Bukefalos 28 år!

Det är synd om oss...

Alltså han är såååå söt :love: och såg väldigt fin ut. @the_connemara rider inte alls så dåligt som hon utger sig för att rida.

Jag funderar på det där klippet du fick från i somras. Om det var första gången hos Anna eller nån gång mitt i. Du har ju iaf inte fått se de första från förra sommaren ännu så hold your horses :rofl: (jag ska leta, nångång!)
 
Sickan, vi har en plan! Alltså det går inte att hitta ngt fel på det där bakbenet o hästen känns bara svag (vilket ju är förståeligt då det inte funkat på 2 år nu) och blir ojämnt gallig men man kor ju inte heller framåt om man inte får göra lite mer arbete. Så nu ska jag rida :love:

O hästarna har lugnat sig för den här våren känns det som så jag har hopp att korsbandet klarade sig. Peppar peppar.
 
Jag har äntligen en vet tid med kiro inbokat :). Har inte ridit på väääädigt länge dock.. så annonserade idag efter en tillfällig medryttar häst dvs på en eller två månader beroende på vad som är fel på hästen, bara för att komma igång lite. Blev totalt bombarderad av svar för allt från islänningar till skit stora hästar :p. Som ska allt ifrån sättas igång och bara skritta till hållas igång helt. Dvs jag har mycket att välja på :p ska kolla på en imorgon och en i nästa vecka. Trodde att min beskrivning av mig själv som feg, fet och på mer eller mindre grund nivå i ridningen skulle verka avskräckande :p. Men är tydligen en ordentlig brist på medryttare häromkring :p.
 
Mitt lilla djur har ätit små rosa piller i en vecka nu men än så länge har jag inte direkt märkt av att symptomen har minskat men det kan ju ta ett tag har jag förstått.

Vi var iallafall på Clarebergs RK i söndags och skuttade terränghinder på deras bana. I princip hela banan låg i en backe och det var dessutom ganska blött på sina ställen så det blev lite tuffare träning än vanligt. Flåsigt att springa uppför och hoppa hinder samtidigt, tyckte Epona, men vi tog det som ett bra tillfälle att intervallträna. :)

Nästa söndag ska vi hoppa på hemmaplan för då har Vickan-Pickan första träningstillfället för året. På slätmark. Kommer kännas busenkelt. :D
 
Provat en medryttar häst kandidat och är typ redan redo att slänga iväg sällskapshästen och sätta in den i mitt stall :p. Lugn, trygg, stabil och lagom mycket att rida ihop :rofl: (mycket högre än min egna men hälften så mycket att rida ihop :p).
Har 3 till inbokade och typ 5 andra som jag avvaktar lite med. Så får försöka att lugna mig lite och se vad de andra är för ngt först :p.

Fuxen har dock fått sova ute i natt ^_^ ska dra ner på höet nu också så man slipper hämta en ny storbal som bara kommer ruttna efter 5 dagar..
 
Nu har dom små rosa pillren börjat göra sitt jobb vilket innebär att jag kunnat plocka bort den ena vattenhinken i boxen. Och det blev plötsligt väääldigt mycket mer lättmockat när Tant Brun inte längre dricker 60-70 lit vatten per dygn. Tycker minsann att bukigheten har minskat lite grann också. Och den överdrivna aptiten. :D
 
Trevligt!

Själv var jag och hälsade på Långa Hästen igår, och fick se honom jobba på vattenbandet. Ett halvtimmespass om dagen, nästan alla dagar, i rask skritt blir det. Han skyddar fortfarande vänster bak litegrann när vattnet kommer till, men han är mycket rakare när han går på bandet utan vatten, så det märks skillnad på de här två veckorna. På två veckor till hoppas jag det hinner bli ännu bättre. Och sen hoppas jag kunna åka till det något närmare stället (40 minuter bort) någon gång varje/varannan vecka och öva, nu när han vet hur vattenband funkar.
 
Trevligt!

Själv var jag och hälsade på Långa Hästen igår, och fick se honom jobba på vattenbandet. Ett halvtimmespass om dagen, nästan alla dagar, i rask skritt blir det. Han skyddar fortfarande vänster bak litegrann när vattnet kommer till, men han är mycket rakare när han går på bandet utan vatten, så det märks skillnad på de här två veckorna. På två veckor till hoppas jag det hinner bli ännu bättre. Och sen hoppas jag kunna åka till det något närmare stället (40 minuter bort) någon gång varje/varannan vecka och öva, nu när han vet hur vattenband funkar.

Funderar också på vattenband. Hur funkar det rent praktiskt? Alltså att använda enstaka gånger? Vad kostar det/gång?
 
Funderar också på vattenband. Hur funkar det rent praktiskt? Alltså att använda enstaka gånger? Vad kostar det/gång?
Jag vet inte vad det kostar per gång. Nu hivade jag iväg hela hästen på spa i en månad för att han skulle komma igång och det skulle hända något, och det kostar 290 + moms per dag - och då blir han tränad sex dagar av sju. Enstaka gånger får jag undersöka sen, tänkte jag; så här långt räcker det med att jag vet att det finns ett ställe tillräckligt nära.
 
I'm back :D

Hästis var idag hos osteopaten som jag inbillar mig @fio nämnt. Vet som rekommenderade tidigare så jag har haft denna tiden bokad ett bra tag. Djuret fick sitt korsben typ fixat (tillrättalagt?) o shockvågor där uppe samt ett litet stretch o massageprogram o en hink typ boswellia.

Värre är att vi ska på åb om 2 veckor. Alltså jag tror inte det finns ngn tid närmre än att köra till Kungsbacka. Det är typ aslångt. Dilemma. Betydligt längre än vet o dit har vi 18 mil enkel resa. Och jag går in i en period m väldigt dålig möjlighet att ta ledigt på jobbet. O har redan förbrukat väldigt många dagar till hästen med mina snälla chefers förtroende samt all extra tid. Hmm.

Nåja. Trots att det var typ jättedyrt och typ då.väldogt krångligt m tider o avstånd så kändes det väldigt logiskt. Jag fick bara berätta att det var höger bak som strulat 2 år o senast hade Spångfors ULat hela benet utan o hitta ngt men ändå satte han alla problem/symptom som övriga hittat/känts under ryttare direkt. Kändes liksom vettigt.

Tiger har alltså typ haft (jag valde de enkla förklaringarna :D) ischias i sitt stackars högerben.

Jag själv har haft problem i samma område och om stackarn haft hälften så problematiskt som jag hade de 2 veckorna innan jag blev fixad av sjukgymnasten så tycker jag väldigt, väldigt synd om honom.... mest troligt har han ju haft asmkt mer problem väldigt länge o därför inte velat använda benet även de perioder det varit "friskt" map korsband o leder.
 
I'm back :D

Hästis var idag hos osteopaten som jag inbillar mig @fio nämnt. Vet som rekommenderade tidigare så jag har haft denna tiden bokad ett bra tag. Djuret fick sitt korsben typ fixat (tillrättalagt?) o shockvågor där uppe samt ett litet stretch o massageprogram o en hink typ boswellia.

Värre är att vi ska på åb om 2 veckor. Alltså jag tror inte det finns ngn tid närmre än att köra till Kungsbacka. Det är typ aslångt. Dilemma. Betydligt längre än vet o dit har vi 18 mil enkel resa. Och jag går in i en period m väldigt dålig möjlighet att ta ledigt på jobbet. O har redan förbrukat väldigt många dagar till hästen med mina snälla chefers förtroende samt all extra tid. Hmm.

Nåja. Trots att det var typ jättedyrt och typ då.väldogt krångligt m tider o avstånd så kändes det väldigt logiskt. Jag fick bara berätta att det var höger bak som strulat 2 år o senast hade Spångfors ULat hela benet utan o hitta ngt men ändå satte han alla problem/symptom som övriga hittat/känts under ryttare direkt. Kändes liksom vettigt.

Tiger har alltså typ haft (jag valde de enkla förklaringarna :D) ischias i sitt stackars högerben.

Jag själv har haft problem i samma område och om stackarn haft hälften så problematiskt som jag hade de 2 veckorna innan jag blev fixad av sjukgymnasten så tycker jag väldigt, väldigt synd om honom.... mest troligt har han ju haft asmkt mer problem väldigt länge o därför inte velat använda benet även de perioder det varit "friskt" map korsband o leder.


Stefan? Han är överlägset bäst!
 
Tyst ifrån mig och farbror fjant under senaste. Nog för att det är kul ATT vi får sätta igång, men själva igångsättningen mindre rolig. Dels tror man att med tanke på att han nu får ridas i alla gångarter och dessutom fått tidig sommarlov (är ute dygnet runt) att han borde tagga ned, det gör han inte alls. Idag var det megataggad och fjant flög rund överallt. Visst blåste det typ storm på fältet men i alla fall, har aldrig varit med om att vi fått ge upp och vända. Jag tänkte till lite och utsatte inte honom för ny utsläppta kossor en sådan dag.

Dessutom är min balanserade stabila helt borblåst. Testade att rida på raka spår i ridhuset och fick värsta unghästfeelingen. Som bamabi på hal is och 0 styrsel på kroppen. Vingligt. Dessutom märks det under ryttare hur mycket muskler han tappat. Dels för att han alltid ser ful ut i gången och först under ryttare lever upp lite. Nu ser han bara tanig och orkar inte bära sig alls. :(
 
Imorgon är det besök hos kiropraktikern. Lite fundersam mot hur fröken fux kommer hantera det då hon de första 2 behandlingarna med massören skiftade drastiskt mellan gråt och panik aj aj och mindre aj (utan att massören gjorde mer än lite lätt kli massage).. nu senast så stod hon dock och riktigt njöt och lät massören ta i ordentligt :) kan ha att göra att hon brunstar ordentligt och är hög på lull lull hormoner som gör henne jätte kär i allt och alla.. hoppas att det håller i sig till imorgon.. nya skor blir det idag i alla fall, får se om hon är snäll mot hovslagaren som omväxling :/.
 
Oh kill me. Alltså jag bokade precis återbesöket drygt 26 mil hemifrån 2.5 h efter att jag slutar jobba. Och kollade upp hyra av b-kortslastbil.

Tiger kontrade med att hålla på o greja med munnen igår igen o göra världens höboll. Blundar för det så länge.

Dessa djur.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp