärt många som lägger skulden på P men ingen (förutom vi)tar upp funderingar kring VLs alla sällskapshästar.. det är ju fler än en häst vi talar om här... Vad ska hon med alla sällskapshästar till???
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Laga stöld kanske är en gåva?:angel:

Vi har 3st som råkat ut för ett troligt bedrägeri och säkerligen mår väldigt dåligt av det här, så förlöjliganden av den här typen anser jag bara vara ytterligare ett sätt att sparka på den som redan ligger...
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ursprungligen postat av LIA
Ginnies,
man kan visa var ens sympatier/antipatier ligger utan att i klartext beskylla någon för det ena eller andra. Man kan, som i detta fall, komma med div halvkväda visor, vinkla uppgifter, ideligen påpeka petitesser och/eller undanta fakta till förmån/nackdel för ena eller andra parten.

Du har, i likhet med några andra, tagit parti mot Pjok (Givaren).

Nej, det har jag inte.Men hur mkt beskyllningar ska givaren få skriva om mottagaren i en tråd som denna utan att veta ens själv om det är sant?

Och LIA, du kan väl inte mena annat än vad många andra menar, man måste vara väldigt försiktig när man ger bort eller säljer en häst billigt?. Rötägg finns överallt och även om det skulle finnas möjlighet rent pappersmässigt att kanske skriva ett vattentätt kontrak, jag tror de som skiter i sådant ändå skiter i sådant hur välformulerat det än är.
Visst har du tagit parti mot Pjok. Att förneka det blir bara larvigt.
För det första, så innebär inte Givarens "beskyllningar" argument för den behandling hon utsatts för.
För det andra, om hon har kommit med lögner, vilket påstås här och där, ska hon kritseras för detta, men än så länge har jag inte sett tecken på att hennes uppgifter inte skulle stämma. Det mesta som hon sagt har hon ju själv varit med om, så det borde hon väl ändå veta. Eller hur?
Och beträffande resten, var hästen är, varför Mottagaren inte svarar, lever upp till gåvoavtalet eller ens till media vill visa upp hästen, vad har du för rimlig förklaring till det? Vad är oddsen för att hästen inte är slaktad?

Javisst ska man vara försiktig och noggrann när man överlåter en häst, oavsett summa. Vitsen med att skriva ett korrekt avtal med konsekvensklausul är inte att det skulle hindra någon från att bryta det. Vitsen är att det ska kosta så mycket att det innebär större kostnader än förtjänst, dvs förlust, och därmed avhålla från avtalsbrott. Även rötägg kan räkna.

LIA
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Lillfi;11005691 Sen ditt yrande o cyklar o bilar fram o tillbaka som Gunnar oxå skrev om ( om det var det du menade med samma sak?) har jag även bemött honom i det inlägg nr 20 tro jag det var..[/QUOTE skrev:
Mitt, som du påstår yrande om cyklar, var ett bemötande om Pjoks lika yrande om våldtäkt, nedslagna offer på gatan och skyll dig själv. Yrade inte Pjok då, tala om att ta parti för egen del här?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Vi har 3st som råkat ut för ett troligt bedrägeri och säkerligen mår väldigt dåligt av det här, så förlöjliganden av den här typen anser jag bara vara ytterligare ett sätt att sparka på den som redan ligger...


Jo visst, men du tycker inte en anmälan om olaga stöld är löjligt?
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Javisst ska man vara försiktig och noggrann när man överlåter en häst, oavsett summa. Vitsen med att skriva ett korrekt avtal med konsekvensklausul är inte att det skulle hindra någon från att bryta det. Vitsen är att det ska kosta så mycket att det innebär större kostnader än förtjänst, dvs förlust, och därmed avhålla från avtalsbrott. Även rötägg kan räkna.

LIA


Än en gång,man behöver faktiskt inte vara så försiktig och noggrann om hästen är dyr, då borgar priset för bra omhändertagande, det är med de billiga och gratishästarna som de största riskerna finns, förstår du inte problemet med just detta?.

Visst kan rötägg räkna och oftast så bra att de vid en tilltänkt rättegång står utan tillgångar. Jag skulle aldrig gå till rättegång för en bortgiven häst, det kan bli alldeles för dyrt i sluttampen, det är faktiskt inte givet att alla kostnader läggs på, som här mottagaren. Men jag skulle å andra sidan aldrig ge bort en häst.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Visst har du tagit parti mot Pjok. Att förneka det blir bara larvigt.
För det första, så innebär inte Givarens "beskyllningar" argument för den behandling hon utsatts för.


Jag har skrivit ett otalt ggr hur fult det är att som tagare inte hålla sitt löfte.

Vad vill du ha mer? Ska man inte få se en historia med andra ögon än givaren och påvisa svårigheten med att ge bort hästar?

Dessutom var det i första tråden rätt osammanhängande beskyllningar , samt rejäla personangrepp på en viss person som du antagligen missat, Älgen och TomasN vet också, de hann och läsa, kanske PL, det togs bort.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Om man ger bort en häst och förutsättningarna ändras för hästinnehavaren efter några år och den personen väljer att slakta hästen, det tror jag är helt okej för många. Även för Pjok. Hon hade skrivit en klausul att hon bara ville bli underrättad om detta. Förutsättningarna kan ju ändras, det vet vi ju alla. Men att förutsättningarna ändrades så snabbt som med Ametist, och även två andra hästar, för samma person låter ju konstigt. Att personen sedan ifråga har mycket goda kontakter inom slakteribranschen, det råkar bara vara en slump. Det finns inget som helst samband..
Är det inte intressant att försöka stoppa en sån här person? Är det inte bra att polisen har tagit emot anmälan och får utreda vad som har hänt? VL har ju bara att visa hästen så är det utagerat. Om nu Pjok hade kommit till polisen med an anmälan som enbart bygger på illvilja mot VL tror ni inte polisen hade lagt ner ärendet? Är det inte bra att slakteri runt hästar granskas så man får bort ohederliga från den marknaden. Blir det inte lite fel att säga att man får skylla sig själv.
Alla vet ju att det gäller att förebygga brott men är det inte lite oempatiskt att räcka lång näsa till den som drabbas och säga; - skyll dig själv.
Att sen också bli påhoppad och ansedd som löjlig mm när man vill veta vad som har hänt är ett tecken på att vårt samhälle börjar bli väldigt osunt.
Jag tycker det är bra om vi i vårt samhälle utgår från att det är den som gör något ohederligt eller brottsligt ska undersökas och sättas dit. Inte att de som drabbas får skylla sig själv....och det är dumt att vara blåögd men det är baske mig inte brottsligt.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Är det inte intressant att försöka stoppa en sån här person? Är det inte bra att polisen har tagit emot anmälan och får utreda vad som har hänt? VL har ju bara att visa hästen så är det utagerat.


I senaste bortagna tråden, skrev jag " Hur svårt är det att visa hästen"?, om jag inte minns fel så var det till C-L.

Självklart ska hon visa hästen, det är bara oerhört dumt av mottagaren att inte svara i telefonen-alla vet väl när en häst byter ägare att man som regel snart efteråt vill höra hur det går.

Men vad gäller "delvis skylla sig själv"- så är det inte vi som skriver så i tråden som sätter det tillägget- det gör oseriösa mottagare, och så länge de finns-och de kommer alltid finnas så länge det finns pengar att tjäna oavsett kontrakt,måste man vara väldigt försiktig med att ge bort gamla ofräscha hästar, om man nu ska göra det överhuvudtaget.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jo, jo, men det har också antydits att det inte finns några pengar att tjäna i den branschen heller. Så det är konstigt att den inte är självsanerad redan...Bovar som jobbar ideellt. :angel:
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Jo, jo, men det har också antydits att det inte finns några pengar att tjäna i den branschen heller. Så det är konstigt att den inte är självsanerad redan...Bovar som jobbar ideellt. :angel:


Nej, du har rätt, finns det inga pengar att tjäna så är hästen knappast slaktad.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Såhär är det.Vid levandevikt på 600 och slaktkropp på 300 kg.

Om Tagaren fått hästen och skickat den till slakt i ett annat slakteri än hennes eget, och då fått betalt efter Gnist´s info, alltså mellan 4,25 och 9,75/ kg, så blir det ingen förtjänst, bensin, tid, trailer osv äter upp den.


Vad som har betydelse här är att tagaren äger? slakteriet delvis? och kommer alltså få betalt för vad slakteriet får för hästköttet när de säljer. Vinsten blir då större, men jag vet inte vad slakteriet kan få för hästköttet som de säljer.Det priset är ju högre än vad den som säljer till slakteriet får.

Sedan finns det väl alltid, om än en liten?, markand för svartslakt och svartköttförsäljning.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Räkneexempel: Från ett annat slakteri hade man alltså tjänat mellan ca 1300 kr och 3000 kr. Nu gör man jobbet själv och kan kanske sälja köttet för 25 kr/kg, det ger 7500 kr ( Nu tar jag bara siffror som låter rimligt.) Bensinpengar och släp, timmar mm blir max 2000 kr. Då har man en liten vinst på ca 5000-5500 kr. Har man rätt kontakter så kan man sälja köttet svart och kanske få ut ännu mer för det. Jag vet inte. Men tre hästar ger ca 15 000 kr i ren vinst på en månad. Det är ju en hel månads arbete efter skatt. Som man har gjort på några dagars jobb. Ännu mindre jobb är det om man sätter hästarna på slakttransport utomlands för samma pengar och kanske mer. Så ekonomisk vinning går det nog att få.
Kom gärna med mer konkreta siffror, ni som vet.
 
Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"

Ja med räkneexempel där man tar siffrorna ur tomma inte går det ju att visa vad som helst.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Alingsås Tidning) Elisabet Jogmark gav bort hästen Ametist till en kvinna som skulle ha den som sällskapshäst. Av allt att döma gick...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp