Det är synd om oss...

Hur nojig får man vara? Vad ska man tolka liten rörelsestörning som? Syns bara på volt i trav. Igångsätting är bara SÅÅ kul...:arghh:

Visserligen saknar han ju muskler och är speciellt dåligt musklad på H bak som är behandlat. Sedan är han inte öm eller något men i alla fall. Men det var han ju inte innan behandling i normala fall heller svårtolkat... ÄR DET TYDLIG HUR MYCKET JAG HATAR DET HÄR?

Rant over.
 
Hur nojig får man vara? Vad ska man tolka liten rörelsestörning som? Syns bara på volt i trav. Igångsätting är bara SÅÅ kul...:arghh:

Visserligen saknar han ju muskler och är speciellt dåligt musklad på H bak som är behandlat. Sedan är han inte öm eller något men i alla fall. Men det var han ju inte innan behandling i normala fall heller svårtolkat... ÄR DET TYDLIG HUR MYCKET JAG HATAR DET HÄR?

Rant over.

Precis där är vi ju :p Jag föredrar o vara nojig men inte sluta rida för det. Och ffa ha ngn annan som rider varje vecka som är bättre än mig.
 
Är redan skräckslagen för besöket imorgon :nailbiting:, magen är kass och jag stressar upp mig själv bara mer och mer :yuck:.
Stress moment 1: få in hästen i transporten.. har inte blivit ngn last träning trots att jag hade tänkt göra det.. (är rädd att bara förstöra allt och göra hästen tvär mot denna transporten också.. Dvs som vanligt när jag sätter hinder framför mig så bygger jag bara på på det..)

Stress moment 2: hur hästen kommer behandla kiropraktikern.. ny människa, ny plats och sen så kommer han knäcka rätt en massa saker.. Detta är hästen som försöker äta upp en bara en okänd klappar henne på bogen eller försöker gå under halsen :banghead:.

Stress moment 3: tänk om de hittar ngt!?!!:cry: tänk om de inte hittar ngt. Osv osv..

Ordnade i alla fall släpet idag, smörjde upp allt, kollade däck, och bråkade med elen (var högljudda diskussioner om huruvida man ska tända blinkern eller broms ljusen då man bromsar.. var bara ett litet jordnings fel, men man hann ju sätta sig i ett hörn och hyperventilera några gånger...)
Men nu är det helt klart och saknar bara en söt liten fux fis som dansar hela vägen in på rosa fluff moln i släpet. Och inte beter sig som det :rage::wtf::yuck::arghh: hon oftast föredrar att vara..
 
@Buck Det märks att du inte valsat runt hos alla möjliga behandlare den senaste tiden :D Jag är typ imun nu o mest nyfiken på vad de hittar o ägnar sedan orimligt mkt tid åt att försöka sätta ihop allas analyser i ett sammanhang.
 
@Buck Det märks att du inte valsat runt hos alla möjliga behandlare den senaste tiden :D Jag är typ imun nu o mest nyfiken på vad de hittar o ägnar sedan orimligt mkt tid åt att försöka sätta ihop allas analyser i ett sammanhang.
Ja du är nog ganska härdad vid detta laget :).
Är mest rädd att det är ngt stort och obotligt i ryggen..
 
Är mest rädd att det är ngt stort och obotligt i ryggen..

Men det är ju bättre att veta än att inte veta? Och dessutom behöver en ryggdiagnos inte innebära slutet. Det är väl min häst ett bevis för? Men det gäller att ta tag i problemet istället för att leka struts. :)
 
Hur nojig får man vara? Vad ska man tolka liten rörelsestörning som? Syns bara på volt i trav. Igångsätting är bara SÅÅ kul...:arghh:.
Den sitsen är bekant, ja... :( Jag ser till att tillräckligt ofta rida för dressyrtränaren/stallägaren, som har bättre ögon och mer erfarenhet, och så litar jag på hennes bedömning av när jag ska rida vidare och när jag ska låta bli. Och så försöker jag andas under tiden...
 
Den sitsen är bekant, ja... :( Jag ser till att tillräckligt ofta rida för dressyrtränaren/stallägaren, som har bättre ögon och mer erfarenhet, och så litar jag på hennes bedömning av när jag ska rida vidare och när jag ska låta bli. Och så försöker jag andas under tiden...
Ja har ju veterinär i ryggen som säger att det är en skillnad mot när han va HALT. Han rör sig liksom rundare och att det troligtvis är musklerna och ojämnheten som är problemtiken. Står dessutom på superanläggning med massa tränare och superkunnig stallägare. Visserligen dressyrstall men ja solarium fibersand och hela faderuttan. Det finns alltid stöd. Tur det. Hade nog varit på psyk annars.
 
Nu ska jag åka och hämta hem Långa Hästen! (Och idag är det stilterräng i Enköping, som vi varit med på två gånger och faktiskt kommit runt utan stopp båda gångerna, så jag är lite extra avundsjuk på de som får rida idag men hoppas de får en bra dag. Och stallets ponny debuterar i Botkyrka och jag håller massor av tummar.)
 
Jag ska få sätta igång från marken nu ^_^. Kiro hittade en hel del men inget allvarligt. Tror att alla glappande sadlar och dålig ridnig genom åren har gjort att hon tillslut fick nog.
Hon var öm i ländryggen och han knäckte och sträckte lite här och var. Hästen tyckte att det var super härligt och stod och sov :).
Han tyckte dock att hon var väldigt fet :p.
Så blir att leta upp en ordentlig tömkörningsgjord och börja motionera lite ^_^
 
Så blir att leta upp en ordentlig tömkörningsgjord och börja motionera lite ^_^

Ett strålande sätt att motionera både sig själv och hästen på. :D

Det är precis vad vi har gjort idag. Vi hade första träningen på väldigt länge för min tränare och det var verkligen superkul. Dels för att jag fick så mycket nya tips och tricks att ta med mig men även för att det funkade så bra. Jag tycker ju själv att jag kör lite hejsansvejsan ibland till vardags men tydligen har jag gjort något rätt iallafall. Det var nästan ett halvår sedan jag tränade för tömkörningstränaren senast och jag hinner normalt sett skaffa många ovanor på såpass lång tid. :p:laugh:
 
Ett strålande sätt att motionera både sig själv och hästen på. :D

Det är precis vad vi har gjort idag. Vi hade första träningen på väldigt länge för min tränare och det var verkligen superkul. Dels för att jag fick så mycket nya tips och tricks att ta med mig men även för att det funkade så bra. Jag tycker ju själv att jag kör lite hejsansvejsan ibland till vardags men tydligen har jag gjort något rätt iallafall. Det var nästan ett halvår sedan jag tränade för tömkörningstränaren senast och jag hinner normalt sett skaffa många ovanor på såpass lång tid. :p:laugh:
Jag är ju då självlärd i både tömkörning och longering :p, är på nivån att jag kan gå rakt fram på långa tyglar typ :o. Kan först be om jobb på volt och 8 volt. Annars så får så jag ha inspänning (har tömmarna som en graman (vävribb))..
Så kanske behöver lite lektioner för att göra rätt ^_^
 
@Buck Jag förespråkar definitivt lektioner, iallafall i början, för det är lika svårt att tömköra på ett bra sätt som det är att rida.

Helt ärligt så vet jag inte om Eponas rehabilitering hade gått så bra som den har gjort om jag inte hade haft min tränare. Men nu har jag som sagt den stora förmånen att ha en tränare som också är fysioterapeut. Inspänning vid tömkörning är förbjudet i hennes värld, speciellt med rygghästar, eftersom det är så lätt att bygga in mer spänning i hästen om man låser fast den. Dessutom behövs inte inspänningar om man gör på rätt sätt, det funkar ändå....lite magiskt sådär. ;)
 
@Buck Jag förespråkar definitivt lektioner, iallafall i början, för det är lika svårt att tömköra på ett bra sätt som det är att rida.

Helt ärligt så vet jag inte om Eponas rehabilitering hade gått så bra som den har gjort om jag inte hade haft min tränare. Men nu har jag som sagt den stora förmånen att ha en tränare som också är fysioterapeut. Inspänning vid tömkörning är förbjudet i hennes värld, speciellt med rygghästar, eftersom det är så lätt att bygga in mer spänning i hästen om man låser fast den. Dessutom behövs inte inspänningar om man gör på rätt sätt, det funkar ändå....lite magiskt sådär. ;)
Är bara dumt att det ska vara så jäkla dyrt med ordentlig tömkörningsgjord utrustning :arghh:. Har en liten liten däckel med bara två ringar vilka är alldeles för tight ihop och sen så snurrar den :meh:. Men ska jag ha en ny gjord så är det ju som minst nära 2 tusen och ska man ha läder tömmar så är det lika mycket.. har lite svårt att rättfärdiga ett sånt inköp då jag tömkör så pass sällan :(.
 
@Buck Jag har en modifierad Hööks-gjord, som jag bl a har skurit av en del av putorna på eftersom de var så spetsiga, + tömmar från Globus. Ganska billiga grejer men de funkar alldeles utmärkt.
Jag hade gärna haft prylar från Tärnsjö men det finns inte i min ekonomi heller med alla veterinärbesök vi gjort. :)

För vår del kommer tömkörningsarbetet alltid vara den viktigaste delen av den vanliga träningen och jag tömkör minst en gång i veckan. Ridningen ser jag som en bonus sedan Epona fick ryggdiagnosen och jag är väldigt glad att den delen funkar såpass bra som den gör. Är inte säker på att den skulle göra det utan de avsuttna arbetet så jag chansar inte.
 
Nu har lilla hästen varit feberfri i tre dygn så imorgon ska jag smyga igång lite motion igen. Typ skrittpromenad för hand...utan att lilla häst stoppar mulen i varenda grästuva.. Känns bra. :)

Nästa eller nästnästa vecka kommer vet ta nytt blodprov för att se hur ACTH-värdet ser ut efter ett antal veckors medicinering med små rosa piller. Lilla häst tycker iallafall om små rosa piller eftersom dom serveras ihop med smaskiga äpplen. Trevligt med lättlurad häst. :D
 
Långa Hästen är stabilare i sina bakknän efter en månad på spa, och jobbar i en bättre form, men han är fortfarande inte fullständigt stadig. Vi fortsätter skrittjobba och jag ska försöka lägga in mer tömkörning också (tack @Speedway för påminnelsen:) ) så får vi se hur det ser ut efter sommaren. Just nu är jag lite uppgiven; jag hade inte väntat mig mirakel efter spa-vistelsen, men märker att jag ändå hade hoppats på ett.
 
Just nu är jag lite uppgiven; jag hade inte väntat mig mirakel efter spa-vistelsen, men märker att jag ändå hade hoppats på ett.

Ibland....eller typ för det mesta :angel:....får man vara glad för dom små ljusglimtarna här i livet.

Epona aka Raketen talade med all tydlighet om att hon faktiskt hade vilat klart nu. Tur att jag hade joggingdojjorna på mig på "promenaden". Aptiten är det inget fel på heller. :p
 
Eftersom jag klagar av mig här så känner jag att, fan måste skriva när det går åt andra hållet med.

Jag har under de senaste veckorna äntligen börjat känna igen min häst att rida (från marken är han alltid samma sura, lugna, huvudkliande mupp, med krav på sina regler och rutiner. Men ridmässigt har jag mest känt :arghh:). Han blir mer och mer den individ jag är van vid vilket värmer hela hjärtat. Igår galopperade vi på hack i kvällssolen längs galopp-/terrängslingan och han känns som han ska göra, nej inget fantastiskt men det känns hemma :love:.

Även om han fysiskt inte är helt tillbaka, när jag ser oss i spegeln i ridhuset får jag en liten chock. Han är ju inte jordens mest "ögonfallande" i vanliga fall, från marken ganska "tråkig". Men brukar leva upp när han får en ryttare och lite ridning. Just nu blir han för öppen eller för låg eller lång och mest tanig. Men skit samma det är på gång.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 358
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp